• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
IMG_2332.JPG

Tycker denna bild säger mer än en mörk lumebild.

Men yonsson, varför frågar du mig om du redan vet svaret?

Timvisaren ser ju något fräschare ut så det går väl inte utesluta att den är bytt men jag kan inte garantera varken det ena eller det andra då klockan är 41 år gammal och jag inte ägt den sedan den var ny.

Senast ändrad:
Stämmer bra, Yonsson! Länken lever ett hårt liv uppe i de lappländska skogarna (Kiruna) hos bror min, därav säljs den enbart med det nya oanvända DAL1BP :)
Själv har jag kört den med en Miltat-länk från Strapcode. Kolla gärna bilderna i Tonfisktråden!
Bör ju framgå i annonsen att den ej är komplett.

Frågar av nyfikenhet vad DU anser är ett rimligt pris?
Får väl citera mig själv då.
Grym modell. Finns två versioner, den vita med emaljtavla och den svarta med urushu dial, handmålad av samma snubbe om och om igen i en process som tar flera veckor. Modellerna har en egen minihemsida på SEIKOs hemsida.

Japanskt taxfree-pris utan rabatt är dock 20 och SEIKO är inte svårprutat i Japan, högt prissatt den där med andra ord.
Så svenskt listpris 27, japanskt 20 innan rabatt, gissar på ett värde på strax under japanska listpriset, 18, max 20 känns rimligt. Inte värdens mest populära modell, sällan seikos går för över det japanska listpriset.

Har ju visserligen inte heller skrivit att den är komplett...? Men självklart kan jag skriva det :)
Nää den där köper vi inte. Om klockan kommer på länk vid nyköp ska det såklart stå att den inte ingår om du säljer den vidare.

Det är som att jag säljer en klocka utan urverk - men det syns ju inte på bilderna. "Å andra sidan har jag ju inte påstått att den är komplett heller".

Nää den där köper vi inte. Om klockan kommer på länk vid nyköp ska det såklart stå att den inte ingår om du säljer den vidare.

Det är som att jag säljer en klocka utan urverk - men det syns ju inte på bilderna. "Å andra sidan har jag ju inte påstått att den är komplett heller".

Självklart har jag ändrat det nu i annonsen. "Kommer ej med länk utan på det nya DAL1BP-gummit!"

Ber om ursäkt om någon tog illa vid sig men jag reflekterade inte ens över det när jag skrev annonsen då jag var rätt tydlig med att den kommer på ett nytt DAL1BP både i rubriken och i annonsen :)

Fast du har ju klockan hos dig, är väl inte jättesvårt att berätta om det är relumekladd på minutvisaren eller om det är rost. Svårare att se utifrån lågupplösta bilder.

Jag bedömer inte det som relumekladd. Ser mer ut som rost, patina, oxid eller vad man ska kalla det. Oavsett vad jag svarar lär du ha ytterligare synpunkter är jag rädd.

https://klocksnack.se/threads/seiko-presage-srq019-limited.64189/
@Jimbo
Är precis som för nästan ett år sedan nyfiken på din prissättning.
Hej @yonsson vad är det du är så nyfiken på? Vad tycker du är ”rätt” pris på denna pjäsen?
Du har väl redan undersökt att det möjligen finns en till salu i världen i USA för 2300USD ex svensk moms. Du vet ju också att det endast gjordes 1000ex och att emaljerade urtavlor är sällsynt i denna prisklassen.
Jag missade möjligen din undrar för ett år sedan men upplys mig gärna vad jag gått miste om.
I all vänlighet /Jimbo

Hej @yonsson vad är det du är så nyfiken på? Vad tycker du är ”rätt” pris på denna pjäsen?
Du har väl redan undersökt att det möjligen finns en till salu i världen i USA för 2300USD ex svensk moms. Du vet ju också att det endast gjordes 1000ex och att emaljerade urtavlor är sällsynt i denna prisklassen.
Jag missade möjligen din undrar för ett år sedan men upplys mig gärna vad jag gått miste om.
I all vänlighet /Jimbo
Du kan läsa ovan. Den kan vara till salu för $4000000000000 i USA, spelar ingen roll för det faktiska värdet.

