• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jerik

Omega
Kör du auktion på klockan nu?[/USER]
Har jag bett dig bjuda över priset?
Ingen annan heller.
Först hade admin tagit bort annonsen?? pga klagomål?? och nu är det tydligen
"Många intresserade och håller den åt någon tills i kväll"
Jag hade nog fel där. Det är första gången jag säljer här och var inte helt hemma på allt, som t ex bumpning av annons. Det var nog bara så att många hade bumpat och när jag såg flera sidor med annonser med datum äldre än mitt trodde jag att någon som klagat på priset i PM anmält annonsen. Jag hade fel och det ber jag om ursäkt för. Men klockan är ju ännu inte såld.

När jag upptäckte bumpfunktionen tryckte jag på den reflexmässigt. Det kanske var fel. Jag har editerat annonsen att klockan är reserverad till ca: 19:00.[/QUOTE]
 
Senast ändrad:

jerik

Omega
Särskilt när man kan kolla tidigare inlägg och personen skrev att denne betalade 15500 för den. Ja, nog är något skumt. Kapat konto?
Köpt för 15 500, ja. Idag servicebehov för kanske 6000 plus lite värdeminskning. Det blir inte så många tusen under inköpspris. Möjligen är jag dålig affärsman, men då är det ju bara jag som drabbas.

Jag kommer att ge köparen mitt namn, adress och telefonnummer, plus lite mer uppgifter om tidigare ägarskap. Även rekommendera fullservice hos AD. Om något visar sig vara fishy då vet köparen vem jag är och var jag bor.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köpt för 15 500, ja. Idag servicebehov för kanske 6000 plus lite värdeminskning. Det blir inte så många tusen under inköpspris. Möjligen är jag dålig affärsman, men då är det ju bara jag som drabbas.

Jag kommer att ge köparen mitt namn, adress och telefonnummer, plus lite mer uppgifter om tidigare ägarskap. Även rekommendera fullservice hos AD. Om något visar sig vara fishy då vet köparen vem jag är och var jag bor.
Snällt av dig. Rolex stiger i värde. Med tanke på cert så är den värd betydligt mer. 18000kr hade varit prisvärt.
 

jerik

Omega
Snällt av dig. Rolex stiger i värde. Med tanke på cert så är den värd betydligt mer. 18000kr hade varit prisvärt.
Tror dessvärre inte det. 34 mm, vet du. Har försökt på andra ställen med 10 000. Kanske borde jag inte ha nämnt servicebehov? Men jag vill inte ha griniga köpare och nu är det försent att ångra. Så jag föreslår att vi lägger ned denna diskussion tills detta är över.
 

jerik

Omega
Nu är det över. Trevlig köpare och trevlig stämning under affären. All lycka till honom.

Mindre trevligt att bli uthängd på denna tråd som trolig fifflare. OK, jag är ovan med hur man gör affärer här, men missförstånden kunde ha klargjorts vidare i PM. Att min hemort avslöjades öppet kan jag leva med, men vem vet om jag avslöjat mer personliga detaljer i PM? Hade man spekulerat öppet om det också? Några andra mer otrevliga PM nämner jag inte, utan lägger dem i hundbajspåsen.

Min lärdom blir att inte besvära detta forum mer.

Trevlig kväll!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är det över. Trevlig köpare och trevlig stämning under affären. All lycka till honom.

Mindre trevligt att bli uthängd på denna tråd som trolig fifflare. OK, jag är ovan med hur man gör affärer här, men missförstånden kunde ha klargjorts vidare i PM. Att min hemort avslöjades öppet kan jag leva med, men vem vet om jag avslöjat mer personliga detaljer i PM? Hade man spekulerat öppet om det också? Några andra mer otrevliga PM nämner jag inte, utan lägger dem i hundbajspåsen.

Min lärdom blir att inte besvära detta forum mer.

Trevlig kväll!
Jag fick bra svar av dig via PM. Tycker du skött dig bra av det jag sett/hört.
Synd ifall du fått utstå trist behandling, kämpa vidare i denna "sport" och på detta forum.
/J
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
jag
Nu är det över. Trevlig köpare och trevlig stämning under affären. All lycka till honom.

Mindre trevligt att bli uthängd på denna tråd som trolig fifflare. OK, jag är ovan med hur man gör affärer här, men missförstånden kunde ha klargjorts vidare i PM. Att min hemort avslöjades öppet kan jag leva med, men vem vet om jag avslöjat mer personliga detaljer i PM? Hade man spekulerat öppet om det också? Några andra mer otrevliga PM nämner jag inte, utan lägger dem i hundbajspåsen.

Min lärdom blir att inte besvära detta forum mer.

Trevlig kväll!

Har du inte gjort något fel ska du inte lämna. Tvärtom ska du sälja fler klockor. Finns massa bra människor här också. :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Tråden i sig gör inga misstag av sig själv.
Den behövs och skulle inte behöva vara en skampåle vid rätt användning. Man måste kunna fråga vettigt och svara vettigt, som i dom flesta andra trådar. Enkelt.
 

Urkel

Omega
Jag förstår dilemmat för @jerik. Jag har själv sålt en Breitling till bra pris. Första svaret kom efter bara ett par minuter. Det bästa vore ju om man kan stänga annonsen då, men man måste ju veta att spekulanten verkligen menar allvar och betalar. Så medan annonsen ligger kvar trillar ju fler förfrågningar in. Jag gissar att Jerik fick bra många fler än jag och då blir det nog inte så lätt att hänga med i svängarna och svara alla, medan man ska göra upp med första spekulanten.

Kanske blev några sura på Jerik för att "inte just jag"? Jag slapp i alla fall sura typer, men så var det inte heller en Rolex. ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En väl fungerande Rolex med cert för 8000 kr?! Det var konstigt!

Vi på Klocksnack brukar ju även värna om säljare som säljer för billigt. Detta var ”scamnivå billigt”. Trist om du @jerik fick utstå tråkiga Mail pga det. Jag undrade mest varför den var så billig, men det har du ju förklarat din syn på.
 

jerik

Omega
En väl fungerande Rolex med cert för 8000 kr?! Det var konstigt!

Vi på Klocksnack brukar ju även värna om säljare som säljer för billigt. Detta var ”scamnivå billigt”. Trist om du @jerik fick utstå tråkiga Mail pga det. Jag undrade mest varför den var så billig, men det har du ju förklarat din syn på.
De flesta var trevliga, men några inte alls. Det fanns inget cert. Bara en garantisedel som var utgången för hedenhös och en instruktion. Certifikat till sådana där är plastkort. Sedan behöver den dyr service för att vara väl fungerande.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
De flesta var trevliga, men några inte alls. Det fanns inget cert. Bara en garantisedel som var utgången för hedenhös och en instruktion. Certifikat till sådana där är plastkort. Sedan behöver den dyr service för att vara väl fungerande.
Ett väldigt bra pris hur som helst. Även det dubbla hade varit ett ok pris. Och tråkigt att du inte blivit bemött med juste ton. Papperet på bilden i annonsen är ett cert. Inga plastkort på dessa.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Apropå döma tycker jag inte man bör döma de som funderar heller, det är inte så konstigt. Själv såg jag annonsen i ett mycket tidigt skede men vågade faktiskt inte köpa den utan struntade i alltihop och utan att höra av mig. Hade alla tänkt så hade den varit osåld. Det är bra för en säljare att vara medveten om när en annons visar varningsflagg, med orätt eller rätta.

Tycker inte det framgick av texten från början att service var nödvändig för att den skulle fungera ordentligt.
 

Urkel

Omega
Även det dubbla hade varit ett ok pris.
Nu säger han ju själv att han försökt med klart lägre än så utan att lyckas. Var och hur måste han svara på själv.

Detta får mig att fundera på följande: Kan det vara så att entusiaster har en egen prisbild på vad en klocka borde vara värd, än den verkliga? Dvs vad man verkligen kan få den såld för ute bland folket?

Märk väl att detta är en fråga. Inte ett påstående.
 

Joakim C

Cartier
Nu säger han ju själv att han försökt med klart lägre än så utan att lyckas. Var och hur måste han svara på själv.

Detta får mig att fundera på följande: Kan det vara så att entusiaster har en egen prisbild på vad en klocka borde vara värd, än den verkliga? Dvs vad man verkligen kan få den såld för ute bland folket?

Märk väl att detta är en fråga. Inte ett påstående.
Det är det tråden borde handla om och inte det löjeväckande ifrågasättandet av folks privatannonser.
Som du säger att "entusiaster" överskattar ofta värdet på sina grejer. Det har jag själv gjort ibland. Därför är en auktion uppfriskande, då får man svart på vitt hur värdet ligger, för stunden i alla fall.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Nu säger han ju själv att han försökt med klart lägre än så utan att lyckas. Var och hur måste han svara på själv.

Detta får mig att fundera på följande: Kan det vara så att entusiaster har en egen prisbild på vad en klocka borde vara värd, än den verkliga? Dvs vad man verkligen kan få den såld för ute bland folket?

Märk väl att detta är en fråga. Inte ett påstående.
Så klart att det kan finnas skillnader mellan vad en säljare tycker att en klocka borde vara värd och vad folk är beredda att betala. Men en 15010 är inte lätt att hitta under 20. Därav att jag tycker att även 16k hade varit ett ok pris
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Otroligt mycket tyckande och gnäll över folks annonser. Personligen drar jag mig från att annonsera här på KS. Det har ni säkert märkt då jag knappt lägger ut något här längre. Tror allt bråk om folks annonser är kontraproduktivt för forumet. Annonserna är väl det som gör att forumet får en hel del besökare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Så klart att det kan finnas skillnader mellan vad en säljare tycker att en klocka borde vara värd och vad folk är beredda att betala. Men en 15010 är inte lätt att hitta under 20. Därav att jag tycker att även 16k hade varit ett ok pris
Ja är det samma klocka vi pratar om nu så hade den säkerligen inte gått under 15 k på Tradera om inte annat framkommit om den än hittills och vid en vettigt utformad auktion. Eller om man så vill; jag skulle inte tvivla på att jag fått ungefär det. Att det kunde vara fråga om överskattning av värdet på den att säga att det var billigt här är enligt mig helt fel.
-
Att den inte gått att sälja för ett lägre pris än 8 låter bokstavligt talat otroligt. Möjligen då för att folk blir misstänksamma pga priset.
Men det är väl bara bra om man säljer billigt. Men undra inte över att folk blir förvånade.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Ja är det samma klocka vi pratar om nu så hade den säkerligen inte gått under 15 k på Tradera om inte annat framkommit om den än hittills och vid en vettigt utformad auktion. Eller om man så vill; jag skulle inte tvivla på att jag fått ungefär det. Att det kunde vara fråga om överskattning av värdet på den att säga att det var billigt här är enligt mig helt fel.
-
Att den inte gått att sälja för ett lägre pris än 8 låter bokstavligt talat otroligt. Möjligen då för att folk blir misstänksamma pga priset.
Men det är väl bara bra om man säljer billigt. Men undra inte över att folk blir förvånade.
Nej blir ju tyvärr så att det ringer ett antal varningsklockor när något annonseras så långt under marknadspris. Var många år sedan jag såg en Rolex med cert gå för 8k.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Gick lite för fort för en moderator.
Ändrat.

Tro mig när jag säger det men jag är inte ute efter att bråka. Jag tycker om KS och ser stor potential i det ni gör och forumet. Jag hoppas att ni som tagit över tar det till nya höjder. Jag har faktiskt en idé hur man kan locka tillbaka de som sålde dyra pjäser. Jag återkommer med min idé när jag klurat klart. Väl mött! :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp