• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, men genom rättelse hävs inte köpet per automatik. Och rent civilrättsligt är det svårt att få igen sina pengar om man som köpare råkar ut för detta.
Vad som är rätt och vad som är lätt behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. Jag tycker dock att man bör kunna utgå från att affärer via K&S sker i enlighet med Köplagen om inte annat avtalas. Nu har jag förövrigt redan glömt vad frågan handlade om från början...
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Vad som är rätt och vad som är lätt behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. Jag tycker dock att man bör kunna utgå från att affärer via K&S sker i enlighet med Köplagen om inte annat avtalas. Nu har jag förövrigt redan glömt vad frågan handlade om från början...
Allt sker ju via köplagen.
Men eftersom alla skriver av rätten till retur mm.
Så gäller ingenting. Är du med?
Köplagen mellan provat personer funkar så att allt ska kommas överens innan.
Kommer man lnte överens om
Något innan blir det svårt att göra något efter
 
Allt sker ju via köplagen.
Men eftersom alla skriver av rätten till retur mm.
Så gäller ingenting. Är du med?
Köplagen mellan provat personer funkar så att allt ska kommas överens innan.
Kommer man lnte överens om
Något innan blir det svårt att göra något efter
Tror det är ovanligt att man avtalar bort rätten till reklamation vid fel. Knappast det som avses med " ej retur". Du måste väl hålla med om att det är rätt orimligt att sälja en Rolex, skriva ej retur och sedan skicka en "Lokex" och hänvisa till ej retur? Är du med?
Direkt felaktigt att påstå att bara för att man skriver "ej retur" så gäller inte någonting.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Tror det är ovanligt att man avtalar bort rätten till reklamation vid fel. Knappast det som avses med " ej retur". Du måste väl hålla med om att det är rätt orimligt att sälja en Rolex, skriva ej retur och sedan skicka en "Lokex" och hänvisa till ej retur? Är du med?
Direkt felaktigt att påstå att bara för att man skriver "ej retur" så gäller inte någonting.
Som sagt, försök ta det vidare.
Har råkat ur för en sådan blåsning och det var inte myclet att göra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Allt sker ju via köplagen.
Men eftersom alla skriver av rätten till retur mm.
Så gäller ingenting. Är du med?
Köplagen mellan provat personer funkar så att allt ska kommas överens innan.
Kommer man lnte överens om
Något innan blir det svårt att göra något efter
Det bästa är att vi ändrar normen mot shysta annonser så vi minimerar behovet av att ens fundera på köplagen. Säljtråden är inte längre vad den varit. Det är inte lätt, speciellt inte om man är ny, att ställa alla relevanta frågor. Att prissättningarna är för höga är ett problem, men de som livnär sig här är snabbt på och ropar att marknaden har alltid rätt och de agerar i flock och hjälper varandra. Den som ifrågasätter varför box och cert inte är med får snabba tillrättavisningar trots att det skyler ett stort problem. Folk luras att betala för mycket för klockor med suspekt historik. De flesta klockor som säljs här har servicebehov, men det problemet lämnas gladeligen över till köparen. Börjar det dyka upp stulna klockor här hoppas jag att det stävjas innan det blir rättsliga påföljder. Ingen retur är för mig detsamma som att man inte vill ta ansvar för det man säljer. Det finns några klyschor som används för att förvilla en oerfaren köpare och det tycker jag ska ska tydliggöras oftare i den här tråden. Det borde vara mer etik än juridik som ska få råda på ett entusiastforum.
 
Senast ändrad:

Adro

Panerai
2-Faktor
Det bästa är att vi ändrar normen mot shysta annonser så vi minimerar behovet av att ens fundera på köplagen. Säljtråden är inte längre vad den varit. Det är inte lätt, speciellt inte om man är ny, att ställa alla relevanta frågor. Att prissättningarna är för höga är ett problem, men de som livnär sig här är snabbt på och ropar att marknaden har alltid rätt och de agerar i flock och hjälper varandra. Den som ifrågasätter varför box och cert inte är med för snabba tillrättavisningar trots att det skyler ett stort problem. Folk luras att betala för mycket för klockor med suspekt historik. De flesta klockor som säljs här har servicebehov, men det problemet lämnas gladeligen över till köparen. Börjar det dyka upp stulna klockor här hoppas jag att det stävjas innan det blir rättsliga påföljder. Ingen retur är för mig detsamma som att man inte vill ta ansvar för det man säljer. Det finns några klyschor som används för att förvilla en oerfaren köpare och det tycker jag ska ska tydliggöras oftare i den här tråden. Det borde vara mer etik än juridik som ska få råda på ett entusiastforum.
Håller helt med dig och tycker att det är så det ska fungera, tyvärr ser verkligheten lnte ut så, även på detta ”entusiast” forum.
Det var flera är sedan detta var ett entusiastforum
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller helt med dig och tycker att det är så det ska fungera, tyvärr ser verkligheten lnte ut så, även på detta ”entusiast” forum.
Det var flera är sedan detta var ett entusiastforum
Det går att få tillbaka, men då måste fler stödja den som ifrågasätter, annars förringas den personen ner i skiten. Man kanske ska start en tråd där detta diskuteras. Kanske kan vi enas om vilken nivå vi vill ha och sen kämpa för att den upprätthålls?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor

16610

Patek
2-Faktor
Lustigt att det alltid (nästan) är samma personer som skriver i denna tråden. Hmm..
Vet inte om den finns kvar den kursen som hette " Sköt dig själv och skit i andra".. vet att Landstinget hade en sådan kurs...

Forts. trevlig söndag på er :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Lustigt att det alltid (nästan) är samma personer som skriver i denna tråden. Hmm..
Vet inte om den finns kvar den kursen som hette " Sköt dig själv och skit i andra".. vet att Landstinget hade en sådan kurs...

Forts. trevlig söndag på er :)

Då skulle denna tråden vara tämligen överflödig.

Det är bra att det finns de som gillar att gnälla och styr upp klantarna som inte kan annonsera på ett vettigt sätt.
 

16610

Patek
2-Faktor
Då skulle denna tråden vara tämligen överflödig.

Det är bra att det finns de som gillar att gnälla och styr upp klantarna som inte kan annonsera på ett vettigt sätt.

Visst, men tycker admin gör ett kanon jobb och tar bort de flesta "felen". Vill någon sälja till överpris osv så lycka till. Du och jag som häng här länge kan väl se förbi
" klantarna" ?

Tycker ändå att det är lustigt att samma personer skriver i denna tråd. Inget ont i det bara lustigt :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Visst, men tycker admin gör ett kanon jobb och tar bort de flesta "felen". Vill någon sälja till överpris osv så lycka till. Du och jag som häng här länge kan väl se förbi
" klantarna" ?

Tycker ändå att det är lustigt att samma personer skriver i denna tråd. Inget ont i det bara lustigt :)

Skulle iofs tippa på att den absoluta merparten av det som redigeras av admin beror på att de blivit pingade av de medlemmar som du så subtilt kallar hobbypoliser ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är inte det bra då?
Lustigt att det alltid (nästan) är samma personer som skriver i denna tråden. Hmm..
Vet inte om den finns kvar den kursen som hette " Sköt dig själv och skit i andra".. vet att Landstinget hade en sådan kurs...

Forts. trevlig söndag på er :)

Självklart är det bra. Har bara lite svårt att få ihop dina inlägg iom att du först skriver att man ska sköta sig själv och skita i andra.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det bästa är att vi ändrar normen mot shysta annonser så vi minimerar behovet av att ens fundera på köplagen. Säljtråden är inte längre vad den varit. Det är inte lätt, speciellt inte om man är ny, att ställa alla relevanta frågor. Att prissättningarna är för höga är ett problem, men de som livnär sig här är snabbt på och ropar att marknaden har alltid rätt och de agerar i flock och hjälper varandra. Den som ifrågasätter varför box och cert inte är med får snabba tillrättavisningar trots att det skyler ett stort problem. Folk luras att betala för mycket för klockor med suspekt historik. De flesta klockor som säljs här har servicebehov, men det problemet lämnas gladeligen över till köparen. Börjar det dyka upp stulna klockor här hoppas jag att det stävjas innan det blir rättsliga påföljder. Ingen retur är för mig detsamma som att man inte vill ta ansvar för det man säljer. Det finns några klyschor som används för att förvilla en oerfaren köpare och det tycker jag ska ska tydliggöras oftare i den här tråden. Det borde vara mer etik än juridik som ska få råda på ett entusiastforum.
En del av det du skriver kan jag köpa men en del av det blir foliehattsretorik; jag säljer en del här men mig veterligen är jag inte del av någon "flock" som rycker ut till undsättning när en medlem klagar på prissättningar. Att jag råkar tro på marknadsekonomins mekanismer är en annan sak.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En del av det du skriver kan jag köpa men en del av det blir foliehattsretorik; jag säljer en del här men mig veterligen är jag inte del av någon "flock" som rycker ut till undsättning när en medlem klagar på prissättningar. Att jag råkar tro på marknadsekonomins mekanismer är en annan sak.
Jag tror också på marknadsekonomi men den har avigsidor. Många stater inför regleringar för att ta bort de värsta avarterna. Det uppstår problem när jaget krockar med viet. Flera stater har regler för att se till att ingen blir för stor. Någonstans går fördelen med drivna personer över till att börja skada samhällen. Se t ex på USA på 80-talet, då ägandet inom näringslivet var utspritt på ca 70% av den amerikanska befolkningen. Nu är det 10% som äger allt och kvar står en missnöjd fattig befolkning som röstar på den som lovar att vrida tillbaka klockan. Frågan är vilka regleringar som behövs på KS för att styra det till ett entusiastforum igen? Girighet är många gånger en starkare drivkraft än heder. Man kan skita i att göra något men då är det lätt att räkna ut hur KS ser ut om 5-10 år. Jag syftade inte på dig som en i mobben, men problemet finns och det syns om man tittar på vilka som gillar vilkas inlägg. Ofta gillas det för att ge support till en person i diskussion och mindre sällan för att argumenten känns vettiga.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om det är fel (som ej framgått) har man som köpare rätt att kräva rättelse. Säljaren har också upplysninsplikt avseende kända fel.
Köparens undersökningsplikt är starkare och man kan inte som fel åberopa någonting som man normalt sett skulle upptäckt vid undersökning. Dvs vid distansaffär mellan privatpersoner är man i princip totalstekt på allt som inte är rena bedrägerier.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Köparens undersökningsplikt är starkare och man kan inte som fel åberopa någonting som man normalt sett skulle upptäckt vid undersökning. Dvs vid distansaffär mellan privatpersoner är man i princip totalstekt på allt som inte är rena bedrägerier.
Med andra ord är annonsens kvalitet med bra bilder runt hela klockan och full information superviktig eftersom 99% av affärerna här sker på distans. Personligen bläddrar jag förbi annonser med bristfälliga bilder och de med "säljtext". Nuförtiden har jag börjat med att leta efter priset först för att bilda mig en uppfattning om det är värt att titta på bilder och läsa text.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lustigt att det alltid (nästan) är samma personer som skriver i denna tråden. Hmm..
Vet inte om den finns kvar den kursen som hette " Sköt dig själv och skit i andra".. vet att Landstinget hade en sådan kurs...

Forts. trevlig söndag på er :)
Mellanstadieargumentation. Detta är ett entusiastforum, klart vi ska lyfta och diskutera sådant som är oklart eller direkt felaktigt.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Därav "" citattecken.. Förslag på bättre beskrivning uppskattas gärna :) boettdesignen är åt det hållet då jag ville prova storleken. Samtidigt ville jag inte ha ngn kopia utan valde att med en del möda försöka få ihop en mer kvalitativ/orginell klocka med unitas urverk och ngt annorlunda tavla :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Därav "" citattecken.. Förslag på bättre beskrivning uppskattas gärna :) boettdesignen är åt det hållet då jag ville prova storleken. Samtidigt ville jag inte ha ngn kopia utan valde att med en del möda försöka få ihop en mer kvalitativ/orginell klocka med unitas urverk och ngt annorlunda tavla :)
Är det inte bara att skriva det den heter? Är det ingen kopia är det ett original som heter något. Den är förvillande lik en Radiomir. Gör som du vill så länge du håller dig inom forumets regler.
 

mouqvist

Rolex
Har någon hört något om Snus?
Går inte att ens plinga honom, han kommer inte upp som förslag. Han var och tittade in igår i alla fall
 
IMG_2605.GIF
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Om någon har mer frågor angående min stulna inplastade monsterdyra RÅÅLÄÄX så kan ni väl ta och skicka ett PM till mig istället för detta börjar bli riktigt jävla tröttsamt.
Ni har inte en jävla aning varför box och cert är borta på denna klocka, ni sitter hemma och målar upp en massa jävla indicier och gaddar ihop er som en grupp jävla småtjejer och försöker hitta en liten jävla syndabock att förgylla er vardag med.

Har inte haft tid att svara tidigare då jag är en person som jobbar största delen av dygnet.

Som sagt, klockjäveln är tingad inväntar bara betalning, har skrivit ut ett helt nytt certifikat och byggt en box av papier maché

Fridens liljor
Inte en chans att någon köpte den för 59k utan cert & box :p
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp