• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gör jag det? Mvh Joakim
Under ””Sekretess”
E70DDB2D-5B87-4F68-85D2-7DC4268D33FC.jpeg

Distansavtalslagen gäller inte bolag som är registrerade utanför EU.
Men självklart godkänner jag en retur om varan inte motsvarar förväntningarna av en ny produkt.
Dock inte snedköp på fyllan;)
Skickas varan från icke-EU land så åker köparen på moms. Skickas det från EU så skulle det vara intressant att höra från någon juridik-kunnig hur man kan komma undan distansavtalslagen när säljaren riktar sig till svenska/EU kunder.

Häftigt lager med boxar dock :)

Skickas varan från icke-EU land så åker köparen på moms. Skickas det från EU så skulle det vara intressant att höra från någon juridik-kunnig hur man kan komma undan distansavtalslagen när säljaren riktar sig till svenska/EU kunder.

Häftigt lager med boxar dock :)
Dessutom skall annonserna följa KS regler:
12) Om den utannonserade varan finns utanför Sverige skall detta framgå i annonsen

Helt införstådd med det. Fick med det vid en tidigare affär.
Fått konstaterat av urmakaren att det inte vart original.
Vill bara klargöra det.

Läs tråden igen, jag har inte skrivit att jag är säker på att den är fake. Jag tycker däremot att detaljer är off. Jag bryr mig inte om hur många det florerar. Annonsen ligger kvar, eller hur? Vill du reda i detta så är det upp till dig. Jag tänker inte undanhålla information bara för att det blir obekvämt. Det är inte min klocka, hade det varit det så hade jag lämnat den till SEIKO för bedömning.

@hejsam har nu både mailat och ringt butik och Seiko. Butiken, som också är AD för Seiko i UAE bekräftar att denna klocka finns och tillverkas och att just denna klocka är en äkta Seiko. @hejsam du kan väl beskriva närmare vilka svar du fått.

Hur som helst så ligger annonsen ute igen då jag anser att vi har tillräckligt med bevis på att klockan är en äkta Seiko. Certifikat, serienummer, bekräftelse från butik, tillika AD för Seiko. Samt bekräftelse från Seiko.

Precis som @Mazdak skriver har jag varit i kontakt med Optura som vad jag förstått är kontaktcenter för Seiko i norden (iallafall vad Seikos egna hemsida hänvisar till för kontakt).
Av dem fick jag bekräftat att modellen finns och har tillverkats och sålts av Seiko, de kunde tyvärr inte bekräfta produktionsår (om den tillverkas fortfarande) då det är en modell som inte säljs (sålts) i norden.
(Bifogar mail nedan)

Jag har även ring butiken Al-Futtaim som jag köpte klockan i och pratat med flertalet av säljare och ”store manager” och de påstår alla att Seiko tillverkar modellen och att de fortfarande får in modellen och säljer den i sina butiker.

Al-Futtaim verkar också vara kontaktperson för Seiko middle-east enligt Seikos hemsida.

Jag vet inte vart jag ska fortsätta gräva för att få något annat svar än detta, har inte kommit över någon kontaktperson ”inne” på Seiko som kan ge vidare information om modellen.

Hoppas att detta räcker för att modellen och @Mazdak exemplar i sig känns riktig! :)

Bilagor

• 49AA2262-E62A-401C-9726-CC25FA3B086D.jpeg
    49AA2262-E62A-401C-9726-CC25FA3B086D.jpeg
    64.1 KB · Visningar: 3
  • B53973D9-E339-4C54-8F75-EB002B6C4733.jpeg
    B53973D9-E339-4C54-8F75-EB002B6C4733.jpeg
    61.9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Jag kan inget alls om Rolex men jag tycker inte att artikeln låter speciellt säker på påståendet. Jag tolkar att Rolex konfirmation på infon enbart handlar om garantin.

”Perhaps an even more interesting development is the fact that Rolex is now also claimed to officially recommend a 10-year service period for its watches, up from a previous 3.”

Hade varit tufft om Rolex äntligen tog steget upp för att kunna konkurrera med Vostok :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp