• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här ser man ju en marknad för due dilligence-tjänster till säljare alltså :)

Varför skulle denna medlem baracken risk? Går det inte lite till överdrifter?
Personligen vet jag noll och ingenting om honom. Men han representerar gruppen "lågpostare med okänd historik" och dessa har självklart en klart förhöjd risk vid en f2f affär. Nåt annat är nys, sen får man välja hur man förhåller sig till det. Jag väljer distansaffär endast för dyrare klockor om jag inte känner att jag fått någorlunda bild av personen sen tidigare.

Personligen vet jag noll och ingenting om honom. Men han representerar gruppen "lågpostare med okänd historik" och dessa har självklart en klart förhöjd risk vid en f2f affär. Nåt annat är nys, sen får man välja hur man förhåller sig till det. Jag väljer distansaffär endast för dyrare klockor om jag inte känner att jag fått någorlunda bild av personen sen tidigare.
Jag hade inte sålt till dig heller F2F om det är någon tröst till @beardedpeareater ;)

F2F affärer innebär alltid en viss risk om man nu inte känner personen som en vän. Sen hur stor den risken är varierar ju såklart, finns många variabler varav antal inlägg på forumet och framför allt referenser (eller i detta fall, avsaknad av sådana) helt klart är tunga faktorer.

Som ny medlem och utan referenser väntar jag mig inte överhuvudtaget att någon skall välja att göra affärer med mig F2F. Jag hade heller inte sålt F2F till Beardedpeareater eller någon egentligen som inte har en väletablerad historik. Ett par, tre referenser är inte tillräckligt för mig att känna mig trygg när jag inte vet ett smack om personen i fråga.

F2F affärer innebär alltid en viss risk om man nu inte känner personen som en vän. Sen hur stor den risken är varierar ju såklart, finns många variabler varav antal inlägg på forumet och framför allt referenser (eller i detta fall, avsaknad av sådana) helt klart är tunga faktorer.

Som ny medlem och utan referenser väntar jag mig inte överhuvudtaget att någon skall välja att göra affärer med mig F2F. Jag hade heller inte sålt F2F till Beardedpeareater eller någon egentligen som inte har en väletablerad historik. Ett par, tre referenser är inte tillräckligt för mig att känna mig trygg när jag inte vet ett smack om personen i fråga.
Nej referenser har dessutom nackdelen att det är ganska lätt att skapa egna genom fejkprofiler.
En lång och stabil posthistorik är ganska avgörande. Det minimerar risken för att någon tillhör gruppen "skuldsatt till fel person och i behov av snabba pengar" eftersom det är så svårt att fejka.

Nej referenser har dessutom nackdelen att det är ganska lätt att skapa egna genom fejkprofiler.
En lång och stabil posthistorik är ganska avgörande. Det minimerar risken för att någon tillhör gruppen "skuldsatt till fel person och i behov av snabba pengar" eftersom det är så svårt att fejka.
Referenser ifrån enbart andra lågpostare anser jag vara ganska meningslösa, kanske nästan mer av en varningssignal än något annat.

Jag skulle sålt till er alla f2f och inte minst @beardedpeareater även om han verkar lite väl försiktig. Det är väl bara att kolla upp köparen och välja en för affären lämplig plats? Om man utgår ifrån att omgivningen består av hyggliga människor som vill gott så blir livet både enklare och trevligare.
Det är en berömvärd inställning tycker jag.
Samtidigt tycker jag ingen skall klandras för att de undviker F2F eller bara säljer till personer de litar på. Vi är privatpersoner trots allt - ingen har några skyldigheter att göra affär om de inte vill.

Jag skulle sålt till er alla f2f och inte minst @beardedpeareater även om han verkar lite väl försiktig. Det är väl bara att kolla upp köparen och välja en för affären lämplig plats? Om man utgår ifrån att omgivningen består av hyggliga människor som vill gott så blir livet både enklare och trevligare.
Jag är allt för att utgå från att omgivningen består av hyggliga människor men det gäller också att vara vaksam. Det vi säger är också att det inte är så lätt att kolla upp köparen om denne inte är etablerad på forumet. Då kör jag mycket hellre med förskottsbetalning och skickar rek. Speciellt när det gäller mer värdefulla ur. För ett par år sedan blev jag rånad med kniv och nerslagen när jag skulle sälja en Iphone via Blocket vilket kanske också gör att jag är extra försiktig.

Ändå ser du @beardedpeareater som en potentiell risk, lite konstigt med tanke på att du vet noll o ingenting om vederbörande. Konstigt tänk och uttalande enligt mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp