• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enda gången det är legitimt att inte skriva kvitto är när båda parter är privatpersoner och inte handlar med klockor så det är att betrakta som rörelse. Om en privatperson säljer en klocka till dig som näringsidkare, kan det vara ett sätt att göra svarta pengar vita. Jag skulle vara försiktig så man inte stödjer kriminell verksamhet.

Han fråga löd: "Om jag har kastat kvittot, vad gör du då?".

Vill du köpa en klocka? Köp klockan.
Vill du köpa en klocka med box? Köp en klocka med box.
Vill du köpa en fullset med cert och allt? Köp en fullset.

Det som inte ingår i fullset är just ett kvitto.
Varför är det så himla viktigt? Jag slänger kvitton på i princip allt jag köper. Jag sparade kvittot vid inköp av min Hulk enbart för att den är speciell för mig och jag är em klocknörd. Finns ingen chans att jag hade sparat det annars.

Jag har aldrig skickat med kvittot och har aldrig fått med ett kvitto när jag sålt/köpt beg. klockor. Kvittot är 100% oviktigt för mig.

Våra forumsponsorer kanske borde ha en skola i hur en shyst klockaffär går till. Jag blir f-n mörkrädd. När blev den som kämpar för att upprätthålla samhällets lagar och regler, en outsider? Begär ALLTID kassakvitto när ni handlar, ALLTID!!!!!

Våra forumsponsorer kanske borde ha en skola i hur en shyst klockaffär går till. Jag blir f-n mörkrädd. När blev den som kämpar för att upprätthålla samhällets lagar och regler, en outsider? Begär ALLTID kassakvitto när ni handlar, ALLTID!!!!!

Till vilken nytta ska folk spara kvittot? Det är ju till noll nytta. Garanti? Det sköter ju certet.
Min vanligaste fras: "Du kan kasta kvittot".

Till vilken nytta ska folk spara kvittot? Det är ju till noll nytta. Garanti? Det sköter ju certet.
Min vanligaste fras: "Du kan kasta kvittot".
Man måste tänka långsiktigt :) hur coolt är inte detta?
ed1bf683499e4fcfd025b6af72d68e53a469b199.jpg

Jo exakt! Det är rätt coolt för oss.
Men för gemene man?
Är det ens en dealbreaker? Trevligt, Ja det är det väl. Men är det verkligen viktigt? Speciellt på en 2 år gammal Submariner.
Absolut inte viktigt eller någon dealbreaker egentligen, men eftersom vi entusiaster uppskattar att få med kvitto på äldre ur så måste man ju börja spara och skicka med det även på nyare ur.

Absolut inte viktigt eller någon dealbreaker egentligen, men eftersom vi entusiaster uppskattar att få med kvitto på äldre ur så måste man ju börja spara och skicka med det även på nyare ur.

Helt klart, Det gör jag med.
Men hur stor skara av alla nya klockköp utgör vi entusiaster? Vi köper ju nästan bara begagnat och gemene man står för nyköpen.

Fast hela poängen med cert på klocka är väl att det agerar garantibevis?
Hängslen och livrem. Vet ju att man kan få "garantibevis" med andra produkter, typ elektronik där ganarantibeviset inte är värt något utan kvittot dvs värdelöst. På klockor funkar väl i stort sett alltid certet som garantibevis men inget fel att även ha inköpskvittot?

Visst vore det kul att kunna köpa en vintageklocka och få med kvitto, men det vore ingen dealbreaker om det inte fanns.
Om jag t ex köper en Rolex som är ett par år gammal, förväntar jag mig dock inte att inköpskvittot finns med.
För mig är det inte en del av det fullset jag förväntar mig i form av boxar, manualer och cert.

Det finns ett starkt skäl till. Finns kvitto, vilket det gör om om en av parterna är företagare och bokför enligt god redovisningssed, är sannolikheten stor att det rör sig om vita pengar. En klocka på en vit marknad har ett högre värde än en på en svart, men det viktigaste skälet är att jag inte vill stödja verksamhet som riskerar finansieras via kriminalitet och skattebedrägerier.
Nu får du ### ta och ge dig. Du är ju som en vindflöjel fram och tillbaka med dina åsikter. Det bottnar ju bara i nyfikenhet på vad köparen gav för sin klocka. Vit klocka? Really?! Du fattar väl hur många klockor här som är köpta av kriminella för kriminella pengar någon gång? Som passerat kriminella. Köpta av svarta pengar i något led. Snickarens svarta stålar han fick när han bygggde Astas altan. Rörmokarens jourjobb på juldagen. Connys inbrott i Bagarmossen. Mohammeds försäljning av pizza. Restaurangägarens ”dricks”. Taxichaufförens ”lön”. Sommarjobbande ungdomar. När du äter på restaurang kollar du att de har kollektivavtal? Att personalen har loggbok? Nej, det är trams som du håller på med. Du är bara nyfiken i en strut. Där ut och köparen möts är marknadspris. Punto! Deal with it. Live with it. Vill du vara 100% på vit klocka så får du köpa nytt i butik. Glöm ej kolla att AD inte har några skulder hos kronofogden, försenad momsinbetalningar, kollektivavtal etc.

Senast redigerad av en moderator:
Nu får du ### ta och ge dig. Du är ju som en vindflöjel fram och tillbaka med dina åsikter. Det bottnar ju bara i nyfikenhet på vad köparen gav för sin klocka. Vit klocka? Really?! Du fattar väl hur många klockor här som är köpta av kriminella för kriminella pengar någon gång? Som passerat kriminella. Köpta av svarta pengar i något led. Snickarens svarta stålar han fick närmande bygggde Astas altan. Rörmokarens jourjobb på juldagen. Connys inbrott i Bagarmossen. Mohammeds försäljning av pizza. Restaurangägarens ”dricks”. Taxichaufförens ”lön”. Sommarjobbande ungdomar. När du äter på restaurang kollar du att de har kollektivavtal? Att personalen har loggbok? Nej, fet är trams som du håller på med. Du är bara nyfiken i en strut. Där ut och köparen möts är marknadspris. Punto! Deal with it. Live with it. Vill du vara 100% på vit klocka så får du köpa nytt i butik. Glöm ej kolla att AD inte har några skulder hos kronofogden, försenad momsinbetalningar, kollektivavtal etc.
Själva nyfikenheten har aldrig varit min drivkraft då den är tom i sig självt. Däremot är moralen viktig, vetskapen om att jag ingår i ett sammanhang som hjälps åt för att göra samhället bättre. Jag vill göra affärer med de som bidrar till det. För mig är det viktigt. Nyfikenheten är helt ointressant. Vi har lagar och regler i det samhälle vi alla ingår i och det är väl helt naturligt att vi alla strävar efter att följa dem och bidra med det vi ska. Kvitto är ett mervärde för vintage. Även nytt blir vintage en dag så låt oss börja nu. Du får det att låta som att mina värderingar är onormala. Det är intressant.

Senast ändrad:
Själva nyfikenheten har aldrig varit min drivkraft då den är tom i sig självt. Däremot är moralen viktig, vetskapen om att jag ingår i ett sammanhang som hjälps åt för att göra samhället bättre. Jag vill göra affärer med de som bidrar till det. För mig är det viktigt. Nyfikenheten är helt ointressant. Vi har lagar och regler i det samhälle vi alla ingår och det är väl helt naturligt att vi alla strävar efter att följa dem och bidra med det vi ska. Kvitto är ett mervärde för vintage. Även nytt blir vintage en dag så låt oss börja nu. Du får det att låta som att mina värderingar är onormala. Det är intressant.
Så många påståenden och åsikter. Jag blir så trött.
Om någon ändå tycker att det är ok att köpa av en som inte deklarerar sina inkomster ska den inte betala för momsen och jämföra priser 25% under list från AD.

Jag skickade med mitt kvitto i somras när jag sålde en dyr klocka då det inte finns några hemligheter med det och det är kul att ha med sig för köparen.

Det blir en förtroendefråga till sist

Det är mina pengar det handlar om. Att du vill tjäna pengar på mig är redan genomskådat, alltså vill jag veta mer

Däremot är moralen viktig, vetskapen om att jag ingår i ett sammanhang som hjälps åt för att göra samhället bättre.

Kvitto är ett mervärde för vintage.

Varför inte? Vore det inte kul att få se det igen 30 år senare när det följt klockan hela vägen?
Tänk om farbror polisen kommer och anklagar dig för att du har sålt en klocka som är stulen. Då är det väl ganska bra att man har behållit sitt originalkvitto och kan visa från farbror polisen att man har varit en rekorderlig människa och inte sysslat med någon form av skattefusk eller var fan du tror alla människor håller på med? Originalkvittot är ju mitt. Det är ju mitt bevis att jag har betalt något till AD. Om jag ger en kriminell mitt originalkvitto så kan han ju tvätta sina pengar. Säga att det är han som har betalt klockan. Nej fy fasiken var dumt. Fy bubblan. Rackans pannkaka.

Senast redigerad av en moderator:
Hahaha hur tror du egentligen att ett kassakvitto ser ut om 30 år? Herregud
Du verkar ha lätt för att förnedra och tolka att jag är en idiot, men har du funderat på om det kan vara mer komplext? Gamla typen av thermoskrivare etc som solen kunde bleka bort på några dagar finns inte kvar. Det ska vara arkivbeständigt bläck på kvittot. Pappret är nog inte arkivbeständigt, men mer än 30 år håller det säkert. Sen går det alltid att digitalisera eller kopiera över på arkivbeständigt papper.

Du verkar ha lätt för att förnedra och tolka att jag är en idiot, men har du funderat på om det kan vara mer komplext? Gamla typen av thermoskrivare etc som solen kunde bleka bort på några dagar finns inte kvar. Det ska vara arkivbeständigt bläck på kvittot. Pappret är nog inte arkivbeständigt, men mer än 30 år håller det säkert. Sen går det alltid att digitalisera eller kopiera över på arkivbeständigt papper.
När byttes dessa? Iom att jag jobbade med reklamationer och återköp för ett år sedan har jag sett mååånga kvitton som inte ens är 2år gamla som är helt vita i stort sett.

Tänk om farbror polisen kommer och anklagar dig för att du har sålt en klocka som är stulen. Då är det väl ganska bra att man har behållit sitt originalkvitto och kan visa från farbror polisen att man har varit en rekorderlig människa och inte sysslat med någon form av skattefusk eller var fan du tror alla människor håller på med. Originalkvittot är ju mitt. Det är ju mitt bevis att jag har betalt något till AD. Om jag ger en kriminell mitt originalkvitto så kan han ju tvätta sina pengar. Säga att det är han som har betalt klockan. Nej fy fasiken var dumt. Fy bubblan. Rackans pannkaka.
Jag tror inte alls att alla människor håller på med skattefusk. Jag förstår att saker är mer komplexa än så.

När byttes dessa? Iom att jag jobbade med reklamationer och återköp för ett år sedan har jag sett mååånga kvitton som inte ens är 2år gamla som är helt vita i stort sett.
Det är oftast gamla grejer som finns kvar eller som köpts i andra delar av världen där priset är viktigare än funktionen. Skatteverket har sina bekymmer med detta, eftersom det försvårar kontroll.

Stämmer. Jag tar alltid foto på mina originalkvitto. Mina kvitto som är drygt två år gammal från Rob och Nymans är nästan vita som du skrev.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp