• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Okok. Trodde det var uppenbart att länken inte var äkta Seiko och att det var fine. Är det OK att skriva att länken inte är äkta i annonsen eller måste hela annonsen bort? Jag bara frågar men sånt kanske ni inte jobbar med här..
Inlägget är OK att sälja, står inte SEIKO på det. AM-delar utan märkning är OK förutsatt att det framgår i annonsen.

https://klocksnack.se/threads/iwc-mark-xii-die-fliegeruhr-automatik.100287/
@Zsolle Bra/ok värden i en timegrapher betyder INTE att urverket inte är i behov av service. Det är ett första tecken på att urverket fungerar som det ska men en klocka måste alltid öppnas och urverket inspekteras innan det går att uttala sig om behov av service.
Sammanfattningsvis är det direkt felaktigt att uttala sig om servicebehov relaterat till värden på timegrapher och missvisande att hänvisa till värden på timegrapher i annonser som någon sorts kvalitetsstämpel av urverkets skick. Viktig kunskap för nya medlemmar så man inte blir besviken när klockan med de fina värdena visade sig vara i behov av omfattande service för många tusenlappar några månader efter köp.

https://klocksnack.se/threads/iwc-mark-xii-die-fliegeruhr-automatik.100287/
@Zsolle Bra/ok värden i en timegrapher betyder INTE att urverket inte är i behov av service. Det är ett första tecken på att urverket fungerar som det ska men en klocka måste alltid öppnas och urverket inspekteras innan det går att uttala sig om behov av service.
Sammanfattningsvis är det direkt felaktigt att uttala sig om servicebehov relaterat till värden på timegrapher och missvisande att hänvisa till värden på timegrapher i annonser som någon sorts kvalitetsstämpel av urverkets skick. Viktig kunskap för nya medlemmar så man inte blir besviken när klockan med de fina värdena visade sig vara i behov av omfattande service för många tusenlappar några månader efter köp.
Tänker som du i denna fråga men @Echo Delta höll inte riktigt med mig förra gången jag frågade om just detta. :)

Dom nämner väl exakt detdär i klocksnack-podden när dom intervjuvar urmakaren? Att en klocka kan ha goda värden även fast den kan vara i behov av service?
Kommer inte ihåg exakt vilket avsnitt dock.

Han göra, men är inte så troligt. Mao en bra måttstock.
Jag håller inte med dig om att det är en så bra måttstock avseende servicebehov att det i en annons ska skrivas att servicebehov inte föreligger, relaterat till enbart värden i en timegrapher. Helt ok att ange värden som en del av beskrivningen av klockan, men när det skrivs att servicebehov inte föreligger så är det i min värld att gå lite väl långt. För att vara extra tydlig; Värden i en timegrapher får med fördel vara med i en annons, de är en viktig indikation på urverkets status, värdena är dock inte konklusiva ur servicesynpunkt.

Jag håller inte med dig om att det är en så bra måttstock avseende servicebehov att det i en annons ska skrivas att servicebehov inte föreligger relaterat till enbart värden i en timegrapher. Helt ok att ange värden som en del av beskrivningen av klockan, men när det skrivs att servicebehov inte föreligger så är det i min värld att gå lite väl långt. För att vara extra tydlig; Värden i en timegrapher får med fördel vara med i en annons, de är en viktig indikation på urverkets status, värdena är dock inte konklusiva ur servicesynpunkt.
Inte riktigt det jag skrev, men tror vi menar ungefär det samma. Man ska inte ha övertro och tolka in för mycket i värdena. Ange dem och skriva att de ser bra ut räcker.

Inte riktigt det jag skrev, men tror vi menar ungefär det samma. Man ska inte ha övertro och tolka in för mycket i värdena. Ange dem och skriva att de ser bra ut räcker.
Du har rätt i det du skriver. Vi delar nog åsikt i frågan. Skriv värdena men spinn inte vidare om servicebehov helt enkelt.

Fingeravtryck på glaset och en riktigt stark lampa för att repan i glaset ska synas på bild. Bilderna är tagna samtidigt och det är ljusets vinkel som gör det, vill ärligt visa de negativa sidorna så mycket som möjligt.
Att den är skitig tillför inget positivt och visar inte repan "bättre".

I all välmening; vill man sälja gör man ren klockan innan man fotograferar den, är ett bra tips.
Visserligen finns de som ser både usla bilder och grisiga klockor (och utebliven beskrivning i vissa fall) som presumtiva fyndchanser. Tror de är i minoritet. Fler hoppar nog över den istället

Edit; därmed inte sagt att bilderna är usla eller beskrivningen dålig i just den här annonsen.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp