• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag köpte klockan själv i klockbutik i Emitates mall, Dubai i december, har nog kvittot kvar någonstans om det behövs.
Vad menar du med finishen, logotyp, märkningen etc?

Edit: klistrar in min annons också ifall de var bättre bilder där?
https://klocksnack.se/threads/seiko-snk063-arabic-dial.106161/
Att de säljs i butik tvivlar jag inte på, frågan är om SEIKO tillverkar dessa (denna) eller inte. Att de florerar vet jag. Du kan jämföra logotyp och finish på tavla samy finish och märkning på verk och baklock.
Seiko-5-SNK809-Review-7.jpg
 
Att de säljs i butik tvivlar jag inte på, frågan är om SEIKO tillverkar dessa eller inte. Att de florerar vet jag. Du kan jämföra logotyp och finish på tavla samy finish och märkning på verk och baklock.
Seiko-5-SNK809-Review-7.jpg
Om detta är en referens-bild som du vet är riktig så får @Mazdak jämföra sin klocka med denna då.
Har du referensbilder även på logga och finish?
 
Om detta är en referens-bild som du vet är riktig så får @Mazdak jämföra sin klocka med denna då.
Har du referensbilder även på logga och finish?
Du får Google-jämföra. Att O i SEIKO är helt runt på tavlan och att det står ”Japan” på låset gör mig tveksam, tycker även trycket på tavlan ser konstigt finisherat ut samt att märkningen på verket och på glaset ser knas ut. Det finns exempelvis mellanrum i boettnummer på glaset på baksidan som inte ska finnas där.

Jag väntar på referensbilder från en kompis i Kuwait som har köpt en från en AD där, får se vad han säger. Att dessa säljs vet jag som sagt.

Edit: Och boxen är fel.
 
Senast ändrad:
Det räcker inte att du tycker den ser OK ut eller att den florerar på eBay och Instagram, jag vill ha modellen bekräftad som en officiell produkt.

Intressant, finishen ser onekligen dålig ut. Finns det någon tråd om dessa på forumet?
Ping @Mazdak

Huruvida just den här klockan är äkta eller inte tar jag inte ställning till men jag kan bekräfta att modellen finns. Jag köpte själv några stycken när jag var nere i Abu Dhabi och en av affärerna som jag handlade i var The Watch House i Yas Mall.

Edit: Såg nu att @yonsson också bekräftat att modellen finns.
 
Tack för heads up @yonsson. Jag ska jämföra min med bilder på nätet ikväll. I och med att jag köpte här på KS så antog jag såklart att den är äkta.
Om så inte är fallet så hoppas jag att @hejsam som jag köpte av tar tillbaka klockan?
 
Tack för heads up @yonsson. Jag ska jämföra min med bilder på nätet ikväll. I och med att jag köpte här på KS så antog jag såklart att den är äkta.
Om så inte är fallet så hoppas jag att @hejsam som jag köpte av tar tillbaka klockan?
Självklart så löser vi det om så är fallet, tycker dock det är väldigt beklagligt om det skulle vara så att seriösa återförsäljare säljer fake-klockor.
Har också försökt jämföra bilder från Google samt de som tidigare varit här på forumet och kan ärligt inte se skillnaderna mot detta ex.
 
Har bild-googlat en del nu och, ärligt talat, så hittar jag inte de skillnaderna som du påpekar @yonsson.
Här nedan ser du min klocka. Under den är en bild jag tagit från nätet.
O:et i Seiko är lika runt på båda bilderna. Trycket och finish på tavlan är likadan på båda.
Foto 2019-02-11 18 13 38.jpg

IMG_8458.jpg

Nedan ser du låset på min och låset på en från nätet, där det står JAPAN på båda.
Foto 2019-02-11 18 14 51.jpg

Untitled.jpg

Nedan ser du baksidan på min jämfört med baksidan på en från nätet. Mellanrummet mellan 1 och H i boettnummer på glaset finns i båda fallen.
Foto 2019-02-11 18 16 11.jpg

IMG_8459.jpg

Nedan ser du bilderna på boxen. Första bilden är min och andra är från nätet. Och som synes så är det likadana boxar.
minbox.jpg
box.jpg
 
Har bild-googlat en del nu och, ärligt talat, så hittar jag inte de skillnaderna som du påpekar @yonsson.
Här nedan ser du min klocka. Under den är en bild jag tagit från nätet.
O:et i Seiko är lika runt på båda bilderna. Trycket och finish på tavlan är likadan på båda.
Foto 2019-02-11 18 13 38.jpg

IMG_8458.jpg

Nedan ser du låset på min och låset på en från nätet, där det står JAPAN på båda.
Foto 2019-02-11 18 14 51.jpg

Untitled.jpg

Nedan ser du baksidan på min jämfört med baksidan på en från nätet. Mellanrummet mellan 1 och H i boettnummer på glaset finns i båda fallen.
Foto 2019-02-11 18 16 11.jpg

IMG_8459.jpg

Nedan ser du bilderna på boxen. Första bilden är min och andra är från nätet. Och som synes så är det likadana boxar.
minbox.jpg
box.jpg
Rätta mig om jag har fel men var inte @yonsson poäng att det var oklart huruvida seiko ens tillverkade de här klockorna? Dvs att din inte skulle vara en kopia av ett original utan att det utförandet inte över huvud taget tillverkas av seiko?
 
Rätta mig om jag har fel men var inte @yonsson poäng att det var oklart huruvida seiko ens tillverkade de här klockorna? Dvs att din inte skulle vara en kopia av ett original utan att det utförandet inte över huvud taget tillverkas av seiko?
Han skrev i ett inlägg att hans vän köpt en från en AD i Kuwait, vilket tyder på att modellen finns och tillverkas av Seiko.
 
Senast ändrad:
Jag pudlar! Har nu fått jämförelsefoton och bekräftelse från folk både i Kuwait och Singapore att seriösa Seiko ADs säljer dessa. De bilder jag fått skickade överensstämmer med den annonserade klockan. Fel av mig alltså, hoppas ingen skada är skedd @Mazdak , jag bjuder på en bump som eventuella plåster på såren.
 
Jag pudlar! Har nu fått jämförelsefoton och bekräftelse från folk både i Kuwait och Singapore att seriösa Seiko ADs säljer dessa. De bilder jag fått skickade överensstämmer med den annonserade klockan. Fel av mig alltså, hoppas ingen skada är skedd @Mazdak , jag bjuder på en bump som eventuella plåster på såren.
Ingen fara. Du gör bara ditt jobb. Jag tror vi alla verkligen uppskattar att du lägger tid och energi på att hålla hög kvalité på detta forum. Önskar dig en fortsatt fin dag.
 
Jag pudlar! Har nu fått jämförelsefoton och bekräftelse från folk både i Kuwait och Singapore att seriösa Seiko ADs säljer dessa. De bilder jag fått skickade överensstämmer med den annonserade klockan. Fel av mig alltså, hoppas ingen skada är skedd @Mazdak , jag bjuder på en bump som eventuella plåster på såren.
Skönt att få det bekräftat @yonsson, uppskattar din kunskap och din grävning just i denna klocka. Känner såklart också ett stort ansvar när jag själv sålde klockan till @Mazdak, men slutet gott allting gott!

Det känns riktigt tråkigt om det är så att seriösa Seiko-återförsäljare säljer fake, är det en grej?
 
Men hallå alla. Är det verkligen ok med dessa påhopp utan att ha kollat upp saken ordentligt INNAN? "Jag tycker att den ser konstig ut..." "Dålig finish...) Är det verkligen ok?

Oftast tycker jag inte att denna tråd fungerar som den skall. Mest pajkastning faktiskt. Är det inte vanligt hyfs att först skicka ett pm och invänta svar innan man lägger upp här? Jag tycker det iaf. Men jag har inga "bror duktig" gener så kanske är det därför.
 
Men hallå alla. Är det verkligen ok med dessa påhopp utan att ha kollat upp saken ordentligt INNAN? "Jag tycker att den ser konstig ut..." "Dålig finish...) Är det verkligen ok?

Oftast tycker jag inte att denna tråd fungerar som den skall. Mest pajkastning faktiskt. Är det inte vanligt hyfs att först skicka ett pm och invänta svar innan man lägger upp här? Jag tycker det iaf. Men jag har inga "bror duktig" gener så kanske är det därför.
Håller med.. Känns som det ofta ropas varg här inne
 
Men hallå alla. Är det verkligen ok med dessa påhopp utan att ha kollat upp saken ordentligt INNAN? "Jag tycker att den ser konstig ut..." "Dålig finish...) Är det verkligen ok?

Oftast tycker jag inte att denna tråd fungerar som den skall. Mest pajkastning faktiskt. Är det inte vanligt hyfs att först skicka ett pm och invänta svar innan man lägger upp här? Jag tycker det iaf. Men jag har inga "bror duktig" gener så kanske är det därför.
Kan man tycka, samtidigt ska man inte underskatta nyttan av att vara kritisk och alert. Förstår exakt vad @yonsson reagerade på här, den är väldigt dålig finish på klockan. Tycker man får väga den potentiella skadan vägt mot nyttan att ta upp frågor som dessa. Vilken nivå man skall hålla och hur försiktig man bör vara kommer vi nog aldrig fram till, däremot tycker jag din ton när du antyder att det skulle handla om påhopp, pajkastning och "bror duktig" är mycket tråkig. Du tror man reagerar på tveksamma objekt för man tycker det är kul?
 
Intressant, finishen ser onekligen dålig ut. Finns det någon tråd om dessa på forumet?

Intressant. Har du ägt en Seiko 5:a? Och som var i bra finish?
Kan man tycka, samtidigt ska man inte underskatta nyttan av att vara kritisk och alert. Förstår exakt vad @yonsson reagerade på här, den är väldigt dålig finish på klockan. Tycker man får väga den potentiella skadan vägt mot nyttan att ta upp frågor som dessa. Vilken nivå man skall hålla och hur försiktig man bör vara kommer vi nog aldrig fram till, däremot tycker jag din ton när du antyder att det skulle handla om påhopp, pajkastning och "bror duktig" är mycket tråkig. Du tror man reagerar på tveksamma objekt för man tycker det är kul?

Hade dina Seiko 5 bättre finish?
 
Jag har visserligen bara ägt 1 (och den köpte jag ny) och finishen var sådär. Men det är o andra sidan kostar de runt 2000kr så kanske inte så konstigt kanske. Men din kanske hade mkt bättre finish?
Har ingen aning vad du är ute efter? Ser bara ut som du vill bråka och smutsa ner tråden med tråkig attityd. Känns inte som detta leder till något gott så jag lämnar nu.
 
Men hallå alla. Är det verkligen ok med dessa påhopp utan att ha kollat upp saken ordentligt INNAN? "Jag tycker att den ser konstig ut..." "Dålig finish...) Är det verkligen ok?

Oftast tycker jag inte att denna tråd fungerar som den skall. Mest pajkastning faktiskt. Är det inte vanligt hyfs att först skicka ett pm och invänta svar innan man lägger upp här? Jag tycker det iaf. Men jag har inga "bror duktig" gener så kanske är det därför.
Hade jag inte tyckt den såg tveksam ut så hade jag inte lyft det. Satt givetvis och sökte info även innan jag lyfte det i tråden, parallellt med att jag väntade svar från SEIKO-folk jag känner i arabisktalande länder. Efter att ha ägt ett gäng Seikos anser jag mig ha hyfsad koll på vad som sticker ut som SEIKO eller icke SEIKO och olika ADs. Så ja, märklig märkning, märklig finish är absolut skäl nog att lyfta en klocka.

Eftersom vi inte tillåter varumärkningsförfalskningar så tycker jag absolut man ska lyfta tveksamheter direkt istället för att sköta det i PM.
 
Har ingen aning vad du är ute efter? Ser bara ut som du vill bråka och smutsa ner tråden med tråkig attityd. Känns inte som detta leder till något gott så jag lämnar nu.

Synd att du tycker så. Jag är bara genuint intresserad av din kommentar om klockan och vilken kunskap om objektet du hade för ditt påstående.
 
Hade jag inte tyckt den såg tveksam ut så hade jag inte lyft det. Satt givetvis och sökte info även innan jag lyfte det i tråden, parallellt med att jag väntade svar från SEIKO-folk jag känner i arabisktalande länder. Efter att ha ägt ett gäng Seikos anser jag mig ha hyfsad koll på vad som sticker ut som SEIKO eller icke SEIKO och olika ADs. Så ja, märklig märkning, märklig finish är absolut skäl nog att lyfta en klocka.

Eftersom vi inte tillåter varumärkningsförfalskningar så tycker jag absolut man ska lyfta tveksamheter direkt istället för att sköta det i PM.

Jag förstår det där med förfalskningar och det är ett otyg som tyvärr blir allt vanligare. Inte minst Rolex.
Men efter en snabb googling på objektet hittade jag inga skillnader alls. Och det verkar ingen annan ha gjort heller. Därav min kommentar. Jag tänker inte fortsätta diskussionen och hoppas att du får en fortsatt trevlig kväll:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp