• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DrKlocka

Audemars
@EHaqua

Jag är intresserad sedan en tid tillbaka av en Seiko 7002 beroende på utförande och såg din annons; Det står att visare och tavla är utbytta. Är det original eller "AM"? Det finns inga bilder?... hur ska det gå att sälja utan bilder... Och vad är det för nån slags 7002?

https://klocksnack.se/threads/seiko-7002.102714/

Edit; där kom det en bild. Klicka gärna på visa full storlek så underlättar det för oss lata:)

(Och om någon undrar varför det inte PM;as istället för fråga här är skälet att jag tycker det har en informerande funktion för andra, att exempelvis oerfarna annonsörer får tips om hur annonser bör vara utformade m.m.)
Nu har jag valt att ignorera personen som skapat annonsen, men kan ändå se namnet du taggat. Kan vara kul att nämna - fick inget jättegott intryck om honom som affärsman då han gav ett rejält skambud på en redan nedsänkt klocka jag har till salu. Dessutom tyckte han det var konstigt att jag ansåg det vara ett skambud..

Vissa förväxlar KS med Blocket helt enkelt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Får jag bara komma med några stillsamma förslag nu när vi fått förtroendet att köra ett tag till? Eftersom detta är en av forumets viktigaste trådar som visar sig gång på gång rädda köpare från att gå på nitar så vill vi ju gärna ha den öppen:

- Skriv inte i affekt. Andas först, skriv sen.
- Anmäl istället för att tjafsa. Moderatorerna har en stor fin sax att ta bort otrevliga inlägg med. Det är bättre än att "ta betet" så att säga. Det finns en perfekt ignore-knapp att använda för folk man tycker beter sig dåligt också.
- Som köpare: Ta inte fram högaffeln det första du gör. Det kan faktiskt vara ett misstag. Håll tonen i första inläggen.
- Som säljare: Alla är faktiskt inte bara onda och vill dig illa. Vi vill ha ett väl fungerande köp & sälj. Det kräver transparens, korrekthet och ärlighet i beskrivningar.
- Priser på klockor varierar. Alla klockor kan inte vara billigast alltid. Alla säljare kanske inte vill vara det heller. Acceptera det. Är klockan för dyr säljs den inte. Ingen dramatik. Att vara dyr är inte att "lura någon" så länge beskrivningen är ärlig. Köpare har faktiskt ett ansvar att kolla upp prisbilden också. Allt behöver inte serveras.

Så. Nu kör vi ett tag till, right?
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
En enkelt poäng är att dessa trådar kräver mycket tid att moderera. Tid vi hellre lägger på annat.
Men visst, prova ett tag igen.
Det förstår nog alla att dessa trådar kräver tid att moderera. Samtidigt är det nyckeln till hur ni vill att profilen för köp&sälj ska vara. En trygg och övervakad handelskanal eller fritt fram. Jag hoppas ni ser det som det förstnämnda. Det var en stor trygghet för mig i början på min resa att göra mina första inköp via kanaler där jag visste att folk höll koll.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja absolut, bara en smula larvigt att den andra blev låst när samma diskussioner tillåts och förs här. Trådens rubrik gör säkert också att många inte ens går in och läser vilket är synd då den i många fall kan rädda en köpare att gå på en nit, speciellt lite nyare medlemmar.

Gillade din moderering i RP-tråden och inlägget att det blir avstängningar utan förvarning om man inte håller stilen. Bättre att tillämpa det i trådar med tendens att spåra än att tillämpa kollektiv bestraffning och låsa.
Ge @yonsson fullt mandat att bedöma annonsers värdighet. En dödskalle-emoji tydligt satt för varje annons han själv bedömer omoralisk.
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
@Wasabi varför har du satt 1kr som pris/bytesvärde på din klocka? https://klocksnack.se/threads/omega-smp-wave-nyservad.102782/
Ett mer realistiskt värde vore nog på sin plats, annars kan du PM'a mig så tar jag den för en krona!
Ordnar det, var lite snabb med annonsen innan jag hann kolla marknadspriset ☺️

@alfgren är det verkligen nödvändigt med en anmälan när det räcker gott och väl med att @joca påpekade det till mig. Tack för heads-up @joca, uppskattas!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6639BCF8-03F3-4E46-B426-7F350A172D8A.jpeg

https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-16610-från-00-prisbump-24-11.102260/
Blir nyfiken på om detta är subben som gått runt här med böjt bandhorn?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
@Janne2000 - nu dunkar du ut en hel del klockor (och det i sig är väl din ensak) och det hade varit roligt att höra dig resonera kring prissättning (+15k på din 5513 på sjukt kort tid) och annonstext (din GMT är knappast "mint")?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nog tusan är GMTn mint Aurum, Jerico, galácticon?

Måhända en något svävande definition men i min värld så kan man ha någon typ av skala från NOS, LNOS, mint osv. Jag har sett den klockan och jag känner seriöst ingen som hade klagat på benämningen mint gällande den.

Visa ett annat exempel på en mint GMT från 70-talet så att vi får en bättre känsla för hur ni tycker en sån bör se ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nog tusan är GMTn mint Aurum, Jerico, galácticon?

Måhända en något svävande definition men i min värld så kan man ha någon typ av skala från NOS, LNOS, mint osv. Jag har sett den klockan och jag känner seriöst ingen som hade klagat på benämningen mint gällande den.

Visa ett annat exempel på en mint GMT från 70-talet så att vi får en bättre känsla för hur ni tycker en sån bör se ut.
Mint är hur den såg ut när den lämnade fabriken. Att kalla denna mint är mao helt felaktigt och vilseledande. Jag vet att säljare missbrukar mint och opolerat men det gör det inte mindre fel här.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mint är hur den såg ut när den lämnade fabriken. Att kalla denna mint är mao helt felaktigt och vilseledande. Jag vet att säljare missbrukar mint och opolerat men det gör det inte mindre fel här.
Gällande klockor så är den benämningen oftas like nos eller rent av nos. Bilderna visar tydligt att den här har lättare slitage. Dock så kan jag inte påstå att bilderna gör klockan rättvisa. Den är otroligt fin och väldigt lite använd sedan ny.

Jag ser verkligen inga problem att kalla den mint.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Nog tusan är GMTn mint Aurum, Jerico, galácticon?

Måhända en något svävande definition men i min värld så kan man ha någon typ av skala från NOS, LNOS, mint osv. Jag har sett den klockan och jag känner seriöst ingen som hade klagat på benämningen mint gällande den.

Visa ett annat exempel på en mint GMT från 70-talet så att vi får en bättre känsla för hur ni tycker en sån bör se ut.
Semantisk diskussion givetvis. För mig är något som är ”mint” något som är i samma skicka som när det lämnade fabriken. Håller med om att den är fin men jag tycker det är missvisande att benämna den som mint.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp