• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag förstår inte varför du envisas med att argumentera emot, @Smulan? @yonsson har full koll på sina Seikos, det är sedan gammalt, och säger han att den är fejk så är den. Det är faktiskt inte svårare än så. Ni verkar ha tröttnat på varandra och kanske ska lägga ner, alt flytta er diskussion till ett PM?

Eftersom du frågar så är det för att jag skall föra vidare argumneten här till killen på e-bay som renoverat klockan. De argumnet jag framör är i princip hans motargument. Inte vad jag tycker, utan vad han säger eller antagligen kommer att säga!

Eftersom du frågar så är det för att jag skall föra vidare argumneten här till killen på e-bay som renoverat klockan. De argumnet jag framör är i princip hans motargument. Inte vad jag tycker, utan vad han säger eller antagligen kommer att säga!
Fast det är väl inte @yonsson s sak att agera motpart? Han verkar iaf inte vara så sugen på det. Om du inte gjort din DD så får du nog tyvärr ta det.

@Smulan Jag vet inte vad eBay/PayPal eller säljaren kan göra om det gått två år från inköp, gissar på att det är för sent ute och särskilt när de redan lite vagt friskrivit sig från att den inte är helt original. I alla fall, på länken nedan (som är första träffen om man googlar "seiko 7002") kan du hitta all info du behöver som väldigt detaljerat beskriver en genuin 7002-dykare, det är en tillförlitlig källa men saknar dessvärre bilder för stunden. Att veta vad som är genuint eller ej kräver research/erfarenhet, så utgå från länken nedan och bildgoogla dig fram till lite mer klarhet :). Det är rätt tidskrävande att kortfattat förklara varför något inte är genuint.

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Om du läser alla inlägg i ämnet så kommer det att klarna. Vänta med att tyck lite tills du läst på! :)

Skärp dig och gör jobbet själv. Ingen annans ansvar än ditt eget. Man kan inte alltid förvänta sig gratishjälp.
Det är just det som är grejen, jag orkar inte läsa hela er chatt. Vi har förstått, du blev blåst för två år sedan och nu vill du lösa det. Lite sent kan jag tycka men, men. Ta resten i PM.

@Smulan Jag vet inte vad eBay/PayPal eller säljaren kan göra om det gått två år från inköp, gissar på att det är för sent ute och särskilt när de redan lite vagt friskrivit sig från att den inte är helt original. I alla fall, på länken nedan (som är första träffen om man googlar "seiko 7002") kan du hitta all info du behöver som väldigt detaljerat beskriver en genuin 7002-dykare, det är en tillförlitlig källa men saknar dessvärre bilder för stunden. Att veta vad som är genuint eller ej kräver research/erfarenhet, så utgå från länken nedan och bildgoogla dig fram till lite mer klarhet :). Det är rätt tidskrävande att kortfattat förklara varför något inte är genuint.

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Tack! Jag tror också det är lite sent men den jag sålde vidare till för två år sedan här på KS vill ha tillbaka pengrana av mig nu så det kan vara värt ett försök. :)

@Smulan Ställ frågan först till den ursprungliga säljaren och sen får du ta det därifrån. Att tavlan inte är en äkta Seiko-tavla tror jag alla är överens om vid det här laget. Vem vet...han kanske går med på en retur så att dra olika scenarion först blir ju rätt så meningslöst.

Om du vänder på det. Skulle du köpa klockan igen med informationen att det var en ok tavla om du satt inne på den info som nu har kommit fram i tråden?

Min poäng är att om han nekar till att det är en AM-tavla så spelar det ju ingen roll vilka argument du har. Sen tycker jag att det är bra att du ändå gör ett försök att få ordning på problemet, det är att ta ansvar för din försäljning.

Tack! Jag tror också det är lite sent men den jag sålde vidare till för två år sedan här på KS vill ha tillbaka pengrana av mig nu så det kan vara värt ett försök. :)
Alltså nu vet jag inte exakt vad det rör sig om för prisklass men några större summor är det väl inte fråga om, var det den som var ute för 800 nu lr har jag fattat alldeles fel? Och den såldes privat i god tro för 2 år sedan och köparen av den för 2 år sen kräver nu _hela_ summan tillbaka eftersom tavlan inte enbart är ommålad utan AM? Börjar det inte tangera gränsen för det rimliga och rent av lite löjliga snart? En viss kompensation kanske vore på plats, möjligen. Är smulan ett företag ställer det sig annorlunda.

Det har han redan gjort och hävdar att han "målat om den" om jag tolkar honom rätt. Visst låter det osannolik men han sysslar tydligen med att renovrea och fräsha upp gamla Seiko så helt omöjlgt är det väl inte...

Fast där måste man ju gå på någon form av sannolikhet. Som påpekats ovan...det finns ju ingen anledning överhuvudtaget att totalrenovera en tavla och måla om den som en vanligt förekommande AM-tavla.

Så för mig är det glasklart att tavlan inte är original. Sen hur du väljer att hantera en eventuell reklamation är en helt annan fråga och inte lika självklart.

Det har han redan gjort och hävdar att han "målat om den" om jag tolkar honom rätt. Visst låter det osannolik men han sysslar tydligen med att renovrea och fräsha upp gamla Seiko så helt omöjlgt är det väl inte...
Jo, det är omöjligt. Sluta slingra dig, acceptera tavlan är fake och besluta dig för hur/om du vill lösa situationen.

Alltså nu vet jag inte exakt vad det rör sig om för prisklass men några större summor är det väl inte fråga om, var det den som var ute för 800 nu lr har jag fattat alldeles fel? Och den såldes privat i god tro för 2 år sedan och köparen av den för 2 år sen kräver nu _hela_ summan tillbaka eftersom tavlan inte enbart är ommålad utan AM? Börjar det inte tangera gränsen för det rimliga och rent av lite löjliga snart? En viss kompensation kanske vore på plats, möjligen. Är smulan ett företag ställer det sig annorlunda.

Så förhåller det sig . Jag sålde den för två år sedan för 1000 sek med all den info jag hade när jag köpt den. Nu vill han ha tillbaka 500 kr och det kommer han att få. Detta för att den har fått säljförbud för AM-tavlan här. Dock tycker jag också att det gränsar till vad som är rimligt

Så förhåller det sig . Jag sålde den för två år sedan för 1000 sek med all den info jag hade när jag köpt den. Nu vill han ha tillbaka 500 kr och det kommer han att få. Detta för att den har fått säljförbud för AM-tavlan här. Dock tycker jag också att det gränsar till vad som är rimligt
Bra. Kan vi räkna den här följetongen som avslutad nu då?

Du har varit orimligt tillmötesgående.
Vem är det som vill ha kompensation två år senare (jag missade nog det)?

Snart swishar jag 500:- till din köpare @Smulan så den här tråden kan återgå till något vettigare! :cool:

Tack men spara dina pengar för det handlar inte om det. Utan om principer för när man kan kräva tillbaka pengar och vad som räkans som falskt och har annonseringsförbut och om möjligehten att komma åt person på e-bay. Just nu handlar tråden om den förra delen.

Har vi löst det här med äkta stockholmare?
Ja hur fungerar detta egentligen? Jag är född i Stockholm, och levde där mitt första år. Mina föräldrar hade förståndet att flytta därifrån (;)), och sedan dess har jag aldrig bosatt mig där. Rimligtvis borde jag vara mer "äkta stockholmare" än någon som är född och uppvuxen i, säg, Vetlanda, och har flyttat till Stockholm?:D
Viktiga grejer det här ju, kan inte forumledningen lägga in i regelverket vad som gäller? Vi behöver få klarhet i denna fråga!:p

Ja hur fungerar detta egentligen? Jag är född i Stockholm, och levde där mitt första år. Mina föräldrar hade förståndet att flytta därifrån (;)), och sedan dess har jag aldrig bosatt mig där. Rimligtvis borde jag vara mer "äkta stockholmare" än någon som är född och uppvuxen i, säg, Vetlanda, och har flyttat till Stockholm?:D
Viktiga grejer det här ju, kan inte forumledningen lägga in i regelverket vad som gäller? Vi behöver få klarhet i denna fråga!:p
Tre generationer innanför tullarna är det som gäller.

//B

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp