• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker att hela grejen känns väldigt konstig, det du säger @yonsson är alltså att klockan som jag tillsammans med flera andra på forumet samt väldigt många på andra klockforum runt om i världen köpt av Seiko AD.
Är fake, modellen har aldrig tillverkats av Seiko och att ingen annan innan varesig på detta forumet eller andra forum påpekat detta tidigare?
 
Tycker att hela grejen känns väldigt konstig, det du säger @yonsson är alltså att klockan som jag tillsammans med flera andra på forumet samt väldigt många på andra klockforum runt om i världen köpt av Seiko AD.
Är fake, modellen har aldrig tillverkats av Seiko och att ingen annan innan varesig på detta forumet eller andra forum påpekat detta tidigare?

Modellen har tillverkats av Seiko mellan 2002 och 2003 enligt

Jag fick svar på mail från SEIKO nu. De säger att de varken kan dementera eller bekräfta klockor på distans men att de tillverkade denna modell 2002-2003 och att den inte tillverkats sedan dess. De säger även att det nu florerar fakes både i butiker och online. Det går att se på klockans serienummer när den är tillverkad.

Detta låter som att det borde tas upp med den AD där klockan såldes - Du ska ju inte heller behöva oroa dig över att få någon oegentligt från en AD. Hoppas det löser sig för alla inblandade.
 
Tycker att hela grejen känns väldigt konstig, det du säger @yonsson är alltså att klockan som jag tillsammans med flera andra på forumet samt väldigt många på andra klockforum runt om i världen köpt av Seiko AD.
Är fake, modellen har aldrig tillverkats av Seiko och att ingen annan innan varesig på detta forumet eller andra forum påpekat detta tidigare?
Du får värdera informationen hur du vill. Det jag säger är att jag tycker att vissa detaljer inte överrensstämmer med klockor tillverkade av SEIKO samt att SEIKO säger att dessa tillverkats 2002-2003 men inte produceras nu. Vet inte vad du har för källor på att modellen är ok men bara för att en modell florerar på forum betyder inte det att modellen är OK.

Anledningen att jag tog upp det var som sagt finishen. Vad du vill tro lägger jag mig inte i men jag litar på min egen erfarenhet vad gäller SEIKO samt på kontakten på SEIKO. Det KAN däremot vara fel av mig.
 
Du får värdera informationen hur du vill. Det jag säger är att jag tycker att vissa detaljer inte överrensstämmer med klockor tillverkade av SEIKO samt att SEIKO säger att dessa tillverkats 2002-2003 men inte produceras nu. Vet inte vad du har för källor på att modellen är ok men bara för att en modell florerar på forum betyder inte det att modellen är OK.

Anledningen att jag tog upp det var som sagt finishen. Vad du vill tro lägger jag mig inte i men jag litar på min egen erfarenhet vad gäller SEIKO samt på kontakten på SEIKO. Det KAN däremot vara fel av mig.
Kan du inte bifoga alternativt PM:a mig din mail-konversation med Seiko samt vilken kontaktperson på Seiko du pratat med?
 
Kan du inte bifoga alternativt PM:a mig din mail-konversation med Seiko samt vilken kontaktperson på Seiko du pratat med?
Nej. :) Det är inget officiellt uttalande och jag förmedlar inte kontakter. Vill du ta kontakt med SEIKO så får du gå den vanliga vägen, antingen via Optura eller via kontaktformuläret på seikos hemsida.
 
Nej. :) Det är inget officiellt uttalande och jag förmedlar inte kontakter. Vill du ta kontakt med SEIKO så får du gå den vanliga vägen, antingen via Optura eller via kontaktformuläret på seikos hemsida.
Okej, så den enda källan som finns på dina påståenden angående denna klocka och modell kommer från hemliga konversationer med hemlig kontakt på Seiko som du inte vill visa upp?
 
Bra detektivarbete @yonsson. Jag lovar att inte få ett psykbryt:D Tillverkar Seiko alla sina klockor själva? Kan vissa klockor tillverkas på licens (speciellt klockor med udda tavlor till specifika marknader)? Seiko är ju ett gigantiskt klockföretag på billigare modeller och har din kontakt (på Seiko Sverige?) koll på allt och alla?

Ett förslag är att @Mazdak behåller annonsen och hänvisar till ditt inlägg. Tills eventuellt mer information framkommer.
 
Klockan behöver väl inte vara fejk? Kan det inte vara så att klocka Är en seiko Och någon har fått för sig att göra egna tavlor då Modellen sålde jättebra där Nere?? Alltså en seiko med Am tavla?
 
Okej, så den enda källan som finns på dina påståenden angående denna klocka och modell kommer från hemliga konversationer med hemlig kontakt på Seiko som du inte vill visa upp?
Korrekt. Vet inte ens vem du är, varför skulle jag då offentliggöra en kontaktperson som gör ett inofficiellt uttalande på distans? Brukar du röja dina kontakter när de gör uttalanden? Det står till och med i mailet när man mailar med CS-avdelningen att konversationerna inte ska offentliggöras då de inte är officiella uttalanden.
 
Bra detektivarbete @yonsson. Jag lovar att inte få ett psykbryt:D Tillverkar Seiko alla sina klockor själva? Kan vissa klockor tillverkas på licens (speciellt klockor med udda tavlor till specifika marknader)? Seiko är ju ett gigantiskt klockföretag på billigare modeller och har din kontakt (på Seiko Sverige?) koll på allt och alla?

Ett förslag är att @Mazdak behåller annonsen och hänvisar till ditt inlägg. Tills eventuellt mer information framkommer.
Det finns lokala specialboxar och giveaways som tillverkats lokalt och inte är officiella seikoprodukter men ändå lokalt behandlas som om de vore officiella SEIKO-produkter så inget är omöjligt. Jag litar på min kontakt.
 
Korrekt. Vet inte ens vem du är, varför skulle jag då offentliggöra en kontaktperson som gör ett inofficiellt uttalande på distans? Brukar du röja dina kontakter när de gör uttalanden? Det står till och med i mailet när man mailar med CS-avdelningen att konversationerna inte ska offentliggöras då de inte är officiella uttalanden.
Jag förstår dig och vad du menar. Men du måste också förstår att du sätter flera personer i en svår sits med dina uttalande både igår och idag?

Att påpeka att denna klocka tillsammans med flera anda på forumet är fel/fake för att sedan avsluta med ”du får värdera informationen hur du vill” och ”det KAN däremot vara fel av mig”.

Då ser jag inte riktigt poängen med hela uttalandet i tråden då slutsatsen blir att du tror klockan är fel men är inte helt säker.

Vad ska detta tillföra tråden och hur ska det hjälpa köpare och säljare på forumet?
 
Jag förstår dig och vad du menar. Men du måste också förstår att du sätter flera personer i en svår sits med dina uttalande både igår och idag?

Att påpeka att denna klocka tillsammans med flera anda på forumet är fel/fake för att sedan avsluta med ”du får värdera informationen hur du vill” och ”det KAN däremot vara fel av mig”.

Då ser jag inte riktigt poängen med hela uttalandet i tråden då slutsatsen blir att du tror klockan är fel men är inte helt säker.

Vad ska detta tillföra tråden och hur ska det hjälpa köpare och säljare på forumet?
Läs tråden igen, jag har inte skrivit att jag är säker på att den är fake. Jag tycker däremot att detaljer är off. Jag bryr mig inte om hur många det florerar. Annonsen ligger kvar, eller hur? Vill du reda i detta så är det upp till dig. Jag tänker inte undanhålla information bara för att det blir obekvämt. Det är inte min klocka, hade det varit det så hade jag lämnat den till SEIKO för bedömning.
 
Jag förstår dig och vad du menar. Men du måste också förstår att du sätter flera personer i en svår sits med dina uttalande både igår och idag?

Att påpeka att denna klocka tillsammans med flera anda på forumet är fel/fake för att sedan avsluta med ”du får värdera informationen hur du vill” och ”det KAN däremot vara fel av mig”.

Då ser jag inte riktigt poängen med hela uttalandet i tråden då slutsatsen blir att du tror klockan är fel men är inte helt säker.

Vad ska detta tillföra tråden och hur ska det hjälpa köpare och säljare på forumet?
Det hjälper ju väldigt många. Hade jag varit intresserad av modellen hade jag undvikit köp om de inte ligger inom den beskrivning @yonsson delade med sig av. Sedan får väl var och en avgöra om de litar på uppgifterna eller ej.
 
Står det seiko på en AM-tavla är den ju fejk. :(


Tavlan ja, inte klockan :) som sagt, kanske en enkel grej dem. Låter någon göra då Modellen sålde som Smör.. Och kostar klockan 500kr där nere, så ja.... Folk kanske inte bryr sig om att det är en AM tavla. Men våra svenska Ad.S gör mkt. Skumt dom också. Allt handlar om sälj :D

Oavsett så är det ju fel AV ad ja och om det nu faktiskt är så, så är det ju fel att sälja med den tavlan här.


Kan inte någon bara kontakta aktuell AD med den information vi fått så slipper vi alla återigen spekulera. .
 
Här en fråga som grundas i genuint köpintresse:
Bra pris tänkte jag, men stämmer tavlan med boetten? Är ganska noob på dessa så jag taggar @yonsson & @Compiss
En snabb googling indikerar att den helguldiga tavlan hör till förgylld boett+länk.
https://forum.tz-uk.com/showthread.php?425726-Seiko-6139-6012-new-old-stock

@Xaxy96
https://klocksnack.se/threads/seiko-6139-6012.107830/
Verket (eller i alla fall de synliga delarna) är med största sannolikhet flyttat. Jag skrev det i 6139-tråden men nu har väl klockan bytt ägare.
 
Senast ändrad:
Vet inte om det är @Ahla77 som satt ihop den men han verkar modda en del själv i alla fall. Byta delar mellan boetter osv.
Kan mkt väl vara så. Bara nämnd som tryckt på gilla
18088AE7-9939-4DF4-871E-D250DA1E8156.png
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp