• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Klockan är under garanti således ingen retur" läser detta i annons efter annons, vad har garanti med returrätt att göra? :)
Det har varit uppe på tapeten förut...

Kan du eller någon annan upplysa oss om varför det inte klingar bra?Och vad man bör skriva i stället?

Dock kan ju klockan ha andra kosmetiska fel som inte syns på bilder och inte heller går på garantin...

I ett sådant fall ser jag inte formuleringen kring returrätten som ett problem - utan problemet ligger i annonsörens beskrivning.

Formuleringen är lika fjantig som ”retur om inte genuin...”. Däremot så blir diskussionen här lite märklig. Det säljaren säger är ”ingen retur.”. Klart och tydligt om än en löjlig skrivning. Varför hålla på att motivera varenda sak i en annons?

Uttrycket smalnar av köparens handlingsutrymme genom att använda begreppet "Klockan är under garanti således ingen retur". Det är ett luddigt sätt att säga nej. Om säljaren istället uttrycker retur, ja inom 48 timmar får köparen full frihet, inte bara om något är ett garantiärende. Köparen kan lämna tillbaka den om den inte kändes bra eller om färgen inte överensstämde med bilderna etc. Det är bara förvillande otydligt att uttrycka sig så eftersom det betyder ingen retur.

Det har varit uppe på tapeten förut...

Kan du eller någon annan upplysa oss om varför det inte klingar bra?Och vad man bör skrwiva i stället?

I ett sådant fall ser jag inte formuleringen kring returrätten som ett problem - utan problemet ligger i annonsörens beskrivning.
Absolut, dock enklast att bara direkt ge 24h returrätt. :)

Dock kan ju klockan ha andra kosmetiska fel som inte syns på bilder och inte heller går på garantin...
Då ber man väl lämpligtvis om tillräckliga bilder. Returrätten känns okej och bra iom klockan är under garanti. Det enda som köparen missar är ju att han inte kan lämna tillbaka klockan om han inte gillar den. Klart bättre än ingen retur alls men sämre än fri ångerrätt som vissa verkar tycka ska ingå.

Då ber man väl lämpligtvis om tillräckliga bilder. Returrätten känns okej och bra iom klockan är under garanti. Det enda som köparen missar är ju att han inte kan lämna tillbaka klockan om han inte gillar den. Klart bättre än ingen retur alls men sämre än fri ångerrätt som vissa verkar tycka ska ingå.
Tja man kan ju tycka olika, dock tror jag inte att allt för många verkligen köper en klocka för att bara testa och sedan skicka tillbaka. Därför är det lättare imo att bara direkt ge 24h (om det nu inte handlar om någon enklare, billigare vintage).

Tja man kan ju tycka olika, dock tror jag inte att allt för många verkligen köper en klocka för att bara testa och sedan skicka tillbaka. Därför är det lättare imo att bara direkt ge 24h (om det nu inte handlar om någon enklare, billigare vintage).
Absolut. Jag ger alltid det på gott och ont. Folk får ibland kalla fötter så jag förstår absolut att man formar returrätten som man gör.

Jag tycker ingenting, om det var mitt inlägg du syftade på. Jag försökte bara förtydliga vad ett ja betyder och ett nej när det lindas in. Sen är det upp till var och en att förhandla fram villkor som är bra för båda parter. Bara det att ansvaret för tydliga bilder ska ligga hos köparen, innebär indirekt att säljaren inte behöver anstränga sig till max. Suddiga otydliga bilder är köparens ansvar. Om en säljare har en benägenhet att mörka, blir returrätten desto viktigare för köparen. Det är ingenting som jag skulle kräva som köpare, men jag kanske avstår köp?

Uttrycket smalnar av köparens handlingsutrymme genom att använda begreppet "Klockan är under garanti således ingen retur". Det är ett luddigt sätt att säga nej. Om säljaren istället uttrycker retur, ja inom 48 timmar får köparen full frihet, inte bara om något är ett garantiärende.

1. Köparen kan lämna tillbaka den om den inte kändes bra eller om färgen inte överensstämde med bilderna etc.

2. Det är förvirrande oydligt att uttrycka sig så eftersom det betyder ingen retur.

Det är inte luddigt alls, snarare tydligt.

Det här säljer jag, i det här skicket och under garanti - därför behövs ingen returrätt.

Att däremot vilja returnera för att färgen är fel eller för att klockan inte känns bra är luddigt.

Retur Ja eller nej är väl tydligast? Ofta handlar det ju om vilket skick det yttre är i när det gäller nyare klockor, vilket garantin ändå inte inkluderar.

Det är inte luddigt alls, snarare tydligt.

Det här säljer jag, i det här skicket och under garanti - därför behövs ingen returrätt.

Att däremot vilja returnera för att färgen är fel eller för att klockan inte känns bra är luddigt.
Ett köp via nätet, med säljarens text och bild som underlag, är luddigt. Säljaren är i överläge. Säljaren kan välja sina bilder och formulera sin text som denne vill. Om köparen har full returrätt oavsett anledning inom 24 timmar, har köparen möjlighet att reagera på eventuell vinkling från säljaren. Det är väl bra med tydlighet och transparens för båda parter? Köparen sitter på pengarna som säljaren vill åt så det är väl inte mer än rätt om köparen kan få returnera varan om den inte är enligt förväntningarna?

Ett köp via nätet, med säljarens text och bild som underlag, är luddigt. Säljaren är i överläge. Säljaren kan välja sina bilder och formulera sin text som denne vill. Om köparen har full returrätt oavsett anledning inom 24 timmar, har köparen möjlighet att reagera på eventuell vinkling från säljaren. Det är väl bra med tydlighet och transparens för båda parter? Köparen sitter på pengarna som säljaren vill åt så det är väl inte mer än rätt om köparen kan få returnera varan om den inte är enligt förväntningarna?
Fast då kommer vi väl mer in på ifall köparen ska ha returrätt eller ej? Jag håller med dig även fast det är en annan diskussion :)

Formuleringen är lika fjantig som ”retur om inte genuin...”. Däremot så blir diskussionen här lite märklig. Det säljaren säger är ”ingen retur.”. Klart och tydligt om än en löjlig skrivning. Varför hålla på att motivera varenda sak i en annons?
Det feta har jag fått på nöten för tidigare :D Se tråkig historik med lite skämskudde.

Det finns en standard enligt reglerna på forumet för vad en annons ska innehålla. Blir förvirrande när vissa avviker från det.
Korrekt.

Utöver det så finns det en rad önskemål på saker som ”bör” vara med och som ”helst inte” ska vara med. Detta småpillande är en källa till mycket av gnabbet i denna tråd. Vissa är, och kommer förbli, inkompetenta annonsförfattare.

Korrekt.

Utöver det så finns det en rad önskemål på saker som ”bör” vara med och som ”helst inte” ska vara med. Detta småpillande är en källa till mycket av gnabbet i denna tråd. Vissa är, och kommer förbli, inkompetenta annonsförfattare.
...och en del kräver en uppsats om varenda liten detalj om klockan trots att det syns tydligt på bild. Lika jobbigt nästan.

Korrekt.

Å andra bara rättshaverister. Sömnpiller.

Jag säger inte att alla tänker så här, men ibland så tror jag att man är i ett mindset där man vill sälja för att man har otroligt brådis att använda pengarna från försäljningen till att köpa en annan klocka. Då vill man gärna om möjligt eliminera all typ av strul som en retur faktiskt innebär. Typ att någon returnerar för att klockan satt lite större på handleden än köparen trodde från början eller att helhetskänslan inte var som köparen tänkt sig.
Jag tror många helt enkelt tycker att en retur är lite småjobbig speciellt som man är så jävla otålig om man bestämt sig för att köpa något annat och man har en del av pengarna upplåsta i just det objektet man säljer.
Med det sagt vill jag också påpeka att jag alltid erbjuder retur på det jag säljer. :)

Jag säger inte att alla tänker så här, men ibland så tror jag att man är i ett mindset där man vill sälja för att man har otroligt brådis att använda pengarna från försäljningen till att köpa en annan klocka. Då vill man gärna om möjligt eliminera all typ av strul som en retur faktiskt innebär. Typ att någon returnerar för att klockan satt lite större på handleden än köparen trodde från början eller att helhetskänslan inte var som köparen tänkt sig.
Jag tror många helt enkelt tycker att en retur är lite småjobbig speciellt som man är så jävla otålig om man bestämt sig för att köpa något annat och man har en del av pengarna upplåsta i just det objektet man säljer.
Med det sagt vill jag också påpeka att jag alltid erbjuder retur på det jag säljer. :)
Att inte erbjuda retur är väl inga konstigheter, men att motivera det med att klockan har garanti blir lite märkligt tycker jag. Men men.. :)

Att inte erbjuda retur är väl inga konstigheter, men att motivera det med att klockan har garanti blir lite märkligt tycker jag. Men men.. :)
"Jag vill inte ha retur men samtidigt är jag så kåt på att sälja klockan att jag vill ge sken av att gå med på saker jag inte går med på" är grunden till sådana skrivningar. Fegt och onödigt.

Det är ju heller inte superkul att lägga klockan i händerna på Postnord fler antalet gånger än vad som är nödvändigt.

Med det sagt så får man som köpare förhandla till sig returvillkor som man själv är nöjd med, och om säljaren inte går med på det har man ju alltid valet att avstå köp. 98% av alla tänkbara orsaker till retur kan man eliminera genom att ställa frågor, be om fler bilder samt göra sin hemläxa och jämföra med andra objekt.

Ja iom att garanti inte täcker om säljaren hällt syra i klockan, dunkat den ofta i golvet, missat att skruva in kronan i duschen eller andra "dolda fel" så säger ju Garanti absolut ingenting!! :banghead:

Men det är ett rätt litet problem ändå på det stora hela... :) :heart:

Fast då kommer vi väl mer in på ifall köparen ska ha returrätt eller ej? Jag håller med dig även fast det är en annan diskussion :)
Ja, det blir iaf en utvidgning av diskussionen. Det kanske vi inte orkar med, men jag tycker det är bra att diskutera. Det är trots allt alltid köplagen som gäller mellan privatpersoner. Blir något fel och man har betalat så är det väldigt svårt att få upprättelse. Det är skillnad när vi som privatpersoner handlar på nätet på svenska sajter, då är vi skyddade och säljaren måste alltid acceptera returer. Med tanke på att forumet växer, fler och fler med få inlägg börjar sälja så visst ökar riskerna, men det tar vi en annan gång.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp