• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I'm glad we're having this discussion. If you have concerns, please let me know and we'll address them.

Du har generellt 36 månaders reklamationsrätt i Sverige men här pratar vi om Ångerrätten som är 14 dagar.
@SamiA påstår ju att reklamation måste ske på samma dag, när man har 36 månader på sig?
På tal om reklamation, är det inom 6 månader som säljaren måste bevisa att felet inte är ursprungligt? Var ett tag sen man läste Jöken .

@SamiA påstår ju att reklamation måste ske på samma dag, när man har 36 månader på sig?
På tal om reklamation, är det inom 6 månader som säljaren måste bevisa att felet inte är ursprungligt? Var ett tag sen man läste Jöken .
Det handla om språkskillnader. Den svenska reklamationsrätten avser en varas funktion.
Det vi diskuterar ovan är det som i Sverige kallas Ångerrätt och som gäller i 14 dagar vid distans- eller hemförsäljning. Han kan inte kräva att du som kund ska höra av dig första dagen då du har 14 dagar på dig.

Om inget annat sägs så stämmer det du skriver, att man har 6 månaders garanti och sen 30 månaders reklamationsrätt. Under garantitiden ligger bevisbördan på säljaren och under reklamationstiden på kunden. Dock så ger de flesta tillverkare minst 1 års garanti och då är reklamationsrätten 24 månader = 36 månader.

Det handla om språkskillnader. Den svenska reklamationsrätten avser en varas funktion.
Det vi diskuterar ovan är det som i Sverige kallas Ångerrätt och som gäller i 14 dagar vid distans- eller hemförsäljning.

Om inget annat sägs så stämmer det du skriver, att man har 6 månaders garanti och sen 30 månaders reklamationsrätt. Under garantitiden ligger bevisbördan på säljaren och under reklamationstiden på kunden. Dock så ger de flesta tillverkare minst 1 års garanti och då är reklamationsrätten 24 månader = 36 månader.

Jag tror inte att säljaren kanske tänker på att man har ångerrätt även om man använt en vara och dessutom inte behöver betala för eventuell värdeminskning om man inte fått information innan avtalet slöts om detta. Min tanke var bara att tipsa om att informera om det! All heder att vi kan ha en sån här kommunikation. KS är grymt. :cigar:

Do you really think you can complain about a dent on the case after wearing it for two and a half years? Come on. Besides, warranty issues means a defect that has nothing to do with the correct use of the product. Especially on preowned things it's closely related to the product and part life cycle and has nothing to be with possible service need in for example two years after wearing it. BUT!! If you're sold a watch as serviced and it proves to be not, the seller is of course responsible for making it right and having the watch serviced. On preowned things it usually boils down to how the goods are presented when advertising them. If the seller promises something that's not correct, they need to make it right.
Anyways, we're offering each watch a one year warranty, which means that if the watch suddenly stops and won't start, you send it back to us and we inspect and fix it. We have three watchmakers here. What's of course obvious it that if the user has caused damage to the watch, it's not covered. That's what insurance is for.

Do you really think you can complain about a dent on the case after wearing it for two and a half years? Come on. Besides, warranty issues means a defect that has nothing to do with the correct use of the product. Especially on preowned things it's closely related to the product and part life cycle and has nothing to be with possible service need in for example two years after wearing it. BUT!! If you're sold a watch as serviced and it proves to be not, the seller is of course responsible for making it right and having the watch serviced. On preowned things it usually boils down to how the goods are presented when advertising them. If the seller promises something that's not correct, they need to make it right.
Anyways, we're offering each watch a one year warranty, which means that if the watch suddenly stops and won't start, you send it back to us and we inspect and fix it. We have three watchmakers here. What's of course obvious it that if the user has caused damage to the watch, it's not covered. That's what insurance is for.
What? I haven't talked about any dents? I was only intrested in what's stated in the law.

Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

But in the case of a dent, it might not seem to be in "reasonable time" if you notice it after 2,5 years. But what's more relevant is that under swedish law, you have 2 months of time to complain about any misrepresentions. Not one day as you state in your ads.

With all that said, you seem as a serious and transparent dealer and I would consider buying from you in the future.

Thanks, I appreciate your trust.

Like said, the immediate cosmetic inspection and reclamation if needed is for the good of customer and ease of solving a possible issue. Of course you can complain about a cosmetic flaw after six weeks but can’t really expect any dealer to do anything about it then. It’s really just to protect the buyer.

Den är stämplad med serienummer. 0555 står för Royal marines vill jag minnas.

Edit:
6645 är utrustningskoden för att det är en klocka och 99 landskod för UK
Serienumret och året står längst ner

Håller med om att det är lite väl fräckt att komma två år senare (med tanke på klockans värde), men att friskriva någon för att hen "var ovetandes om tavlans äkthet" är helt befängt. Med den logiken kan jag kränga fejkklockor och sedan hävda att jag var "ovetandes" om äktheten, och därmed komma undan? Tvek på den.

Du resonerar ju som en påse nötter. Uppsåt. Kolla upp vad det har för jurdisk betydelse.

Rent jävla trams och ett typiskt exempel på en känd säljare som vill lura någon som inte vet bättre. Priset är i alla fall 70.000 kr för högt, och lite till skulle jag tro.
70.000kr? Skjuter man verkligen så off om man försörjer sig på att flippa klockor?
Sedan har jag aldrig förstått den där logiken. Om man är färsk på rolex, eller daytona för den delen, så köper man ju inte samlarobjekt. Om man däremot är intresserad av liknande föremål, då kan man väl bara poängtera på priset som spekulant, alternativt säger ingenting öht.
I övrigt tycker jag att vår granne till forumsponsor (som ändå bidrar till möjligheten att man kan hänga här) fått käka tillräckligt idag.

Du resonerar ju som en påse nötter. Uppsåt. Kolla upp vad det har för jurdisk betydelse.
Alltså uppsåt har egentligen ingenting med det här att göra. Uppsåt skulle bara bli aktuellt vid eventuell utredning huruvida brott har begåtts, ex. bedrägeri i det här fallet. Däremot är det så att ett fel i varan kan föreligga även om du som säljare inte vet om att felet finns. I det här fallet handlar det om en klocka som sålts med en icke-autentisk urtavla trots att säljaren sagt att allt är legit. Då är det fel på klockan, hur man än vrider och vänder på det. Däremot är det också så att man som köpare har en undersökningsplikt och man kan inte åberopa varan som felaktig om det handlar om fel som man borde ha upptäckt vid en undersökning. Hur svårt det är att upptäcka att tavlan inte är äkta uttalar jag mig inte om, men så ser regleringarna ut.

Rent jävla trams och ett typiskt exempel på en känd säljare som vill lura någon som inte vet bättre. Priset är i alla fall 70.000 kr för högt, och lite till skulle jag tro.

Han sa en gång i tiden att priserna på mina klockor är astronomiska när jag inte ville ge honom ett paketpris på tre av mina klockor. Mina klockor blev sålda till begärt pris. Undra hur det går för honom.

Alltså uppsåt har egentligen ingenting med det här att göra. Uppsåt skulle bara bli aktuellt vid eventuell utredning huruvida brott har begåtts, ex. bedrägeri i det här fallet. Däremot är det så att ett fel i varan kan föreligga även om du som säljare inte vet om att felet finns. I det här fallet handlar det om en klocka som sålts med en icke-autentisk urtavla trots att säljaren sagt att allt är legit. Då är det fel på klockan, hur man än vrider och vänder på det. Däremot är det också så att man som köpare har en undersökningsplikt och man kan inte åberopa varan som felaktig om det handlar om fel som man borde ha upptäckt vid en undersökning. Hur svårt det är att upptäcka att tavlan inte är äkta uttalar jag mig inte om, men så ser regleringarna ut.

Jag syftar på . "Jag skulle kunna börja kränga falska klockor och hävda att jag inte visste." precis som du skriver brottsligt och då också uppsåtligt.
BTW så har säljaren vare sig sagt bu eller bä om tavlan. Bara att den är utbytt.

Jag syftar på . "Jag skulle kunna börja kränga falska klockor och hävda att jag inte visste." precis som du skriver brottsligt och då också uppsåtligt.
BTW så har säljaren vare sig sagt bu eller bä om tavlan. Bara att den är utbytt.
Tror inte du pratar "eBay", säljaren slingrar sig. Klart han vet att tavlan är fake.

@Hockeyspelaren

Missade du pingen förut idag när du var in? Eller struntade du i den? Nu verkar du fått din annons borttagen. Om du undrar varför så kan det bero på nedanstående. Om du brytt dig i det jag skrev kanske den varit kvar. Om du nu inte tagit bort den själv

@Hockeyspelaren:
Du kan inte ha tittat en sekund på vad som gäller för säljes/bytesannonserna. Du måste ha pris vid försäljning, du måste ha bytesvärde vid byte. Du måste vidare skriva nåt om returrätt. Auktionsförfarande är heller inte tillåtet. Blev många saker på en och samma annons det där.

https://klocksnack.se/threads/vostok-amphibia.80166/

Okej. Som jag förstått det så har följande hänt. Du har köpt en klocka på ebay där urtavlan angetts som "refurbished" vilket du har tolkat som att tavlan är original men renoverad eller omgjord. Därefter har du sålt vidare klockan som sedan sålts vidare i flera led. Korrekt?
Oavsett vad du tror eller tror dig ha vetat så är det såhär, har du eller någon annan av säljarna ens gett sken av att tavlan är äkta och den inte är det så är det fel på klockan då den inte överensstämmer med avtalet (såvida det inte framgått att tavlan inte är original). Du har inte nämnt någonstans i den här tråden (vad jag kunnat se) att säljaren skulle angett tavlan som "utbytt", vilket du hävdade nu.

Fast jag skrev ju ovan att KS K&S inte är en isolerad marknad. Internet.....

Det finns flertalet utländska handlare/privatpersoner som spanar här. Var inte naiv och tro att det ligger massa fina objekt här som resten av världen går miste om alltså...
Det är nog inte många icke svensktalande på KS. Hur många forum bevakar du själv där språket är helt okänt för dig? Personligen söker jag upp forum där jag kan förstå texten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp