• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur tolkar ni en annons för en klocka under 10k där det står "f2f eller skickas med rek"?

Jag tolkar det som att säljaren står för rek då det öppnar upp för fler möjligheter till affär. Andra annonser där frakt är godkänt står det i alla fall jag sett "+ frakt" eller "köparen står för frakten".

Har inte pratat med säljaren än så det kanske inte är något, men vill höra hur andra resonerar.
Spela roll. Skiljer 100 spänn?

Hur tolkar ni en annons för en klocka under 10k där det står "f2f eller skickas med rek"?

Jag tolkar det som att säljaren står för rek då det öppnar upp för fler möjligheter till affär. Andra annonser där frakt är godkänt står det i alla fall jag sett "+ frakt" eller "köparen står för frakten".

Har inte pratat med säljaren än så det kanske inte är något, men vill höra hur andra resonerar.
Förstår inte, ska man tolka det annorlunda om klockan kostar >10k? Fråga säljaren, bästa sättet att få ett svar .

Kostar klockan över 10k är rek inte tillräckligt och således inte ett alternativ :)
Det är sant men inte ett svar på frågan.

Det är alltså en klar affär där klockan är betald :)
Sannolikt betyder det att man endera kan göra upp och slutföra affären f2f eller så via nätet för att sedan skickas, och då med rek. Någon annan betydelse kommer inte jag på. Men som sagts, det naturliga är väl att fråga den som skrev det; säljaren vad denne menar.

Ja, nu menar jag efter att man swishat för klockan mm. Alltså inte innan affär är gjord.

Självklart är det enklare, nu var detta en generell fråga hur ni tolkar det. En skitsak i det stora hela :)

Generellt svar....om jag har gjort upp en affär och det har gått så långt att jag har Swishat så förväntar jag mig att frakten ingår :)

Jag tolkar det som att klockan kan skickas och eftersom det inte står att frakten ingår i priset så tillkommer fraktkostnaden.

Jag tolkar det som att klockan kan skickas och eftersom det inte står att frakten ingår i priset så tillkommer fraktkostnaden.
Även efter att du swishat för klockan? Och inget nämns om frakten i dialogen varken före eller efter. Jag letar inte bara efter att folk ska hålla med mig om det verkar så utan försöker lära mig hur andra resonerar :)

Även efter att du swishat för klockan? Och inget nämns om frakten i dialogen varken före eller efter. Jag letar inte bara efter att folk ska hålla med mig om det verkar så utan försöker lära mig hur andra resonerar :)
Nä håller med. Känns ju väldigt otydligt i så fall med tanke på att säljaren måste gå till posten och betala vid inlämningen. Kan ju mycket väl komma ett till pm med ”fraktkostnaden blev 125 kr, swisha tack!”

Nä håller med. Känns ju väldigt otydligt i så fall med tanke på att säljaren måste gå till posten och betala vid inlämningen. Kan ju mycket väl komma ett till pm med ”fraktkostnaden blev 125 kr, swisha tack!”
Kan komma ett pm om "Jag la till extra försäkring så det blir 400kr". Öppnar upp för irritation och käbbel.

Känns riskabelt. Jag vet iaf att mina nästa annonser blir tydligare.

Vad är felet på både köpare och säljare om man kommer överens om en affär och betalning genomförs, men man har inte pratat om frakt? :)

Vad är felet på både köpare och säljare om man kommer överens om en affär och betalning genomförs, men man har inte pratat om frakt? :)
Nu är ju detta generellt men om texten inte specificerar det och det aldrig nämns i dialogen varken före man bestämt pris eller efter när man swishat och skickat adress så antar jag att det ingår. Men nästa affär och annons kommer att vara solklar :)

Nu är ju detta generellt men om texten inte specificerar det och det aldrig nämns i dialogen varken före man bestämt pris eller efter när man swishat och skickat adress så antar jag att det ingår. Men nästa affär och annons kommer att vara solklar :)
För att överhuvudtaget kunna genomföra dealen så måste man ju ta upp hur klockan ska skickas och vart, eller om man ska ses etc?

För att överhuvudtaget kunna genomföra dealen så måste man ju ta upp hur klockan ska skickas och vart, eller om man ska ses etc?
Japp, att den skulle skickas och adress var klart innan swish :)

Frågan är nog egentligen när folk uppfattar affären som klar sett till pengatransaktioner om inga returer sker. När säljaren säger: "Betala x hit" tänker jag och pengarna skickats. Om inget annat sägs.

Alltid när jag fraktar så brukar jag antingen säga att jag återkommer med fraktkostnaden efter jag skickat eller gå till posten och fråga vad det kostar före jag skickat och tagit betalt.

Japp, att den skulle skickas och adress var klart innan swish :)

Frågan är nog egentligen när folk uppfattar affären som klar sett till pengatransaktioner om inga returer sker. När säljaren säger: "Betala x hit" tänker jag och pengarna skickats. Om inget annat sägs.

Alltid när jag fraktar så brukar jag antingen säga att jag återkommer med fraktkostnaden efter jag skickat eller gå till posten och fråga vad det kostar före jag skickat och tagit betalt.
Om man snackat frakt och säljaren säger swisha 10k till 073 xxx xxx xxx, så är det väl = frakten ingår? :)

Det är ingen fråga av allmänintresse. Frågan är på samma nivå som "finns klockan kvar?" och den behöver inte ställas i den här tråden.
Tycker tvärtom att de vanligaste frågorna/synpunkterna i denna tråden (och föregångare) handlar kring just skick och "du borde nämna att den har polerats" / "är den där delen verkligen original?"

EDIT: Kan dock hålla med om att frågan var ganska generellt ställd

Senast ändrad:
Tar man inte den typen av frågor via PM om man är intresserad?

Är väl ingen känslig information att ge ut? Även praktiskt att det står här ifall fler är intresserade så slipper säljaren skriva samma sak flera gånger.

Det är ingen fråga av allmänintresse. Frågan är på samma nivå som "finns klockan kvar?" och den behöver inte ställas i den här tråden.
Oj, trodde inte att någon skulle reagera över att jag ställde de frågorna. Gjorde det för att det nämndes en service i annonsen men inte om något utöver "det vanliga" gjorde, och därför tänkte jag att det kunde vara av allmänt intresse. @alfgren - inte är det väl riktigt samma typ av fråga? ;)

Tack @JohanLys för ett bra svar.

Tycker tvärtom att de vanligaste frågorna/synpunkterna i denna tråden (och föregångare) handlar kring just skick och "du borde nämna att den har polerats" / "är den där delen verkligen original?"

EDIT: Kan dock hålla med om att frågan var ganska generellt ställd
Var inte säker på att den polerats och ställde därför frågan löst, kanske för löst förstår jag nu .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp