• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är nog bara du som är lite nojjig @eccj ;) Det är ju damur och jag har prissatt dessa med tanke på att det inte verkar finnas en vidare stor marknad för damur. Det var menat att de skulle bli presenter till min mamma och min moster men de ville inte ha så dyra klockor (köpte två sketna guldpläterade Michael Kors kronografer istället som min syster brukar använda och dessa blev de extremt nöjda och glada över). Handlaren som sålde dessa till mig tog faktiskt emot betalning i kryptovaluta och pga en mycket stor värdestegring på min kryptovalutaportfölj så känns det inte som att jag gör en allt för stor förlust på dessa. Priset jag satte ut i annonsen är det som jag hade fått omgående hos pantbanken men jag lägger ut dessa här då jag hellre skulle vilja att någon KS:are som kanske vill köpa en fin present till sin fru (eller någon annans fru - jag dömer ingen) skulle bli intresserad och hugga till istället för att låta pantbanken göra sig ett fynd. Det enda jag skulle vilja ha i gengäld från köparen är en goodguy recension inför mina framtida försäljningar (kommer att avyttra en större del av min vintage-samling med pateks, rolexar och andra kända fabrikat) Allt som står i annonsen stämmer och klockorna finns i Stockholm för påseende. Om inte dessa säljs så kommer jag att lämna in dessa i April på Kaplans så att de säljs på deras stora klockauktion och då kommer dessa gå förmodligen för en mycket större peng än vad jag har satt ut dessa för.

Man vet att det är legit när någon behöver skriva en bok om fan och hans moster för att backa upp sin produkt :bored:

Vad är problemet egentligen @Chad ? Har jag tvingat någon att handla något? Svar: Nej. Någon undrade varför dessa sattes ut för ett lågt pris och jag svarade ärligt. Jag behöver inte få sålt något över huvud taget. Tråkigt bara att folk inte kan hålla en god ton mot andra när man själv anstränger sig för att vara så hygglig och tillmötesgående som möjligt. Är du inte intresserad av att köpa något var snäll och bespara oss dina kommande spydigheter. Har du något vettigt att tillföra - gör gärna det på ett respektfullt sätt.

Senast ändrad:
Det är nog bara du som är lite nojjig @eccj ;) Det är ju damur och jag har prissatt dessa med tanke på att det inte verkar finnas en vidare stor marknad för damur. Det var menat att de skulle bli presenter till min mamma och min moster men de ville inte ha så dyra klockor (köpte två sketna guldpläterade Michael Kors kronografer istället som min syster brukar använda och dessa blev de extremt nöjda och glada över). Handlaren som sålde dessa till mig tog faktiskt emot betalning i kryptovaluta och pga en mycket stor värdestegring på min kryptovalutaportfölj så känns det inte som att jag gör en allt för stor förlust på dessa. Priset jag satte ut i annonsen är det som jag hade fått omgående hos pantbanken men jag lägger ut dessa här då jag hellre skulle vilja att någon KS:are som kanske vill köpa en fin present till sin fru (eller någon annans fru - jag dömer ingen) skulle bli intresserad och hugga till istället för att låta pantbanken göra sig ett fynd. Det enda jag skulle vilja ha i gengäld från köparen är en goodguy recension inför mina framtida försäljningar (kommer att avyttra en större del av min vintage-samling med pateks, rolexar och andra kända fabrikat) Allt som står i annonsen stämmer och klockorna finns i Stockholm för påseende. Om inte dessa säljs så kommer jag att lämna in dessa i April på Kaplans så att de säljs på deras stora klockauktion och då kommer dessa gå förmodligen för en mycket större peng än vad jag har satt ut dessa för.
Så varför vill du sälja de billigare här när du påstår att du kommer få mycket mer för dem på kaplans? Som kryptovalutahandlare kan jag tänka mig att du alltid vill vinstmaximera? o_O

Så varför vill du sälja de billigare här när du påstår att du kommer få mycket mer för dem på kaplans? Som kryptovalutahandlare kan jag tänka mig att du alltid vill vinstmaximera? o_O
Därför att jag vill ha en bra recension inför mina kommande försäljningar. Jag påstod ingenting, jag sa att det vore högst sannolikt att jag får mer för dessa på Kaplans stora.

Därför att jag vill ha en bra recension inför mina kommande försäljningar. Jag påstod ingenting, jag sa att det vore högst sannolikt att jag får mer för dessa på Kaplans stora.
Så du ser det som en investering i bra renommé här på KS? Det finns det andra sätt att få. Ska bli spännande att se vad auktionerna på Ebay landar på. Håller du koll @Clark Kent ?

Jag tycker att man ska vara ytterst försiktig med sådana påståenden. Förra gången var det en för billig Rolex där ägaren blev ifrågasatt och fick en del personlig information uthängd i tråden. Så vitt jag vet har det inte framkommit något annat än att det var en helt legat Rolex som såldes till ett ”för billigt” pris.
Håller med. Dags att ta det lugnt med lynchpålarna och krattorna. För mycket negativ energi.

Wow! Det är en tunn, tunn linje man måste följa här för att inte bli anklagad för att antingen hålla ett för högt pris eller för att hålla ett för lågt pris.:confused:
Handlar väl snarare om vad det är för klockor han lagt ut. Ingen hade reagerat om det var Rolex som var någorlunda billiga. Kostar ett märke 100-200 papp så har man ju oftast hört talas om det tidigare vilket jag gissar att många inte har.

AZ Fine Time säljer märket:
https://www.azfinetime.com/jeanrichard/

Sen kan jag i och för sig tycka att hela kryptogrejen låter rätt udda men jag är inte så insatt i hur en omvandling till klockor kan ske lagligt.

Men inte för billiga...för då djävlar smäller det!
Jag tycker man ska vara skeptisk om en lyxprodukt säljs för billigt, speciellt av någon man inte har en relation till. Som köpare är man ju delvis ansvarig för det man köper. Menar på intet sätt att något skulle vara fel men fördelen här jämfört med Blocket är ju att man kan ha en dialog med säljaren.

Handlar väl snarare om vad det är för klockor han lagt ut. Ingen hade reagerat om det var Rolex som var någorlunda billiga. Kostar ett märke 100-200 papp så har man ju oftast hört talas om det tidigare vilket jag gissar att många inte har.

AZ Fine Time säljer märket:
https://www.azfinetime.com/jeanrichard/

Sen kan jag i och för sig tycka att hela kryptogrejen låter rätt udda men jag är inte så insatt i hur en omvandling till klockor kan ske lagligt.

Jag tycker man ska vara skeptisk om en lyxprodukt säljs för billigt, speciellt av någon man inte har en relation till. Som köpare är man ju delvis ansvarig för det man köper. Menar på intet sätt att något skulle vara fel men fördelen här jämfört med Blocket är ju att man kan ha en dialog med säljaren.

Det har att göra med att handlaren tog betalt i kryptovaluta och att jag redovisar och skattar alla mina realisationer som vilken kapitalinkomst som helst - därav lagligheten. Jag hade turen att betala för klockorna strax innan en stor korrektion på just den valutan som jag köpte tillbaka till en tredjedels pris dessutom. Om du likt många andra inte har hört talas om märket så är det inget märkvärdigt eftersom de allra flesta här i Sverige verkar anse att Rolex är det enda som betingar sådana priser, när Rolex i själva verket är en tool-klocka i midrange-segmentet. Det finns säkert ett 50-tal märken som kostar minst dubbelt så mycket som Rolex dyraste klockor. JeanRichard är den äldsta tillverkaren i världen och de har en klocka i varje prisklass. Klockorna jag säljer ska inte förväxlas med deras billigare tool-modeller då det som jag säljer är handgjort i exklusiva material. Dessa klockor är inte för vem som helst men nu har iaf vem som helst råd att förvärva en. Om du eller någon annan betvivlar huruvida priset är rimligt så är det bara att kolla vad dessa går för på dem sedvanliga marknadsplatserna. Har satt priset utefter det jag skulle få omgående på pantbanken (de sa att de inte kunde ge mer pga att märket är relativt okänt i Sverige) och jag tycker bara att det vore trevligt om en entusiast på KS skulle få möjligheten att köpa klockorna direkt av mig (och att jag får en bra recension av denne) istället för att pantbanken ska tjäna på det.

Senast ändrad:
Det har att göra med att handlaren tog betalt i kryptovaluta och att jag redovisar och skattar alla mina realisationer som vilken kapitalinkomst som helst - därav lagligheten. Jag hade turen att betala för klockorna strax innan en stor korrektion på just den valutan som jag köpte tillbaka till en tredjedels pris dessutom. Om du likt många andra inte har hört talas om märket så är det inget märkvärdigt eftersom de allra flesta här i Sverige verkar anse att Rolex är det enda som betingar sådana priser, när Rolex i själva verket är en tool-klocka i midrange-segmentet. Det finns säkert ett 50-tal märken som kostar minst dubbelt så mycket som Rolex dyraste klockor. JeanRichard är den äldsta tillverkaren i världen och de har en klocka i varje prisklass. Klockorna jag säljer ska inte förväxlas med deras billigare tool-modeller då det som jag säljer är handgjort i exklusiva material. Dessa klockor är inte för vem som helst men nu har iaf vem som helst råd att förvärva en. Om du eller någon annan betvivlar huruvida priset är rimligt så är det bara att kolla vad dessa går för på dem sedvanliga marknadsplatserna. Har satt priset utefter det jag kan skulle få omgående på pantbanken (de sa att de inte kunde ge mer pga att märket är relativt okänt i Sverige) och jag tycker bara att det vore trevligt om en entusiast på KS skulle få möjligheten att köpa klockan direkt av mig (och att jag får en bra recension av denne) istället för att pantbanken ska tjäna på det.

Faktafel att säga att Jean Richard är den äldsta tillverkaren i världen. Finns flera engelska urmakare som daterar äldre än så.

Det har att göra med att handlaren tog betalt i kryptovaluta och att jag redovisar och skattar alla mina realisationer som vilken kapitalinkomst som helst - därav lagligheten. Jag hade turen att betala för klockorna strax innan en stor korrektion på just den valutan som jag köpte tillbaka till en tredjedels pris dessutom. Om du likt många andra inte har hört talas om märket så är det inget märkvärdigt eftersom de allra flesta här i Sverige verkar anse att Rolex är det enda som betingar sådana priser, när Rolex i själva verket är en tool-klocka i midrange-segmentet. Det finns säkert ett 50-tal märken som kostar minst dubbelt så mycket som Rolex dyraste klockor. JeanRichard är den äldsta tillverkaren i världen och de har en klocka i varje prisklass. Klockorna jag säljer ska inte förväxlas med deras billigare tool-modeller då det som jag säljer är handgjort i exklusiva material. Dessa klockor är inte för vem som helst men nu har iaf vem som helst råd att förvärva en. Om du eller någon annan betvivlar huruvida priset är rimligt så är det bara att kolla vad dessa går för på dem sedvanliga marknadsplatserna. Har satt priset utefter det jag kan skulle få omgående på pantbanken (de sa att de inte kunde ge mer pga att märket är relativt okänt i Sverige) och jag tycker bara att det vore trevligt om en entusiast på KS skulle få möjligheten att köpa klockan direkt av mig (och att jag får en bra recension av denne) istället för att pantbanken ska tjäna på det.
Jag skrev ju i och för sig att jag kände till märket, la även in en länk till AZFineTime där man kan få viss fingervisning av priserna. Märkets dykarklocka har ju glidit runt på Instagram rätt kraftigt.

Det står så på Wikipedia och deras hemsida iaf

Ett klassiskt PR trick & Wikipedia skrivs av dess medlemmar så alternativa fakta florerar.

Jan Horay t.ex byggde denna skapelse innan år 1600.

C6C0DA2E-AFA1-41DB-984F-14EDCC38CE67.jpeg

Det står så på Wikipedia och deras hemsida iaf

Dubbelfel i sådana fall...

"In 1986, Luigi (Gino) Macaluso, a Swiss watch distributor in Italy, bought the rights to the name Daniel JeanRichard from Lemania, the Swiss movement manufacturer. Daniel JeanRichard was not a watch brand. It is the name of a 17th century Swiss watchmaker, who was an extremely important, if obscure, figure in the development of the Swiss watch industry.

Macaluso at the time was contemplating a shift from being a Swiss watch brand distributor to a brand owner. The DJR name might come in handy one day, he thought.

Six years later, Macaluso made his move, acquiring the Girard-Perregaux firm. He moved to La Chaux-de-Fonds, Switzerland, where GP has been based since its founding in 1845, and proceeded to revive one of the industry’s premier marques."

Jag skrev ju i och för sig att jag kände till märket, la även in en länk till AZFineTime där man kan få viss fingervisning av priserna. Märkets dykarklocka har ju glidit runt på Instagram rätt kraftigt.
Javisst, men det råkar vara så att du hänvisar till en säljare som endast säljer deras billigaste klockor. Det finns andra ställen som tex. chrono24 där man tydligt se vad just klockorna i denna kollektion går för vilket ger en tydligare s.k. "fingervisning" av priserna. Sök milady på C24 så kan du se att mitt pris faktiskt är en bråkdel av vad handlarna på gråa marknaden tar. Allt gott!

Dubbelfel i sådana fall...

"In 1986, Luigi (Gino) Macaluso, a Swiss watch distributor in Italy, bought the rights to the name Daniel JeanRichard from Lemania, the Swiss movement manufacturer. Daniel JeanRichard was not a watch brand. It is the name of a 17th century Swiss watchmaker, who was an extremely important, if obscure, figure in the development of the Swiss watch industry.

Macaluso at the time was contemplating a shift from being a Swiss watch brand distributor to a brand owner. The DJR name might come in handy one day, he thought.

Six years later, Macaluso made his move, acquiring the Girard-Perregaux firm. He moved to La Chaux-de-Fonds, Switzerland, where GP has been based since its founding in 1845, and proceeded to revive one of the industry’s premier marques."
Så 1986 då, låter ju inte så gammalt. :)

Håller med dig angående att man ska vara skeptisk. Men rimligtvis får man ta dialogen i ett PM för att göra en bedömning. Ska man däremot misstänkliggöra en säljare offentligt på ett publikt forum bör man ju ha en del på fötterna.

Håller med dig angående att man ska vara skeptisk. Men rimligtvis får man ta dialogen i ett PM för att göra en bedömning. Ska man däremot misstänkliggöra en säljare offentligt på ett publikt forum bör man ju ha en del på fötterna.
Menar du exempelvis om en klocka med listpris på 125 papp säljs för 20 helt oanvänd? I så fall håller jag med dig.

Missade jag allt nu!? Jävla middag...
Aja, kan vi inte bara låta marknaden bestämma? Jag är tveksam men det finns nog köpare

• Capitalism: God's way of determining who is smart, and who is poor. - Ron Swanson

Jag kände mig aningen misstänkliggjord för brott av @yonsson då han undrade hur det kunde vara lagligt att omvandla kryptovaluta till klockor. Vidare så tyckte jag att @Chad 's kommentar var lite i det barnsligaste/onödigaste laget men jag får väl skylla mig själv om jag berättade för mycket om varför jag valt att sälja klockorna. Om det hela vore en bluff och om jag vore ute efter att blåsa någon på pengar så vore det väl ganska dumt om jag inte bara lade upp en rutten Rolex till ett pris som motsvarar 2% rabatt mot marknadsvärdet samt erbjöd mig att skicka klockan, då hade förmodligen bra många fler huggit till fort som attan. Om man läser annonsen så ser man att det endast är face2face som gäller så att det blir en trygg affär för båda parter genom att äkthet kan verifieras osv. @eccj som sagt så la jag upp annonsen till exakt samma pris som pantbanken är villig att ge för klockorna men jag och jag tyckte själv att det var i minsta laget men dem gör ju en s.k. "marknadsmässig" bedömning och som angivet skäl för inte ge mer för klockorna så sa dem faktiskt följande " ...alltså tyvärr så har gemene svensson ingen aning om vad detta är för något, har du ingen Rolex som du vill pantasätta istället?". När jag var inne på Kaplans med klockorna så rekommenderade dem att jag skulle vänta med inlämning tills April eftersom deras stora auktion är i maj där dem ropar ut finare klockor och ur vilket lockar till sig många utländska spekulanter och de menade att den då sannolikt skulle betinga ett mycket högre pris än vid deras mindre auktioner. Jag har inget behov av att få snabba pengar och kan lugnt vänta till auktionen i maj med att få sålt klockorna men, som sagt, jag tycker bara att det vore roligt om jag fick sålt dessa till någon entusiast och att jag får en hygglig recension på köpet. Hoppas att vi slipper mera tjöt och att vi i fortsättningen kan fokusera på något mer informativt och vettigt istället för att sprida dålig stämning på det annars mycket fina forum som vi har här. Jag välkomnar seriösa spörsmål via pm i fortsättningen.
Trevlig helg på er alla!

Senast ändrad:
Jag kände mig aningen misstänkliggjord för brott av @yonsson då han undrade hur det kunde vara lagligt att omvandla kryptovaluta till klockor

Lägger ingen värdering i det så men det beror nog på att likvida, kapitalintensiva tillgångar såsom bostäder, bilar, klockor, smycken, konst och finansiella instrument är det vanligaste sättet att tvätta pengar. Återigen inget mot dig utan rent objektivt.

Edit: För att få bådas sidor: så länge du deklarerat din kapitalvinst är det självklart ok att handla klockor för "pengarna".

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp