• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

Förundras över prissättning på begagnade kläder här på lifestyle köp/sälj.

Några exempel från senaste veckan: Beggad kavaj för 7000kr, beg rock för 50% av nyvärdet, beg vinterjacka för 75% av listpris, osv.

Jag brukar tänka minst 50% rabatt (helst mer) på helt nya oanvända moderna populära high-end plagg med tags kvar.
Listpriser i alla ära men mtp alla reor och nätpriser är listpris inget man kan räkna med.
30% rea är inte ovanligt så 70% av listpriset är vad du ofta kan köpa det nytt med garantier på nätet.

Är det använt brukar jag tänka max 30% av nypriset.

Och är det plagg med permanent defekt som inte går bort, typ reva, större fläck etc, skänk det till välgörenhet istället.

Beakta även att med tiden blir saker omoderna och nyvärdet blir mindre och mindre aktuellt..
Håller med, vissa priser är vansinniga.

Men just kavajen du tar som exempel ligger runt 30-35k ny.
 

Oew

Rolex
Du har rätt, missade det, fast det ser ut som detta exemplar är en äldre med rätt många år på nacken.

Så här ser en modern Ceare Attolini ut:
https://gabucci.se/sv/product/4644/kavaj
Nu säger jag inget om mitt pris är rimligt eller inte, men det är ingen gammal kavaj. Bilderna visar inte hela sanningen, och tror den tappat lite av formen när den bara hängt, men den är 3r2 precis som den du länkade från Gabucci och med en liten steam så kommer den se likadan ut. Men med det sagt tycker jag det är svårt att prissätta såna här grejer, och det är möjligt att mitt pris ligger över vad den är värd, men överlåter till marknaden för att avgöra det.
 
Nu säger jag inget om mitt pris är rimligt eller inte, men det är ingen gammal kavaj. Bilderna visar inte hela sanningen, och tror den tappat lite av formen när den bara hängt, men den är 3r2 precis som den du länkade från Gabucci och med en liten steam så kommer den se likadan ut. Men med det sagt tycker jag det är svårt att prissätta såna här grejer, och det är möjligt att mitt pris ligger över vad den är värd, men överlåter till marknaden för att avgöra det.
Tycker rent generellt som du, låt marknaden avgöra. Det är typiskt mitt tålamod som sätter priset. Jag kanske kan få säg 1000kr för en grej, men sätter priset på 600kr, för jag vill få det sålt, och orkar inte hålla på o tjafsa.
 
Det svåra är juh att det säljs säkerligen 3a kopior av t.ex Stone Island. Tycker personligen det är bättre att köpa just detta märke nytt och sälja med kvitto senare.
Tkr folk ska dra öronen åt sig om det försöker säljas jackor "nya" utan ngt inköpskvitto!
Kan väl dessutom granska vissa annonser och ej godkänna om det verkar lite skumt.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det svåra är juh att det säljs säkerligen 3a kopior av t.ex Stone Island. Tycker personligen det är bättre att köpa just detta märke nytt och sälja med kvitto senare.
Tkr folk ska dra öronen åt sig om det försöker säljas jackor "nya" utan ngt inköpskvitto!
Kan väl dessutom granska vissa annonser och ej godkänna om det verkar lite skumt.
Har du belägg för dina påståenden eller gissar du bara?
 
D

Deleted member 19984

Guest
Nu är det några år sedan jag hade riktigt bra koll på SI,men vid den tiden var det rätt få plagg som förfalskades någorlunda bra. En-två sorters jackor cirkulerade, men annars var majoriteten så uppenbara att en blind person kunde se dem. Tröjor med patch, textloggor och broderade märken samtidigt osv. Qr-koderna lär ju ha gjort det rejält svårare också.
 
Nu är det några år sedan jag hade riktigt bra koll på SI,men vid den tiden var det rätt få plagg som förfalskades någorlunda bra. En-två sorters jackor cirkulerade, men annars var majoriteten så uppenbara att en blind person kunde se dem. Tröjor med patch, textloggor och broderade märken samtidigt osv. Qr-koderna lär ju ha gjort det rejält svårare också.
Koderna har absolut gjort det svårare, men det jag märkt en gång jag skulle köpa en beg, inte härifrån utan från e-bay va att dom klippt bort gamla tvättråd och övriga och satt på en ny kopia som va bra gjord , men jag skrev till han och han för de över stålar direkt så va juh inga bekymmer mer än att jag sett fram emot jackan. Köpte den från johnells ist :)
 

engst

Cartier
Skojar du? Små storlekar? Titta på alla byxor. Känns som Viktväktarna kunnat göra storkovan här. Minns inte när jag sett en storlek på t.ex jeans under 31 i midjan, oftast större.

Jag vågar inte utveckla mitt resonemang, eftersom alla är så himla lättkränkta nuförtiden. Låt mig istället understryka att alla storlekar är lika mycket värda.
 

tossefar

Cartier
Har jag förstått rätt här @viwe, du vill få betalt för gratisprover vars enda tecken på äkthet är handskrivna klisterlappar? Tycker du själv att det är rimligt beteende?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
@Izze varför i hela världen skulle man köpa ett par använda lurar för samma pris som man kan få ett par oanvända för?
Nån måtta får det väl ändå vara.
992F28E6-BF47-40D4-A580-99F0F463E415.png

1795kr på Apple.com
 

Izze

Cartier
@Izze varför i hela världen skulle man köpa ett par använda lurar för samma pris som man kan få ett par oanvända för?
Nån måtta får det väl ändå vara.
992F28E6-BF47-40D4-A580-99F0F463E415.png

1795kr på Apple.com

Något jag rekommenderar är att du läser annonsen innan du riktar ditt patetiska hat.

Jag köpte de förra veckan, för 1800. Jag vill ha det jag gav för dem.

De finns ej att köpa för under 1800, det är slut överallt. Hänvisar dig till prisjakt/pricerunner m.fl. Är det så fel att sälja dem för det jag gav när det inte har gått mer än 5 dagar? Skärp dig.
 

Kn00d

Cartier
Något jag rekommenderar är att du läser annonsen innan du riktar ditt patetiska hat.

Jag köpte de förra veckan, för 1800. Jag vill ha det jag gav för dem.

De finns ej att köpa för under 1800, det är slut överallt. Hänvisar dig till prisjakt/pricerunner m.fl. Är det så fel att sälja dem för det jag gav när det inte har gått mer än 5 dagar? Skärp dig.

Du ser ju själv att Apple har dom i lager?
 

joca

Patek
2-Faktor
Något jag rekommenderar är att du läser annonsen innan du riktar ditt patetiska hat.

Jag köpte de förra veckan, för 1800. Jag vill ha det jag gav för dem.

De finns ej att köpa för under 1800, det är slut överallt. Hänvisar dig till prisjakt/pricerunner m.fl. Är det så fel att sälja dem för det jag gav när det inte har gått mer än 5 dagar? Skärp dig.
Njae. Beställde ett par åt en polare på Elgiganten som levererades efter 4 dagar.
1789kr
 
Topp