• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej @Tonic.
Hur kan man vara säker på att det är en LV utan cert? Dessutom, är det inte alltid Flat 4 på insert som kom med Mark 1 tavan? Utbytesinsert?

upload_2019-1-5_14-57-9.png

Hej @Tonic.
Hur kan man vara säker på att det är en LV utan cert? Dessutom, är det inte alltid Flat 4 på insert som kom med Mark 1 tavan? Utbytesinsert?

upload_2019-1-5_14-57-9.png
[/QUOTE
Referensen på boetten avslutas med ett ”T” 16610 T samtidigt som det är en mark 1 urtavla. Det finns även särskilda nummer på armbandet för den modellen för de som fortfarande är osäkra.
Nej det är inte alltid flat 4 på mark 1 tavlorna. Vad jag har läst mig till så kom Y-serien och de allra första F-serierna med Flat 4.
(Flat 4 kom även tillbaka på senare serier)
Ur samlarsynpunkt är det mark 1 som är det viktiga och antingen en Y eller F- serie. Urtavlan kan bla urskiljas genom att det finns 5st ”ticks” under och innanför ”swizz made” Även att bokstaven R i Oyster ligger innanför benen på Rolex.
Se bild:
7DE295ED-0360-4A6B-87D0-F9DECD53EB2E.jpeg

Senast ändrad:
@bbits
Har även sett att det inte står LV på certet på 16610lv Y- och F- serier. Det står endast 16610. Däremot så tror jag att det framgår av taggen, men det är ju sällan att den finns kvar.

Senast ändrad:
@Tonic

Så för att sammanfatta så finns det inget som garanterar att det är en LV, och inget ihopplock?

Vad kostar en lös 16610 F-serie numera? 60k?

Tavla kostar 50k;
https://www.tapatalk.com/groups/vintagerolexforum/fs-rolex-16610lv-mk1-dial-nos-t246344.html

Insert max 10k?

Du gör alltså en marginal på 50k+? Snyggt.
En fråga ställdes om hur man kan veta att klockan är en 16610lv utan att cert finns. Som jag vänligt förklarat så framgår det inte av certet att klockan är en 16610lv, utan där står bara referensen 16610. Certet hjälper alltså inte till vid bedömningen om klockan är en 16610lv eller ett ihopplock. Jag har nämnt vilka variabler man kan se till för att göra en bedömning om någon är tveksam.
Tycker det verkligen är ohövligt av dig att anklaga mig för att sälja en förfalskning eller ihopplock som du kallar det. Trodde att detta forum var en seriös plats för klockintresserade. Vilken skeptisism man möter...

Så för att sammanfatta ditt resonemang så anser du alltså att alla klockor som säljs utan cert är ihopplock som man ska akta sig för? Med din vidskeplighet så skulle vilket certifikat som helst framstå som en kopia för dig.

En fråga ställdes om hur man kan veta att klockan är en 16610lv utan att cert finns. Som jag vänligt förklarat så framgår det inte av certet att klockan är en 16610lv, utan där står bara referensen 16610. Certet hjälper alltså inte till vid bedömningen om klockan är en 16610lv eller ett ihopplock. Jag har nämnt vilka variabler man kan se till för att göra en bedömning om någon är tveksam.
Tycker det verkligen är ohövligt av dig att anklaga mig för att sälja en förfalskning eller ihopplock som du kallar det. Trodde att detta forum var en seriös plats för klockintresserade. Vilken skeptisism man möter...

Så för att sammanfatta ditt resonemang så anser du alltså att alla klockor som säljs utan cert är ihopplock som man ska akta sig för? Med din vidskeplighet så skulle vilket certifikat som helst framstå som en kopia för dig.
Förstår jag saken korrekt? Det kan vara ett hopplock, men du kan inte bevisa motsatsen/äktheten? Du sätter ett pris utifrån att allt är clean, men du vet inte säkert?

Varför är @Tonic 's 16610LV 75' dyrare än en i mycket fint skick från handlare här, också med Mark 1 tavla. Den har dessutom legat osåld i ett par månader.
Alla är välkommna att köpa vilket klocka de vill. Man kan alltid plocka hem en betydligt billigare från nätet utan att se den om man nu vågar det. Då är man inte alltid säker på vad man får i paketet. Eller så träffas man f2f, kollar på klockan och kommer överens.

Alla är välkommna att köpa vilket klocka de vill. Man kan alltid plocka hem en betydligt billigare från nätet utan att se den om man nu vågar det. Då är man inte alltid säker på vad man får i paketet. Eller så träffas man f2f, kollar på klockan och kommer överens.

Så du är Värd 75k mer än handlaren som Lämnar garanti ?

Är det inte enklare om du bara delar med dig av historiken för klockan? Då borde det bli enkelt utrett om det du skriver att det inte är ett hopplock går att garantera eller inte, eller hur?

Förstår jag saken korrekt? Det kan vara ett hopplock, men du kan inte bevisa motsatsen/äktheten? Du sätter ett pris utifrån att allt är clean, men du vet inte säkert?
Hur ska man garantera klockan på ett annat sätt än vad jag har gjort? Klockan har ett äkthetsintyg och den som är intresserad möter jag med en gärna upp på AD eller liknande.

Hur ska man garantera klockan på ett annat sätt än vad jag har gjort? Klockan har ett äkthetsintyg och den som är intresserad möter jag med en gärna upp på AD eller liknande.
Det är nog bäst och mest trovärdigt om du berättar historiken på klockan. En AD kan nog inte avgöra huruvida det är ett ihopplock eller inte när cert saknas.

Har själv handlat från den handlaren och det var inga problem. Förstår dock inte hur det kan skilja 75' i pris, där handlaren är den som är billigare. Brukar vara tvärt om eller likvärdigt. Men priset som sätts är såklart upp till säljaren att avgöra.

Det är nog bäst och mest trovärdigt om du berättar historiken på klockan. En AD kan nog inte avgöra huruvida det är ett ihopplock eller inte när cert saknas.

Om inte ens AD kan avgöra detta vem kan då göra det? Jag kan inte garantera mer än vad jag gjort här. Historik delar jag gärna med mig till de som är genuint intresserade av klockan.

Om inte ens AD kan avgöra detta vem kan då göra det? Jag kan inte garantera mer än vad jag gjort här. Historik delar jag gärna med mig till de som är genuint intresserade av klockan.
Det är en bra fråga. AD är tyvärr inga siare med magiska krafter. Om man begär ditt pris på uret skulle certifikat eller någon form av bevis behövas. Tyvärr verkar du inte ha något av dem.

Sagt i all välmening. Din inställning att man måste efterfråga historiken istället för att du kompletterar annonsen kommer inte att göra klockan mer lättsåld.

Dessutom är ju äkthetsintyget inte mer än att det garanterar att det är en äkta Rolex, och inte specifikt den modell som du påstår att det är. Du kanske kan hålla med om att det är en smula magstarkt att man ska betala mer än 50´extra enbart på ditt ord. Eller hur resonerade du själv när du köpte klockan?

Du skriver att klockan är en 16610LV men kan inte garantera det. När någon ifrågasätter klockan så är forumet oseriös? Jag tycker tvärtom. Det är bra att köparen får rätt vara.
Jag håller med dig. Att man ifrågasätter är bra men man ska inte anklaga någon på ett sådant oförskämt sätt. När jag tycket att jag förklarat det hela på ett mycket ärligt sätt.

Ett Rolex Service Center kan verifiera klockan mot Rolex register i alla fall. Oklart om varje AD kan det men för dem pengarna hade i alla fall jag velat ha svart på vitt att det är en äkta LV.

Ohövligt!? Finns alltid anledning till oro när det dyker upp eftertraktade klockor som kan byggas ihop av befintliga delar, särskilt när det rör sig om så stora summor. Även om det inte är du som byggt om den så är det ju också möjligt att du själv blivit blåst och nu vill dela svarte Petter vidare i ”god tro”. Om du vill bättra på dina chanser så berättar du om bakgrunden eller så säljer du den via Kaplans eller Buckan och låter dom ta risken.
För egen del så låter det märkligt att just certet och inte boxen försvunnit på en så pass ny klocka.

Sagt i all välmening. Din inställning att man måste efterfråga historiken istället för att du kompletterar annonsen kommer inte att göra klockan mer lättsåld.

Dessutom är ju äkthetsintyget inte mer än att det garanterar att det är en äkta Rolex, och inte specifikt den modell som du påstår att det är. Du kanske kan hålla med om att det är en smula magstarkt att man ska betala mer än 50´extra enbart på ditt ord. Eller hur resonerade du själv när du köpte klockan?
Jag håller med dig att det vore mera lättsålt.
Det exemplar som plockades fram från nätet är endast en av flera klockor till salu i ett prisintervall som är relativt brett. Den ensamt säger egentligen ingenting om marknaden.

Jag håller med dig att det vore mera lättsålt.
Det exemplar som plockades fram från nätet är endast en av flera klockor till salu i ett prisintervall som är relativt brett. Den ensamt säger egentligen ingenting om marknaden.

Jag tycker att du ska göra som @Zed föreslår ovan och få ett utdrag från RSC. Sen får man vara beredd att som ny på ett forum bli en smula extra granskad vid en så här pass dyr försäljning då du inte har någon historik av tidigare affärer som kan hjälpa till med att bedöma trovärdigheten.

EDIT: Ny i meningen få inlägg.

Jag tycker att du ska göra som @Zed föreslår ovan och få ett utdrag från RSC. Sen får man vara beredd att som ny på ett forum bli

Absolut kan det vara ett alternativ om en köpare skulle begära det! Jag kan förstå att jag blir extra granskad pga mina få inlägg. Jag har gjort flertalet klockaffärer via andra kanaler men ansåg att den här klockan var mer lämplig att lägga upp här då den just är speciell.

Jag tycker att du ska göra som @Zed föreslår ovan och få ett utdrag från RSC. Sen får man vara beredd att som ny på ett forum bli en smula extra granskad vid en så här pass dyr försäljning då du inte har någon historik av tidigare affärer som kan hjälpa till med att bedöma trovärdigheten.

EDIT: Ny i meningen få inlägg.
Absolut kan det vara ett alternativ om en köpare skulle begära det! Jag kan förstå att jag blir extra granskad pga mina få inlägg. Däremot förväntade mig inte att bli misstrodd. Jag har gjort flertalet klockaffärer via andra kanaler men ansåg att den här klockan var mer lämplig att lägga upp här då den just är speciell.

Senast ändrad:
Absolut kan det vara ett alternativ om en köpare skulle begära det! Jag kan förstå att jag blir extra granskad pga mina få inlägg. Däremot förväntade mig inte att bli misstrodd. Jag har gjort flertalet klockaffärer via andra kanaler men ansåg att den här klockan var mer lämplig att lägga upp här då den just är speciell.
Hade du haft full info och historik så hade det kanske lämpat sig här på KS. I detta fallet med cert borta, knapphändig historik och ett saftigt pris ovanpå det samt inlägg precis över gränsen att få sälja, ja du hör ju själv hur det låter.
Inget illa menat men det kommer nog att gå ganska trögt i denna kanalen på dessa premisser.
Sug åt dig alla tips så går det nog bra till slut :).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp