• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, utveckla gärna =)
Vilken annons menar du? Vilken klocka skulle vara i sämre skick än vad jag beskriver?
PS. Vad menar du med "fortfarande", mig veterligen är detta första gången jag nämns? Tala sakligt, tack.
Menar din OQ. Pingade dig tidigare i tråden.
Färgsläpp kl 10. Men som @Compiss skrev så har väl egentligen hela tavlan färgsläpp. Skadan, kallad patinering, är ju det som föranlett starbursten. Sen kan man tycka att det är snyggt, men man bör vara ärlig med det.
Om jag inte pingade dig ovan, vilket jag tror att jag gjorde, ber jag om ursäkt...
 
Menar din OQ. Pingade dig tidigare i tråden.
Färgsläpp kl 10. Men som @Compiss skrev så har väl egentligen hela tavlan färgsläpp. Skadan, kallad patinering, är ju det som föranlett starbursten. Sen kan man tycka att det är snyggt, men man bör vara ärlig med det.
Om jag inte pingade dig ovan, vilket jag tror att jag gjorde, ber jag om ursäkt...
Jaha. Jag har inte fått någon notis (förutom den idag) om att du pingat mig, men när jag går tillbaka i tråden så ser jag ju det.. la du till det efter kanske?
Hade jag vetat att ni diskuterade klockan så hade jag gärna kommenterat =)
Som jag nämner i OQ-tråden så är "patineringen" för det är et väl??? framkallad av en gammal vattenskada, som väl egentligen alla stardusttavlor? Någon nämnde att trycktestet ej skulle vara godkänt, men det tror jag att jag nämner i annonsen att det faktiskt är?
Hade jag set notisen från början så hade vi sluppit spekulera och baktala varandra.
Jag uppdaterar annonsen.

edit: En annan sak, ni tycker inte att bilderna är tillräckligt bra för att man skall se skicket på klockan och tavlan?

J
 
Jaha. Jag har inte fått någon notis (förutom den idag) om att du pingat mig, men när jag går tillbaka i tråden så ser jag ju det.. la du till det efter kanske?
Hade jag vetat att ni diskuterade klockan så hade jag gärna kommenterat =)
Som jag nämner i OQ-tråden så är "patineringen" för det är et väl??? framkallad av en gammal vattenskada, som väl egentligen alla stardusttavlor? Någon nämnde att trycktestet ej skulle vara godkänt, men det tror jag att jag nämner i annonsen att det faktiskt är?
Hade jag set notisen från början så hade vi sluppit spekulera och baktala varandra.
Jag uppdaterar annonsen.

edit: En annan sak, ni tycker inte att bilderna är tillräckligt bra för att man skall se skicket på klockan och tavlan?

J
Eller om du tagit upp det från början då hade klockan troligtvis ej ens omnämnts här. Det är ingen som baktalat någon utan vi har fört en saklig diskussion, där du var inbjuden från början. Kan väl knappast beskylla @kmg för att du inte observerat att du fått en notis...

Oavsett om du tar en bild på tavlan där skadan syns kan det väl inte vara fel att upplysa om att klockan/tavlan vatten/fuktskadats? Det är väl ärligare än att kalla det patinering då det är en fuktskada.
 
Eller om du tagit upp det från början då hade klockan troligtvis ej ens omnämnts här. Det är ingen som baktalat någon utan vi har fört en saklig diskussion, där du var inbjuden från början. Kan väl knappast beskylla @kmg för att du inte observerat att du fått en notis...

Oavsett om du tar en bild på tavlan där skadan syns kan det väl inte vara fel att upplysa om att klockan/tavlan vatten/fuktskadats? Det är väl ärligare än att kalla det patinering då det är en fuktskada.
Jag trodde det var allmänt känt att just Stardust-effekten uppstår av vattenskador, jag kan ha fel.
Vad är patina? Är patina endast om lysmassan blivit missfärgad och brun, eller om en tavla skiftat färg p.g.a solsken? Men inte av vatten?
Jag kan inte se att jag beskyller @kmg någonstans utan säger bara att jag inte sett någon notis om det tidigare.
Annonsen är hur som helst uppdaterad nu.
 
Jaha. Jag har inte fått någon notis (förutom den idag) om att du pingat mig, men när jag går tillbaka i tråden så ser jag ju det.. la du till det efter kanske?
Hade jag vetat att ni diskuterade klockan så hade jag gärna kommenterat =)
Som jag nämner i OQ-tråden så är "patineringen" för det är et väl??? framkallad av en gammal vattenskada, som väl egentligen alla stardusttavlor? Någon nämnde att trycktestet ej skulle vara godkänt, men det tror jag att jag nämner i annonsen att det faktiskt är?
Hade jag set notisen från början så hade vi sluppit spekulera och baktala varandra.
Jag uppdaterar annonsen.

edit: En annan sak, ni tycker inte att bilderna är tillräckligt bra för att man skall se skicket på klockan och tavlan?

J
Hej Joakim, det var jag som nämnde trycktestet. Jag vet inte nu om du lagt till godkänd eller om jag missade det. Jag uppfattade i går att du skrivit att den nyligen var trycktestad men ingenting om resultatet. Har du inte ändrat något i annonsen ber jag om ursäkt för det. Eftersom det här är ett ämne som jag själv drabbats av så undrar jag fortfarande om klockan lämnats in till en urmakare efter att vattenskadan uppstått eftersom vatten inte bara förstör tavlan. Kanske är det enklare med ett kvartverk som bara har två lägen, fungerar/fungerar inte, men det är information som jag kan tycka bör framgå. I övrigt en fin klocka och ja, visst är den cool, men samtidigt uppstår frågor om inre skick.
 
Hej Joakim, det var jag som nämnde trycktestet. Jag vet inte nu om du lagt till godkänd eller om jag missade det. Jag uppfattade i går att du skrivit att den nyligen var trycktestad men ingenting om resultatet. Har du inte ändrat något i annonsen ber jag om ursäkt för det. Eftersom det här är ett ämne som jag själv drabbats av så undrar jag fortfarande om klockan lämnats in till en urmakare efter att vattenskadan uppstått eftersom vatten inte bara förstör tavlan. Kanske är det enklare med ett kvartverk eftersom det bara finns två lägen, fungerar/fungerar inte, men det är information som jag kan tycka bör framgå. I övrigt en fin klocka och ja, finns är den cool, men samtidigt uppstår frågor om inre skick.
Hej, texten "godkänt" har alltid stått i annonsen, jag ändrade nu och gjorde den betydligt större, för att det inte skall missas.
Klockan är alltså inte vattenskadad nyligen utan är en gammal skada, således är det inte därför den varit hos urmakaren, den behövde ett nytt batteri.
Annonsen är uppdaterad som sagt, vet inte om jag kan vara mer tydlig än så.
 
Patinering är ett naturligt åldrande, inte det som är orsakat av skador. så tolkar jag det. Det är, tycker jag, väldigt viktigt att alla definierar patinering på samma sätt så här vore det intressant att veta vad en vintage-expert säger om patinering.
 
Hej, texten "godkänt" har alltid stått i annonsen, jag ändrade nu och gjorde den betydligt större, för att det inte skall missas.
Klockan är alltså inte vattenskadad nyligen utan är en gammal skada, således är det inte därför den varit hos urmakaren, den behövde ett nytt batteri.
Annonsen är uppdaterad som sagt, vet inte om jag kan vara mer tydlig än så.
Då ber jag om ursäkt. Jag missade det. Jag fick inte ihop en godkänd tryck-test med en vattenskada då det inte är logiskt. Då bör väl klockan lämnats in och åtgärdats utan att man bytt tavlan? Var det före din tid förstår jag att du inte kan ge svar på frågan om du inte fick med papper på det när du köpte den.
 
Då ber jag om ursäkt. Jag missade det. Jag fick inte ihop en godkänd tryck-test med en vattenskada då det inte är logiskt. Då bör väl klockan lämnats in och åtgärdats utan att man bytt tavlan? Var det före din tid förstår jag att du inte kan ge svar på frågan om du inte fick med papper på det när du köpte den.
Mig veterligen så är skadan gammal, jag skulle gissa på 10-15 år. Urmakaren (Engströms Ur) säger att klockan är i gott invändigt skick, och som sagt klarade trycktest utan problem.
 
Spelar det någon större roll vad man kallar det i slutändan?
Det beror på vilket värde man sätter på språket. Ju mer exakt vi kan betydelsen av ord, desto färre missuppfattningar blir det. Ibland beror det på okunskap och ibland på att det sker medvetet. Just patinering är väl inte världens viktigaste ord, förutom här på forumet, men jag att vi sätter olika betydelser på samma ord skapar avstånd.
 
Det beror på vilket värde man sätter på språket. Ju mer exakt vi kan betydelsen av ord, desto färre missuppfattningar blir det. Ibland beror det på okunskap och ibland på att det sker medvetet. Just patinering är väl inte världens viktigaste ord, förutom här på forumet, men jag att vi sätter olika betydelser på samma ord skapar avstånd.
Där håller jag med dig.
Men kan Stardust-effekt uppstå av "naturligt åldrande"?
 
Nej, inte som jag förstår det och då är det vilseledande att kalla det patinering.
Precis, som jag sagt tidigare så antog jag att de flesta vet detta och därför drar slutsatsen att den haft en tidigare vattenskada.
När du skriver att det är vilseledande att kalla det patinering så får jag känslan av att jag gjort det medvetet för att vilseleda en eventuell köpare, så är inte fallet utan jag har uppfattat det som en patinering, även om det uppstått från en skada, likt en krackelerad spiderweb-tavla.
Jag skriver dessutom i Datejust och Date tråden att effekten har uppstått från en äldre vattenskada, när jag får frågan från en medlem, alltså inget jag hymlar med.
 
Senast ändrad:
Nej, inte som jag förstår det och då är det vilseledande att kalla det patinering.
Tycker folk kallar allt möjligt för patinering numer. Från spår av misshandel till naturligt åldrande och allt där emellan och visst är det skillnad. Patinering bör väl vara följd av ett naturligt åldrande och normal användning. Hårklyverier riskerar det att bli men det är skillnad som spelar viss roll mellan åverkan, misshandel och naturliga åldersförändringar å andra sidan. Bra att det tas upp.

Precis, som jag sagt tidigare så antog jag att de flesta vet detta och därför drar slutsatsen att den haft en tidigare vattenskada.
När du skriver att det är vilseledande att kalla det patinering så får jag känslan av att jag gjort det medvetet för att vilseleda en eventuell köpare, så är inte fallet utan jag har uppfattat det som en patinering, även om det uppstått från en skada, likt en krackelerad spiderweb-tavla.
Jag skriver dessutom i Datejust och Date tråden att effekten har uppstått från en äldre vattenskada, när jag får frågan från en medlem, alltså inget jag hymlar med.

Att "stardust" särskilt uppkommer av vattenskada mer än andra förändringar på tavlor kände jag faktiskt inte till. Intressant.
--------
Kondens i klockor är inte så ovanligt. Vattenfyllda däremot bör vara väldigt ovanligt och är ingen förutsättning för kondens. Men det har nog redan retts ut nu.
 
Senast ändrad:
Precis, som jag sagt tidigare så antog jag att de flesta vet detta och därför drar slutsatsen att den haft en tidigare vattenskada.
När du skriver att det är vilseledande att kalla det patinering så får jag känslan av att jag gjort det medvetet för att vilseleda en eventuell köpare, så är inte fallet utan jag har uppfattat det som en patinering, även om det uppstått från en skada, likt en krackelerad spiderweb-tavla.
Jag skriver dessutom i Datejust och Date tråden att effekten har uppstått från en äldre vattenskada, när jag får frågan från en medlem, alltså inget jag hymlar med.
Jag vill vara väldigt tydlig med att säga att jag inte alls tror du vilselett medvetet, men det blir en konsekvens av för många betydelser av ordet. Det i sin tur leder till osäkerhet och blir därför otydligt och svårt att förstå. Jag utger mig inte för att vara en expert men jag bildat mig en uppfattning om vad patinering betyder. Du har en annan definition och vad som är mest korrekt vet jag inte, men jag vet att om du och jag hade gått tillbaka till svenska akademins ordlista så hade vi jobbat istället för att skriva här. :) Som jag har förstått spiderweb-tavlor så är det inte resultatet av ett ovarsamt handhavande, utan är en konsekvens av bristande elasticitet i färgen som härstammar från produktionen. Det finns inga hard feelings eller misstroende från min sida.
 
Jag vill vara väldigt tydlig med att säga att jag inte alls tror du vilselett medvetet, men det blir en konsekvens av för många betydelser av ordet. Det i sin tur leder till osäkerhet och blir därför otydligt och svårt att förstå. Jag utger mig inte för att vara en expert men jag bildat mig en uppfattning om vad patinering betyder. Du har en annan definition och vad som är mest korrekt vet jag inte, men jag vet att om du och jag hade gått tillbaka till svenska akademins ordlista så hade vi jobbat istället för att skriva här. :) Som jag har förstått spiderweb-tavlor så är det inte resultatet av ett ovarsamt handhavande, utan är en konsekvens av bristande elasticitet i färgen som härstammar från produktionen. Det finns inga hard feelings eller misstroende från min sida.
Ok.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp