• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns säkert en bra förklaring, men någon bild i alla annonserna till klockorna som du har ute får träffar i google bildsök som länkar till gamla annonser på andra sidor. T.ex:
https://www.tradera.com/item/190120/327706113/rolex-daytona-116523-diamant-urtavla-
och rolex day date.
@Omegisten

Du borde kanske nämna att bilderna är lånade eller ta egna?

Det borde enbart vara tillåtet med egentagna bilder på den klocka som man säljer. Det finns inte ett enda bra argument för varför det skulle vara ok med lånade bilder. Jag och andra har framfört förslaget åtskilliga gånger och varje gång så får det starkt gehör från andra medlemmar, men det lämnas utan återkoppling från ledningen.

@Hook och @Leben Det är verkligen dags att göra den extremt enkla förändringen i regelverket att enbart tillåta bilder som man själv har tagit och som visar den aktuella klockan ute till försäljning om det är så att man vill utnyttja förmånen att annonsera gratis på Klocksnack.

Det borde enbart vara tillåtet med egentagna bilder på den klocka som man säljer. Det finns inte ett enda bra argument för varför det skulle vara ok med lånade bilder. Jag och andra har framfört förslaget åtskilliga gånger och varje gång så får det starkt gehör från andra medlemmar, men det lämnas utan återkoppling från ledningen.

@Hook och @Leben Det är verkligen dags att göra den extremt enkla förändringen i regelverket att enbart tillåta bilder som man själv har tagit och som visar den aktuella klockan ute till försäljning om det är så att man vill utnyttja förmånen att annonsera gratis på Klocksnack.

Det kommer att ändras till det ja.
Vi passar även på att revidera ytteriliggare.

Låter som en klockren lösning som kräver minimal administration, tack vare den här tråden lär väl antalet syndare dessutom nollas ut kontinuerligt.

Nä, det är ju inte direkt superjobbigt för den som annonserar heller :) Här kommer en annonsbild från Uhrforum på min Ezm3.

1897028-46f4b517a46d6948690401f7501b9d8d.jpg

Nä, det är ju inte direkt superjobbigt för den som annonserar heller :) Här kommer en annonsbild från Uhrforum på min Ezm3.

1897028-46f4b517a46d6948690401f7501b9d8d.jpg

Det är onekligen en fiffig och enkel lösning men den uppenbara risken om lappan ska vara synlig på varje är ju att man inte kan få till de där snygga och säljande bilderna då man ständigt måste anpassa fotot för att fånga kortet och inte enbart klockan ur den mest optimala vinkeln.

Det är onekligen en fiffig och enkel lösning men den uppenbara risken om lappan ska vara synlig på varje är ju att man inte kan få till de där snygga och säljande bilderna då man ständigt måste anpassa fotot för att fånga kortet och inte enbart klockan ur den mest optimala vinkeln.
Tror det brukar vara en av bilderna i annonsen som måste innehålla lappen, inte alla.

Varför ändra på ngt som uppenbarligen fungerar? Jag har aldrig haft problem med bilder som inte stämmer eller gamla bilder.
För oss som inte gör mycket annat än hänger här så är ju detta inget problem. Vi "känner mer eller mindre till varandra". Men forumet är större än så, och eftersom vem som helst kan registrera sig utan någon som helst bakgrundskoll så ökar risken för fula fiskar varje dag. Vi kan konstatera sen länge att forumet inte längre är vad det tidigare var. I mina ögon mestadels på ont.
Om det finns en enkel åtgärd för att säkerställa att bilder som tas verkligen är kosher. Varför ens obstruera?

För oss som inte gör mycket annat än hänger här så är ju detta inget problem. Vi "känner mer eller mindre till varandra". Men forumet är större än så, och eftersom vem som helst kan registrera sig utan någon som helst bakgrundskoll så ökar risken för fula fiskar varje dag. Vi kan konstatera sen länge att forumet inte längre är vad det tidigare var. I mina ögon mestadels på ont.
Om det finns en enkel åtgärd för att säkerställa att bilder som tas verkligen är kosher. Varför ens obstruera?

Det är ett mycket större problem med oseriösa köpare än säljare upplever jag.

Inte alls orelaterat eller OT då det är "så in i helvete" stor skillnad på att sälja en brödrost för 250kr och en Rolex för 75000kr pga bland annat rånrisk mm.
Du skall inte sitta och bedöma folks erfarenheter. Du är inte admin. Och enligt ditt tidigare inlägg har ju inte du haft några problem alls. Så dom 3 fallen av stulna bilder som diskuterades tidigare i tråden verkar inte beröra dig för du har aldrig haft problem med stulna bilder. Så lägg ner nu innan den här tråden låses.

Du skall inte sitta och bedöma folks erfarenheter. Du är inte admin. Och enligt ditt tidigare inlägg har ju inte du haft några problem alls. Så dom 3 fallen av stulna bilder som diskuterades tidigare i tråden verkar inte beröra dig för du har aldrig haft problem med stulna bilder. Så lägg ner nu innan den här tråden låses.

Min åsikt är att det är ett större problem här på KS med oseriösa köpare än oseriösa säljare.
Så tagga ner och lägg ner själv.

Min åsikt är att det är ett större problem här på KS med oseriösa köpare än oseriösa säljare.
Så tagga ner och lägg ner själv.
Absolut, det är också ett problem. Men det handlar ju om skojare i allmänhet, som i största möjliga mån vill veta vem du är, vart du bor eller ha dina pengar.
Tror Bank-ID är den bästa lösningen som skydd för både köpare och säljare.

Det krävs bara på en av bilderna....här är länk till hela annonsen. För mig är det mindre viktigt med en handskriven lapp, så när man nu ändrar till att det bara får vara egentagna bilder så är jag nöjd.

https://uhrforum.de/threads/sinn-ezm3-full-set.371888/

Okej att man ska ta egna bilder men som många skrivit på ks- 99% har aldrig haft problem med en säljare så det känns lite väl överkurs så länge det sköts eller varför ändra ett vinnande koncept? :)

Sorry, såg inte att du citerat mig när jag svarade @Alarik

Håller med om att egentagna bilder är det viktiga. Det var mer i informationssyfte hur det fungerar på Uhrforum som jag förklarade hur det går till där. Åsikten att det inte är en så värst ansträngande handling står jag dock fast vid :)

Jag har inget statistiskt underlag hur ofta det har skett, men nog plockas det bort annonser med jämna mellanrum för att det misstänks kunna vara en bluff. Med tanke på att det kan vara stora summor det handlar om är det väl utmärkt att man ständigt ser över säkerheten både för köpare och säljare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp