• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om det är min kommentar om att undersökningsplikten är förvånansvärt långtgående som sticker i ögonen på dig så absolut, det är öppet för tolkningar hur långt den går. Men jag ser ändå inte att något jag skrivit skulle varit uppenbart felaktigt? Du har som köpare en plikt att undersöka det du köper och köplagen är mindre förlåtande än konsumentköplagen. Jag har försökt hålla det enkelt och inte krångla till det för mycket så kanske förenklade för mycket? Känns som vi är löjligt off-topic nu så fortsätt gärna i ett PM då åtminstone jag är väldigt intresserad av dina svar och din kunskap.

Oavsett om du väljer att svara eller inte, trevlig kväll!

Trevlig kväll!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag uttryckte mig lite slarvigt :(

Men! Texten nedan innebär samma sak som 6 månaders garanti eftersom bevisbördan ligger på säljaren :)

”Fel som uppstår under de sex första månaderna efter köpet förutsätts vara ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen.”
Nu verkar ju termer vara viktiga för de juridiska experterna, men jag förstår vad du menar. Dock så kan en garanti säga "gäller inte bezel-ringen" medan reklamationsrätten täcker den.

KKL gäller inte vid köp mellan privatpersoner, då är det KöpL, enligt vilken reklamationstiden är 2 år.
Självklart (diskussionen dök upp med Datonan som säljs av ett företag). Jag kände inte till reklamationsrätten mellan privatpersoner. Har du något skolboksexempel från verkligheten så att jag kan lära mig?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Nu verkar ju termer vara viktiga för de juridiska experterna, men jag förstår vad du menar. Dock så kan en garanti säga "gäller inte bezel-ringen" medan reklamationsrätten täcker den.


Självklart (diskussionen dök upp med Datonan som säljs av ett företag). Jag kände inte till reklamationsrätten mellan privatpersoner. Har du något skolboksexempel från verkligheten så att jag kan lära mig?

Du får ursäkta, jag var kvar på den där Seikon som talats om tidigare! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så är det absolut, men jag har egentligen aldrig sagt att någon har rätt i det här fallet. Endast förmedlat hur rättsläget ser ut. Det kan däremot spela roll vem som har rätt i juridisk mening då det kan användas som argument från den som reklamerar.

Du ser, första steget bör alltid vara att kontakta säljaren och försöka komma överens. Att blanda in jurister och prata stämning bör verkligen vara sista utvägen om man tycker att det är värt det.

Men varför skriver du och andra påstått sakkunniga aldrig det andra stycket först? Ni börjar alltid med juridiken?

Du ser, min erfarenhet av jurister är att de alltid lovar säker seger från början för att sedan långsamt börja förklara att det är mer komplext och komplicerat ... vi brukar på mitt jobb lite skämtsamt prata om "100/100" dvs att det är 100% chans att man vinner eller förlorar;)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Du ser, min erfarenhet av jurister är att de alltid lovar säker seger från början för att sedan långsamt börja förklara att det är mer komplext och komplicerat ... vi brukar på mitt jobb lite skämtsamt prata om "100/100" dvs att det är 100% chans att man vinner eller förlorar;)
Ja, du vet ju vad man säger om jurister och havsbottnar ;)
 

Smulan

Rolex
"En påse nötter"? Snälla lilla @Smulan - ta och andas nu och lugna ner dig lite. Gå tillbaka till inlägget jag citerar och läs en gång till. Det är inget mot dig, utan mot resonemanget som han förde. Herregud.

Det vet jag väl. Jag kommentrade bara ditt resonmeng om vad man skulle kunna göra "i god tro". Det var dock så galet att det förtjänade ett helt separat svar.
 

Smulan

Rolex
Egentligen spelar det där ingen roll. Har ni tillsammans kommit fram till att tavlan är utbytt men original och det visar sig vara en icke-original så är det ändå ett fel som uppenbarligen har funnits från början. Men som jag skrev först, en köpare får inte åberopa fel som köparen kan antas ha upptäckt vid en undersökning av varan. Men som jag också skrev, jag uttalar mig inte om hur lätt eller svårt det är att se att tavlan inte är original. Hur ni som är inblandade i det här väljer att lösa det är helt upp till er, men friskrivningar och påståenden om god tro hjälper tyvärr i regel inte.

Intressant detta.En fråga om när det gäller att åberopa ett fel. Finns det bortre tidsgränser? Är det samma för juridiska personer som fysiska och finns det beloppsgränser? Rent prkatisk i mitt fall är det utagerat. Min köpare fick de pengar han önskade för klockfridens skull och jag orkar nog inte kräva någon på e-bay på 500 spänn efter två år. :)
 
Senast ändrad:
@Hockeyspelaren

Missade du pingen förut idag när du var in? Eller struntade du i den? Nu verkar du fått din annons borttagen. Om du undrar varför så kan det bero på nedanstående. Om du brytt dig i det jag skrev kanske den varit kvar. Om du nu inte tagit bort den själv
Missade Notisen, Ber om ursäkt för annonsen ska läsa igenom reglerna igen speciellt säljes och bytes då detta är min första klocka jag säljer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vet jag väl. Jag kommentrade bara ditt resonmeng om vad man skulle kunna göra "i god tro". Det var dock så galet att det förtjänade ett helt separat svar.
Nu finns ju iofs inte begreppet god tro längre även om omständigheterna säkert kan vara förmildrande. Säljer man något falskt så säljer man något falskt.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Nu finns ju iofs inte begreppet god tro längre även om omständigheterna säkert kan vara förmildrande. Säljer man något falskt så säljer man något falskt.
Det är godtrosförvärv (köp) som i princip inte kan göras längre. Försäljningen regleras av andra regler. :bookworm: Men oavsett - är det bara jag som längtar efter lite forumpoliser som påminner nån om bumpningar? Känns som att det var länge sen nu... :)
 

Smulan

Rolex
Säljer man något falskt så säljer man något falskt.

Bajsar björnarna i skogen? Sover Dolly Parton på rygg?

Jag kommenterade den förvirrade tankegången att det eventuellt kunde vara samma sak att sälja falska klockor och låtsas som man inte visste. Då har man ett uppsåt och begår ett brott. Så ditt svar borde vara riktat til honom istället.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bajsar björnarna i skogen? Sover Dolly Parton på rygg?

Jag kommenterade den förvirrade tankegången att det eventuellt kunde vara samma sak att sälja falska klockor och låtsas som man inte visste. Då har man ett uppsåt och begår ett brott. Så ditt svar borde vara riktat til honom istället.
Resultatet är det samma. Så förvirrat är det inte. Hade alla varit så slappa hade vi haft väldigt mycket hel/halv-fake i omlopp.
 

Smulan

Rolex
Resultatet är det samma. Så förvirrat är det inte. Hade alla varit så slappa hade vi haft väldigt mycket hel/halv-fake i omlopp.

Jo det är helt förvirrat att jämföra dessa helt vitt skilda företeelser. Och det har inte med antalet fejkklockor på marknaden att göra. Det finns liksom fler dimmensioner i detta än så, om du funderar ett slag.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det skulle kunna vara alldeles rätt om du inte svarat i någon annans ställe och som syftade på något helt annat.

Prova att posta som "stand alone" så minskar risken för missförstånd. Men du kanske har en agenda?
För oss spelar det väl ingen roll om du visste att tavlan var fake eller ej? Så länge du inte kommunicerar det vid en försäljning har en fulklocka tillkommit på den svenska marknaden? För köparen spelar det ingen roll om du visste eller ej. Därför måste man veta vad man säljer. Gäller att ta ansvar. Enkelt och solklart.
 

Smulan

Rolex
För oss spelar det väl ingen roll om du visste att tavlan var fake eller ej? Så länge du inte kommunicerar det vid en försäljning har en fulklocka tillkommit på den svenska marknaden? För köparen spelar det ingen roll om du visste eller ej. Därför måste man veta vad man säljer. Gäller att ta ansvar. Enkelt och solklart.

Men det du (eller borde kanske jag nia er?) skriver nu är inget som vare sig diskuteras eller jag har motsatt mig. Så igen posta egna inlägg och dra inte in andra i dina fantasier tack. Och vem vet kanske din kompis kan svara själv för vad han skiver?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men det du (eller borde kanske jag nia er?) skriver nu är inget som vare sig diskuteras eller jag har motsatt mig. Så igen posta egna inlägg och dra inte in andra i dina fantasier tack. Och vem vet kanske din kompis kan svara själv för vad han skiver?
Ändå käftar du emot? Bra, då vet du att du gjorde bort dig och bröt mot reglerna. Att då vara kaxig är lite komiskt. Vad det är för kompis du yrar om är också helt oförklarligt. God helg.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp