• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

RobVintage

Panerai
Finns folk som glömt/inte tänkt på att klockan polerats vid service. Iaf om man ska tro på vad de säger.

Jo, jag är rätt så skön, tack för frågan :heart:

@Aurum svarar på frågeställningen ovanför. Det borde räcka med bra bilder, punkt. Speciellt med tanke på hur det nästan regelmässigt ifrågasätts om påståendet verkligen stämmer i de annonser som skriver orörd/opolerad.

Det är inget man glömmer, det kallas att man ljuger. Vidare så håller jag med om att man ska vara försiktig med att påstå saker man inte har 100 koll på men att förbjuda blir lite DDR
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är inget man glömmer, det kallas att man ljuger. Vidare så håller jag med om att man ska vara försiktig med att påstå saker man inte har 100 koll på men att förbjuda blir lite DDR
Har varit folk utan direkt intresse som ägt uren i många år. De kan dock helt klart ljuga också, det har jag ingen aning om.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Finns folk som glömt/inte tänkt på att klockan polerats vid service. Iaf om man ska tro på vad de säger.
Det stämmer. Hade min Heuer Carrera pp service 2015 på Kaplans och de var nära på att polera ”utan att fråga”. Men de ringde och ville dubbelkolla att det var enligt ÖK vilket jag direkt avböjde.

Kanske lite off topic, men finns en Rolex OQ ref 17000 på blocket just nu med utsökt svart tavla. Fångade mitt intresse direkt meeen säljaren påstår att serie nret rykt i en polering... försäkringsbluff eller stöld tro?
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Det är inget man glömmer, det kallas att man ljuger. Vidare så håller jag med om att man ska vara försiktig med att påstå saker man inte har 100 koll på men att förbjuda blir lite DDR

Har varit folk utan direkt intresse som ägt uren i många år. De kan dock helt klart ljuga också, det har jag ingen aning om.

Just så. Personer utan överdrivet klockintresse har måttlig eller ingen koll på om det ingår polering i en service eller inte. Hade man frågat mig för ett par år sedan hade jag utgått ifrån att det var något som gjordes extra och följaktligen "ljugit".

/B
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det stämmer. Hade min Heuer Carrera pp service 2015 på Kaplans och de var nära på att polera ”utan att fråga”. Men de ringde och ville dubbelkolla att det var enligt ÖK vilket jag direkt avböjde.

Kanske lite off topic, men finns en Rolex OQ ref 17000 på blocket just nu med utsökt svart tavla. Fångade mitt intresse direkt meeen säljaren påstår att serie nret rykt i en polering... försäkringsbluff eller stöld tro?

Skulle aldrig hända vid en normal eller t o m halvnormal polering.
 

DrKlocka

Audemars
Det är inget man glömmer, det kallas att man ljuger. Vidare så håller jag med om att man ska vara försiktig med att påstå saker man inte har 100 koll på men att förbjuda blir lite DDR
Jodå, förr var det standard att det ingick i en service och inget man reflekterade över. Klockan kändes "fräsch" efter service men reflekterade sällan över att den blivit polerad.
 

DrKlocka

Audemars
Det stämmer. Hade min Heuer Carrera pp service 2015 på Kaplans och de var nära på att polera ”utan att fråga”. Men de ringde och ville dubbelkolla att det var enligt ÖK vilket jag direkt avböjde.

