• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@stelah Du måste köpa alla dina klockor nya från AD va? Enormt begränsat utbud om du måste få orginalkvittot på varje beg köp du gör
Jag behöver inte ha kvitto, men jag blir uppmärksam när det inte finns. Det borde fler bli. Jag har handlat fler klockor utanför AD, både från företag och privatpersoner med full transparens både inom och utom Sverige. Det är nog bara billigare vintageklockor som jag inte brytt mig om, men då har jag ändå gjort en bedömning av säljaren. Jag har inte fått originalkvitton förutom hos AD, men jag har sett till att försäljningen till mig är fullständigt tydlig för vad jag betalt för. Den här diskussionen visar på ett större djup än kvittots vara eller inte vara och det är mycket mer intressant.

I framtiden så ska jag alltid säga att jag har köpt klockan av en snubbe och att jag inte fick originalkvitto. Då slipper man allt jävla tjafs om det där kvittot.

Vad är det för arbete vi pratar om?
Att se till att regelrätta skattepengar kommer in till staten och att de informerar medborgarna om hur det fungerar. Det är väl ett viktigt arbete. Sen kan man ha åsikter om hur skattepengar används men det blir en annan fråga. Det här var helt naturligt när vår rikedom byggdes upp, men på något sätt har förståelsen försvunnit. Det skrämmer mig.

Att se till att regelrätta skattepengar kommer in till staten och att de informerar medborgarna om hur det fungerar. Det är väl ett viktigt arbete. Sen kan man ha åsikter om hur skattepengar används men det blir en annan fråga. Det här var helt naturligt när vår rikedom byggdes upp, men på något sätt har förståelsen försvunnit. Det skrämmer mig.
Om jag säljer till dig, måste jag visa upp min deklaration 5 år tbx i tiden med då eller?

Det här att kvittoskrivarna nu skulle vara arkivbeständiga kan omöjligen stämma. Till och med de kvitton jag har från julhandeln i början av December har börjat blekna...

Om jag säljer till dig, måste jag visa upp min deklaration 5 år tbx i tiden med då eller?
Nej inte alls. Varför tolkar du det så? Däremot skulle det vara ett mervärde om du betalt klocka med skattade medel och att du köpt den av någon som gjort detsamma. Dig som person och din deklaration utgår jag ifrån är shyst. Varför skulle jag tro något annat? Jag vill bara inte vara delaktig i skattebedrägerier eller pengar från obskyra grupper. Jag hoppas inte att du anser att det är något konstigt med det.

Herregud vilken diskussion - ni förstår hur banal den är va? :D För alla oss som inte (så ofta) köper klocka från ett företag är det helt irrelevant med kvitto. Det skulle vara intressant med en poll på hur stor andel klockor som säljs för >första gången som har kvittot kvar. Min gissning är att den är försvinnande liten.

Vill man inte köpa en klocka utan originalkvitto så är det bara att låta bli; säljaren lär nog få sålt den ändå.

Vill man ge sig på all svartförsäljning tar man på sig en stor kostym. Då gäller det att se till att bartendern man dricksar/taxichauffören man åker med/glassförsäljaren man köper glass av på stranden/etc rapporterar in varenda krona till Skatteverket, och betalar sin moms. Ett superhjälteuppdrag helt enkelt.

Men ge er nu, det @stelah vill få fram är väl att kvittot kan garantera att man köper en klocka som är ärlig och momsad. Varför stödja personer som livnär sig på att fiffla med momsen? Jag har då inte sett olika priser på forumet eller någon annanstans heller där en klocka annonseras ut billigare av den anledningen.
Tror inte så många bryr sig om någon åker utomlands och köper sin drömklocka och tar den på armen hem men när man sätter det i system så blir det en annan sak.

Servicekvittot på min förra Datejust från Nymans var helt oläsligt. Skulle säga att det var kanske 18 mån gammalt. Jag måste ha otur med kvittona.
Jag har också kvitton från Nymans som är betydligt äldre än så och de är som nya. Du måste haft otur med Nymans eller så lägger du kvitton i ditt soligaste fönster. Gott Nytt År!

Det är oftast gamla grejer som finns kvar eller som köpts i andra delar av världen där priset är viktigare än funktionen. Skatteverket har sina bekymmer med detta, eftersom det försvårar kontroll.
Jag pratar om en av Sveriges största hemelektronikföretag, så att säga att "De inte finns kvar" är ju lite som budgetar och områdesträffar. "Bra ljug"

5FBD5639-FCCF-46D7-A673-CDCB7C81B6DC.jpeg

Då borde de uppdatera kravspecen i upphandlingen.
Poängen är ju fortfarande att du hävdar att den typen av skrivare inte finns kvar, Eller att "De är inköpta någon annan stans i världen", vilket ju väldigt uppenbarligen inte stämmer.
Kvittoskrivarna i butiken jag jobbade på köptes bokstavligt talat på andra sidan gatan.

Men nu går vi (speciellt jag) jävligt ot i denna tråd, Så jag får önska er ett gott nytt så ses vi i dimman inatt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp