• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Han har nog fått dit en trea isf en etta. Jag funderar mer på om det per definition är en merit att ha tre sidor med glada referenter i goodguytråden. För mig blir det tvärtom.
Hur tänkte du här? Är det dåligt med tre sidor goda referenser eller har jag missuppfattat dig :)

Hur tänkte du här? Är det dåligt med tre sidor goda referenser eller har jag missuppfattat dig :)

Syftar möjligen till att det historiskt vart lite ”fult” att vara flippare..
Men som köpare är det ju perfekt tycker jag, köpa av en velig flippare är det bästa:
Många affärer med goda referenser
Klockan har inte använts mkt
Säljaren är ofta desperat ef ny fix och säljer till ok pris

:)

Syftar möjligen till att det historiskt vart lite ”fult” att vara flippare..
Men som köpare är det ju perfekt tycker jag, köpa av en velig flippare är det bästa:
Många affärer med goda referenser
Klockan har inte använts mkt
Säljaren är ofta desperat ef ny fix och säljer till ok pris

:)
Haha känner igen det där!
Som du säger, perfekt köpa från en flippare :)

@Crisse svarade bra på det jag menade, förutom att jag inte tänkte in den historiska aspekten. Rent personligt vill jag köpa klockor som inte varit i omlopp för mycket och helst där jag får full historik och dokumentation. I övrigt ingen åsikt i hur andra prioriterar. Jag vill fortsätta bära affektionsvärdet som säljaren har till sin klocka. Finns inget sånt finns det inget att bära vidare. Det är viktigt får mig, även när jag ska sälja. Det är roligare att sälja till den som verkligen uppskattar klockan än till någon som säljer den vidare direkt.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Bas
Jag vill fortsätta bära affektionsvärdet som säljaren har till sin klocka. Finns inget sånt finns det inget att bära vidare.
Hmm. Med all respekt stehla, i mina ögon så var detta något av det knasigaste resonemang jag läst på ks ;) Hur mycket tidigare ägare älskat eller hatat sin klocka är för mig totalt oväsentligt. Det viktigaste är vad jag tycker om klockan. Själv har jag plockat upp ett stort antal klockor (varav några sk forumslampor) som folk här har flippat men det gör inte att jag tycker sämre om dem för det :)
36901408-7F82-408F-A7B4-37BCCDD25BA5.jpeg
3F0C8918-9111-48D4-88C9-CB7B57E84F66.jpeg
558597F3-5037-4D94-9454-ADF55C60D23E.jpeg
D7E632A7-AC77-4AB4-AB31-BCFD7BDEABD5.jpeg
0318E8AC-6CBE-4B29-8E2B-2B48ADE82881.jpeg
FD3DFEE1-FEA8-4A13-B3AF-CD923E8574C1.jpeg

Även om du pratar om moderna och nyare klockor så ser jag inte hur tidigare ägares eventuella kärlek till klockan skulle påverka mig. Dessutom så krävs det ju att någon måste tycka någorlunda illa om klockan för att den skall bli till salu överhuvudtaget :)

Hmm. Med all respekt stehla, i mina ögon så var detta något av det knasigaste resonemang jag läst på ks ;) Hur mycket tidigare ägare älskat eller hatat sin klocka är för mig totalt oväsentligt. Det viktigaste är vad jag tycker om klockan. Själv har jag plockat upp ett stort antal klockor (varav några sk forumslampor) som folk här har flippat men det gör inte att jag tycker sämre om dem för det :)

Även om du pratar om moderna och nyare klockor så ser jag inte hur tidigare ägares eventuella kärlek till klockan skulle påverka mig. Dessutom så krävs det ju att någon måste tycka någorlunda illa om klockan för att den skall bli till salu överhuvudtaget :)

Nja, man kan ha förköpt sig också samtidigt som bebisen behöver välling. Det har Pappi skrivit i sin eminenta guide. ;)

Fina klockor allihop. Jag tycker inte att min hållning är knasig, möjligen mindre vanlig. Den handlar för mig kring respekten för tingen och allt vi har runt oss. Jag följer inte detta slaviskt. Det får du inte tro, men det är det som ger mest meningsfullhet.

Fina klockor allihop. Jag tycker inte att min hållning är knasig, möjligen mindre vanlig. Den handlar för mig kring respekten för tingen och allt vi har runt oss. Jag följer inte detta slaviskt. Det får du inte tro, men det är det som ger mest meningsfullhet.
Om det fyller ditt klockköpande med mening så får det väl vara så:)

Jag respekterar tingen, men uppskattar att ett ur varit med länge och varit brukat så det syns. För mig är det bruksföremål med historia och det ger värdet, inte hur känslomässigt omhuldad klockan har varit. Det måste dessutom vara oerhört svårt att mäta hur älskad klockan varit av tidigare ägare. Ibland när man läser superlativen i annonstexterna framstår det nästan osannolikt varför säljaren faktiskt vill göra sig av med klockan. Är det kärlek eller säljsnack ;)

Jaja, tillbaks till topic, fråga om folks annonser!

Om det fyller ditt klockköpande med mening så får det väl vara så:)

Jag respekterar tingen, men uppskattar att ett ur varit med länge och varit brukat så det syns. För mig är det bruksföremål med historia och det ger värdet, inte hur känslomässigt omhuldad klockan har varit. Det måste dessutom vara oerhört svårt att mäta hur älskad klockan varit av tidigare ägare. Ibland när man läser superlativen i annonstexterna framstår det nästan osannolikt varför säljaren faktiskt vill göra sig av med klockan. Är det kärlek eller säljsnack ;)

Jaja, tillbaks till topic, fråga om folks annonser!
Jag håller med om allt du skriver. Varför känns det då som att vi står mitt emot varandra och inte sitter på samma bänk? :) Det är nog både sälj och kärlek blandat när något ska säljas. Det är väl som i allt annat när känslor är inblandade, som det alltid är i olika grad, att det finns flera skikt i olika tjocklek som samverkar.

Senast ändrad:
Eller hur...
Jag körde över den med grillstålborsten riktigt ordentligt. Eller så är klockan bara ordentligt rengjort och fotad med en bra kamera med hög upplösning...

images.jpg

För övrigt så är du mer än välkommen med dina frågor om klockan i ett PM om du är seriöst intresserad.
Tagga ner. Förr kunde man kommentera direkt i annonsen, nu ställer man frågor här för att även folk som inte är nernördad på nördinfo skall kunna köpa klockor utan att bli lurad (därmed inte sagt att din annons faller under det).

Eller hur...
Jag körde över den med grillstålborsten riktigt ordentligt. Eller så är klockan bara ordentligt rengjort och fotad med en bra kamera med hög upplösning...

images.jpg

För övrigt så är du mer än välkommen med dina frågor om klockan i ett PM om du är seriöst intresserad.
Tolkar det som ett nej(?)

Eller hur...

images.jpg

Tycker inte finishen på länken ser ut som de gör från fabrik. Den ser mycket grövre ut på dina bilder. Därför jag frågar.

Jämför:
f8a8fd41-c408-4463-a73c-9fea5d702720-jpeg.775268

Med:
i2yhel.jpg

IMG_2652.jpg

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp