• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är inte mitt jobb.

Det är de som driver forumet som skall göra det.

Nej, men åsikter om det har du uppenbarligen. Så på vilket sätt är de åsikterna mer ok att ljuda offentligt än åsikter om att enskilda medlemmar inte håller sig till regelverket?

I och med att det från start har varit uttalat från ledningen att det är musikalitet och kamratuppfostran som gäller är jag relativt övertygad om att tillrättavisande är sanktionerat från forumägarna om det görs på rätt sätt. Jag har inga problem med det överhuvudtaget förutsatt att det görs på ett trevligt sätt där man gärna hänvisar till reglerna, något som det kan bli bättring med då det tyvärr inte alltför sällan görs på ett snäsigt sätt.

Att hjälpa till att driva forumet. Låtsasmoderatorer finns det inga vad jag vet. Jag tror dessutom att alla hjälps åt utan ersättning för att få det här att fungera. Alla är med och bidrar efter sin förmåga.
Problemet som jag ser det, är att det måste finnas moderatorer som är aktiva, jag har hängt här sedan början, och forumet är på väg åt fel håll. Att dela ut varningar för exempelvis ot är en bra början. Att dela ut varningar för okynnesbump en annan.

Nej, men åsikter om det har du uppenbarligen. Så på vilket sätt är de åsikterna mer ok att ljuda offentligt än åsikter om att enskilda medlemmar inte håller sig till regelverket?

I och med att det från start har varit uttalat från ledningen att det är musikalitet och kamratuppfostran som gäller är jag relativt övertygad om att tillrättavisande är sanktionerat från forumägarna om det görs på rätt sätt. Jag har inga problem med det överhuvudtaget förutsatt att det görs på ett trevligt sätt där man gärna hänvisar till reglerna, något som det kan bli bättring med då det tyvärr inte alltför sällan görs på ett snäsigt sätt.

Det fungerade för ett par år sedan. Nu gör det
Inte det.

Ursäkterna från okynnesbumparna är minst lika tröttsamma som de som påtalar problemet i denna tråd.

Två fel blir inte ett rätt.
Håller med till viss del, men man kan ju undra hur det hade sett ut här annars. Som sagt, reglerna är mycket enkla och lätta att följa. Gör man det så behöver ingen tillrättavisa och allt gnat och tjat är borta.
Alla kan givetvis göra fel (kanske även jag;)) och då suger jag gladeligen i mig en tillrättavisning och gör bot och bättring till nästa gång.

Det fungerade för ett par år sedan. Nu gör det
Inte det.

Vilket jag helt håller med om och har påpekat ett antal gånger. Däremot så tror jag inte att det blir sämre av att de Ovar som känner sig manade att på ett trevligt sätt hjälpa/tillrättavisa nya/slarviga medlemmar fortsätter med det tills dess att det blir stramare tyglar uppifrån.

Som andra redan påpekat....problemet med tillrättavisningarna ligger inte hos de som framför dem utan de som tar personlig anstöt och känner sig påhoppade.

Här är ett bra exempel från alldeles nyss på hur det kan fungera:

Ja, alltså jag säger inte emot dig. Men problem överlag är att forum, när dem växer, också spårar ur om dem inte styrsupp.

Regler finns, det enda man behöver göra är att tillämpa dem. Precis som i det övriga samhället.

Ja, alltså jag säger inte emot dig. Men problem överlag är att forum, när dem växer, också spårar ur om dem inte styrsupp.

Regler finns, det enda man behöver göra är att tillämpa dem. Precis som i det övriga samhället.

Och även där är ju kamrat- och föräldrauppfostran en förutsättning för ett fungerande samhälle om vi ska bli en smula filosofiska. Om det enbart var upp till ordningsmakten att uppfostra och korrigera så skulle det råda total kaos :)

Men om vi ska hålla oss till forumet så tror jag att om de som gör oss alla en tjänst och håller ordning slapp bli hånade så skulle säkert ännu fler våga kliva fram, vilket skulle bli en liten gir tillbaka till ett vänligare forum.

Problemet som jag ser det, är att det måste finnas moderatorer som är aktiva, jag har hängt här sedan början, och forumet är på väg åt fel håll. Att dela ut varningar för exempelvis ot är en bra början. Att dela ut varningar för okynnesbump en annan.

Varningar för OT?

Då hade det varnats till höger och vänster dagarna i ända. Det om något hade verkligen sänkt och fullständigt dödat hela forumet. Mycket mer än några OT-inlägg.

Då tycker vi nog lite annorlunda. Uppenbart.
Jag tycker det verkar som att ni är ganska överens. Det gäller att se problemet där det är. Det är inte hos de som påpekar överträdelser. Det ligger hos dem som uppenbarligen anser sig ha rätt att överträda regler och verkar tro att vi andra ska anpassa oss till dem. Det är, som jag ser det, ett samhällsproblem, att vi verkar sakna förståelse för vår egna insats i ett komplext system som de äldre fostrades in i, men idag fostrar varken föräldrar eller skola oss. Inte konstigt att det växer upp människor som anser sig ha rätt att sätta sina egna lagar.

Jag tycker det verkar som att ni är ganska överens. Det gäller att se problemet där det är. Det är inte hos de som påpekar överträdelser. Det ligger hos dem som uppenbarligen anser sig ha rätt att överträda regler och verkar tro att vi andra ska anpassa oss till dem. Det är, som jag ser det, ett samhällsproblem, att vi verkar sakna förståelse för vår egna insats i ett komplext system som de äldre fostrades in i, men idag fostrar varken föräldrar eller skola oss. Inte konstigt att det växer upp människor som anser sig ha rätt att sätta sina egna lagar.
Så jävla målande beskrivning och dessvärre sant.

SpiffyFancyAltiplanochinchillamouse-max-1mb.gif

“Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj”

Instämmer, finns 344 sidor mer eller mindre dynga. Nä, nu ska mitt medborgargarde spöa upp grannen, han försöker sälja bilen till helt fel pris.
"344 sidor mer eller mindre dynga" - som du hjälper till att skapa. Grattis, du är en del av problemet; inte lösningen. Även om du verkar tro att du är lite bättre än övriga pöbeln.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp