• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mouqvist

Rolex
Inga problem. Som någon påpekade i en tidigare tråd visar sig om en annons är säljande eller ej beroende på hur länge en klocka förbli osåld.
Fin klocka btw!
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag förstår att man litar på vad en urmakare säger! Men har själv åkt på en liknande beskrivning i början av mitt klockintresse, klockan höll tiden med +0,5 s och hade långreserv med goda värden men när urmakaren öppnade klockan så var det ett omfattande servicebehov som förelåg! Detta var några år sedan men vågar inte lita på utlåtande från timegrapher sedan dess!

Vad var det som gjorde att klockan var i ett stort behov av service?

Håller med @JohanSA. Om klockan gick perfekt och funkade som den skulle, varför behövde den då servas?

Jag kan tänka mig två alternativ:
1. Klockor ska servas vart femte år oavsett, det är lag på det. Vet att många är av denna uppfattning men jag skulle vilja se en lcc-analys på om det verkligen är lönt att serva oftare för att byta färre delar vid varje tillfälle. Någon som kan visa det?
2. Urmakaren ville sälja en service.

Det blir nästan mer som en filosofisk fråga: "om klockan fungerar perfekt, behöver den då en service?"
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Håller med @JohanSA. Om klockan gick perfekt och funkade som den skulle, varför behövde den då servas?

Jag kan tänka mig två alternativ:
1. Klockor ska servas vart femte år oavsett, det är lag på det. Vet att många är av denna uppfattning men jag skulle vilja se en lcc-analys på om det verkligen är lönt att serva oftare för att byta färre delar vid varje tillfälle. Någon som kan visa det?
2. Urmakaren ville sälja en service.

Det blir nästan mer som en filosofisk fråga: "om klockan fungerar perfekt, behöver den då en service?"
Var enligt urmakaren torrt i klockan samt slitna delar som det kunde släppa metall från och skada urverket tydligen! Var hos en av de större AD i Stockholm sen om dem ljög för mig har jag svårt att svara på:)

Edit: kan tillägga att dem inte gav garanti på servicen om inta de slitna delarna bytes då jag tyckte det blev dyrt.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Var enligt urmakaren torrt i klockan samt slitna delar som det kunde släppa metall från och skada urverket tydligen! Var hos en av de större AD i Stockholm sen om dem ljög för mig har jag svårt att svara på:)
Tja, det låter ju väldigt allvarligt förstås och jag tror inte de ljuger heller men det finns ju onekligen ett egenintresse i att sälja service oftare snarare än mer sällan .

Har inte sett överdrivet många rapporter om klockor som gått 10 år utan service och sen skurit ihop fullständigt i en hög av metallspån men jag kanske läser på fel ställe?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Tja, det låter ju väldigt allvarligt förstås och jag tror inte de ljuger heller men det finns ju onekligen ett egenintresse i att sälja service oftare snarare än mer sällan .
Absolut, men kändes seriöst då dem vägrade utföra en service om de skadade delarna inte bytes
 

DrKlocka

Audemars
Var enligt urmakaren torrt i klockan samt slitna delar som det kunde släppa metall från och skada urverket tydligen! Var hos en av de större AD i Stockholm sen om dem ljög för mig har jag svårt att svara på:)

Edit: kan tillägga att dem inte gav garanti på servicen om inta de slitna delarna bytes då jag tyckte det blev dyrt.
Vad var "bra" värden i timegraphern?
Tror knappast det var 300 i amplitud om oljorna var torra och löpverkshjulen var slitna..
 

mouqvist

Rolex
Håller med @JohanSA. Det blir nästan mer som en filosofisk fråga: "om klockan fungerar perfekt, behöver den då en service?"
Kanske, kanske inte. Tycker att det upp till köparen att avgöra utifrån fakta från säljaren (ålder, amplitud, när senaste servicen är gjord, hur väl klockan håller tiden). Anser dock att säljaren inte ska göra sin egen okvalificerad bedömning.
Om man drar en parallell med bilar, behöver en bil service om den går bra men huven har inte öppnats på 10 år?
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Absolut, men kändes seriöst då dem vägrade utföra en service om de skadade delarna inte bytes
Säkert men jag antar att det även är så att t.ex Rolex föreskriver ett visst serviceintervall och sen tjänar pengar på alltifrån verktyg till delar till utbildningspaket och certifieringar för urmakare? Dvs det finns ett starkt intresse i att servicen blir gjord, helst nu!
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Tja, det låter ju väldigt allvarligt förstås och jag tror inte de ljuger heller men det finns ju onekligen ett egenintresse i att sälja service oftare snarare än mer sällan .

Har inte sett överdrivet många rapporter om klockor som gått 10 år utan service och sen skurit ihop fullständigt i en hög av metallspån men jag kanske läser på fel ställe?
Kanska ska säga också att jag tycker det är bra att man gör ett test i timegraphern men kanske kan låta köparen bedöma resultatet själv
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Om man drar en parallell med bilar, behöver en bil service om den går bra men huven har inte öppnats på 10 år?
Vet inte, vad tycker du?

Jag spelar lite djävulens advokat här men tycker verkligen det är lite hysteriskt ibland. Sen säger jag inget om att marknadsvärdet bör vara högre på en nyservad klocka med kvitto än en utan historik. Det handlar ju om att köparen får betala för en riskminimering.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Vad var "bra" värden i timegraphern?
Tror knappast det var 300 i amplitud om oljorna var torra och löpverkshjulen var slitna..
Det var bryggorna som var slitna, sen är det några år sedan så minns inte exakt men vet att den hade runt 285 i amplitud
 
Senast ändrad:

Robanjo

Omega
2-Faktor
Är ny på det här med klockor mem har en generell fråga, vet inte om detta är rätt plats.
Ser emellanåt annonser på klockor
Jag har intresse av men tycker ständigt det ligger över nypris trots att dom är 1-3 år gamla-
Det jag undrar är om det är något jag missat? blir det dyrare om de är svensk köpt? eller handlar det bara om överpris?
ser steinharts som går att beställa nya från steinhart ligga ute för 500 kr mer, glycine som man kan köpa hem för 4000 kr ligger på 5500:-.
gamla slitna seiko skx för 2400:- som man kan få hem för 1800:-.

Frågar inte för att kritisera utan vill på riktigt veta vilka faktorer som spelar in.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är ny på det här med klockor mem har en generell fråga, vet inte om detta är rätt plats.
Ser emellanåt annonser på klockor
Jag har intresse av men tycker ständigt det ligger över nypris trots att dom är 1-3 år gamla-
Det jag undrar är om det är något jag missat? blir det dyrare om de är svensk köpt? eller handlar det bara om överpris?
ser steinharts som går att beställa nya från steinhart ligga ute för 500 kr mer, glycine som man kan köpa hem för 4000 kr ligger på 5500:-.
gamla slitna seiko skx för 2400:- som man kan få hem för 1800:-.

Frågar inte för att kritisera utan vill på riktigt veta vilka faktorer som spelar in.
Många har en diffus idé om att svensksålt ska vara premuim.
Vissa modeller finns kanske inte i produktion längre, men ofta är resonemanget i stil med:
"Men JAG har ju köpt den i Sverige för 7k, då bör den jag vara värd 3k nu. Att den går att köpa för 3k ny skiter väl jag i. Man kan minsann bli lurad på det där interwebz".
 
Så det är kritik mot reglerna du vill föra fram i ditt inlägg?
Jag kan förstå vad du menar men tyvärr klarar inte alla av att INTE ha regler. Tråden spårar på 5 sekunder.
Jag ångrar mig alltid snart när jag går upp i varv och engagerar mig i sådanahär hopplösa diskussioner.
Men väl här får ni min åsikt iaf.
Att sträva efter kontroll genom reglering startar en kedja av utveckling och utökad omfattning av regleringen. Som ofta har svårt att komma till ett slut och i förbluffande liten omfattning når sitt mål.
Jag tror att man i sin ambition att skydda människor från sitt eget ansvar kan beröva dem tillfällen för nödvändiga erfarenheter.
Men jag förstår att ledningen faller till föga då många tenderar att springa till mamma och pappa och har svårt att skilja egna angelägenheter från andras.
Ibland är det nödvändigt med regler men detta är ett klockformum.
Med detta ber jag om sorti ur denna trista, ändlösa och hopplösa diskussion.
Ha en skön helg allihopa!
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
En idé vore ju att skapa ett underforum till Köp och Sälj där man kan starta en tråd om det känns som en annons måste diskuteras. Det skulle få bort den dåliga stämningen från Diskussion samt göra det lite jobbigare att börja tjafsa om man måste starta en ny tråd varje gång.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag ångrar mig alltid snart när jag går upp i varv och engagerar mig i sådanahär hopplösa diskussioner.
Men väl här får ni min åsikt iaf.
Att sträva efter kontroll genom reglering startar en kedja av utveckling och utökad omfattning av regleringen. Som ofta har svårt att komma till ett slut och i förbluffande liten omfattning når sitt mål.
Jag tror att man i sin ambition att skydda människor från sitt eget ansvar kan beröva dem tillfällen för nödvändiga erfarenheter.
Men jag förstår att ledningen faller till föga då många tenderar att springa till mamma och pappa och har svårt att skilja egna angelägenheter från andras.
Ibland är det nödvändigt med regler men detta är ett klockformum.
Med detta ber jag om sorti ur denna trista, ändlösa och hopplösa diskussion.
Ha en skön helg allihopa!
Om vi hade diskuterat en större filosofisk fråga hade jag kunna hålla med. När det handlar om att få struktur och en bättre ton på ett entusiastforum på nätet håller jag dessvärre inte med. Det har gång på gång bevisats motsatsen.
Men det är väl därför vi båda är här? Forumet heter ju trots allt Klocksnack :)
Fortsatt trevlig lördag
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
En idé vore ju att skapa ett underforum till Köp och Sälj där man kan starta en tråd om det känns som en annons måste diskuteras. Det skulle få bort den dåliga stämningen från Diskussion samt göra det lite jobbigare att börja tjafsa om man måste starta en ny tråd varje gång.
Ja eller öppna upp möjligheten till att kommentera direkt i tråden (utan att den bumpas). Har inte riktigt klurat på att öppna upp den möjligheten tidigare. Vi får se.
 

DrKlocka

Audemars
Nu tog du väl i lite? Eller så läste du den inte ordentligt och öppnade videon i YouTube? Där framgår märkena tydligt, med undantag för Svalan och ARSAn.
Kass video, ser inte vad det står på alla?
Gött att du varken bemödar dig en ordentlig annons eller skickar dem. Lär bli lättsålda klockor det där.
 

DrKlocka

Audemars
Nu tog du väl i lite? Eller så läste du den inte ordentligt och öppnade videon i YouTube? Där framgår märkena tydligt, med undantag för Svalan och ARSAn.
Är du sur på mig, Johan?
Jag kan utläsa tre märken - Universal Geneve, Citizen och Atlantic.
Jag är inte sur, tycker du har gjort en kass annons och är lat.
 

mouqvist

Rolex
Nu tog du väl i lite? Eller så läste du den inte ordentligt och öppnade videon i YouTube? Där framgår märkena tydligt, med undantag för Svalan och ARSAn.
Är du sur på mig, Johan?
Fast du bryter mot reglerna då man inte vet vilken klocka som kostar vad
Du skulle kunna skriva en rad per klocka med namn, diameter, tidsavvikelse, pris, ev skada
 

Ronnie

Rolex
Jag kan utläsa tre märken - Universal Geneve, Citizen och Atlantic.
Jag är inte sur, tycker du har gjort en kass annons och är lat.
Åhå! Fast "Silena" kan du väl utläsa? Jag medger att det är lättare att se vad det står om man är bekant med logotyperna.
Ska kika över reglerna för priser och förtydliga vilka märken det handlar om. Tack för kritiken, sur eller ej!
 

DrKlocka

Audemars
Åhå! Fast "Silena" kan du väl utläsa? Jag medger att det är lättare att se vad det står om man är bekant med logotyperna.
Ska kika över reglerna för priser och förtydliga vilka märken det handlar om. Tack för kritiken, sur eller ej!
Ett märke alla känner till såklart, trodde det stod Silema :)
Lycka till med försäljningen!
 

Ronnie

Rolex
Silema Silena big difference ;)
Märkena på gamla, billiga vintageklockor med standardurverk intresserar mig inte så mycket när jag shoppar personligen, men visst kan jag förstå att det kan avgöra eller åtminstone vara intressant.
Tackar skaru ha! Tycks ha fått napp nu. :)
 

DrKlocka

Audemars
Silema Silena big difference ;)
Märkena på gamla, billiga vintageklockor med standardurverk intresserar mig inte så mycket när jag shoppar personligen, men visst kan jag förstå att det kan avgöra eller åtminstone vara intressant.
Tackar skaru ha! Tycks ha fått napp nu. :)
Jag hade kanske varit intresserad om det hade varit tydligare med pris, märke, bilder osv. Orkar helt enkelt inte bemöda mig om det är så otydligt. Dessutom går det inte när du inte skickar.
Särskilt tredje klockan från vänster ser trevlig ut.
 

Ronnie

Rolex
Jag hade kanske varit intresserad om det hade varit tydligare med pris, märke, bilder osv. Orkar helt enkelt inte bemöda mig om det är så otydligt. Dessutom går det inte när du inte skickar.
Särskilt tredje klockan från vänster ser trevlig ut.
Det är en Svalan Sportsman. Kika på Tradera! Har för mig att de är rätt vanliga där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp