• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Franska märket Yema

Oj, det kan ju bli dyrt om man tänkt behålla. Nu köpte jag iofs en med Seiko quartz i.
Känns som ett bra val. Sjukt snygg klocka för övrigt :)
Själv beställde jag en quartz-Yema för ett tag sen som jag väntar på, Navygraf Marine Nationale.
Ska bli intressant att se hur den upplevs!

Jag blev sugen på att köpa fler direkt! 😂
Rekommenderar min OWG klocka som @Patrik J adopterat och desinfekterat :)

E20E2DC4-4915-4E22-9182-BA12187389EC.jpeg
EBD1033E-AF1A-4292-8F00-FF19C7222A22.jpeg

@Staafen jag rekommenderar automatiska heritagemodeller från 2018-2019, t ex den svarta och blå med Eta2824-2. De är riktigt bra och har skön kvalle. Det mesta QC-strulet jag läst om på LeClubYema på facebook och WUS har varit Yemas quartzare där kvalitetskänslan varit kass och Yemas respons till besvikna amerikanare blivit knasiga kultur- och språkmissuppfattningar, tänk service minded USA vs stroppiga fransmän som inte kan formulera sig väl på engelska, s.k. ”Recipe for disaster”.
8A5371C7-E479-4CF2-B1F2-A9C6BDF81D19.jpeg

FFCB5874-F716-4ECE-92CF-0E0000FEA800.jpeg

Senast ändrad:
@Staafen jag rekommenderar automatiska heritagemodeller från 2018-2019, t ex den svarta och blå med Eta2824-2. De är riktigt bra och har skön kvalle. Det mesta QC-strulet jag läst om på LeClubYema på facebook och WUS har varit Yemas quartzare där kvalitetskänslan varit kass och Yemas respons till besvikna amerikanare blivit knasiga kultur- och språkmissuppfattningar, tänk service minded USA vs stroppiga fransmän som inte kan formulera sig väl på engelska, s.k. ”Recipe for disaster”.

Tack för tipset!

Mja, dom kunde nog ha kostat på quartzverken lite mer än mest basic möjliga Miyota. Säkert inget fel i kvalitet och drift, men nåt lite roligare kunde dom nog kört utan att ens behöva höja priset på klockorna.

Jag har ingen erfarenhet av Yemas inhouseverk men blev lite skeptisk när jag läste att de rekommenderar service var tredje år. Med tanke på klockornas värde riskerar servicekostnaderna att dra iväg lite, tänker jag.

1B806067-B879-4027-8130-23952EC428B7.jpeg
Dom flesta tillverkarna rekommenderar väl 3 år? Är väl mest Rolex som sticker ut där, när dom ökade sin rekommendation till 10 år eller vad det var här om året? Tror knappast att det är några problem att serva Yema mer sällan än var tredje år.

Stort tack! 😃

När jag såg den efter att ha packat upp tänkte jag att den var något tjock men inte för tjock. När jag sedan tog på den och framförallt på läder eller sail cloth rycker jag inte att den känns klumpig eller ser för tjock ut. Den bärs jätteskönt tycker jag men självklart lite klumpigare än en 16610 eller liknande.

Det är svårt att fånga på bild då jag tycker att alla klockor blir lite konstiga proportioner men här kommer några.

20210604_092439.jpg
20210604_092503.jpg
20210604_092442.jpg

Stort tack! 😃

När jag såg den efter att ha packat upp tänkte jag att den var något tjock men inte för tjock. När jag sedan tog på den och framförallt på läder eller sail cloth rycker jag inte att den känns klumpig eller ser för tjock ut. Den bärs jätteskönt tycker jag men självklart lite klumpigare än en 16610 eller liknande.

Det är svårt att fånga på bild då jag tycker att alla klockor blir lite konstiga proportioner men här kommer några.

20210604_092439.jpg
20210604_092503.jpg
20210604_092442.jpg
Perfekt! Precis det jag ville se. Stort tack för det! 😃

Ser ju ut att sitta riktigt bra 👌🏼🥰

Stort tack! 😃

20210604_092439.jpg
20210604_092503.jpg
20210604_092442.jpg
Ser ut att sitta bra. 13mm inklusive glaset, väl? Har en gammal automatisk Seiko-kronograf från 1977 som är lika tjock, men med plant glas och med "utbuktande" baklock. Den känns lite fet, men den den sitter mer "ovanpå" handleden än vad din Yema ser ut att göra.

Ser ut att sitta bra. 13mm inklusive glaset, väl? Har en gammal automatisk Seiko-kronograf från 1977 som är lika tjock, men med plant glas och med "utbuktande" baklock. Den känns lite fet, men den den sitter mer "ovanpå" handleden än vad din Yema ser ut att göra.
Jag vet inte om det är inklusive glas men antar det. De borde ju mäta tjockleken där den är som störst tycker jag.

Jag vet inte om det är inklusive glas men antar det. De borde ju mäta tjockleken där den är som störst tycker jag.
Jorå! Yema har en smått fantastiskt hemsida, måste jag säga. Varje klocka har ett diagram som detta:
pf-203d2f1a--Technical-Drawing02.jpg

Dom har ett loyalty program som ser riktigt bra ut också.
Kanske blir till att beställa därifrån istället för Zackrissons, trots att det blir några hundringar dyrare...

Mjahopp, så beställde jag precis min första moderna klocka sen 2016. Bra jobbat, era stollar!
Edit: Blev förresten en blå Spacegraf. 10% off + gratis gummi!
Finns en överhängande risk att jag beställer en Marine Nationale auto så fort jag fått hem den... Förhoppningsvis innan nästa helg!

Senast ändrad:
Mjahopp, så beställde jag precis min första moderna klocka sen 2016. Bra jobbat, era stollar!
Edit: Blev förresten en blå Spacegraf. 10% off + gratis gummi!
Finns en överhängande risk att jag beställer en Marine Nationale auto så fort jag fått hem den... Förhoppningsvis innan nästa helg!
Klart du ska! 😁

Jag testade att mejla zackrissons tidigare i veckan och visade intresse för en annan modell men inte ett ljud än. Så det stämmer nog som många skriver!
Nog lika bra att köra direkt från Yema. Zackrissons tar strax under 3200 för Specgrafen efter rabatt, jag betalade strax under 3800 med 10% rabatt och ett gratis gummi. Låste upp första nivån av lojalitetsrabatt, vilket innebär 12% på nästa köp (och halva priset på band).

Tillbaka
Topp