• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag förstår det där med förfalskningar och det är ett otyg som tyvärr blir allt vanligare. Inte minst Rolex.
Men efter en snabb googling på objektet hittade jag inga skillnader alls. Och det verkar ingen annan ha gjort heller. Därav min kommentar. Jag tänker inte fortsätta diskussionen och hoppas att du får en fortsatt trevlig kväll:)
Om du är så bra på Google så kanske du kan hitta några fler moderna och äkta SEIKO 5-modeller där det står ”Japan” på spännet.
 
Kan det vara så att anledningen till att finishen på tavlan ser tveksam ut är att jag använt zoomfunktionen på en kass iPhone 7-kamera? @yonsson
Njä, jag har kollat på andra exemplar också och jag tycker fortfarande vissa saker sticker ut som väldigt märkliga, exempelvis tavlans tryck och logo. Men den säljs av officiella återförsäljare så måste man utgå ifrån att modellen är OK.
 
Flera AD som säljer till gråhandel "glömmer" fylla i datum och kunds namn för att det blir enklare för dealer att lagerhålla bitar som inte blir 6 månader gamla enligt garanti kortet

Edit: Ovanligt nuförtiden att korten ej dateras då garantin aktiveras digitalt idag. Men utan namn förekommer frekvent.
Kan man inte som kund gå in och be dem fylla i detta i efterhand?
 
9331E161-2C4E-4F7F-830E-71E3374F9DEE.jpeg
64C3803D-906A-4ED9-AB04-57EA6D36943F.jpeg
54F2967D-430D-4FC8-B569-5D93FB26FFAF.jpeg

Bra googlat! Om du vill veta vad jag gick igång så jämför finishen mellan SNKP21 och SNK063 så ser du vad jag menar med skillnader i finish på tryck och skillnader i form på SEIKO-logo och på femman.
 
Klockorna brukar generellt inte säljas till kunder i landet där butiken ligger;)
Vet att detta hänt av en vän som köpt en rolex av gråis som köpt den från AD i Sverige. Han fick cert med ads namn men det stod ingen datum stämpel eller namn.
Går det att fixa för han i efterhand då?
 
Vet att detta hänt av en vän som köpt en rolex av gråis som köpt den från AD i Sverige. Han fick cert med ads namn men det stod ingen datum stämpel eller namn.
Går det att fixa för han i efterhand då?
Det finns några trådar på Rolexforums om exakt den grejen. Då har ADn vägrat erkänna att klickan är från dem.
 
Vet att detta hänt av en vän som köpt en rolex av gråis som köpt den från AD i Sverige. Han fick cert med ads namn men det stod ingen datum stämpel eller namn.
Går det att fixa för han i efterhand då?

Be han gå till butiken ifråga, Dom har nog bara "glömt" den lilla detaljen som att fylla i alla uppgifter.
 
Vet att detta hänt av en vän som köpt en rolex av gråis som köpt den från AD i Sverige. Han fick cert med ads namn men det stod ingen datum stämpel eller namn.
Går det att fixa för han i efterhand då?
Jag köpte en beggad Rolex stämplad ifrån Svensk AD men som saknade datum. Jag antar och förmodar att denna var grå'ad..

Skickade mail till ADn ifråga som bad mig skicka bild på klocka (där man såg serienr) tillsammans med bild på certet. De kollade sedan upp denna i deras databas/system/sålda klockor eller liknande och kunde se när den var såld/utplockad..
Jag blev ombedd att fylla i rätt datum och ta ett foto och skicka tillbaka till dem som "bevis", som tack för besväret fick jag en Rolex Giveaway hemskickad till mig :)
 
Nu kommer väl @Tigerrrr få ett psykbryt, men jag tänker inte mesa för att folk tycker jag är jobbig, jag föredrar att reda ut saker och att sanningen kommer fram även om jag precis som alla andra har fel ibland.

Jag fick svar på mail från SEIKO nu. De säger att de varken kan dementera eller bekräfta klockor på distans men att de tillverkade denna modell 2002-2003 och att den inte tillverkats sedan dess. De säger även att det nu florerar fakes både i butiker och online. Det går att se på klockans serienummer när den är tillverkad.

Ni kan göra vad ni vill med denna info, Jag vidhåller att det finns fler saker som ser off ut på klockan.

Glömde tagga @Mazdak
 
Så dom menar att om man handlar hos Seiko-ad så kan man få fake? Eller menar dom hos gråisar?
Dom menar det de skriver. Jag tänker inte värdera informationen, förmedlar bara den info jag får fram. Jag har aldrig varit i Abu Dhabi, Singapore eller i Kuwait, vet inte hur höga krav de har på sina Ads där eller om de aktivt motarbetar fakes i de områdena.
 
  • Like
Reactions: M.U
Jag fick svar på mail från SEIKO nu. De säger att de varken kan dementera eller bekräfta klockor på distans men att de tillverkade denna modell 2002-2003 och att den inte tillverkats sedan dess. De säger även att det nu florerar fakes både i butiker och online. Det går att se på klockans serienummer när den är tillverkad.

Ni kan göra vad ni vill med denna info, Jag vidhåller att det finns fler saker som ser off ut på klockan.

Glömde tagga @Mazdak

Okej, får kolla serienummer när jag kommer hem ikväll då. Återkommer.

Syns på bild #3, 82xxxx. Årssiffran är alltså 8 vilket inte stämmer med infon @yonsson fick från Seiko.

Noterade även att urverket är ett 7S26C. På https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_7S26 går att läsa följande:

The 7S26A was the original movement, introduced in 1996. It was revised with an Etachron regulator in 2006, becoming the 7S26B. Another revision, the 7S26C began appearing in 2011.

Om de tillverkades -02/03 borde alltså urverket vara 7S26A.
 
Nu har jag tittat närmare på klockan och sökt fram året.
Precis som tidigare nämnt så stämmer inte serienummer överens med informationen som @yonsson fått från SEIKO. Se nedan:
Screenshot 2019-02-21 at 09.48.49.png

@yonsson du kan ta bort säljannonsen helt och hållet. Denna klocka skall inte finnas på Klocksnack. Tråkigt att det blivit såhär. Jag köpte klockan i god tro från @hejsam som i sin tur köpt den i god tro från Seiko AD i Dubai. Se stämplat cert nedan. Sjukt märkligt att de säljer icke-genuina klockor. Bör man anmäla det till Seiko?
Foto 2019-02-21 09 50 26.jpg
 
Nu har jag tittat närmare på klockan och sökt fram året.
Precis som tidigare nämnt så stämmer inte serienummer överens med informationen som @yonsson fått från SEIKO. Se nedan:
Screenshot 2019-02-21 at 09.48.49.png

@yonsson du kan ta bort säljannonsen helt och hållet. Denna klocka skall inte finnas på Klocksnack. Tråkigt att det blivit såhär. Jag köpte klockan i god tro från @hejsam som i sin tur köpt den i god tro från Seiko AD i Dubai. Se stämplat cert nedan. Sjukt märkligt att de säljer icke-genuina klockor. Bör man anmäla det till Seiko?
Foto 2019-02-21 09 50 26.jpg
Du får göra vad du vill med infon. Oavsett om det är en bra AD eller inte så kan vi i alla fall konstatera att de inte fyllt i cert korrekt.
 
Nu har jag tittat närmare på klockan och sökt fram året.
Precis som tidigare nämnt så stämmer inte serienummer överens med informationen som @yonsson fått från SEIKO. Se nedan:
Screenshot 2019-02-21 at 09.48.49.png

@yonsson du kan ta bort säljannonsen helt och hållet. Denna klocka skall inte finnas på Klocksnack. Tråkigt att det blivit såhär. Jag köpte klockan i god tro från @hejsam som i sin tur köpt den i god tro från Seiko AD i Dubai. Se stämplat cert nedan. Sjukt märkligt att de säljer icke-genuina klockor. Bör man anmäla det till Seiko?
Foto 2019-02-21 09 50 26.jpg
Kan inte bedöma klockan, men all heder åt dig som drar tillbaka vid tveksamhet!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp