Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du bör nog ta reda på själv hur det ligger till med tavlan och inte förvänta dig att någon här ska ge dig ett 100% korrekt svar. Säljer du den och den visar sig vara fake kommer du inte få så mycket sålt här i framtiden.Kan det alltså vara en service urtavla eller något? Dom säljs ju som autentiska tavlor. Är det uteslutet att den är fake isåfall? Vill veta om jag kan kränga klockan utan att få ks-polisen på mig
Vad för info har du fått? Jag skulle också säga fake, i bästa fall ommålad men tror det är värre än så. Häv köpet från Gripenbro.Den information jag fått tag på säger att den är legit. Då bör dom som motsäger sig till det ha konkret fakta istället kan jag tycka. Verkar bara finnas massa spekulationer och inget konkret. Har ingen vetskap om vart jag går till botten med detta. Får man inte svar på ks så vart vänder man sig då?
Han har ingen vidare koll på vad som är vad om vi ska vara ärliga. Finns bra mycket mer erfarenhet här på forumet. Vill du gräva djupare kan du lägga upp i vintageavdelningen.Info från gripenbro menar Du? Jag ska kontakta dom och se vad dom har att säga. Klockan är köpt för kanske ett halvår sedan
Nej precis, är ingen expert på vintage riktigt.Han har ingen vidare koll på vad som är vad om vi ska vara ärliga. Finns bra mycket mer erfarenhet här på forumet. Vill du gräva djupare kan du lägga upp i vintageavdelningen.
Håller helt och hållet med!Lärorik tråd för oss mindre kunniga måste jag säga
Uteslutet att det är ett originaltryck iaf. Har aldrig sett en Omegatavla med dessa index så hade inte känt mig övertygad förrän jag hittat en till med originaltryck.Nej precis, är ingen expert på vintage riktigt.
Har nu mailat gripenbro och frågat hur dom ställer sig till detta. Vi får se vad dom svarar helt enkelt. Men det är alltså helt uteslutet att tavlan kan vara genuin?
Dom tavlorna som länkades från eBay Då?Dom säljs ju som genuina. Ser precis likadana ut, det enda som skiljer är skicketUteslutet att det är ett originaltryck iaf. Har aldrig sett en Omegatavla med dessa index så hade inte känt mig övertygad förrän jag hittat en till med originaltryck.
Inte originaltryck, minst ommålade.Dom tavlorna som länkades från eBay Då?Dom säljs ju som genuina. Ser precis likadana ut, det enda som skiljer är skicket
http://www.ebay.com/itm/USED-OMEGA-...E-GOLD-INDEX-MARKERS-WATCH-DIAL-/142425031609
http://www.ebay.com/itm/Mens-Genuine-Omega-new-old-Watch-Dial-30-9-mm-/253157868714
Vid en snabb bildgoogling (jag vet, det kan ifrågasättas vad det egentligen säger) på "omega vintage dial" eller "omega vintage" eller liknande hittar jag ingen klocka med likadant typsnitt på "tolvan" som den aktuella, bara bilder från e-bay-annonserna. Behöver iofs inte betyda något, man skulle väl egentligen behöva bläddra igenom riktiga "referenskataloger" för att avgöra...Inte originaltryck, minst ommålade.
Vad innebär det då att dom är ommålade? Är det den vita färgen? Förstår inte hur det kan finnas identiska tavlor till salu om min nu är ommålad till något som inte ens omega Gör?Inte originaltryck, minst ommålade.
Inte originaltryck, minst ommålade.
Vid en snabb bildgoogling (jag vet, det kan ifrågasättas vad det egentligen säger) på "omega vintage dial" eller "omega vintage" eller liknande hittar jag ingen klocka med likadant typsnitt på "tolvan" som den aktuella, bara bilder från e-bay-annonserna. Behöver iofs inte betyda något, man skulle väl egentligen behöva bläddra igenom riktiga "referenskataloger" för att avgöra...
Det kan säkert ha tillverkats fler än en även om det inte är original. Konstigare än så behöver det inte vara.Vad innebär det då att dom är ommålade? Är det den vita färgen? Förstår inte hur det kan finnas identiska tavlor till salu om min nu är ommålad till något som inte ens omega Gör?
För att tjäna pengar såklart. Det är ju lättare att prångla fejkade/ommålade "vintagetavlor" eftersom det är svårare att kontrollera och jämföra äkthet på sådana.Men om tavlan nu skulle vara fake. Varför då måla om Den? Eller är den antingen fake eller ommålad?
Välkommen till KS!Hej, Ny här och har bara sporadiskt köpt några olika klockor. Har en Omega Seamaster 600 samt en Seamaster Automatic. Nu har jag precis köpt en Omega Constellation Pie Pan. Dock så kan jag inte se vilken tidsperiod den är ifrån. Ska självklart öppna upp och undersöka närmare. Har även en Zodiac klocka sm jag inte vet vad modellen heter. Där är inte bandet orginal. En zodiac orginal.
Nån som vet nått mer om Pie Pan klockan eller Zodiac klockan?
Mvh H
För att gå till botten med det här behöver du uppsöka någon som kan Omega och som kan skriva ett intyg. Då har i alla fall du ryggen fri om det senare skulle visa sig att det inte stämde.Den information jag fått tag på säger att den är legit. Då bör dom som motsäger sig till det ha konkret fakta istället kan jag tycka. Verkar bara finnas massa spekulationer och inget konkret. Har ingen vetskap om vart jag går till botten med detta. Får man inte svar på ks så vart vänder man sig då?
På något sätt kanske du skulle kunna kolla med någon på Omega? Det borde väl inte vara alltför svårt att slå fast om de känner igen tavlan eller inte? Eller är jag ute och cyklar? Det kanske finns tusen och åter tusen olika tavlor genom åren?Men om tavlan nu skulle vara fake. Varför då måla om Den? Eller är den antingen fake eller ommålad?
Nu bumpas det lite för ofta @TobiasD
1 gång per kalenderdag får man bumpa. Du bumpade 6 imorse och så nu igen. 24h måste gå mellan bumparna
Om du bumpade kl. 06 imorse och en gång till nu är det ju per definition en gång för mycket under samma dygnNej till det fetmarkerade, men 1 gång per dag är rätt.
Dvs, jag får bumpa 23:55 och sen 00:15 om jag vill, men då får jag inte bumpa förrän nästa dag.
Javisst, det jag säger ju. Men som jag skrev rättade jag det @LUFC skrev - dvs att "24h måste gå mellan bumparna" vilket inte är rätt.Om du bumpade kl. 06 imorse och en gång till nu är det ju per definition en gång för mycket under samma dygn