• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ang bumpning så kan de ju lägga in en begränsing (precis som tex att man måste ha 20 inlägg) istället för att skriva en regel som verkar följas dåligt. Då hade man iaf sluppit alla inlägg and bumpningar.

Så tröttsamt att det är ett evigt jävla gnällande på priser. Folk får väl sätta vilket pris de vill, är den för dyr så blir den inte såld.

Det tar typ 30s att göra en sökning på forumet för att få en egen uppfattning vad andra modeller sålts för. Så att säga att man vill hjälpa andra är bara skitsnack.
Håller med till viss del men det är ju ändå ett forum som är till för att diskutera saker. Tar man upp det på rätt sätt med en trevlig ton tycker jag vi kan ha ganska högt till tak.;)

de två roligaste trådarna låsta??? det går ju inte:eek::eek: å vad ska alla låtsas moderatorer göra då:D:D:D:D
Varför denna agg och raljerande över medlemmar som gratis vill ställa upp och hjälpa andra medlemmar att undvika gå på minor?
Visst, ett par klockor/annonser har felaktigt tagits upp, men även många överprisade eller felaktiga klockor där säljaren fått krypa till korset och ta bort annonsen eller sänkt priset till en rimlig nivå.

Vi är inte alla medlemmar som hänger här enbart för att tjäna pengar.

de två roligaste trådarna låsta??? det går ju inte:eek::eek: å vad ska alla låtsas moderatorer göra då:D:D:D:D

Som sagt...om alla medlemmar som ondgör sig över de som försöker hjälpa till att hålla ordning helt enkelt avstod från det skulle forumet bli bättre och vänligare.

Jag börjar på allvar tröttna på admins frånvaro i de här diskussionerna. Visst, tråden om mest prisvärda låstes, men är det verkligen meningen? Istället för att styra upp så gör man det enkelt för sig och låser trådar som åtminstone ursprungligen hade ett gott syfte.

Varför är det så gott som alltid samma personer som tillåts ha en dålig attityd på andra medlemmars bekostnad?

Varför ska de medlemmar som efter bästa förmåga försöker hjälpa till enligt den musikalitet och kamratuppfostran som hänvisats till flertalet gånger behöva stå ut med att bli förminskade och hånade av andra medlemmar?

Jag tror knappast att dessa individer skulle fortsätta med sitt beteende om det kom en tillsägelse uppifrån, så jag förstår verkligen inte varför det får fortgå. Det kan inte ha undgått någon av stämningen har försämrats och de räckte uppenbarligen inte med @Affe 's trådstart förra året att vi ska vara snällare mot varandra.

Det kommer inte hända ett dyft med attityden innan ägarna går in och pekar med hela handen, att tro annat är naivt och om man som jag gör bryr mig om forumet är det frustrerande att se utvecklingen med ett alltmer Flashback-liknande sätt att tilltala varandra.

Jag tror fortfarande att det med små medel kan bli mycket bättre, men det gäller att problemen inte negligeras.

@daviden @Denke @Ministern

jag skulle faktiskt hellre se att tex okynnesbumpande och andra regelbrott gör att man förlorar rätten till köp och sälj under en tidsperiod

finns ju bra sätt att göra saker på jag blev nyligen uppmärksammad att jag skrivit fel ref nr i en annons

jag har inga problem med det då det var ett enkelt skrivfel men varför inte bara skicka ett pm än att skriva om det i en negativt laddad tråd som oftast får folk att gå i försvar?

jag skulle faktiskt hellre se att tex okynnesbumpande och andra regelbrott gör att man förlorar rätten till köp och sälj under en tidsperiod

Ingen dålig idé, men då måste det ju också uppmärksammas och iom att det inte finns uttalade moderatorer så är vi tillbaka till kamratuppfostran och de så kallade "forumpoliserna".

Jag tror absolut på ett system utan moderatorer, men förutsättningen för att det ska fungera är dels att medlemmar som lägger sin tid på att hjälpa till slipper påhopp, (förutsatt att man säger till på ett sjysst sätt), och dels att admin backar upp om det spårar ur.

Edit: Du gjorde ett tillägg. Självklart ska det inte handla om stavfel och liknande, det är bara att låta passera. PM-funktionen används absolut för sällan, håller med även om det.

Som sagt...om alla medlemmar som ondgör sig över de som försöker hjälpa till att hålla ordning helt enkelt avstod från det skulle forumet bli bättre och vänligare.

Jag börjar på allvar tröttna på admins frånvaro i de här diskussionerna. Visst, tråden om mest prisvärda låstes, men är det verkligen meningen? Istället för att styra upp så gör man det enkelt för sig och låser trådar som åtminstone ursprungligen hade ett gott syfte.

Varför är det så gott som alltid samma personer som tillåts ha en dålig attityd på andra medlemmars bekostnad?

Varför ska de medlemmar som efter bästa förmåga försöker hjälpa till enligt den musikalitet och kamratuppfostran som hänvisats till flertalet gånger behöva stå ut med att bli förminskade och hånade av andra medlemmar?

Jag tror knappast att dessa individer skulle fortsätta med sitt beteende om det kom en tillsägelse uppifrån, så jag förstår verkligen inte varför det får fortgå. Det kan inte ha undgått någon av stämningen har försämrats och de räckte uppenbarligen inte med @Affe 's trådstart förra året att vi ska vara snällare mot varandra.

Det kommer inte hända ett dyft med attityden innan ägarna går in och pekar med hela handen, att tro annat är naivt och om man som jag gör bryr mig om forumet är det frustrerande att se utvecklingen med ett alltmer Flashback-liknande sätt att tilltala varandra.

Jag tror fortfarande att det med små medel kan bli mycket bättre, men det gäller att problemen inte negligeras.

@daviden @Denke @Ministern
Det kan absolut modereras upp men det stora ansvaret ligger trots allt på oss medlemmar. Man kan absolut påtala brister och fel prissättning på ett snyggt sätt och på så vis bibehålla en trevlig ton på forumet. Att sedan vissa medlemmar enbart ser forumet som en marknadsplats att tjäna pengar på är beklagligt men även här finns det många som besitter en stor kunskap och som skulle kunna dela med sig istället för att bara klaga, gnälla och försöka vara lustig på andras bekostnad. Ping @poormans

För kidsen som bara hetsar fram bråk så tror jag att det är bättre att antingen bemöta dem lugnt och sansat eller helt enkelt nonchalera. Att skrika efter att admins ska banna, varna eller moderera är inte hållbart då också de har ett liv vid sidan om. Om något känns fel så använd "Anmäl" som förmodligen kommit fram för att ledningen inte har möjlighet att se allt. Vill ni ha fler och mer aktiva moderatorer så tror jag säkert att ni också kan anmäla intresse om ni tror att ni kan tillföra. Allt som allt så fungerar forumet fint om vi bara beter oss som klockentusiaster. Det är trots allt ett klockforum och inget annat.

Man kan ifrågasätta pris, beskrivning eller rena fel på ett sätt som inte gör att folk sätter sig i försvarsställning och sedan kväder ur sig otrevligheter. Ibland gör folk fel och då är det betydligt enklare att få dem på rätt köl om man påtalar det snällt. Att sedan vissa är respektlösa och utnyttjar bumpar mm är vad det är. Påtala det och få dem antingen att rätta sig eller så får de se ut som någon som inte bryr sig om andra. Jag tror problemet är litet och jag tror att också ni som retar er på detta tids nog säljer era klockor trots att de ramlar bort från förstasidan en kvart snabbare än de borde. Låt oss slippa sandlådenivån.

Det kan absolut modereras upp men det stora ansvaret ligger trots allt på oss medlemmar. Man kan absolut påtala brister och fel prissättning på ett snyggt sätt och på så vis bibehålla en trevlig ton på forumet. Att sedan vissa medlemmar enbart ser forumet som en marknadsplats att tjäna pengar på är beklagligt men även här finns det många som besitter en stor kunskap och som skulle kunna dela med sig istället för att bara klaga, gnälla och försöka vara lustig på andras bekostnad. Ping @poormans

För kidsen som bara hetsar fram bråk så tror jag att det är bättre att antingen bemöta dem lugnt och sansat eller helt enkelt nonchalera. Att skrika efter att admins ska banna, varna eller moderera är inte hållbart då också de har ett liv vid sidan om. Om något känns fel så använd "Anmäl" som förmodligen kommit fram för att ledningen inte har möjlighet att se allt. Vill ni ha fler och mer aktiva moderatorer så tror jag säkert att ni också kan anmäla intresse om ni tror att ni kan tillföra. Allt som allt så fungerar forumet fint om vi bara beter oss som klockentusiaster. Det är trots allt ett klockforum och inget annat.

Man kan ifrågasätta pris, beskrivning eller rena fel på ett sätt som inte gör att folk sätter sig i försvarsställning och sedan kväder ur sig otrevligheter. Ibland gör folk fel och då är det betydligt enklare att få dem på rätt köl om man påtalar det snällt. Att sedan vissa är respektlösa och utnyttjar bumpar mm är vad det är. Påtala det och få dem antingen att rätta sig eller så får de se ut som någon som inte bryr sig om andra. Jag tror problemet är litet och jag tror att också ni som retar er på detta tids nog säljer era klockor trots att de ramlar bort från förstasidan en kvart snabbare än de borde. Låt oss slippa sandlådenivån.

några av gånger jag delat något har ju du varit en av de första att kritisera och göra dig rolig så att du ens kan med att tagga mig i den meningen är skrattretande

vill du något mer kan du dra ett pm

Jag håller med dig, och som jag skrev i mitt nästa inlägg så tror jag inte på moderering utan på kamratuppfostran om vi nu kallar det så. Det har bevisligen fungerat under en lång tid, men lika uppenbart är det nu att så inte längre är fallet.

Då måste man gå in uppifrån och sätta ner foten. Klargöra vad det är som gäller och vara tydlig med vad som är ok och inte, hur uppenbart det än är för majoriteten. Det är inte samma sak som att ägarna ska sitta 24/7 och leta efter dåliga beteenden.

Jag tror som sagt heller inte att omfattningen av problemet ännu är så stort att det inte med en korrigering kan bli väldigt mycket bättre, men att helt avstå och sätta hoppet till folks sunda förnuft fungerar uppenbarligen inte.

Jag håller med dig, och som jag skrev i mitt nästa inlägg så tror jag inte på moderering utan på kamratuppfostran om vi nu kallar det så. Det har bevisligen fungerat under en lång tid, men lika uppenbart är det nu att så inte längre är fallet.

Då måste man gå in uppifrån och sätta ner foten. Klargöra vad det är som gäller och vara tydlig med vad som är ok och inte, hur uppenbart det än är för majoriteten. Det är inte samma sak som att ägarna ska sitta 24/7 och leta efter dåliga beteenden.

Jag tror som sagt heller inte att omfattningen av problemet ännu är så stort att det inte med en korrigering kan bli väldigt mycket bättre, men att helt avstå och sätta hoppet till folks sunda förnuft fungerar uppenbarligen inte.
Vi inför peppisar:hilarious:

Absolut. Det viktiga är att vi som trots allt hänger här för att vi vill diskutera klockor faktiskt reagerar när tonen blir tråkig. Det är tråkigt om random troll som inte verkar ha något större intresse än att jaga uppmärksamhet tillåts ta sån plats att många helt enkelt slutar läsa. Personligen så läser jag ytterst sällan Diskussion pga nivån som råder och föredrar Vintage där de allra flesta beter sig på ett sansat och trevligt sätt. Jag kan inte se varför inte Diskussion kan hålla samma nivå. Att vara hyfsat trevlig kräver ingen spetskunskap kan jag tycka.

Denna tråd är viktig. Det var också Minst-prisvärda. Tyvärr blir det uppenbarligen too touchy för vissa som inte klarar av att ta en diskussion utan att det blir personligt. Vi som för fram kritik kan väl möjligtvis också paketera den bättre. :)

”Stil och attityd
Vi är här för att det är kul och för att vi delar ett intresse. Vi är vuxna människor och samtliga medlemmar förväntas agera som någorlunda vuxna människor. En enkel grundprincip är att du inte skriver något till någon på forumet som du inte skulle kunna säga över en kopp kaffe IRL. Du är därför alltid personligen ansvarig för vad du postar på forumet.

Be nice!”

Står i reglerna för forumet, borde inte vara så svårt att följa kan jag tycka. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp