• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och han pm:ade om detta efter uppmärksamheten i den här tråden?

Ja, han hade i sin tur sålt vidare och hans köpare la ut den på KS men fick säljstopp av forumpolisen i den här tråden. Då tog min köpare tillbaka klockan. Sedan pm:ade han mig och ville gärna att jag också skulle ta tillbaka klockan av honom. Jag kan tycka att efter flera år och en klocka för under tusenlappen är det tveksamt men det verkade viktigt för honom, so fine...

IMG_2754.PNG

Ja, han hade i sin tur sålt vidare och hans köpare la ut den på KS men fick säljstopp av forumpolisen i den här tråden. Då tog min köpare tillbaka klockan. Sedan pm:ade han mig och ville gärna att jag också skulle ta tillbaka klockan av honom. Jag kan tycka att efter flera år och en klocka för under tusenlappen är det tveksamt men det verkade viktigt för honom, so fine...
Ooookej.
Note-to-self, ännu en person på min lista över folk jag inte vill sälja till.

Ja hur fungerar detta egentligen? Jag är född i Stockholm, och levde där mitt första år. Mina föräldrar hade förståndet att flytta därifrån (;)), och sedan dess har jag aldrig bosatt mig där. Rimligtvis borde jag vara mer "äkta stockholmare" än någon som är född och uppvuxen i, säg, Vetlanda, och har flyttat till Stockholm?:D
Viktiga grejer det här ju, kan inte forumledningen lägga in i regelverket vad som gäller? Vi behöver få klarhet i denna fråga!:p
Bara att du slickar på dig själv så får du reda på om du är äkta. Det är sedan gammalt

Skulle föredra att sälja den till någon på KS men om ingen nappar i dag får den gå utomlands :)

Haha! Du har uppenbarligen dålig koll på vad som sålts på C24 ;)

Bryr mig inte nämnvärt vart du säljer klockan men sluta framställa det som om DU gör köparen en STOOOOOR tjänst genom att sälja den. Tycker själv att "sista chansen" bara blir patetiskt. Men men just my 2cent, lycka till med försäljningen i Europa. :):)

Senast ändrad:
Skulle föredra att sälja den till någon på KS men om ingen nappar i dag får den gå utomlands :)

Haha! Du har uppenbarligen dålig koll på vad som sålts på C24 ;)

Tror inte du är ärlig. Du bryr dig inte om den säljs på KS, du vill bra kränga den med någon tusenlapp i vinst.

Håller f.ö. med om att "sista chansen" blir lite märkligt på ett objekt son legat ute länge, dvs är iskallt till begärda pris.

För övrigt finns det utländska personer här som spanar K&S, det är inte så att det här är en isolerad marknad. Prisvärda objekt säljs...

Det är sjukt att kräva dig på pengar efter flera år när du dessutom var ovetandes om tavlans äkthet!

Tror inte du är ärlig. Du bryr dig inte om den säljs på KS, du vill bra kränga den med någon tusenlapp i vinst.

Håller f.ö. med om att "sista chansen" blir lite märkligt på ett objekt son legat ute länge, dvs är iskallt till begärda pris.

För övrigt finns det utländska personer här som spanar K&S, det är inte så att det här är en isolerad marknad. Prisvärda objekt säljs...
"Någon" tusenlapp :cigar:

Vänd på det, det betyder att säljaren har slut på argument (efter att ha provat med "billigare vid snabb affär", "i helgen säljs klockan på Tradera", "lönebump", "billigast i hela galaxien", "du får en Timex på köpet", osv) och är troligen rätt desperat, det blir alltså ett kanonläge för dig som köpare att göra en bra affär!

Tror inte du är ärlig. Du bryr dig inte om den säljs på KS, du vill bra kränga den med någon tusenlapp i vinst. Håller f.ö. med om att "sista chansen" blir lite märkligt på ett objekt son legat ute länge, dvs är iskallt till begärda pris. För övrigt finns det utländska personer här som spanar K&S, det är inte så att det här är en isolerad marknad. Prisvärda objekt säljs...
Varför skulle jag ljuga/vara oärlig?
Det är klart mycket smidigare att göra affär med en KS-medlem än random köpare på C24.

När det gäller just den här modellen visar du okunskap då en tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll.

EDIT: Drog tillbaka annonsen nu. Hoppas alla ömma tår återhämtar sig ;)

Vänd på det, det betyder att säljaren har slut på argument (efter att ha provat med "billigare vid snabb affär", "i helgen säljs klockan på Tradera", "lönebump", "billigast i hela galaxien", "du får en Timex på köpet", osv) och är troligen rätt desperat, det blir alltså ett kanonläge för dig som köpare att göra en bra affär!
blanda inte in Timex i detta, bra klockor och få en på köpet är klart frestande

Det är sjukt att kräva dig på pengar efter flera år när du dessutom var ovetandes om tavlans äkthet!
Håller med om att det är lite väl fräckt att komma två år senare (med tanke på klockans värde), men att friskriva någon för att hen "var ovetandes om tavlans äkthet" är helt befängt. Med den logiken kan jag kränga fejkklockor och sedan hävda att jag var "ovetandes" om äktheten, och därmed komma undan? Tvek på den.

Håller med om att det är lite väl fräckt att komma två år senare (med tanke på klockans värde), men att friskriva någon för att hen "var ovetandes om tavlans äkthet" är helt befängt. Med den logiken kan jag kränga fejkklockor och sedan hävda att jag var "ovetandes" om äktheten, och därmed komma undan? Tvek på den.
Ganska intressant ämne detta, hur långt bak i kedjan går man?
Om man nu ska vara petig, säg att klockan efter denna tid tappat/ökat i värde vad gör man då?
Säg att klockan i övrigt var i toppenskick förutom am-tavlan och att andra saker skadats under åren klockan varit borta, ska värdetapp då dras av?

Ganska intressant ämne detta, hur långt bak i kedjan går man?
Om man nu ska vara petig, säg att klockan efter denna tid tappat/ökat i värde vad gör man då?
Säg att klockan i övrigt var i toppenskick förutom am-tavlan och att andra saker skadats under åren klockan varit borta, ska värdetapp då dras av?

Om köpet hävs ska varan lämnas tillbaka och pengarna betalas tillbaka. Sen kan man dra av för nyttan köparen haft av klockan under tiden och köparen kan ha rätt till ränta på köpesumman som varit hos säljaren. Typ. :rolleyes:

Hmmm. Tror inte det. Det står i paragrafern 64 och 65 i köplagen... sen hur man gör i praktiken är ju en annan sak iofs... :)
saxat från görsta googling (http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/)
Inte helt klart vad som framgår...
  • Handel mellan privatpersoner går under köplagen. Det som säljaren och köparen avtalat om är det som gäller. Rätt att ångra köpet finns bara om säljare och köpare gjort upp om det innan. Var därför noga med att dokumentera vad ni har kommit överens om i ett avtal.
  • Även om säljaren friskriver sig från ansvar för fel så kan köparen ha rätt att reklamera.

saxat från görsta googling (http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/)
Inte helt klart vad som framgår...
  • Handel mellan privatpersoner går under köplagen. Det som säljaren och köparen avtalat om är det som gäller. Rätt att ångra köpet finns bara om säljare och köpare gjort upp om det innan. Var därför noga med att dokumentera vad ni har kommit överens om i ett avtal.
  • Även om säljaren friskriver sig från ansvar för fel så kan köparen ha rätt att reklamera.

Reklamationen ska göras inom skälig tid efter köptillfället om prisavdrag eller liknande ska ske. Frågan om 2 år är skälig tid för att upptäcka ett sånt fel, rimligtvis borde det ju ta cirka 2 minuter innan felet påpekats av valfri medlem på ett klockforum.

Edit: dessutom måste felet åberopas för säljaren inom 2 år från att affären gjorts, annars förlorar köparen juridiskt sett rätten att åberopa felet. Vet inte vilka exakta datum som gäller här? @Smulan

Sen finns det ju KS-anda och allt det där, men KöpL säger iallafall detta enl 32 och 39. 39e säger dessutom att säljaren borde ha insett felets väsentlighet, men här har ju säljaren inte ens insett att det förelåg ett fel så..?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp