• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det skulle o så fall betyda att alla som säljer något också skall visa upp sitt inköpskvittot, eller ska det bara gälla om det är klockor som är nyköpta hos AD senaste veckan, eller hur länge ska man vara tvungen att redovisa sitt eget inköpt.

Jag tror att du (väljer att) missförstå mig. Tror inte jag skrev något om att det skulle vara tvingande?! Men, åtminstone för mig, så har det ett värde mer än bara för att se vad förste köparen betalade.

Resonerar du likadant om någon säger att en service har utförts?
Bilar? Kollar du hur många tidigare ägare det finns? Om serviceboken är stämplad??

Personligen tycker jag inte det är något problem om vederbörande tjänar någon slant. Men man kan ju vara transparent med det om frågan kommer upp. Men vederbörande väljer isället att komma med massa konstiga undanflykter. Lägger man upp 3 helt nya klockor så kommer ju folk ställa frågor
Exakt den poäng jag försökt lägga fram några gånger, men som vissa valt att missuppfatta.

Jag håller med dig i grunden, och är en stark troende på marknadskrafterna. Det jag har svårt med är de som hymlar med det: "Jag är inte ute efter att göra en vinst", "jag hoppas bara få igen pengarna", etc. Vad är det för fel med att antingen vara ärlig, eller inte säga något alls?
Exakt. Varför säljaren säljer är enbart dennes ensak. Finns ingen anledning att svara på det annat än ”jag känner för det”. På vad sätt blir klockan eller priset bättre för att man säljer av ”godkänd” anledning?

Jag tror att du (väljer att) missförstå mig. Tror inte jag skrev något om att det skulle vara tvingande?! Men, åtminstone för mig, så har det ett värde mer än bara för att se vad förste köparen betalade.

Resonerar du likadant om någon säger att en service har utförts?
Bilar? Kollar du hur många tidigare ägare det finns? Om serviceboken är stämplad??
Tycker i sig att det är en sak mellan AD o första köparen, om man är väldigt osäker får man låta bli att köpa. Är man bara osäker på ägarförhållandet så kanske säljaren kan täcka över priset.

Vad man har för övriga affärsupplägg med ADn kan ju också styra priset. Har jag gjort en god affär så har väl egentligen bara skattemyndigheten med det att göra, resten är nog bara nyfikenhet/avundsjuka

När det gäller service så accepterar jag bara pappret på att det är gjort, men kostnaden för servicen är något mellan dem som utfört och beställt.

När det gäller bilar så tycker jag det är något helt annat än en vecka gammal oanvänd klocka.

I övrigt förstår jag helt och klart era åsikter om att ni vill veta mer, men jag tycker annorlunda, så jag missförstår inte, har bara en annan åsikt.

Jag kan också vara nyfiken, men jag tycker inte det skall vara en skyldighet att redovisa inköpspris.

Tycker i sig att det är en sak mellan AD o första köparen, om man är väldigt osäker får man låta bli att köpa. Är man bara osäker på ägarförhållandet så kanske säljaren kan täcka över priset.

Vad man har för övriga affärsupplägg med ADn kan ju också styra priset. Har jag gjort en god affär så har väl egentligen bara skattemyndigheten med det att göra, resten är nog bara nyfikenhet/avundsjuka

När det gäller service så accepterar jag bara pappret på att det är gjort, men kostnaden för servicen är något mellan dem som utfört och beställt.

När det gäller bilar så tycker jag det är något helt annat än en vecka gammal oanvänd klocka.

I övrigt förstår jag helt och klart era åsikter om att ni vill veta mer, men jag tycker annorlunda, så jag missförstår inte, har bara en annan åsikt.

Jag kan också vara nyfiken, men jag tycker inte det skall vara en skyldighet att redovisa inköpspris.
Jag väljer att kommentera det fetmarkerade. Skulle det vara så att säljaren fuskar med skatten är det av intresse för mig. Jag väljer till exempel inte att köpa svart arbetskraft för att det skapar skev konkurrens. Så nej, det är inte bara mellan dig och skatteverket.

Jag väljer att kommentera det fetmarkerade. Skulle det vara så att säljaren fuskar med skatten är det av intresse för mig. Jag väljer till exempel inte att köpa svart arbetskraft för att det skapar skev konkurrens. Så nej, det är inte bara mellan dig och skatteverket.

Respekterar detta, men det blir väldigt jobbigt att handla något av någon om du skall kolla att alla gör rätt för sig, även om jag tycker att alla borde göra det.

Exemplet där jag skrev mellan mig o skatteverket, är egentligen inte rätt heller då jag själv bara gör förlustaffärer då jag gillar annat än Rolex :( utan jag menar mellan säljaren o skatteverket.

Köper man en JLC så får man räkna med att tappa pengar, och det får kosta att ha en hobby, vilket inte alla tycker tydligen.

Senast ändrad:
Respekterar detta, men det blir väldigt jobbigt att handla något av någon om du skall kolla att alla gör rätt för sig.

Exemplet där jag skrev mellan mig o skatteverket, är egentligen inte rätt heller då jag själv bara gör förlustaffärer då jag gillar annat än Rolex :( utan jag menar mellan säljaren o skatteverket.
Fast det är ju nyanser. Lever man på att sälja klockor och inte skattar för det är det en sak, säljer du en klocka och gör vinst så behöver det inte vara skattegrundande :)

Jag tycker nog att jag har hästarna hemma, men tack för den omotiverade förolämpningen. Känns både onödigt och ovärdigt. Han hävdar att det inte är för att göra en vinst, vilket ett kassakvitto skulle kunna visa.
Men skulle du, i ärlighetens namn skicka med kvitto? På mitt senaste står inte bara mitt namn utan även personnummer. Varför han köper tre och säljer vet vi alla, så oavsett vad säljarens svar blir har vi redan avgjort det.
I övrigt var det ej min mening att förolämpa någon, så jag pudlar gällande ordvalet.

Men skulle du, i ärlighetens namn skicka med kvitto? På mitt senaste står inte bara mitt namn utan även personnummer. Varför han köper tre och säljer vet vi alla, så oavsett vad säljarens svar blir har vi redan avgjort det.
I övrigt var det ej min mening att förolämpa någon, så jag pudlar gällande ordvalet.
Absolut inte. Men jag skulle inte heller veckla in mig i komplicerade resonemang kring varför jag säljer klockan. I detta fallet hävdade säljaren att det inte handlade om att göra en vinst, trots att han köpte klockan (och några till) typ igår och säljer idag. Ett kvitto hade kunnat styrka detta. Anledningen till att jag frågade efter det var för att se huruvida han valde att vara uppriktig eller inte. Så ett kort svar på din fråga: nej, jag skulle inte skicka med kvitto. Men jag skulle inte heller hävda att jag inte säljer för att göra vinst om det nu var så. För mig är det inte fel att göra mig en krona eller två, om någon tycker att klockan är värd det.

Din ursäkt är såklart godtagen, blev bara förvånad då du brukar hålla god ton :)

Du behöver inte svara på varför ditt kvitto har ditt personnummer. Ett vanligt kassakvitto, inslaget i en kassamaskin som är online med skatteverket som är kutym idag, har inte med några personuppgifter förutom dina första siffror i kreditkortet. Kvittot har dock med säljarens företagsuppgifter och momsbeloppet plus momsredovisningsnummer. Jag skickade med mitt kvitto i somras när jag sålde en dyr klocka då det inte finns några hemligheter med det och det är kul att ha med sig för köparen.

Jag brukar inte köpa kocka till listpris. Om jag har fått en viss rabatt av AD så ser jag det som en hederssak att inte gå runt och sprida denna informationen (rabattsats) till kreti och pleti. Kassakvittot är och förblir mitt. Köparen kan få en kopia där jag maskerat priset. Samt stämplat certifikat. Duger inte detta kan jag komplettera med en egen stämpel - döskalleringen.

Jag brukar inte köpa kocka till listpris. Om jag har fått en viss rabatt av AD så ser jag det som en hederssak att inte gå runt och sprida denna informationen (rabattsats) till kreti och pleti. Kassakvittot är och förblir mitt. Köparen kan få en kopia där jag maskerat priset. Samt stämplat certifikat. Duger inte detta kan jag komplettera med en egen stämpel - döskalleringen.
Jag har respekt för dealen med AD, därför sprider jag inte det vidare till kreti och pleti. Jag ger det till köparen. Det är väl ingen som betalar list, mer än på specifika modeller, så det är väl allmänt känt att köpeskillingen normalt sett ligger under?

Jag har respekt för dealen med AD, därför sprider jag inte det vidare till kreti och pleti. Jag ger det till köparen. Det är väl ingen som betalar list, mer än på specifika modeller, så det är väl allmänt känt att köpeskillingen normalt sett ligger under?
Varför ger du köparen? Ser ingen anledning. Originalkvitto det är mitt. Jag har fått det när jag köpte klockan. Den nya köparen kan få ett kvitto av mig. Det blir den nya köparens originalkvitto.

Senast redigerad av en moderator:
Varför ger du köparen? Ser ingen anledning. Originalkvitto det är mitt. Jag har fått det när jag köpte klockan. Den nya köparen kan få ett kvitto av mig. Det blir den nya köparen så originalkvitto.
Det blir en förtroendefråga till sist. Du behöver inte ge bort kvittot men du borde kunna visa upp det. Ett kvitto säger mer än bara det du har betalat. Jag skulle inte ha problem med att du visade mig att AD givit dig 50% rabatt. Klockan har sitt värde ändå. Det visar kvittot.

Det blir en förtroendefråga till sist. Du behöver inte ge bort kvittot men du borde kunna visa upp det. Ett kvitto säger mer än bara det du har betalat. Jag skulle inte ha problem med att du visade mig att AD givit dig 50% rabatt. Klockan har sitt värde ändå. Det visar kvittot.
Du kan få en kopia på kvittot där jag har täckt över priset. Något annat får du inte av mig. Duger inte det så är det något fel i huvudet.

Nej den är original.
Tyvärr är det jag som är dålig fotograf :)
Det är ju mörkt dygnet runt så bilderna blev riktigt kassa. Kan försöka fixa fler bilder i bättre ljus och fler vinklar om någon mer tvivlar på tavlan?

Lägger in en bild från då jag köpte klockan som är betydligt bättre och med högre upplösning.
IMG_0828.jpg

Dumheter att man skulle visa upp priset/kvittot. Förtroendefråga? Ja, om du behöver se det för att känna förtroende så har du nog problem och borde nog köpa själv från butiken.
Jag behöver inte se kvittot, men om säljaren inte vill visa det så finns slutsatser att dra. Det är mina pengar det handlar om. Att du vill tjäna pengar på mig är redan genomskådat, alltså vill jag veta mer. Ska det bli en deal ska båda parter vinna, inte bara säljaren.

Det enda starka skälet till att vilja se säljarens kvitto är för att undvika risken att det är fråga om stöldgods. Är priset väldigt bra eller något annat är märkligt riskerar ju köparen att göra sig skyldig till häleri.

Det enda starka skälet till att vilja se säljarens kvitto är för att undvika risken att det är fråga om stöldgods. Är priset väldigt bra eller något annat är märkligt riskerar ju köparen att göra sig skyldig till häleri.
Det finns ett starkt skäl till. Finns kvitto, vilket det gör om om en av parterna är företagare och bokför enligt god redovisningssed, är sannolikheten stor att det rör sig om vita pengar. En klocka på en vit marknad har ett högre värde än en på en svart, men det viktigaste skälet är att jag inte vill stödja verksamhet som riskerar finansieras via kriminalitet och skattebedrägerier.

Om det inte finns ett kvitto då ?
Enda gången det är legitimt att inte skriva kvitto är när båda parter är privatpersoner och inte handlar med klockor så det är att betrakta som rörelse. Om en privatperson säljer en klocka till dig som näringsidkare, kan det vara ett sätt att göra svarta pengar vita. Jag skulle vara försiktig så man inte stödjer kriminell verksamhet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp