• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Franska märket Yema

Grip

Breitling
För pengen så får man mycket klocka imho. Jag har och har haft flera vintage Yema. Både dykare och kronografer. Har dock aldrig servat någon utan oftast köpt dom servade. Kronograferna har oftast valjoux 7730/33/34 etc och dessa är ju rätt enkla att serva och god tillgång till reservdelar.
Dykarna har ofta ett franskt verk så kan kanske vara lite knepigare med delar.
Jag har en Superman kvar och även en Andretti chrono.
I all Rolex hets och galna priser så är det kul att botanisera blan Yemas där du för 10k kan hitta både coola dykare och kronografer.
Toppen, tack! Finns ju många med helt underbar patina där ute, jakten fortsätter.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Satte på MN strapet igen så galet bekvämt.
Om någon är sugen på ett nytt 19mm svart Yema Tropic så har jag ett liggandes.

20210813_161020.jpg
 

Vinflaskan

Cartier
Har två frågor: Superman Heritage ska vara 13mm hög, det är räknat till toppen på plexit va?

Tror ni det går att få bort bezelhållaren klockan 3? Jag vet att det är ett signum, men jag tror att jag hade tyckt det var snyggare utan. :)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Har två frågor: Superman Heritage ska vara 13mm hög, det är räknat till toppen på plexit va?

Tror ni det går att få bort bezelhållaren klockan 3? Jag vet att det är ett signum, men jag tror att jag hade tyckt det var snyggare utan. :)
Yes, toppen på plexit är det. Quartzen är 11m hög och automaten 13mm. För å ta bort hållaren behöver man skruva bort kronan, rimligen går det men vet inte hur enkelt det är att ta bort och sätta tillbaka.
 

Vinflaskan

Cartier
Yes, toppen på plexit är det. Quartzen är 11m hög och automaten 13mm. För å ta bort hållaren behöver man skruva bort kronan, rimligen går det men vet inte hur enkelt det är att ta bort och sätta tillbaka.

tack! Det är något som kittlas rätt ordentligt med klockan och har varit nära köp många gånger, dock är bezelhållaren bromsklossen som stoppar i sista sekunden. Sett att folk uppfattat den både som stor och liten, ska det tolkas som den helt enkelt uppfattas efter sina mått? 😁
Hoppas nämligen att den uppfattas liten eftersom jag jagar en liten dykare.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
tack! Det är något som kittlas rätt ordentligt med klockan och har varit nära köp många gånger, dock är bezelhållaren bromsklossen som stoppar i sista sekunden. Sett att folk uppfattat den både som stor och liten, ska det tolkas som den helt enkelt uppfattas efter sina mått? 😁
Hoppas nämligen att den uppfattas liten eftersom jag jagar en liten dykare.
Min 39 mm Quartz är till salu är på KS 😊 Var lite för liten för min smak.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
tack! Det är något som kittlas rätt ordentligt med klockan och har varit nära köp många gånger, dock är bezelhållaren bromsklossen som stoppar i sista sekunden. Sett att folk uppfattat den både som stor och liten, ska det tolkas som den helt enkelt uppfattas efter sina mått? 😁
Hoppas nämligen att den uppfattas liten eftersom jag jagar en liten dykare.
Drogs med i din frågeställning när jag svarade, kan va bra att poängtera att det är safirglas, inte plexi.
 

Vinflaskan

Cartier
Min 39 mm Quartz är till salu är på KS 😊 Var lite för liten för min smak.
Jag vet, har fluktat på den en hel del, men så länge du inte säljer på krita måste jag vänta i några månader tills pengarna finns..
Drogs med i din frågeställning när jag svarade, kan va bra att poängtera att det är safirglas, inte plexi.
vet inte varför jag fick för mig att det var plexi, ser ju inte ens ut som det på bilderna.

Stämmer det att det är 48 mm lug to lug? Den borde upplevas ganska lång då antar jag? Har ju tyvärr spaghettishandleder på 16-16,5 cm så vore kul om någon här hade likande mått och kunde bjuda på ett wristshot.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag vet, har fluktat på den en hel del, men så länge du inte säljer på krita måste jag vänta i några månader tills pengarna finns..

vet inte varför jag fick för mig att det var plexi, ser ju inte ens ut som det på bilderna.

Stämmer det att det är 48 mm lug to lug? Den borde upplevas ganska lång då antar jag? Har ju tyvärr spaghettishandleder på 16-16,5 cm så vore kul om någon här hade likande mått och kunde bjuda på ett wristshot.
Hehe, krita känns sådär 😁 Men jag bumpade priset lite nyss iallafall. Mina handler är 18-18,5 nånstans, tycker inte lug-lug är några bekymmer alls. Känns som sagt liten och nätt även om 48mm kan låta långt.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Möjligt att den kanske skulle kännas lite lång m länken, på Nato eller läder smiter den väl åt lite bättre. Men som sagt, tror inte det är några bekymmer alls.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Denna har blivit en favorit, kul att notera hur intresset svänger mellan de klockorna jag har.
EB635E67-B07A-4987-B48D-82E7B69F2C86.jpeg

Det är mestadels tropic-bandets förtjänst då de passar väldigt bra ihop.

I helgen insåg jag hur pedagogiskt bra det var med 2 färger när jag började lära dottern klockan under en tajmad hinderbana hemma i trädgården.

Kan fika med den också
00F1FF13-6282-4FA5-8100-3E77B8826F9A.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp