• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kan inte ni två fortsätta denna diskussion via PM istället? Det känns som ämnet är avhandlat vid det här laget.
Absolut! Ber så hemskt mycket om ursäkt :) jag fick precis lite mat i magen och känner mig inte lika lättkränkt längre så vi släpper detta och återgår till topic!
 
  • Like
Reactions: Nic

Veratio

Cartier
Jag önskar att alla skriver i sin annons var man befinner sig, åtminstone ungefär.

Som nu idag, kom SONOS köpes ut. Jag har funderingar på att byta hemmasystem så jag har en sonos soundbar och tre 1:eek:r, men eftersom jag antar att personen bor i Stockholm och jag orkar inte skicka, så skiter jag i att svara.

Nu är det väl så att de som inte skriver ut var de bor finns i Stockholm (har bott där själv i 16 år så vet hur folk där fungerar), men ändå?

Är väl inte jättebesvärligt att skriva var man finns, oavsett om man säljer eller vill köpa?
 

Hutti

Cartier
Jag önskar att alla skriver i sin annons var man befinner sig, åtminstone ungefär.

Som nu idag, kom SONOS köpes ut. Jag har funderingar på att byta hemmasystem så jag har en sonos soundbar och tre 1:eek:r, men eftersom jag antar att personen bor i Stockholm och jag orkar inte skicka, så skiter jag i att svara.

Nu är det väl så att de som inte skriver ut var de bor finns i Stockholm (har bott där själv i 16 år så vet hur folk där fungerar), men ändå?

Är väl inte jättebesvärligt att skriva var man finns, oavsett om man säljer eller vill köpa?

Borde vara ett krav, som att man ska skriva pris.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag önskar att alla skriver i sin annons var man befinner sig, åtminstone ungefär.

Som nu idag, kom SONOS köpes ut. Jag har funderingar på att byta hemmasystem så jag har en sonos soundbar och tre 1:eek:r, men eftersom jag antar att personen bor i Stockholm och jag orkar inte skicka, så skiter jag i att svara.

Nu är det väl så att de som inte skriver ut var de bor finns i Stockholm (har bott där själv i 16 år så vet hur folk där fungerar), men ändå?

Är väl inte jättebesvärligt att skriva var man finns, oavsett om man säljer eller vill köpa?

Borde vara ett krav, som att man ska skriva pris.
Tror att man vill skriva sin ort så tydligt i säljes annonser. Om du tex säljer en klocka för 6-siffriga belopp och sedan en kavaj eller dylikt så är det lite enklare att spåra dig. Alla KS ”medlemmar” är inte här av samma anledning.
 

Veratio

Cartier
Tror att man vill skriva sin ort så tydligt i säljes annonser. Om du tex säljer en klocka för 6-siffriga belopp och sedan en kavaj eller dylikt så är det lite enklare att spåra dig. Alla KS ”medlemmar” är inte här av samma anledning.

Förstår inte riktigt....

Men vad sjutton, om du "stigge" bor i Stockholm eller Mjölndal, kommer jag att ha sjukt svårt att spåra vem du är exakt via annons på klocka och kavaj på klocksnack.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Förstår inte riktigt....

Men vad sjutton, om du "stigge" bor i Stockholm eller Mjölndal, kommer jag att ha sjukt svårt att spåra vem du är exakt via annons på klocka och kavaj på klocksnack.
Kan bero på vad man jobbar med och hur konspiratoriskt lagd man är. Ju mer info du har om dig själv på nätet desto enklare är det att hitta igen dig. Tror det är den avgörande faktorn till att man inte vill ange för mycket info i annonserna.
 

POO

Panerai
Kan bero på vad man jobbar med och hur konspiratoriskt lagd man är. Ju mer info du har om dig själv på nätet desto enklare är det att hitta igen dig. Tror det är den avgörande faktorn till att man inte vill ange för mycket info i annonserna.

Är man så försiktigt/konspiratoriskt lagd ska man inte köpa och sälja begagnat bråte alls.
 

Veratio

Cartier
Jaja, är säkert så. Tänker inte alls i de banorna.

Kanske man borde?

Men faktum kvarstår. Jäkligt irriterande när det står "skickas ej" och inte framgår var det i så fall ska hämtas.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Är man så försiktigt/konspiratoriskt lagd ska man inte köpa och sälja begagnat bråte alls.
Delar nog inte riktigt den uppfattningen. En viss skillnad att Köpa/Sälja utan att ha adress/orts-info direkt i annonsen
och sedan ha kontakt med intresserade KS medlemmar som efterfrågar det. Om du t ex säljer en klocka för 6-siffrigt belopp och en
ny KS "medlem" som reggade sig igår och utan historik tar kontakt med dig så avgör ju du vidare hantering i frågan. Den möjligheten
har du inte om du har med info direkt i annonsen och det förhindrar väl en del rötägg som trålar här efter information.
 

Veratio

Cartier
Lifestyle köp och sälj....

Men hade jag 200.000 krs klockor x flera hade jag också varit mer försiktig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ingenting i stackars Niklas tråd tyder på att KS varit inblandat. Han hade sålde klockorna på Blocket. Håller dock med om att viss försiktighet krävs på internet men sunt förnuft säger också att det är helt meningslöst att lägga upp F2F annonser utan att ange åtminstone ett ungefärligt område :banghead:
 

RosaCasio

Cartier
Ingenting i stackars Niklas tråd tyder på att KS varit inblandat. Han hade sålde klockorna på Blocket. Håller dock med om att viss försiktighet krävs på internet men sunt förnuft säger också att det är helt meningslöst att lägga upp F2F annonser utan att ange åtminstone ett ungefärligt område :banghead:
Som spekulant på en del grejer men med en strikt policy att jag måste se sakerna IRL innan köp så är det lite drygt med annonser utan ungefärligt område. Hade sparat mig och säljaren några minuter i alla fall.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Som spekulant på en del grejer men med en strikt policy att jag måste se sakerna IRL innan köp så är det lite drygt med annonser utan ungefärligt område. Hade sparat mig och säljaren några minuter i alla fall.
Står det inget är det stockholm som regel. Många har ju att det står "Från: x-stad". Tex. skulle jag gissa på att varan finns i malmö om du annonserar.
 

marw

Panerai
2-Faktor
410DCFF8-1D23-4CC2-8D56-B2994F05AA47.png

@Erdna eBay är väl fulla av dem där för dryga hundralappen inkl frakt. Är det ngt speciellt mervärde med just din som inte framgår i annonsen?
 

Erdna

Cartier
410DCFF8-1D23-4CC2-8D56-B2994F05AA47.png

@Erdna eBay är väl fulla av dem där för dryga hundralappen inkl frakt. Är det ngt speciellt mervärde med just din som inte framgår i annonsen?

Fick den som good-will i ett köp som strulade, kom och köp för en dryga hundralappen då, hade ej koll på pris eller vart den var ifrån... :)

.. och du kan PM. mig nästa gång du har frågor
 

tossefar

Cartier
Fick den som good-will i ett köp som strulade, kom och köp för en dryga hundralappen då, hade ej koll på pris eller vart den var ifrån... :)

.. och du kan PM. mig nästa gång du har frågor
Men då hade ju vi andra inte fått informationen? Känns som hela poängen med tråden. Intressant taktik att sälja något utan att ha koll på varesig pris eller ursprung...
 

marw

Panerai
2-Faktor
Här på KS tänker jag att vi på ett ok sätt kan fråga och ifrågasätta. Ingen anledning att gå i affekt och använda otaliga ! tecken eller kalla någon dum på riktigt osv. Finner din prissättning intressant då du helt saknade kunskap om prisläget enligt din egen utsago. Ett tips i all välmening är att kolla prisläget och stå för din prissättning nästa gång du annonserar. Själva syftet med denna tråd är vidare att diskutera annonser på köp/sälj i en god ton för att upplysa andra på ks. Pm dig gör jag om jag vill duskutera något privat, så var inte fallet.
 

Erdna

Cartier
Här på KS tänker jag att vi på ett ok sätt kan fråga och ifrågasätta. Ingen anledning att gå i affekt och använda otaliga ! tecken eller kalla någon dum på riktigt osv. Finner din prissättning intressant då du helt saknade kunskap om prisläget enligt din egen utsago. Ett tips i all välmening är att kolla prisläget och stå för din prissättning nästa gång du annonserar. Själva syftet med denna tråd är vidare att diskutera annonser på köp/sälj i en god ton för att upplysa andra på ks. Pm dig gör jag om jag vill duskutera något privat, så var inte fallet.

k
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det bästa med denna tråd samt den (numera låsta) tråden på samma tema i diskussionsdelen är ju att de i princip är facit på vilka medlemmar man aldrig ska göra affärer med.
Jag saknar den andra tråden. Förstår varför den låstes men saknar den ändå. Samma sak med "minst prisvärda". Man kan också säga att om man vill slippa diskussion kring prissättning så skall man inte annonsera i ett diskussionsforum..
 

Erdna

Cartier
Det bästa med denna tråd samt den (numera låsta) tråden på samma tema i diskussionsdelen är ju att de i princip är facit på vilka medlemmar man aldrig ska göra affärer med.

Grattis till dig, jag har flertalet nöjda köpare när det kommer till det vi i huvudsak är här för - klockor. Och jag har även köpt utan problem. Detta har ingenting med saken och göra.

Förstår verkligen inte syftet med att hänga ut en print här på min annons istället för att ta detta i ett PM och ifrågasätta/upplysa mig personligen så man kan "göra om och göra rätt" då min tanke självfallet inte var att "blåsa" någon på 250:-....

Hursomhelst är annonsen tillbakadragen och jag håller mig borta från att annonsera annat än klockor här inne då jag inte orkar med sånt här tjafs över ett par hörlurar som råkade ha en fel prissättning.. helt otroligt. Trevlig ledighet!
 

jistanes

Cartier
Jag saknar den andra tråden. Förstår varför den låstes men saknar den ändå. Samma sak med "minst prisvärda". Man kan också säga att om man vill slippa diskussion kring prissättning så skall man inte annonsera i ett diskussionsforum..
Jag med. Det är så många dyra klockor på KS som jag gärna hade sett någon annan ifrågasätta så att jag konfliktfritt kunnat sitta och nicka medhållande i min stol.
 
Topp