Kanske lite tokigt o skojsvara när han ställde en seriös fråga?
Du har aldrig sett önskepriser förr eller? Vad andra klockor annonseras för säger ingenting. Kolla eBay. Dessutom på en klocka som inte sålde slut förrän nyligen med ett listpris på 27 i Sverige.

Senast ändrad:
Så jäla tröstlöst med självutnämnda besserwissers som saknar förmåga att ge andra utrymme för att ens vara i närheten till att göra fel. Så fort någon råkar utelämna en uppgift, skriva fel, uppge ett värde som denne tror är rätt så sågas vederbörande verbalt strax ovan fotsulan. Med sunt förnuft eller vuxen erfarenhet så kan man återkoppla till den det berör med helt andra ordval o tillika vara förlåtande utan att vara mästrande. Typiskt behov av att hävda sig inför andra, brist på empati och självkänsla och låg infantil nivå. Som bamse menade på; är man stark måste man också vara snäll.

Så jäla tröstlöst med självutnämnda besserwissers som saknar förmåga att ge andra utrymme för att ens vara i närheten till att göra fel. Så fort någon råkar utelämna en uppgift, skriva fel, uppge ett värde som denne tror är rätt så sågas vederbörande verbalt strax ovan fotsulan. Med sunt förnuft eller vuxen erfarenhet så kan man återkoppla till den det berör med helt andra ordval o tillika vara förlåtande utan att vara mästrande. Typiskt behov av att hävda sig inför andra, brist på empati och självkänsla och låg infantil nivå. Som bamse menade på; är man stark måste man också vara snäll.
Men vänta lite nu. En klocka som redan för ett år sedan kommenterades ligga ute för dyrt ligger fortfarande ute osåld för samma pris, 7 papp mer än han köpt den för, troligtvis mer än 7 papp felprisad. Det är inte värt att kommentera?

Eller att en klocka säljs utan medföljande länk och det inte nämns i annonsen... det är inte värt att lyfta?

Empati krävs i allmänhet i livet och i synnerhet i sociala medier där det är hur enkelt som helst att sitta bakom tangentbordet o skriva vad dom helst utan att behöva möta den som läser det personligen. Har man empati har man också förmågan att känna in hur andra kan uppfatta det som sagts eller skrivits eller vilken reaktion det blir på gester, minutryck etc. Den som saknar empati ser inte heller att denne agerar fel. Är ofta gärna bokstavstolkare o saknar förmåga att läsa mellan rader. Detta är den stora anledningen till att det ofta spårar ut i sociala medier. Man kan dock med åren träna sig till utökad empati men det måste börja med att man har självinsikt om problemet. Lite moment 22 på det.

Men vänta lite nu. En klocka som redan för ett år sedan kommenterades ligga ute för dyrt ligger fortfarande ute osåld för samma pris, 7 papp mer än han köpt den för, troligtvis mer än 7 papp felprisad. Det är inte värt att kommentera?

Eller att en klocka säljs utan medföljande länk och det inte nämns i annonsen... det är inte värt att lyfta?
FYI: Det finns en tråd för just det. Detta är inte den ;)

Empati krävs i allmänhet i livet och i synnerhet i sociala medier där det är hur enkelt som helst att sitta bakom tangentbordet o skriva vad dom helst utan att behöva möta den som läser det personligen. Har man empati har man också förmågan att känna in hur andra kan uppfatta det som sagts eller skrivits eller vilken reaktion det blir på gester, minutryck etc. Den som saknar empati ser inte heller att denne agerar fel. Är ofta gärna bokstavstolkare o saknar förmåga att läsa mellan rader. Detta är den stora anledningen till att det ofta spårar ut i sociala medier. Man kan dock med åren träna sig till utökad empati men det måste börja med att man har självinsikt om problemet. Lite moment 22 på det.
Jätte irrelevant om detta var ett svar till @yonsson s senaste post.

Givetvis håller jag med om att det ska framgå men att göra jämförelsen med en klocka utan urverk? Nja, den flög inte helt... :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp