• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Javisst är det vad jag menar. Är det inte troligt att detta faller inom den kategorin (är långt ifrån expert på forumfavoriten)? Var kommer uppgiften om att den är vattenskadad?
Det var jag som ställde frågan om hela tavlan inte är skadad, om det skulle bero på fukt/vatten vet jag inte och har ej heller påstått det. (Säljaren säger inget om skadan utan beskriver det bara som patina)

Jag hade dock en OQ som vart fuktskadad och det resulterade i färgsläpp från tavlan och det blev då en stardust. I mitt fall köpte jag klockan och trodde att tavlan skulle se ut så, det var i efterhand jag informerades om att det var på grund av att tavlan skadats. Nu var dustdialen så perfekt på min att den var galet fin och det spelade ingen roll om jag vetat om att den skadats eller ej. Jag ville ha just den. Ångrar bittert att den såldes.

Det var jag som ställde frågan om hela tavlan inte är skadad, om det skulle bero på fukt/vatten vet jag inte och har ej heller påstått det. (Säljaren säger inget om skadan utan beskriver det bara som patina)

Jag hade dock en OQ som vart fuktskadad och det resulterade i färgsläpp från tavlan och det blev då en stardust. I mitt fall köpte jag klockan och trodde att tavlan skulle se ut så, det var i efterhand jag informerades om att det var på grund av att tavlan skadats. Nu var dustdialen så perfekt på min att den var galet fin och det spelade ingen roll om jag vetat om att den skadats eller ej. Jag ville ha just den. Ångrar bittert att den såldes.

Bild, annars har det inte hänt;)

Var har du fått för dig detta? Olja innehåller inte vatten och kan inte börja avge vatten pga ålder.
Hmm... Var någonstans jag fått för mig detta? Det kommer jag inte ihåg. Men det kanske inte heller spelar någon roll? :)
Men vad händer då när oljan blir gammal? Jag tänkte/inbillade mig att det kunde bildas kondens när oljan åldras.
Upplys mig gärna! :)

@daveid
Annonsen i sin helhet skall ligga kvar efter försäljningen

IMG_5435.PNG

Om tavlan blir skadad på detta vis är det väl fukt som orsakat det? Fukt kan ju dyka upp på olika sätt.
Om klockan är oservad en längre tid blir oljan dålig och börjar avge vattenpartiklar.
Är väldigt långt från att vara expert men jag vill gärna tro att det kan vara på det viset. :)
Min egen(läs frugans) Explorer 14270 har drabbats av samma problem.
Kondens blir det väl mellan varma och kalla utrymmen, som t ex fönster i våra bostäder och i bilmotorer. Jag har svårt att tro att det bildas kondens i en klocka eftersom den inte har någon märkbar skillnad i temperatur mellan utrymmet där verket sitter och yttertemperaturen. Däremot är det sannolikt att damm fastnar i oljan. När oljan sen försvinner om den inte servas finns dammet kvar som drar till sig fukt. Han man en benägenhet att öppna klockan hemma tillförs damm. Det bästa är att serva klockan enligt rekommendationen så urmakaren får göra rent den och tillföra ny olja som stöter bort fukt.

Senast ändrad:
Kondens blir det väl mellan varma och kalla utrymmen, som t ex fönster i våra bostäder och i bilmotorer. Jag har svårt att tro att det bildas kondens i en klocka eftersom den inte har någon märkbar skillnad i temperatur mellan utrymmet där verket sitter och yttertemperaturen. Däremot är det sannolikt att damm fastnar i oljan. När oljan sen försvinner om den inte servas finns dammet kvar som drar till sig fukt. Han man en benägenhet att öppna klockan hemma tillförs damm. Det bästa är att serva klockan enligt rekommendationen så urmakaren för göra rent den och tillföra ny olja som stöter bort fukt.
Tack för svar! Ja det låter troligt att det är så som du säger.
Det var just kopplingen mellan bilmotorer jag gjorde och dribblade bort mig i.
Så enda sättet att få in i fukt i klockan är genom en skada eller att man öppnat kronan eller baklocket.

@daveid
Annonsen i sin helhet skall ligga kvar efter försäljningen

IMG_5435.PNG
Jag sålde klockan för länge sen, råkade bumpa en gammal annons. Jag har pm:at @KS Admin om att ta bort gamla annonser pga rånrisk/inbrott då det är lätt att ta reda på vem jag är/vart jag bor utifrån min profil och samtidigt ser vad jag har och har haft baserat på poster/annonser. Detta efter att ha läst lite om händelser här på forumet. Sorry, borde väntat på svar från admin.

Tack för svar! Ja det låter troligt att det är så som du säger.
Det var just kopplingen mellan bilmotorer jag gjorde och dribblade bort mig i.
Så enda sättet att få in i fukt i klockan är genom en skada eller att man öppnat kronan eller baklocket.
Det går också att vattenfylla en otät klocka genom bad eller hällregn, men då blir definitionen vattenfylld. Då pratar man inte längre om fukt eller kondens. :)

Lägg dig inte i och dra inte igång en tramsdiskussion med marknadsmekanismerna nu för femtielfte gången... både @Asplund och @kmg förstår vad den andra menar.

Vad gäller Seikon så reagerade nog de flesta på att @Smulan lite för ivrigt försvarade äktheten på tavlan, inte det faktum att den sålts i tre led under två års tid. Där tror jag inte @yonsson eller någon annan pekat ut någon skyldig.
Det där löser sig med lite god vilja från alla inblandade parter
Haha, du är oupplyst. Lägga sig i? Om du följt tråden/citaten hade du sett att bådas inlägg var svar på mitt ursprungliga inlägg ;)

Edit: bytte ut ett ord mot "oupplyst".

Senast ändrad:
Sorry, missade ditt första inlägg. Kritiken mot ditt "grunderna i ekonomi" inlägg som inte tillförde något till diskussionen kvarstår.
Lite meta nu, men på vilket sätt anser du att någon post öht fört diskussionerna framåt? Om du följt tråden så ser du nog ett mönster.

Ska man vara riktigt krass så tillför kommentarer om att andras kommentarer inte tillför, ännu mindre.

Kommentarer (som min ursprungliga) har åtminstone en ansats och kan mkt väl föra diskussionerna framåt.

Tycker dock det är märkligt att man inte får lägga sig i pga:

A. Jag var högst delaktig i den diskussionen
B. Ett forum där man inte får lägga sig i, WTF?

Tillägg: så bara för att en sakfråga diskuterats förut får man inte diskutera den igen, oaktat om vinklingen är annorlunda?

Du som varit medlem länge kanske är trött på det, men nya medlemmar får alltså inte samma möjlighet att diskutera vissa sakfrågor? (förutsatt att allt annt är lika, vilket det knappast är i samtliga fall).

Snacka om att det skulle ta forumet ett steg bakåt isf, om man får en reprimand för att man tar upp ngt som "eliten" tröttnat på.

Glömde pinga @Matts

Senast ändrad:
Var den ekonomiska diskussionen trams första/andra/tredje gången den fördes eller blev den tramsig bara för att/när du blev trött på den? (en kul metafysisk frågeställning).

Tror inte du kmr kunna ge ett tillfredsställande svar på mina frågor.

Glömde pinga @Matts

Senast ändrad:
Mitt inlägg handlade i första hand om att jag inte ville ha (läsa, genomlida, etc) ytterligare en ping-pong diskussion kring basala begrepp om hur marknadskrafterna fungerar. (För typ femtielfte gången) Jag utgår ifrån att de flesta här förstår dessa grundläggande principer. Jag ser faktiskt inte heller hur detta skulle vara sakfrågan i frågeställningen. Dessutom var din ton aningen nedlåtande och tänkte att du nog klarade av lite kritik själv. Din, eller andra KSares postcount brukar jag inte ha för vana att kolla upp och sättet du uttrycker dig på andades inte direkt ödmjukhet. Om den sköra, sårade sida du nu visat upp synts i dina första inlägg hade jag antagligen svarat annorlunda eller troligen inte alls.

Visst blir det kondens då, man tar in en liten mängd vatten som syns som kondens under glaset.
Inte så länge den är helt vattenfylld väl? Kondensen uppstår väl inte förrän det mesta runnit ut? Att det är så allvarligt att få vatten in i klockan, beror det på att delarna inte är rostfria?

Kondens blir det väl mellan varma och kalla utrymmen, som t ex fönster i våra bostäder och i bilmotorer. Jag har svårt att tro att det bildas kondens i en klocka eftersom den inte har någon märkbar skillnad i temperatur mellan utrymmet där verket sitter och yttertemperaturen. Däremot är det sannolikt att damm fastnar i oljan. När oljan sen försvinner om den inte servas finns dammet kvar som drar till sig fukt. Han man en benägenhet att öppna klockan hemma tillförs damm. Det bästa är att serva klockan enligt rekommendationen så urmakaren får göra rent den och tillföra ny olja som stöter bort fukt.
Miljön kan även uppstå i klockor. Mycket små mängder vatten kan hållas av den lilla mängd luft som finns i klockan när klockan bärs eller förvaras i varm miljö men när klockan kyls kondenserar vattnet på klockans delar. Bärs klockan i kyligt väder kan tillräcklig temperaturskillnad uppstå mellan glas och bakboett för vattnet ska kondensera mot glasets insida. Det klassiska tricket att testa är att lägga en isbit mot glaset på en klocka som värmts i handen några minuter. Sen måste givetvis vattnet kommit in i klockan på något sätt. Har man otur räcker det med att den öppnas i varm och fuktig miljö.

@Joakim Svensson , du tycker fortfarande att det är fair mot köpare att inte beskriva skicket korrekt? Ingen som säger att du inte kan sälja klockan men du kan väl åtminstone vara ärlig i annonsen?

@Joakim Svensson , du tycker fortfarande att det är fair mot köpare att inte beskriva skicket korrekt? Ingen som säger att du inte kan sälja klockan men du kan väl åtminstone vara ärlig i annonsen?
Hej, utveckla gärna =)
Vilken annons menar du? Vilken klocka skulle vara i sämre skick än vad jag beskriver?
PS. Vad menar du med "fortfarande", mig veterligen är detta första gången jag nämns? Tala sakligt, tack.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp