• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så klart en definitionsfråga men jag skulle se det som att jag fått en plånbok gratis. Lite som när Cyberphoto skickar med en Snickers i lådan. Visst är det jag och alla andra kunder som betalar för chokladbiten eller plånboken i slutänden men det känns ändå som man fått den.

Ser egentligen inget problem med att sälja "give aways" och saker som andra vill köpa oavsett om man fått dem gratis eller inte. Folk får själva bestämma men bör samtidigt vara beredda på att det finns folk med andra åsikter.

Men precis. En får göra som en vill, men måste vara beredd på andras reaktion.

Det håller jag verkligen inte med om.
Att köpa en klocka och sedan sälja den med vinst borde anses vara normalt på ett klockforum.
Att få, dvs inte betala en krona för, något klockrelaterat tillbehör och sedan sälja det på ett klockforum kanske kan ifrågasättas.

Kul att du fortsätter göra självmål :D Igår visste du inte skillnaden mellan konsumera och investera och idag detta.

Låt oss ta @Hjelm som exempel eftersom det ändå var på tapeten här i tråden. Hade det vart OK att sälja Viaplay:t om han inte redan haft ett konto och degat typ 5000 om året? Eller hade det vart OK om han var helt ointresserad av sport?

Riktigt tramsigt sossesnack att man måste skänka bort (till dom fattiga?) bara för att man får något "gratis". Det är ju inte heller gratis, som någon påpekat med ett annat exempel, eftersom han dels redan betalar för Viaplay och utöver det köpt spelkonsolen.

Senast ändrad:
Kul att du fortsätter göra självmål :D Igår visste du inte skillnaden mellan konsumera och investera och idag detta.
Du menar tråden där folk skrattade åt din oförmåga att läsa och förstå text? :D

Låt oss ta @Hjelm som exempel eftersom det ändå var på tapeten här i tråden. Hade det vart OK att sälja Viaplay:t om han inte redan haft ett konto och degat typ 6000 om året? Eller hade det vart OK om han var helt ointresserad av sport?

Riktigt tramsigt sossesnack att man måste skänka bort (till dom fattiga?) bara för att man får något "gratis". Det är ju inte heller gratis, som någon påpekat med ett annat exempel, eftersom han dels redan betalar för Viaplay och utöver det köpt spelkonsolen.
Jag har inte skrivit någonting om hans annons. Jag diskuterade företeelsen mer i generella termer (klicka här om det lät avancerat).

Du har uppenbarligen extremt svårt för att läsa mer än ett inlägg i taget och verkar blanda ihop användare och vad de har skrivit.
Att diskutera i textform kanske inte är din grej?

Låt oss ta @Hjelm som exempel eftersom det ändå var på tapeten här i tråden. Hade det vart OK att sälja Viaplay:t om han inte redan haft ett konto och degat typ 6000 om året? Eller hade det vart OK om han var helt ointresserad av sport?

Jag tycker inte heller det hör en god borgerlig uppfostran till att slå mynt av gåvor.

Vafan?
Ja svarade på vad jag TRODDE var fel på hans annons!!
Inte om det var rätt eller fel, ja skiter i vad som säljs här men kom igen en gratis månad är väl lite överdrivet?
Man tjänar inte alltid på att suga ut varje krona av allt man har, ibland kan det löna sig att vara generös! Men det är som sagt upp till var och en!
Och detta forum är väl inte direkt blocket så lite feeling tycker jag man ska ha endå!!
Tack och hej :)

Du menar tråden där folk skrattade åt din oförmåga att läsa och förstå text? :D

Jag har inte skrivit någonting om hans annons. Jag diskuterade företeelsen mer i generella termer (klicka här om det lät avancerat).

Du har uppenbarligen extremt svårt för att läsa mer än ett inlägg i taget och verkar blanda ihop användare och vad de har skrivit.
Att diskutera i textform kanske inte är din grej?

Förklara vad du menar i den tråden då, väntat på det ett bra tag nu :)

Resten av texten var inte till dig enbart, men rimligt att du inte förstår det. Självmålet menar jag att du tycker det är normalt att sälja en klocka med vinst på ett klockforum. Som sagt, jag ser inget direkt fel med det. Men normalt? Nej.

Sen nämner du även att sälja något orelaterat till klockor och gå med vinst. Det är svårt att hänga med i diskussioner med dig eftersom din nivå är så oerhört låg.

Senast ändrad:
Så länge det håller sig på Lifestyle är det väl inget att hänga upp sig på, bara att låta bli att gå in på den delen. I all välmening / Joakim

De flesta av oss som hänger här har det rätt bra ekonomiskt så istället för att tjäna lite pengar på billigare give aways som golfbollar, paraplyer, plånböcker etc kan jag rekommendera en auktion till förmån för BCF eller annan organisation :)

Sorry, men jag kommer inte att lägga mer tid på att förklara uppenbara saker för dig. Sluta citera mina inlägg om du tycker det blir för svårt.

Herregud Torsten. Skärp dig nu. Om du påstår att mina inlägg är orimliga får du förklara dig.

Jag skrev: "Kommer aldrig låna till någonting såvida det inte handlar om hävstång till en investering. Lyxkonsumption som klockor och bil är retarderat att låna till."

Du skrev: "Ser det som två helt olika åsikter som inte har med varandra att göra, därav min första fråga."

Förklara dig nu om du dessutom har mage att vara otrevlig. Hur är det två olika åsikter?

Ser personligen inga problem i att sälja gåvor eller klockor med vinst.. Däremot får man vara beredd på att ta smällen, då folk med största sannolikhet kommer störa sig på det.

Minns att det var någon på forumet som vann en Hublot i någon tävling. Har för mig att han sålde klockan ganska fort. Borde han ha skänkt bort den istället? Var drar man linjen? Är det mer ok att tjäna mycket pengar på en gåva än lite pengar?

Ser personligen inga problem i att sälja gåvor eller klockor med vinst.. Däremot får man vara beredd på att ta smällen, då folk med största sannolikhet kommer störa sig på det.

Minns att det var någon på forumet som vann en Hublot i någon tävling. Klockan är numera såld. Borde han ha skänkt bort klockan istället? Var drar man linjen? Är det mer ok att tjäna mycket pengar på en gåva än lite pengar?
Jag har förutsatt att vi pratar om freebies, swag, smågåvor och liknande. Alltså saker som i sig saknar större materiella värden och ges bort i promotionssyfte.

Du får göra vad du vill med dina gåvor, men att tjäna en hacka på saker en fått i gåva är rätt lågt.

Det har folk gjort under lång tid här på KS.

Din speedy tuesday såldes väl utanför forumet? :D

Ledsen @GordonG , jag är fortfarande helt oförstående på sambandet mellan att sälja gåvor som man fått gratis och att @Torsten sålde sin speedy tuesday på blocket.

Har väl ingen relevans alls i det nuvarande ämnet? :confused:

Jag har förutsatt att vi pratar om freebies, swag, smågåvor och liknande. Alltså saker som i sig saknar större materiella värden och ges bort i promotionssyfte.
Jag ger bara min personliga åsikt. Jag tycker personligen inte det är värt att ödsla massa tid på att folk tjänar några hundralappar på freebies. Så länge köparen är nöjd och medveten om att produkten var en "freebie" till att börja med, tycker jag personligen det är ok. Men visst, förstår att folk stör sig på det.

Med det sagt har jag inte själv sålt någon freebie då jag inte tycker det är värt att lägga ner massa tid på att tjäna några hundralappar. Brukar ge bort de när jag säljer mina klockor.

Ledsen @GordonG , jag är fortfarande helt oförstående på sambandet mellan att sälja gåvor som man fått gratis och att @Torsten sålde sin speedy tuesday på blocket.

Har väl ingen relevans alls i det nuvarande ämnet? :confused:

Läs de föregående 2 sidorna. Principen är densamma, att man tjänar pengar på att sälja Speedy tuesday och "gratis" gåvor. Som sagt tycker jag varken eller är fel men generellt verkar det väldigt förkastat att tjäna pengar på saker och ting här på KS.

Läs de föregående 2 sidorna. Principen är densamma, att man tjänar pengar på att sälja Speedy tuesday och "gratis" gåvor. Som sagt tycker jag varken eller är fel men generellt verkar det väldigt förkastat att tjäna pengar på saker och ting här på KS.

Ok, då förstår jag vad du menade. Kunde varit tydligare med "du sålde väl din speedy tuesday med vinst".

Dock så tror jag att så är fallet i väldigt många annonser här på KS. Hur "illa" det är handlar väl mer om summan man vill tjäna (procentuellt sett såklart).

Ok, då förstår jag vad du menade. Kunde varit tydligare med "du sålde väl din speedy tuesday med vinst".

Dock så tror jag att så är fallet i väldigt många annonser här på KS. Hur "illa" det är handlar väl mer om summan man vill tjäna (procentuellt sett såklart).

Det har vart på tapeten tidigare så antog att det framgick. Tror verkligen inte att det är vanligt att folk säljer med vinst på KS. Givetvis händer det, men vanligt? Nej. Det tror inte jag. Bortsett från handlare och dom som säljer band från Kina, såklart.

För att byta spår: Är det OK att bära en klocka man har lagt ut på K&S? Själv låter jag den alltid ligga kvar i lådan efter bildtagning men många gångar ser man folk som delar bilder på annonserade klockor i diverse "dagens"-trådar... Det beror självklart på om man säljer en "mint" Rolle eller vintagemögel men spontant känns det inte helt rätt i båda fall, eller? :confused:

För att byta spår: Är det OK att bära en klocka man har lagt ut på K&S? Själv låter jag den alltid ligga kvar i lådan efter bildtagning men många gångar ser man folk som delar bilder på annonserade klockor i diverse "dagens"-trådar... Det beror självklart på om man säljer en "mint" Rolle eller vintagemögel men spontant känns det inte helt rätt i båda fall, eller? :confused:
Man kan ju förutsätta att annonsen uppdateras om det tillkommer bruksspår på klockan efter att annonsen lagts ut.

Personligen hade jag valt att inte använda klockan för att vara safe. Samt föredragit om alla gjorde på detta vis.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp