• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla nyare är super quartz, vågar inte just nu säga från vilket år. Men on du skickar in din äldre quartz klocka för service, då är risken/chansen stor att urverket byts ut mot ett superquartz
Aha. Men vet du skillnaden mellan en COSC-certifierad "vanlig" quartz och en Superquartz? Är Superquartz ännu mer exakt eller?

2 nya annonser + bump x 2

Ingen stor grej, men det jag svarade på var vad @aleks skrev och som du heller inte sa emot i ditt nästa inlägg, så därav mitt förtydligade att 2+1=3=OK.

Visste ej att skapa en annons räknades som bump? Mig veterligen har jag bumpat en gång idag och enbart skapat två annonser

Det beror på att du inte läst reglerna ;)

Hursomhelst, nu vet du. :)

Men som @yonsson säger så är de COCS certade, samt att vad som menas med ett superquartz är ju att det är temperatukompenserat
Testade multicitat, fan vet om det funkade, idag. Får se vem som fick svaret

Inget multicitat, denna gång:( skit samma. Ha en go kväll

Men som @yonsson säger så är de COCS certade, samt att vad som menas med ett superquartz är ju att det är temperatukompenserat
Testade multicitat, fan vet om det funkade, idag. Får se vem som fick svaret

Inget multicitat, denna gång:( skit samma. Ha en go kväll
Du pratar i cirklar. :D
Superquartz= super accurate quartz = COSC quartz, vilket bara går att fixa med hjälp av thermokompensering.

Som många påpekat så får man många PM från folk som är nyreggade helt utan kommentarer eller annan aktivitet när man ska sälja här på forumet.

Fått säkert 10 st totalt på mina två annonser med frågor som: ''Är den kvar?'', ''Vart bor du?'', ''Du får 60, polarn hämtar den'' osv.

Ignorerar dessa, men borde man kanske skärpa kraven ytterligare?

Som många påpekat så får man många PM från folk som är nyreggade helt utan kommentarer eller annan aktivitet när man ska sälja här på forumet.

Fått säkert 10 st totalt på mina två annonser med frågor som: ''Är den kvar?'', ''Vart bor du?'', ''Du får 60, polarn hämtar den'' osv.

Ignorerar dessa, men borde man kanske skärpa kraven ytterligare?

Utan att själv ha varit med om det kan jag förstå frustrationen och hålla med.
På andra forum jag är medlem (exempelvis Christopher Ward forum) behöver man ett antal inlägg innan man kan se köp & sälj.
Nackdelen med det är istället att många trådar blir "förstörda" av folk som bara jagar inlägg genom att skriva något för sammanhanget fullkomligt irrelevant. Bästa av två världar vore kanske att de första 20 inläggen även skulle granskas och godkännas innan de publiceras och således räknas som en faktisk post, men det förstår jag är ett arbete som ingen har tid/lust att lägga ned.

På andra forum jag är medlem (exempelvis Christopher Ward forum) behöver man ett antal inlägg innan man kan se köp & sälj.
Nackdelen med det är istället att många trådar blir "förstörda" av folk som bara jagar inlägg genom att skriva något för sammanhanget fullkomligt irrelevant. Bästa av två världar vore kanske att de första 20 inläggen även skulle granskas och godkännas innan de publiceras och således räknas som en faktisk post, men det förstår jag är ett arbete som ingen har tid/lust att lägga ned.

Precis. Det är inte alltid lätt att hitta lösningen, men man kan ju komma med förslag och tycka till.

Vore skönt för oss andra att göra det svårt för tjuvar/opålitliga människor.

Orka granska inlägg...
Kan man lägga en tidsspärr så är ju det bättre. 50 inlägg och 2 månader för att se, 250 inlägg och 6 månader för att posta. Samt uppdelning av K&S och max en annons/bump per vecka. Löst. :)

Orka granska inlägg...
Kan man lägga en tidsspärr så är ju det bättre. 50 inlägg och 2 månader för att se, 250 inlägg och 6 månader för att posta. Samt uppdelning av K&S och max en annons/bump per vecka. Löst. :)
Tycker också att det känns som en vettig lösning även om 6 månader för postning möjligen är något drakoniskt. En sådan lösning är ju dock förenlig med syftet, dvs. att någon som inte är genuint intresserad rimligen inte väntar i månader för tillgång. Alternativt att intentionen från början var av det sämre slaget men att personen omvänds av vårt mysiga forum och då är det ju win win.

Tycker också att det känns som en vettig lösning även om 6 månader för postning möjligen är något drakoniskt. En sådan lösning är ju dock förenlig med syftet, dvs. att någon som inte är genuint intresserad rimligen inte väntar i månader för tillgång. Alternativt att intentionen från början var av det sämre slaget men att personen omvänds av vårt mysiga forum och då är det ju win win.
Det är ju olika taktiker. På TZUK är det 250 inlägg oh 6 mån som gäller om man ska skapa en säljannons. Det leder ju såklart till färre annonser men kvaliteten stiger. Att skriva en annons och bumpa den näst intill dagligen för ett natoband är ju sjukt störande. Elmer samma klocka till samma pris som bumpad dagligen i månader.

Som det är nu går det ju 5-6 sidor på K&S varje dygn, ingen idé känns det som.

Orka granska inlägg...

Inlägg+mottagna likes skulle ju ge en form av granskning, det räcker inte med skitinlägg för att bajsa ihop till postgränsen. Skulle väl bli ännu bättre fart i Dagens klocka-tråden, men ändå.

Inlägg+mottagna likes skulle ju ge en form av granskning, det räcker inte med skitinlägg för att bajsa ihop till postgränsen. Skulle väl bli ännu bättre fart i Dagens klocka-tråden, men ändå.
Mottagna likes är ju en värdelös indikator. Finns många här som skriver riktigt bra inlägg som får få likes och andra som skriver få blajinlägg som får miljoner likes.

Mottagna likes är ju en värdelös indikator. Finns många här som skriver riktigt bra inlägg som får få likes och andra som skriver få blajinlägg som får miljoner likes.

Helt riktigt, men som ny har du inte hundra polare som like:ar allt du skriver iaf. Inte idiotsäkert, men det skulle premiera något mer genomtänkta inlägg än ”grattis” och ”snygg klocka” i damkiga gamla öppningstrådar.

Orka granska inlägg...
Klockrent! Om man systemmässigt inte kan bumpa en annons mer än en gång i veckan så tvingas man att ta ut rätt pris eller ha MYCKET tålamod om man inte vill ändra det.
Tror också på en tidsgräns/antal inlägg för att kunna komma åt köp/sälj, tror att de flesta Ewoks skulle stanna kvar på Tratten och Blocket.

Orka granska inlägg...
Bra förslag! Tror det skulle rensa upp och öka kvalitén på annonserna. Sedan så tror jag inte heller på att granska inläggen. Det skulle bli en administrativ mardröm. Det brukar snabbt visa sig om någon skriver "Schysst klocka!" på 50 inlägg. Sådant uppmärksammas snabbt av vaksamma medlemmar, och det går ju alltid nollställa räkneverk på inlägg, om det skulle behövas.

Orka granska inlägg...
Exakt, därav "men det förstår jag är ett arbete som ingen har tid/lust att lägga ned." Även om det du skriver för mig skulle innebära att jag inte kan skapa annonser kan jag inte annat än att hålla med om att det skulle vara bättre! Jag får helt enkelt kliva ur kulisserna och bidra lite mer ;)

För att inte överbelasta admins så är väl en tidsgräns det bästa sättet att mota de värsta avarterna på köp o sälj. 2, 3 eller 6 månader? Jag har ingen aning vad som krävs

K&S är väl ett dragplåster för forumet. Att exkludera folk kan väl aldrig vara bra i förlängningen? Hårdare krav men med möjlighet att köpa tillträde röstar jag på.

Vore intressant att se statistiken över hur många som har skrivit ett enda fjuttiga inlägg (eller mer så klart) låt oss säga den senaste månaden. Är vi 17000 medlemmar (har för mig att jag läste det nyligen), jag gissar att mindre ön 500:- är aktiva.
Sen borde man kanske också ta bort konton som inte används, har man inte bidragit på 6-12 mån är man troligen inte intresserad av att vara medlem, kanske bara för K&S skull. Man kan ändå läsa inlägg som gäst
Meningen är väl att ha ett aktivt forum, inte ha en massa döda konton

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp