• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

Tack för tipsen, har tänkt på att GG-tråd kan användas. Men känns hårt för en struntsumma, då jag upplever en bra GG-tråd som oerhört viktig.

Men samtligt viktigt att varna andra, händer de vid struntsummor kan ju säljarna göra såhär vid större affärer med. Försöker lite mer med att komma till en lösning, men sen blir de GG-tråden och ignore på säljaren.

Tack för tipsen, har tänkt på att GG-tråd kan användas. Men känns hårt för en struntsumma, då jag upplever en bra GG-tråd som oerhört viktig.

Men samtligt viktigt att varna andra, händer de vid struntsummor kan ju säljarna göra såhär vid större affärer med. Försöker lite mer med att komma till en lösning, men sen blir de GG-tråden och ignore på säljaren.
En strulig säljare är en strulig säljare och som du själv är inne på så spelar det väl egentligen ingen roll vilka summor det gäller då samma situation förmodligen hade inträffat även om det vore det dubbla eller tredubbla. Det är klart att det är bra om man kan hitta en smidig lösning för båda parter men risken med att vädra det öppet blir ju att säljaren köper sig fri från ett dåligt omdöme så att säga om det åtgärdas först efter snack om dåligt omdöme i GG-tråden.

Jag kan bara tala för mig själv men jag hade i alla fall uppskattat om någon informerade om detta i personens GG-tråd då det indikerar en viss inställning till huruvida man är villig att vara behjälplig vid eventuella problem och det är rent krasst först då som man gör skäl för sina omdömen oavsett om man är privatperson eller näringsidkare. Så länge allt fungerar så är det toppen att handla överallt men det är när man stöter på problem som agnarna skiljs från vetet.

Klart du ska skriva i GG tråden, det är precis detta den är till för. Och du hjälper andra. Vem var säljaren och vilken sak rörde det och vilken summa?

Klart du ska skriva i GG tråden, det är precis detta den är till för. Och du hjälper andra. Vem var säljaren och vilken sak rörde det och vilken summa?
Nu har jag tröttnat på säljaren…. Han har även utlovat att jag ska få 100 kr tillbaka som ”plåster på såren” pengar. Dessa pengar har jag inte fått. Det ända han säger är att han är oerhört ledsen över vad som hänt.

Det handlar om ett laddningsfodral till iPhone, för 460 kr inkl frakt. Frågade explicit om de va nött i kanterna då det såg ut så på bilden. Han svarar nej, det är i bra skick. Det var nött i kanterna, och laddar knapp telefonen då det konstant glappar. Vet att just det är ett känt problem med dessa laddare, men fanns inget att göra då fodralet var 2,5 år gammalt.

Säljaren är @Bergets och kommer fylla i hans GG-tråd.

Nu har jag tröttnat på säljaren…. Han har även utlovat att jag ska få 100 kr tillbaka som ”plåster på såren” pengar. Dessa pengar har jag inte fått. Det ända han säger är att han är oerhört ledsen över vad som hänt.

Det handlar om ett laddningsfodral till iPhone, för 460 kr inkl frakt. Frågade explicit om de va nött i kanterna då det såg ut så på bilden. Han svarar nej, det är i bra skick. Det var nött i kanterna, och laddar knapp telefonen då det konstant glappar. Vet att just det är ett känt problem med dessa laddare, men fanns inget att göra då fodralet var 2,5 år gammalt.

Säljaren är @Bergets och kommer fylla i hans GG-tråd.
du ville först ha tillbaka 250kr av de totala 400 (notera att det är nedprutat av dig ifrån 700kr sedan tidigare) jag föreslog 100kr men då ville du istället returnera varan istället (Trots att jag inte tar returer)
skalet är inte nött i kanterna - Se annons
  • Jag svar när jag är online, det hjälper inte att skriva flera gånger
  • Jag testade skalet innan jag skickade det och då fungerade det felfritt - (och här tar jag min utgångspunkt)

som jag har berättat för dig tidigare så bör vi gå vidare i gg trådarna - ja

Edit: Eftersom du helt plötsligt vill ha 100kr så är det nu swishat till dig @willie

Senast ändrad:
du ville först ha tillbaka 250kr av de totala 400 (notera att det är nedprutat av dig ifrån 700kr sedan tidigare) jag föreslog 100kr men då ville du istället returnera varan istället (Trots att jag inte tar returer)
  • Jag testade skalet innan jag skickade det och då fungerade det felfritt - (och här tar jag min utgångspunkt)

Edit: Eftersom du helt plötsligt vill ha 100kr så är det nu swishat till dig @willie
Självklart har jag alltid från första början velat skicka tillbaka varan och inte få någon form av kompensation för en defekt vara. Men om denna kompensation är det enda möjliga är de klart att jag vill ha de. Tror ingen vill höra oss tjafsa här, men självklart ska du få chans att bemöta min kritik.

Angående priset och att du anklagar mig för att pruta. Självklar gjorde jag de, skalet har sålts vid utförsäljning ny för 600 kr och du ville ha 700 kr för ett 2,5 år gammalt fodral som inte blivit sålt här på ks på 1 år. Därav ansåg jag att 400 kr var ett rimligt pris och uppenbarligen du med eftersom du gick med på.

Du har alltid svarat tillslut, så de anklagar jag dig inte för. För allas vetskap har jag fått en swisha på 100 kr. Jag har nu enbart betalat 360 kr för en vara som inte fungerar eller är i de skick som angivits. Helt otroligt att någon väljer att smutsa ner sitt rykte för denna summan. Förstår inte att man vägrar att ta tillbaka varan - om den nu funkar kan man ta tillbaka den och sälja till någon annan?

edit: skriv inte ”trots att jag inte tar retur”. Detta hade INTE skrivits i annonsen, och retur hade inte diskuterats förens jag märk att varan inte funkade.

Senast ändrad:
Detta skalet?
img_0119-jpg.1607652

Ta tillbaka skalet bara så är det ur världen. 360 spänn eller vad det var är väl bättre än negativ Gg tråd?

Har nyligen köpt en produkt på lifestyle köp och sälj. När jag fick hem den märkte jag att den inte fungerade, eller stämde helt med de beskriva skicket. Annonsören hade inte angivit returpolicy. Var dum nog att anta att alla här var vettiga efter ett antal affärer, dessutom var de en mindre summa.

Säljaren påstår att han har testat varan innan och att den funkar och att han inte tänker ta tillbaka den. Jag erbjuder mig att betala halva fraktkostnaden när varan skickas tillbaka. Men han står fast vid sin sak, även efter att jag skickat video på att varan inte fungerar.

Någon som har tips på ifall de finns något man kan göra?
Edit: Sen på bollen.

Senast ändrad:
Jag kanske ar trog,men vilka regler syftar du pa?
Medlemsvillkoren? Dar hittar jag ingenting om just Kop&Salj

Kan ju intyga att det är ganska vanligt... Skrivs sällan något negativt i omdömestrådarna så då kan det ju fortsätta..
Jag har nu skrivit ett omdöme om vad jag tycker om säljaren och vad som hänt.

Men eftersom en affär göra mellan 2 parter är jag och kanske andra rädda att bli neddragen i de. Skriver jag en negativ recension finns det inget som hindrar den andra parten att skriva i min tråd och smutsa ner mitt rykte. Vare sig det är sant eller inte. Det var detta som fick mig att dra mig för de, och såg det som en sista utväg.

Har precis fått ett dåligt omdöme i min GG tråd vilket kanske skrämmer bort folk som inte orkar sätta sig in i vad som hände eller varför…

Senast ändrad:
Jag har nu skrivit ett omdöme om vad jag tycker.

Men eftersom en affär göra mellan 2 parter är jag och kanske andra rädda att bli neddragen i de. Skriver jag en negativ recension finns det inget som hindrar den andra parten att skriva i min tråd och smutsa ner mitt rykte. Vare sig det är sant eller inte.

Har precis fått ett dåligt omdöme i min GG tråd vilket kanske skrämmer bort folk som inte orkar sätta sig in i vad som hände eller varför…
Länkade in den här tråden i din GG-tråd för historik och förtydligande. Sen får folk bestämma själva utifrån den information som finns tillgänglig.

Jag har nu skrivit ett omdöme om vad jag tycker om säljaren och vad som hänt.

Men eftersom en affär göra mellan 2 parter är jag och kanske andra rädda att bli neddragen i de. Skriver jag en negativ recension finns det inget som hindrar den andra parten att skriva i min tråd och smutsa ner mitt rykte. Vare sig det är sant eller inte. Det var detta som fick mig att dra mig för de, och såg det som en sista utväg.

Trist och just det du lyfter är orsaken till att dessa omdömestrådar fungerar knackigt och inte betyder så mycket. Bergets gör ju fullständigt bort sig, jag hoppas du förstår det. Ditt omdöme var väl rimligt sakligt utifrån ditt sammanhang och du beskrev förloppet. Du får en rad tillbaka där det står att du är en BG. Inget sammanhang, ingen info. Självklart tar man tillbaka en vara man sålt på KS om köparen anser att den är defekt. Antingen tar man tillbaka den och åtgärdar den via en handlare eller så återbetalar man. I detta fall pratar vi om ett mobilskal, där tar man tillbaka och återbetalar direkt. Man börjar inte tjafsa om att det fungerade minsann när jag skickade det, återbetalar en mindre del och beskriver köparen som en BG med en rad i dennes tråd. Oavsett om jag verkligen anser att det där skalet fungerade när jag skickade det och att jag fått en jobbig köpare på halsen så tar man tillbaka det. Man tjafsar inte, krånglar inte och trixar hit och dit. Det man gör då är att man bränner sig fullständigt. Det borde stå klart för alla efter att ha läst denna tråd. Det är viktigt att varje morgon kunna titta sig i spegeln och känna sig rimligt stolt över det man ser. Fel gör alla men man ser till att rätta till dem så snabbt och smidigt som möjligt.

Trist och just det du lyfter är orsaken till att dessa omdömestrådar fungerar knackigt och inte betyder så mycket. Bergets gör ju fullständigt bort sig, jag hoppas du förstår det. Ditt omdöme var väl rimligt sakligt utifrån ditt sammanhang och du beskrev förloppet. Du får en rad tillbaka där det står att du är en BG. Inget sammanhang, ingen info. Självklart tar man tillbaka en vara man sålt på KS om köparen anser att den är defekt. Antingen tar man tillbaka den och åtgärdar den via en handlare eller så återbetalar man. I detta fall pratar vi om ett mobilskal, där tar man tillbaka och återbetalar direkt. Man börjar inte tjafsa om att det fungerade minsann när jag skickade det, återbetalar en mindre del och beskriver köparen som en BG med en rad i dennes tråd. Oavsett om jag verkligen anser att det där skalet fungerade när jag skickade det och att jag fått en jobbig köpare på halsen så tar man tillbaka det. Man tjafsar inte, krånglar inte och trixar hit och dit. Det man gör då är att man bränner sig fullständigt. Det borde stå klart för alla efter att ha läst denna tråd. Det är viktigt att varje morgon kunna titta sig i spegeln och känna sig rimligt stolt över det man ser. Fel gör alla men man ser till att rätta till dem så snabbt och smidigt som möjligt.
+1 @Bergets

Det blir självklart kontraproduktivt när omdömestrådarna blir gisslan. Spontant kan jag tycka att de ska användas för klockor.
Fattar principfrågan här (tro inget annat) men när effekten av skitpengar går ut över någons förmåga köpa eller sälja en klocka för 100’ för att det tjafsats om 100 spänn i ett köp av ett begagnat och gammalt mobilskal behöver man nog göra bedömningen själv om det är värt att lyfta det som ett problem där eller om man ska reda ut det mellan två parter bakom skynket.

Å andra sidan kan man ju dra slutsatsen att om någon ska bråka om att ta tillbaks ett begagnat mobilskal för en hundring så kanske det inte är en person man vill göra affärer för 100 papp med heller.
Så kan man absolut se det. Man kan också se det som om att någon bemödar sig att köpa en begagnad och gammal vara för en spottstyver och sedan lägger energi på att det inte är enligt förväntan.
Hur problematisk riskerar då inte en situation med en sådan köpare bli när en klocka för tiotusentalskronor säljs på distans?

Vill understryka att jag inte tar parti här och/eller var ansvarsfrågan ligger för jag har inte satt mig in i just detta men att det blir ju försvårande omständigheter för båda parterna när det blandas i en rekommendationstråd för klockortransaktioner.

Alla är vi olika. Jag hade aldrig orkat bemöda mig att lägga upp ett gammalt skal och jag hade aldrig varit intressent heller så jag är uppenbart inte något lackmuspapper för rätt eller fel.

Så kan man absolut se det. Man kan också se det som om att någon bemödar sig att köpa en begagnad och gammal vara för en spottstyver och sedan lägger energi på att det inte är enligt förväntan.
Hur problematisk riskerar då inte en situation med en sådan köpare bli när en klocka för tiotusentalskronor säljs på distans?

Vill understryka att jag inte tar parti här och/eller var ansvarsfrågan ligger för jag har inte satt mig in i just detta men att det blir ju försvårande omständigheter för båda parterna när det blandas i en rekommendationstråd för klockortransaktioner.

Alla är vi olika. Jag hade aldrig orkat bemöda mig att lägga upp ett gammalt skal och jag hade aldrig varit intressent heller så jag är uppenbart inte något lackmuspapper för rätt eller fel.

Om vi ska hänvisa till exemplet tidigare i tråden (vilket jag förmodar är vad som triggade igång dessa tankegångar) så tycker jag personligen inte det är orimligt att man vill kräva pengarna tillbaks för en defekt vara, oavsett om den "bara" kostade några hundringar. Själv hade jag inte sett det som någon anledning till att inte sälja något till denna köparen; det är ju inte så att han köpte ett par begagnade jeans och gnällde för att det fanns nån liten kosmetisk defekt utan det är en elektronikvara som helt enkelt inte fungerade.

Men vi har alla olika åsikter.

Tillbaka
Topp