• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@Gripenbro.se

Saknas returpolicy

https://klocksnack.se/threads/zenith-defy-classic-elite-hms-julklappspris.80682/

Edit: Kollade upp ca 10 stycken av dina annonser och ingen av dom har någon returpolicy.
Är ju ett företag som säljer på distans så de är skyldiga att erbjuda 14 dagars ångerrätt. Dock har jag för mig att man även måste ha med sin returpolicy i allmänna villkor på typ sin hemsida vilket de inte heller har? (Nu är jag ingen jurist så rätta mig om jag har fel)

Edit: väldigt sen 2a på den...
Edit2: Från konsumentverket:
Ditt ansvar att informera om ångerrätten
Det är ditt ansvar att informera konsumenten om ångerrätten innan konsumenten köper en vara eller en tjänst. Informationen ska vara tydlig och ska innehålla det konsumenten behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt. Till exempel hur konsumenten ska gå till väga för att använda sin ångerrätt och hur lång ångerrätten är.

Är ju ett företag som säljer på distans så de är skyldiga att erbjuda 14 dagars ångerrätt. Dock har jag för mig att man även måste ha med sin returpolicy i allmänna villkor på typ sin hemsida vilket de inte heller har? (Nu är jag ingen jurist så rätta mig om jag har fel)

Det är ditt ansvar att informera konsumenten om ångerrätten innan konsumenten köper en vara eller en tjänst. Informationen ska vara tydlig och ska innehålla det konsumenten behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt. Till exempel hur konsumenten ska gå till väga för att använda sin ångerrätt och hur lång ångerrätten är.
Detta är lite kul från Konsumentverket:
  • Informerar du inte om ångerrätten har konsumenten 1 år på sig att ångra köpet

Detta är lite kul från Konsumentverket:
  • Informerar du inte om ångerrätten har konsumenten 1 år på sig att ångra köpet
Jo men det kan ju lika gärna informeras om i PM/mail/telefon osv.

Jo men det kan ju lika gärna informeras om i PM/mail/telefon osv.
Hur? Känner de telepatiskt av vem som är inne på hemsidan och vad deras kontaktinfo är så de kan ringa upp dem innan en order läggs?
Mail/telefon är bara för telefonförsäljare som måste informera både muntligt och skriftligt.

• Säljaren ska ge dig information om hur du ångrar köpet innan du ingår avtalet. Om säljaren inte gett dig tillräcklig information förlängs ångerfristen.

Hur? Känner de telepatiskt av vem som är inne på hemsidan och vad deras kontaktinfo är så de kan ringa upp dem innan en order läggs?
Mail/telefon är bara för telefonförsäljare som måste informera både muntligt och skriftligt.

• Säljaren ska ge dig information om hur du ångrar köpet innan du ingår avtalet. Om säljaren inte gett dig tillräcklig information förlängs ångerfristen.
Nu pratar vi annonser här där du inte kan direktbeställa utan först måste ta kontakt med säljaren.

Det finns ett par värre exempel på Datejusts tillsalu just nu (och ja, denna är också lite väl dyr). Tror säljaren får ett bättre pris på typ Kaplans iom papper + skick.

Gick en oservad men fullset 16233 med vanlig champange tavla på kaplans nyligen för ca 30 k så tror det blir svårt att få bättre där men som sagt beror även på skicket

Ärligt talat förstår jag inte hur ni kan dra några slutsatser om skicket. Proportionerna möjligen men absolut inte detaljskicket. Skulle ni köpa klockan baserat på dessa bilder om priset var mer rimligt?
Skicket på detaljerna kan man givetvis inte ha några synpunkter på utifrån bilderna. Men jag tycker nog att man med fog kan påstå att den ser fin ut. Måttlig stretch i länk, boett som ser fin ut, glas i ok skick, tydlig krona på spänne. Om jag hade varit ute efter en fullset16233 hade jag valt att titta närmare på den och bett om mer detaljerade bilder. Dock inte till det priset.

Men vänta lite nu, om jag inte fattat fel så är tavlan custom och inte Rolex men det står Rolex på den och därmed varumärkesintrång. Även fakedelar i en annars genuin klocka är väl också bannlyst?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp