• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Jag har den nyare versionen av din klocka, köpt hos svensk AD för 4295 om jag inte minns helt fel. Möjligt att den du har listar högre, ingen aning.

Om du söker på forumet så har din ref sålts för cirka 3000 beggade.

Lycka till med försäljningen!

Tillverkas den gamla modellen fortfarande? Den skiljer sig lite från den nya (annan tavla, bättre urverk, annan krona etc), så kan vara att den är mer eftertraktad numera.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har aldrig förstått poängen med att klaga på priserna i annonserna i den här tråden. Man får väl sätta vilka priser man vill. Om man vill pruta får man väl ta det via PM. Är det för högt pris så köper ingen, inte svårare än så.

Tyvärr låstes ju tråden om priser. Dels då folk varken klarade av att ge eller ta kritik utan att bli helt pubertala i sina reaktioner och dels att trådens ursprungliga syfte att peka ut kraftigt felaktigt prissatta klockor, stämde in på 1,4% av de annonser som lyftes fram.
 
Har aldrig förstått poängen med att klaga på priserna i annonserna i den här tråden. Man får väl sätta vilka priser man vill. Om man vill pruta får man väl ta det via PM. Är det för högt pris så köper ingen, inte svårare än så.
Jag ser denna tråden som ett filter som alla annonser ska passera. Att detta filter även flaggar för galet prissatta klockor är bra.
Det höjer standarden på köp/sälj-delen.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
håller med i merparten av alla kommentarer.
IMHO är det dock skillnad mellan vad en (1) individ subjektivt tycker är för dyrt (främst om hen själv har egenintresse av att priset sänks) mot om det är fler (+3) av forumets medlemmar som unisont genom konsensus anser att objekt är överprisat.

mina 5 cent.
Trevlig helg forumvänner.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu har jag på sista tiden fått så många märkliga PM så nu måste jag skriva av mig lite och delge några. Vad är det som händer med moralen och hyffset på vårt kära forum.
Har jag fel är jag inte sämre att jag tar till mig av visdomen och ändrar mig. Låter forumet bedöma.

Fall 1:
Jag som säljare (köp/sälj klockor)tar mig tid och skriver en saklig annons med beskrivningar av allt man kan vilja veta om objekt, skick, ålder etc. Tar även tydliga bilder och tar mig tid att verkligen sätta mig in i vad en köpare kan tänkas vilja se och veta.
och så får man PM som endast (ingen mer info) säger;
"tja, vill du byta",
"hej, vill du byta mot en röd sub".
Om man inte ens orkar specificera vad det är man vill byta mot och sen blir sur när man vill att personen är lite mer utförlig och tydlig känns det som rätt ojämn arbetsfördelning. Har säljare lagt timtal på bra annons kan väl köpare i PM i a f bemöda sig två rader med info om vad man vill byta mot om man är seriöst intresserad.

Fall 2:
Jag ställer en fråga i PM om byte på en aktiv annons i köp/sälj.
Ganska snabbt börjar köpare att tala om vad ens klocka är värd, påtala en massa om ens kunskap eller skriva att man uppfattas som stöddig när man bara ställer frågor baserat på personens kommentarer.
Mycket märkligt beteende, speciellt av medlemmar som har väldigt lite referenser och relativt nya på forumet.

Fall 3:
Får PM på Lifestyle köp/sälj i stil med: "hej finns den kvar". Man svarar och ber personen vara lite mer tydlig vilken annons som avses etc. Man får då svaret "pallar inte".

Fall 4:
Får PM inom Lifestyle köp/sälj av person som sett min annons och säger sig vara intresserad.
Jag svarar direkt och ger ett rimligt pris.
Inget svar.
Jag påminner personen artigt och frågar om vederbörande fortfarande är intresserad.
Inget svar.
Sen kommer ett PM "sluta PM.a mig"
Ha ha, vi mår verkligen inte bra. Kontakt-fasen är inget för den moderna grottmänniskan. Tålamod, tålamod och ödmjukhet är ett måste för att undvika att bli galen.
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
håller med i merparten av alla kommentarer.
IMHO är det dock skillnad mellan vad en (1) individ subjektivt tycker är för dyrt (främst om hen själv har egenintresse av att priset sänks) mot om det är fler (+3) av forumets medlemmar som unisont genom konsensus anser att objekt är överprisat.

mina 5 cent.
Trevlig helg forumvänner.
Men vad spelar det för roll om någpt är tokigt prissatt? Det enda som händer är att objektet inte blir sålt. Jag tar för givet att folk kollar runt lite innan de köper ngt, tex en snabb koll på Prisjakt, på forumet och på Ebay.

(Sorry, börjar bli lite OT nu)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har aldrig förstått poängen med att klaga på priserna i annonserna i den här tråden. Man får väl sätta vilka priser man vill. Om man vill pruta får man väl ta det via PM. Är det för högt pris så köper ingen, inte svårare än så.
Det hjälper nya klockintresserade så rent pedagogiskt känns debatten meningsbärande, åtminstone så länge den är fri från egenintressen och pennalism.
 

naggge

Panerai
@holma20 Du skriver att tavlan är helt felfri men visst ser det ut som den har börjat krackelera i kanterna?
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-2-vintage.87589/
Nu tycker jag ändå ditt pris är skäligt men det kan vara bra med lite tydlighet.

Har själv en likadan (i betydligt sämre skick) med samma blåa tavla som har krackelerat..

IMG_6863.jpg

 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Vad är skillnaden menar du?
Jag menar att en klocka som fortfarande säljs och tillverkas finns på tex Prisjakt och man kan lätt se vad en ny kostar, medans en klocka från tex 60-talet är mycket svårare att värdera, dock finns det en annan tråd för detta. Det klagas mest på nya klockor i den här tråden tycker jag, vilket känns ganska meningslöst IMHO.
 

Oscar900218

Cartier
Nu har jag på sista tiden fått så många märkliga PM så nu måste jag skriva av mig lite och delge några. Vad är det som händer med moralen och hyffset på vårt kära forum.
Har jag fel är jag inte sämre att jag tar till mig av visdomen och ändrar mig. Låter forumet bedöma.

Fall 1:
Jag som säljare (köp/sälj klockor)tar mig tid och skriver en saklig annons med beskrivningar av allt man kan vilja veta om objekt, skick, ålder etc. Tar även tydliga bilder och tar mig tid att verkligen sätta mig in i vad en köpare kan tänkas vilja se och veta.
och så får man PM som endast (ingen mer info) säger;
"tja, vill du byta",
"hej, vill du byta mot en röd sub".
Om man inte ens orkar specificera vad det är man vill byta mot och sen blir sur när man vill att personen är lite mer utförlig och tydlig känns det som rätt ojämn arbetsfördelning. Har säljare lagt timtal på bra annons kan väl köpare i PM i a f bemöda sig två rader med info om vad man vill byta mot om man är seriöst intresserad.

Fall 2:
Jag ställer en fråga i PM om byte på en aktiv annons i köp/sälj.
Ganska snabbt börjar köpare att tala om vad ens klocka är värd, påtala en massa om ens kunskap eller skriva att man uppfattas som stöddig när man bara ställer frågor baserat på personens kommentarer.
Mycket märkligt beteende, speciellt av medlemmar som har väldigt lite referenser och relativt nya på forumet.

Fall 3:
Får PM på Lifestyle köp/sälj i stil med: "hej finns den kvar". Man svarar och ber personen vara lite mer tydlig vilken annons som avses etc. Man får då svaret "pallar inte".

Fall 4:
Får PM inom Lifestyle köp/sälj av person som sett min annons och säger sig vara intresserad.
Jag svarar direkt och ger ett rimligt pris.
Inget svar.
Jag påminner personen artigt och frågar om vederbörande fortfarande är intresserad.
Inget svar.
Sen kommer ett PM "sluta PM.a mig"
Hm, märkligt. Förstår att det måste kännas frustrerande att behöva besvara sådana PM. Kan själv tycka att lite vanligt hyfs är a och o när man skriver på en klocka eller dyl. När forumet startade och den här KS-andan var som störst så hade säkerligen folk ett annat förhållningssätt till forumet och samtidigt som medlemsantalet var lägre än idag. Idag används forumet av alla möjliga där en del vill vara med och bidra till utveckling och kunskap medan andra endast är ute efter att sälja eller köpa. Dessa individer du fått dessa PM av tillhör troligtvis den senare kategorin, det är dock ingen ursäkt för att inte bete sig.
 
Senast ändrad:

Erik83

Cartier
Ja precis, den där ligger ju på 395 € med frakt, dessutom är det startbud. Absolut billigast just nu, dessutom fri frakt är denna helt ny för ca 3600 kr:
https://www.ebay.co.uk/itm/SEIKO-SA...399296&hash=item41b45c01d9:g:wo4AAOSwNRdX7Kox

Du kommer inte undan med 3k för en ny klocka, men 5490 plus ev frakt för en beggad klocka är ett galet högt pris...
 

Moreno

Cartier
Nu har jag på sista tiden fått så många märkliga PM så nu måste jag skriva av mig lite och delge några. Vad är det som händer med moralen och hyffset på vårt kära forum.
Har jag fel är jag inte sämre att jag tar till mig av visdomen och ändrar mig. Låter forumet bedöma.

Fall 1:
Jag som säljare (köp/sälj klockor)tar mig tid och skriver en saklig annons med beskrivningar av allt man kan vilja veta om objekt, skick, ålder etc. Tar även tydliga bilder och tar mig tid att verkligen sätta mig in i vad en köpare kan tänkas vilja se och veta.
och så får man PM som endast (ingen mer info) säger;
"tja, vill du byta",
"hej, vill du byta mot en röd sub".
Om man inte ens orkar specificera vad det är man vill byta mot och sen blir sur när man vill att personen är lite mer utförlig och tydlig känns det som rätt ojämn arbetsfördelning. Har säljare lagt timtal på bra annons kan väl köpare i PM i a f bemöda sig två rader med info om vad man vill byta mot om man är seriöst intresserad.

Fall 2:
Jag ställer en fråga i PM om byte på en aktiv annons i köp/sälj.
Ganska snabbt börjar köpare att tala om vad ens klocka är värd, påtala en massa om ens kunskap eller skriva att man uppfattas som stöddig när man bara ställer frågor baserat på personens kommentarer.
Mycket märkligt beteende, speciellt av medlemmar som har väldigt lite referenser och relativt nya på forumet.

Fall 3:
Får PM på Lifestyle köp/sälj i stil med: "hej finns den kvar". Man svarar och ber personen vara lite mer tydlig vilken annons som avses etc. Man får då svaret "pallar inte".

Fall 4:
Får PM inom Lifestyle köp/sälj av person som sett min annons och säger sig vara intresserad.
Jag svarar direkt och ger ett rimligt pris.
Inget svar.
Jag påminner personen artigt och frågar om vederbörande fortfarande är intresserad.
Inget svar.
Sen kommer ett PM "sluta PM.a mig"

Haha fall 3 och 4 är härliga
Men håller med av egen erfarenhet på fall 1 och 2, mycket sådant senaste 1-2 mån.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp