• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ganska roligt ändå. Om man bildgooglar Omega Skyfall så får man upp alla möjliga Omega-modeller, de flesta är inte olika versioner av AT.

Skyfall är ju bara ett nick name på den ATn som han bar i filmen. Det som bör dyka upp är en limiterad PO samt den blåa ATn med datumram och borstad länk.

Hur i hela världen är + ~5 sek/dag perfekt gång? På en nästan ny PO? Min gamla gick knappt +1sek/dag. @Vincentb

https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-2017.90467/

Även om jag nog kan hålla med om att det är tillräckligt mycket för att bli lite retligt så är det väl fortfarande inom COSC och således tycker jag att man kan komma undan med att skriva så.
Vad "perfekt" är, blir ju dessutom (uppenbarligen) subjektivt varför det är bra att säljaren inte bara skrivit ut detta utan även kompletterat med en faktisk siffra.

Perfekt gång hade varit +/- 0 sekunder per dag. Men Cal8500 är inte METAS certifierad (vilket den i och för sig uppfyller då METAS dikterar -0 till +5). Den går med marginal inom COSC skulle jag säga.
Även om jag nog kan hålla med om att det är tillräckligt mycket för att bli lite retligt så är det väl fortfarande inom COSC och således tycker jag att man kan komma undan med att skriva så.
Vad "perfekt" är, blir ju dessutom (uppenbarligen) subjektivt varför det är bra att säljaren inte bara skrivit ut detta utan även kompletterat med en faktisk siffra.
Anser ändå inte att den har perfekt gång. +5s/dag är inte felfritt på en ny klocka. Den är under garanti, lämna in & justera gången.

Anser ändå inte att den har perfekt gång. +5s/dag är inte felfritt på en ny klocka. Den är under garanti, lämna in & justera gången.

Håller delvis med. Hade väl inte själv skrivit ut det som perfekt gång, men ser ändå inte riktigt problematiken i detta fall.
För mig som mest köper gammalt skit och då inte behöver fundera på garantier och annat... Anser Omega verkligen denna tidhållning vara ett garantiärende? I och med att den faktiskt håller sig inom ramarna för hur den är certifierad?

Håller delvis med. Hade väl inte själv skrivit ut det som perfekt gång, men ser ändå inte riktigt problematiken i detta fall.
För mig som mest köper gammalt skit och då inte behöver fundera på garantier och annat... Anser Omega verkligen denna tidhållning vara ett garantiärende? I och med att den faktiskt håller sig inom ramarna för hur den är certifierad?

Går den inom COSC så går den ju som den ska. Dvs. inget egentligt garantiärende.

Fast de här herrarna har ju inte bara läst reglerna. De har dessutom listat ut ett sätt att kringgå regelverket och som grädde på moset även skrivit med tillvägagångssättet i annonsen :D
Vi valde att köra i 92km/h på 90 väg istället för att följa reglerna till fullo och att Sebbepistol skulle skriva orelevanta inlägg bara för att komma upp i antal, han skriver inlägg i den tid han kan, han är intresserad och kommer komma upp i sina inlägg så småningom, men nu ville han bli av med det viklås han köpt här på KS och ge en annan Medlem möjlighet att köpa det istället för att sälja på blocket, som nu fick bli fallet. Men med facit i hand så i hade det väll varit bättre att skriva 20inlägg i olika trådar bara för att få tillgång till köp och sälj.

Exakt så. Nu har jag tänkt att sluta uttala mig om forumet då man uppenbarligen framstår som en jobbig jävel, men i den här fallet tycker jag att annonsen hade kunnat få vara kvar och att man kunnat tagit det med glatt humör och gett en tillrättaviselse istället.

Men framförallt tycker jag att det blev väldigt tydligt varför försäljningar åt kompisar inte ska vara tillåtna...i alla fall inte under sådan flagg och om man har för avsikt att vara konsekvent. Det finns ingen logik i att man ska kunna sälja åt en person som inte

Vi valde att köra i 92km/h på 90 väg istället för att följa reglerna till fullo och att Sebbepistol skulle skriva orelevanta inlägg bara för att komma upp i antal, han skriver inlägg i den tid han kan, han är intresserad och kommer komma upp i sina inlägg så småningom, men nu ville han bli av med det viklås han köpt här på KS och ge en annan Medlem möjlighet att köpa det istället för att sälja på blocket, som nu fick bli fallet. Men med facit i hand så i hade det väll varit bättre att skriva 20inlägg i olika trådar bara för att få tillgång till köp och sälj.

Nu vet jag inte varför du citerade just mig för som du ser så tycker jag att annonsen hade kunna få vara kvar.

Hade jag köpt en klocka med beskrivningen ”går perfekt” och den hade dragit sig 5 sekunder/dygn så hade jag blivit irriterad. Smartare att skriva ”går +5spd” eller ”går inom spec”.

Fast i detta fallet står ju både ”perfekt” (subjektivt) och ”+4,7sek/dygn” utskrivet.
Så att du blivit irriterad hade väl mer legat på att du inte läst annonsen tillräckligt noga?

Hade jag köpt en klocka med beskrivningen ”går perfekt” och den hade dragit sig 5 sekunder/dygn så hade jag blivit irriterad. Smartare att skriva ”går +5spd” eller ”går inom spec”.
Ja det kan jag förstå.
Men en Omega som går inom spec borde väl anses som perfekt? Det är ju vad tillverkaren garanterar.

Men det står ju tidsavvikelse i annonsen? Förstår verkligen inte problemet. Om detta enbart är en semantisk diskussion har det fått för mycket uppmärksamhet imho.

Har vi samma måttstock för quartz och mekaniska urverk nu om perfekt ska innebära +-0 sek/dygn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp