• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

marw

Panerai
2-Faktor
Väldigt märkligt inlägg på så många nivåer.

Men då utgår jag från att du har tagit på dig att från och med nu att tagga alla medlemmar som lägger upp annonser du inte anser sätter färg på tillvaron. Du kommer att ha mycket att göra ikväll, den saken är klar. Lite mer seriöst så ser jag hellre hela Nike-kängor till salu än trasiga mobiler och nedgångna Loakes.

Förresten är det ett par klockor som jag gillar på vanliga köp&sälj men som jag likt kängorna inte har haft för avsikt att köpa....men om du nu erbjuder dig samma upplägg där kan jag tänka mig att göra ett undantag eller två :)
Den där grejen med väldigt märkligt inlägg på så många nivåer blir någon trist härskarteknik.
Ingen aning om vilka klockor du gillar men kängorna är dina om de passar, donera valfri summa till BCF.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den där grejen med väldigt märkligt inlägg på så många nivåer blir någon trist härskarteknik.
Ingen aning om vilka klockor du gillar men kängorna är dina om de passar, donera valfri summa till BCF.

Jag ber om ursäkt för det. Jag föll in i ett släng av barnslighet och körde tillbakakaka då jag uppfattade ditt inlägg på precis samma sätt. Kan hålla med om att det var onödigt, sorry.

Då tackar jag istället för erbjudandet men avböjer vänligen.

Det finns ju faktiskt ingen uttalad rekommendation vad som företrädelsevis får säljas på köp&sälj, så då är det nog mer effektivt att PM:a admin med vad du har för förslag till ändringar istället för att pinga enskilda medlemmar.

https://klocksnack.se/threads/lifestyle-köp-sälj-riktlinjer.57734/

Sen så när det gäller Lifestyle i övrigt så var det längesedan det handlade om vad det först var tänkt att göra. Mig veterligen har inte någon från ledningen gått in för att styra tillbaka ämnesvalen annat än att man har låst trådar av samma anlednings som i övriga forumdelar, dvs att ämnen har spårat ur. Jag vet att det finns flera som är av åsikten att Lifestyle ska vara strikt begränsat till specen i citatet nedan, men det är nog en större majoritet som tycker att det är bra som det är nu, med en dos av allmänt trams om man vill kalla det så.

"Denna avdelning är till för Lifestyle och inte allmänt skitsnackande! Lifestyle innebär diskussioner om det som gör livet gott att leva. Detta innebär tex mat, sprit, rökdon, design, kläder, skor ja allt det som sätter en extra färg på tillvaron. Det är alltså ingen avdelning för allmänt trams."
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Är det inte dags för denna att preskriberas? https://klocksnack.se/threads/loake-1880-pimlico-chukka-nytt-pris-2000kr.80326/

Känns som den åkt upp och ner i evigheter. Plus priset är ganska väl tilltaget.
Kan hålla med. Personligen (men det är ju såklart upp till var och en) brukar jag tänka att -30% på billigaste nätpriset (beaktat reor etc) på beg varor i nyskick (typ använda 1-5 ggr) och minst -50% på allt annat som verkligen är begagnat (ej klockor eller klockrelaterat såklart). Allt annat känns orimligt.
 
Kan hålla med. Personligen (men det är ju såklart upp till var och en) brukar jag tänka att -30% på billigaste nätpriset (beaktat reor etc) på beg varor i nyskick (typ använda 1-5 ggr) och minst -50% på allt annat som verkligen är begagnat (ej klockor eller klockrelaterat såklart). Allt annat känns orimligt.
Ja och att det verkar va butikspris (mer eller mindre) han frågar efter: https://www.loake.co.uk/pimlico-suede.html
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är det inte dags för denna att preskriberas? https://klocksnack.se/threads/loake-1880-pimlico-chukka-nytt-pris-2000kr.80326/

Känns som den åkt upp och ner i evigheter. Plus priset är ganska väl tilltaget.
Kan hålla med. Personligen (men det är ju såklart upp till var och en) brukar jag tänka att -30% på billigaste nätpriset (beaktat reor etc) på beg varor i nyskick (typ använda 1-5 ggr) och minst -50% på allt annat som verkligen är begagnat (ej klockor eller klockrelaterat såklart). Allt annat känns orimligt.


https://klocksnack.se/threads/loake-1880-pimlico-chukka-prissänkt.80326/

@MrJazze

Du har bumpat dina skor nu i flera månader, och de kostar som att köpa ett par helt nya från pediwear?

 

JLC

Panerai
2-Faktor
och några råd i all välmening till alla inom Lifestyle OT: tror merparten skulle uppskatta om alla:

1) Använder de fördefinierade köp/byt/sälj/skänkes så man ser redan i rubrik vad det handlar om.
2) skriver ut storlek i rubriken ("tröja" känns som för lite information).
3) Lägger texten först och sedan bilder. Texten får gärna vara logiskt så det räcker att läsa en gång och man slipper scrolla upp och ner för att fatta.
4) Mindre vikt vid Varför man säljer och mer fokus på Vad man faktiskt säljer
5) Respektera att det är säljaren som kan och äger objektet men att köparen bestämmer om hen vill betala priset (i.e. om det blir affär).
 

stigge

Omega
2-Faktor
Öhhh nej, det är ju därför vi kommenterat.
Som sagt, vi kan börja med att använda riktlinjerna som finns redan och efter det införa nya vid behov. Om befintliga riktlinjer inte följs, så är oddsen att egenpåhittade i den här tråden används ganska låga imho.
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Som sagt, vi kan börja med att använda riktlinjerna som finns redan och efter det införa nya vid behov. Om befintliga riktlinjer inte följs, så är oddsen att egenpåhittade i den här tråden används ganska låga imho.
vadå vi? talar du för alla?
Jag och många som varit med ett tag önskar göra forumet bättre (läs: tydligare och enklare för medlemmar att navigera).
Grundreglerna ska självklart följas men de säger inget om det vi pratar om här; sjukt jobbiga köpesannonser som bumpas dagligen i veckor, bristfälliga rubriker, överprisade OT varor etc.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
vadå vi? talar du för alla?
Jag och många som varit med ett tag önskar göra forumet bättre (läs: tydligare och enklare för medlemmar att navigera).
Grundreglerna ska självklart följas men de säger inget om det vi pratar om här; sjukt jobbiga köpesannonser som bumpas dagligen i veckor, bristfälliga rubriker, överprisade OT varor etc.
Du har lagt en annons i Lifestyle utanför Köp och sälj bara så att du vet ;)
 

stigge

Omega
2-Faktor
vadå vi? talar du för alla?
Jag och många som varit med ett tag önskar göra forumet bättre (läs: tydligare och enklare för medlemmar att navigera).
Grundreglerna ska självklart följas men de säger inget om det vi pratar om här; sjukt jobbiga köpesannonser som bumpas dagligen i veckor, bristfälliga rubriker, överprisade OT varor etc.

Min poäng är att vi måste börja med att använda riktlinjerna som finns innan det införs nya då det redan slarvas en hel del med befintliga riktlinjer.
Vi=alla på Forumet för att inte peka ut enskilda individer
Ha en trevlig dag:)

Det skall tydligt framgå om det är köpes, säljes eller bytes.

En annons skall innehålla:
- bild av objektet
- beskrivning av objektet
- pris/bytesvärde


Max en (1) annons ELLER en (1) bump om dagen.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Min poäng är att vi måste börja med att använda riktlinjerna som finns innan det införs nya då det redan slarvas en hel del med befintliga riktlinjer.
Vi=alla på Forumet för att inte peka ut enskilda individer
Ha en trevlig dag:)

Det skall tydligt framgå om det är köpes, säljes eller bytes.

En annons skall innehålla:
- bild av objektet
- beskrivning av objektet
- pris/bytesvärde


Max en (1) annons ELLER en (1) bump om dagen.
Jo självklart, men återigen, även om man följer Riktlinjerna så kan det uppfattas jobbigt om ex. en köpesannons bumpas dagligen under lång tid.
Jag tyckte bara det var lite lustigt att som tämligen ny på forumet tala i termer av "vi" som om man företrädde alla eller var Admin ;-).
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jo självklart, men återigen, även om man följer Riktlinjerna så kan det uppfattas jobbigt om ex. en köpesannons bumpas dagligen under lång tid.
Jag tyckte bara det var lite lustigt att som tämligen ny på forumet tala i termer av "vi" som om man företrädde alla eller var Admin ;-).
Det där med Admin har du helt rätt i, men det är ju inte du heller...;)
Därför skrev jag vi, som i innebörden att vi medlemmar ska följa det riktlinjer som Admin satt upp och ska det ändras så är det Admin som
ska sköta den delen, annars kan vilken random medlem som helst föreslå egna regler.
Nu stänger jag denna debatt, ha en bra dag:)
 
D

Deleted member 5780

Guest
D

Deleted member 5780

Guest
Citerar mig själv för att exemplifiera:
https://klocksnack.se/threads/sony-mdr-xb950n1-hörlurar.86010/
@Roggan 66 - när lurarna kostar 1699:- överallt och dessutom fanns i drivor för 899:- på mellandagsrean så känns det liiiite sniket att försöka hävda att "riktpris är ca 3000:-"...
Eller vad tycker du själv?
Eftersom @Roggan 66 väljer att PMa lite semiaggressivt istället för att förklara i denna tråd kan jag upplysa alla om att det minsann är ett fair price enligt Roggan. Och att det helt orelaterat men på något sätt ändå kändes relevant att berätta för mig att det är synd om mig och att jag bör skaffa mig ett liv. Med utropstecken i plural. Tur man inte gjort en affär och blivit oense om något viktigt. ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Eftersom @Roggan 66 väljer att PMa lite semiaggressivt istället för att förklara i denna tråd kan jag upplysa alla om att det minsann är ett fair price enligt Roggan. Och att det helt orelaterat men på något sätt ändå kändes relevant att berätta för mig att det är synd om mig och att jag bör skaffa mig ett liv. Med utropstecken i plural. Tur man inte gjort en affär och blivit oense om något viktigt. ;)
Mycket blocketfolk som hittat hit det senaste, dessvärre.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Mycket blocketfolk som hittat hit det senaste, dessvärre.
Fast det verkar vara osedvanligt lätt att skrämma bort dem, även om det absolut inte var min avsikt. Kom tillbaka Roggan, jag menade inget illa :)

IMG_1633.jpg
 

Case

Panerai
och några råd i all välmening till alla inom Lifestyle OT: tror merparten skulle uppskatta om alla:

1) Använder de fördefinierade köp/byt/sälj/skänkes så man ser redan i rubrik vad det handlar om.
2) skriver ut storlek i rubriken ("tröja" känns som för lite information).
3) Lägger texten först och sedan bilder. Texten får gärna vara logiskt så det räcker att läsa en gång och man slipper scrolla upp och ner för att fatta.
4) Mindre vikt vid Varför man säljer och mer fokus på Vad man faktiskt säljer
5) Respektera att det är säljaren som kan och äger objektet men att köparen bestämmer om hen vill betala priset (i.e. om det blir affär).
Det här! Skriv ut storlek o pris i titeln. Så mycket enklare och trevligare
 
  • Like
Reactions: JLC
Topp