Kanske lite off topic, men finns en Rolex OQ ref 17000 på blocket just nu med utsökt svart tavla. Fångade mitt intresse direkt meeen säljaren påstår att serie nret rykt i en polering... försäkringsbluff eller stöld tro?
Lägg gärna upp bild. Serienummer på äldre Rolex kan förstöras av korrosion mellan bandhornen och är inte särskilt ovanligt. Många försöker polera bort korrosionen och ja, då försvinner ju ännu mer av serienumret. Känns långsökt att försöka ta bort serienumret på en gammal oysterquartz, men man vet ju aldrig.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Lägg gärna upp bild. Serienummer på äldre Rolex kan förstöras av korrosion mellan bandhornen och är inte särskilt ovanligt. Många försöker polera bort korrosionen och ja, då försvinner ju ännu mer av serienumret. Känns långsökt att försöka ta bort serienumret på en gammal oysterquartz, men man vet ju aldrig.
Har ingen bild dessvärre, här är annonsen: https://www.blocket.se/vi/82143993.htm

Ja precis, långsökt och då känns något galet med klockan. Men inte långsökt om syftet var FB eller klockan är stulen för att dölja spår.

Tänker mig att om nu korrosion uppstår och man vill polera bort det bör man vara relativt försiktig med en klocka som ändå kostar en del.

Nåväl, magkänslan säger att något sol sagt är galet.
 

DrKlocka

Audemars
Har ingen bild dessvärre, här är annonsen: https://www.blocket.se/vi/82143993.htm

Ja precis, långsökt och då känns något galet med klockan. Men inte långsökt om syftet var FB eller klockan är stulen för att dölja spår.

Tänker mig att om nu korrosion uppstår och man vill polera bort det bör man vara relativt försiktig med en klocka som ändå kostar en del.

Nåväl, magkänslan säger att något sol sagt är galet.
Har själv haft gammal Rolex utan synligt serienummer utan att vara orolig.
Men ja, den annonsen ser inte helt ok ut. Hade nog också avvaktat om jag varit du. Finns fler, finare exemplar där ute där man slipper tänka på bekymmer.

.. Vill man ha en lättsåld klocka lägger man ju ut en eller flera bättre bilder än det där.
 

poormans

Rolex
Det stämmer. Hade min Heuer Carrera pp service 2015 på Kaplans och de var nära på att polera ”utan att fråga”. Men de ringde och ville dubbelkolla att det var enligt ÖK vilket jag direkt avböjde.

Kanske lite off topic, men finns en Rolex OQ ref 17000 på blocket just nu med utsökt svart tavla. Fångade mitt intresse direkt meeen säljaren påstår att serie nret rykt i en polering... försäkringsbluff eller stöld tro?

Serie nr på oysterquartz sitter ju så till att det lätt försvinner vid några poleringsf
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Om man har ägt klockan från första början så är det kanske en annan sak. Att du har fått muntlig information ab den tidigare ägaren är enligt mig lika lite värt som att service är gjord men utan papper att bekräfta det. Jag tror att du förstår andemeningen.
Jag har ägt min 14060 sen ny. Den är bara servad en gång och tack vare att jag hittade hit innan och fick klart för mig att polering är dåligt kunde jag aktivt välja bort det. Hade jag inte varskott ”polera ej” hade det blivit gjort på rutin. Mitt inlägg är inte något ställningstagande i diskussionen utan enbart en anekdot från mig.
Bilder är alltid kul.:)
11B57404-856B-4C7F-B8B6-97951E45BFD0.jpeg
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Har själv haft gammal Rolex utan synligt serienummer utan att vara orolig.
Men ja, den annonsen ser inte helt ok ut. Hade nog också avvaktat om jag varit du. Finns fler, finare exemplar där ute där man slipper tänka på bekymmer.

.. Vill man ha en lättsåld klocka lägger man ju ut en eller flera bättre bilder än det där.
Håller helt med dig @JohanSA. Serie nr eller ej var det också magkänslan av annonsen som inte kändes helt ok. Jakten på en OQ med svart tavla fortsätter... :)
 

poormans

Rolex
Absolut men klockorna är oftast ifrån ca 1975 och framåt så några poleringar är inget konstigt
Sen har ju priserna skenat rejält för ca 10 år sedan gick vanlig stål oysterquartz att köpa för strax under 15k och de var ointressanta för de flesta utanför rolexsfären
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Rullar väl på bra här...

Ja absolut, bara en smula larvigt att den andra blev låst när samma diskussioner tillåts och förs här. Trådens rubrik gör säkert också att många inte ens går in och läser vilket är synd då den i många fall kan rädda en köpare att gå på en nit, speciellt lite nyare medlemmar.

Gillade din moderering i RP-tråden och inlägget att det blir avstängningar utan förvarning om man inte håller stilen. Bättre att tillämpa det i trådar med tendens att spåra än att tillämpa kollektiv bestraffning och låsa.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@EHaqua

Jag är intresserad sedan en tid tillbaka av en Seiko 7002 beroende på utförande och såg din annons; Det står att visare och tavla är utbytta. Är det original eller "AM"? Det finns inga bilder?... hur ska det gå att sälja utan bilder... Och vad är det för nån slags 7002?

https://klocksnack.se/threads/seiko-7002.102714/

Edit; där kom det en bild. Klicka gärna på visa full storlek så underlättar det för oss lata:)

(Och om någon undrar varför det inte PM;as istället för fråga här är skälet att jag tycker det har en informerande funktion för andra, att exempelvis oerfarna annonsörer får tips om hur annonser bör vara utformade m.m.)
 
Senast ändrad:

Makkanxd

Rolex
@EHaqua

Jag är intresserad sedan en tid tillbaka av en Seiko 7002 beroende på utförande och såg din annons; Det står att visare och tavla är utbytta. Är det original eller "AM"? Det finns inga bilder?... hur ska det gå att sälja utan bilder... Och vad är det för nån slags 7002?

https://klocksnack.se/threads/seiko-7002.102714/

(Och om någon undrar varför det inte PM;as istället för fråga här är skälet att jag tycker det har en informerande funktion, att exempelvis oerfarna annonsörer får info om hur annonser bör vara utformade m.m.)
När man gör en annons så måste man ju kryssa i att man lagt in bilder. Varför kryssa i och sen skita i att lägga till? :) @EHaqua
 

EHaqua

Breitling
Hej Ursinne!
Jag uppfattar tonen i denna tråd såsom den speglar ditt profilnamn. :bored:
Nåväl; här kommer förklaring till varför bilden inte kom med vid första försöket (du var väldigt snabb med din feedback);)
Det var så att jag hade alla avsikter att publicera med bild, men när jag skulle hämta bilden i min bildström så kom inte KS’s plattform åt mina bilder. Detta trots att jag lyckats publicera annan annons med bild endast minuter tidigare. Istället för att börja om med hela proceduren (och låtit all text försvinna) så valde jag att publicera för att sedan (”direkt”) gå in och justera min annons i förhoppning att denna ”hick-up” då skulle lösa sig vilket också var fallet. Däremellan hann du utfärda dina troligen välmenade synpunkter!! Så var det! Ha en skön Söndag!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej Ursinne!
Jag uppfattar tonen i denna tråd såsom den speglar ditt profilnamn. :bored:
Nåväl; här kommer förklaring till varför bilden inte kom med vid första försöket (du var väldigt snabb med din feedback);)
Det var så att jag hade alla avsikter att publicera med bild, men när jag skulle hämta bilden i min bildström så kom inte KS’s plattform åt mina bilder. Detta trots att jag lyckats publicera annan annons med bild endast minuter tidigare. Istället för att börja om med hela proceduren (och låtit all text försvinna) så valde jag att publicera för att sedan (”direkt”) gå in och justera min annons i förhoppning att denna ”hick-up” då skulle lösa sig vilket också var fallet. Däremellan hann du utfärda dina troligen välmenade synpunkter!! Så var det! Ha en skön Söndag!

Jag tycker inte det är något fel på min ton. Hur anser du jag skulle skrivit istället? Ge gärna exempel på annan formulering.

Och du har lagt till att det inte är en Seikotavla så då fyllde det sin funktion. Sen får man väl inte sälja "felaktigt signerade" grejer här vad jag förstått?

EDIT: Sådär, då var annonsen borta.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp