• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Franska märket Yema

Det är nästan så att jag skäms över att säga det men jag kommer låta Yeman gå vidare då jag har fått möjligheten att köpa en vintage City kronograf men nästan identisk boett. Jag känner att hur mycket jag än gillar Yeman så blir de för lika. Jag köpte den här på KS i absolut nyskick med plasten kvar på vissa delar och har själv använt den på läder i totalt en dag, mestadels hemma. Den är i samma skick som när jag köpte för en vecka sedan. Länken är såvitt jag vet oanvänd och har viss plast kvar.

Jag gav 2500kr och då fick jag med ett fint rallyläder utöver länken. Jag vill gärna ha samma som jag gav men kan skicka med ett nytt svart sail strap från Royal Straps värde 395 kr. Det blir för övrigt grymt snyggt på klockan.

Här är länken till där jag köpte den.

Jag vill fråga här innan jag lägger ut den. Hoppas att det är ok med alla. Någon som är sugen?

2021_0603_00470500-01.jpeg
2021_0603_00530100-01-01.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Ingen som är sugen på en sommarkronograf till ett sjukt bra pris? ☀️

Dom jobbar snabbt, fransoserna!
D0A755FB-BC9E-4B9C-B1BC-6F3DEEBA3D33.jpeg

C02014CA-8B11-483D-A68A-62D7EAD99B62.jpeg

Grymt nöjd såhär 10 minuter in! Vilken tavla! Perfekt storlek! Tror nog att jag förbokar MN Navygrafen senare i veckan...
Nu är det bara att hoppas att bandet mjuknar lite, annars har jag ju alltid gummit jag fick på köpet, som känns väldigt mjukt och fint.

Senast ändrad:
Dom jobbat snabbt, fransoserna!
D0A755FB-BC9E-4B9C-B1BC-6F3DEEBA3D33.jpeg

C02014CA-8B11-483D-A68A-62D7EAD99B62.jpeg

Grymt nöjd såhär 10 minuter in! Vilken tavla! Perfekt storlek! Tror nog att jag förbokar MN Navygrafen senare i veckan...
Nu är det bara att hoppas att bandet mjuknar lite, annars har jag ju alltid gummit jag fick på köpet, som känns väldigt mjukt och fint.
Riktigt fin, nog blev jag allt sugen på den där nu😍 Grym tavla ju!

Riktigt fin, nog blev jag allt sugen på den där nu😍 Grym tavla ju!
Tavlan är fantastisk! Var lite knepigt att välja färg, men körde på den blå eftersom det är en färg som saknas bland mina 100+ vintageklockor... Dock är ju MN Navygrafen också blå, så blir kanske lite överrepresenterat i samlingen sen! Men så får det vara.

Tavlan är fantastisk! Var lite knepigt att välja färg, men körde på den blå eftersom det är en färg som saknas bland mina 100+ vintageklockor... Dock är ju MN Navygrafen också blå, så blir kanske lite överrepresenterat i samlingen sen! Men så får det vara.
Verkligen, bättre än vad produktbilderna visar!! Förstår det, även om den svarta kan vara något snyggare så hade jag nog också valt den blåa precis som dig (då jag inte har någon blå). Hade dock gärna sett att den hade safirglas, men för en vintagegalning som dig lär mineral vara perfekt😉

Verkligen, bättre än vad produktbilderna visar!! Förstår det, även om den svarta kan vara något snyggare så hade jag nog också valt den blåa precis som dig (då jag inte har någon blå). Hade dock gärna sett att den hade safirglas, men för en vintagegalning som dig lär mineral vara perfekt😉
Safir eller mineral är hugget som stucket för mig. Fördelen är väl att det går att hålla ner priset en smula med mineral.
Känns som Yema är ett märke man kan snöa in på. Synd bara att dom inte har några dressmodeller. Där har jag förvisso så det räcker och blir över i vintagesamlingen.

Underbart clean chronograf i helt rätt storlek d=39, t=13.
Verkligen! Lug-lug är 49mm, så lite i längsta laget. Men sticker iallafall inte ut från handleden på mig, så det är lugnt. Tavlan är ju smått sinnesrubbad, men glittrar bara som en tok i solljus. Inomhus blir den rätt matt, faktiskt.

Verkligen! Lug-lug är 49mm, så lite i längsta laget. Men sticker iallafall inte ut från handleden på mig, så det är lugnt. Tavlan är ju smått sinnesrubbad, men glittrar bara som en tok i solljus. Inomhus blir den rätt matt, faktiskt.
Ganska stort lug-lug-mått men bandhålen är ju en bit in på bandhornen så bandets infästning kommer ändå nära in mot boetten så det kanske märks mindre. Väldigt lyckad modell iaf 👍.

Nu snackar vi! Ser fram emot bilder från dig sen 😇 diggar länken!
Ska jag vara ärlig så är länken ganska medioker, alldeles för tjock tyvärr. Den borde vara tunnare och smäckrare som länken till den svarta heritage-modellen för att kännas mer vintage, nu blev det mer gubbe/bilhandlare. Sen lider den av stelopererade första länkar så den ramlar inte ner på handleden direkt. Men, Yema kanske har justerat det till denna variant.

Edit: de verkar ha fixat till länken lite bättre så den faller bättre vid luggarna. Ref
Men viss effekt verkar vara kvar eftersom det nämns.

Jag får vänta på en beg, just nu kan jag inte köpa nytt (mognat ;))

Senast ändrad:
Ska jag vara ärlig så är länken ganska medioker, alldeles för tjock tyvärr. Den borde vara tunnare och smäckrare som länken till den svarta heritage-modellen för att kännas mer vintage, nu blev det mer gubbe/bilhandlare. Sen lider den av stelopererade första länkar så den ramlar inte ner på handleden direkt. Men, Yema kanske har justerat det till denna variant.

Edit: de verkar ha fixat till länken lite bättre så den faller bättre vid luggarna. Ref

Ah okej, tänkte nog mest på utseendet 😁

Ny version av 63an, jag gillar den!

Supersnygg, inte så grön som förra
5F77D29D-5877-4F71-9D5E-37DF76AFB06A.jpeg

Edit: och lollipop dessutom, blir ett köp!
De verkar ha ersatt de snygga kromade ramarna runt indexen med bara platt vitt, mer som originalet. På den gröna '63:an jag hade trillade två(!) av indexen ur sina ramar, så förstår varför de ändrat.
Rätt trevlig klocka i övrigt, gillade boetten. Störde mig på avsaknad av AR på glaset (kanske också ändrat?) och finishen på sekundvisaren (som de ändrat!).

De verkar ha ersatt de snygga kromade ramarna runt indexen med bara platt vitt, mer som originalet. På den gröna '63:an jag hade trillade två(!) av indexen ur sina ramar, så förstår varför de ändrat.
Rätt trevlig klocka i övrigt, gillade boetten. Störde mig på avsaknad av AR på glaset (kanske också ändrat?) och finishen på sekundvisaren (som de ändrat!).
Håller med om AR, det var lite väl mycket reflektioner i kombination med en blank svart tavla.

Förutom problemen med applicerade indexen så gillar jag de nya indexen bättre, ser mycket mer vintage ut. Tyvärr verkar de ha bestämt sig för att låset ska vara av taskig finish. På de äldre (2018) heritagemodellerna var det lilla låset snyggt utformat med mjuka rundade kanter, plus att det anslöt fint till kristallen. Det nya är bara billigt och har inte ens rätt storlek, det är synd för det förstör kvalitetskänslan.

Blev lite sugen tills jag såg den här bilden, wtf? 😱 Smalnar fiskfjällslänken av vid låset eller nä?
Yema-Skin-Diver-00001.jpg

Blev lite sugen tills jag såg den här bilden, wtf? 😱 Smalnar fiskfjällslänken av vid låset eller nä?
Yema-Skin-Diver-00001.jpg
Den STORA akilleshälen på den länken, annoying. Om de bara kunde fixa så länken inte hakar upp sig sådär!!!! De kunde det på länken till den svarta heritage, bästa länken...

• Like
Reactions: v0n
Den STORA akilleshälen på den länken, annoying. Om de bara kunde fixa så länken inte hakar upp sig sådär!!!! De kunde det på länken till den svarta heritage, bästa länken...
hm ja, känns lite onödigt med tanke på att helheten var suveränt fin annars. Bara en länk i och för sig men som jag förstod det kommer det inte gå att göra några andra val...?🤔

Tillbaka
Topp