Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Spännande! Du funderar inte på att säkra klockan med ett extra snöre/band av något slag?Såja. Småmilt ute idag
Dykarförlängning är bra att ha
Räknar kallt (höhö) med att kvicksilvret sjunker efter vägen
Nu kör vi!
Spännande! Du funderar inte på att säkra klockan med ett extra snöre/band av något slag?
Haha tuff behandling. Undrar hur varmt det blir? Underbart hursomhelst.Såja. Småmilt ute idag
Nu kör vi!
Finns det inte en risk att vibrationerna dödar urverket?Såja. Småmilt ute idag
Nu kör vi!
Finns det inte en risk att vibrationerna dödar urverket?
Brrr! Dalgränsen kryssad. Knätofsar, fioler och dragspel överallt. Än funkar den finfint
Har du luftbubbla i oljan eller är det bara som det ser ut?
Trevlig läsning, kom bubblan under tiden du kört?Fint mellan Dala-Järna och Leksand, vintrigt
Bubbla, men tickar på fint
Västanviks Folkhögskola, första stoppet. Lossar vagnen här, sen vidare med bilen (och huvkråke-sinnen) till Tällberg
Jag kollade noga eftersom jag är spekulant på kusinen U2 SSkarpögd! Såg den inte själv, men kollat nu. Bubbla. Inte ovanligt fenomen på UX vad jag läst, aldrig sett fenomenet på min. Ska bli spännande att se hur det går tillbaka sen i värmen. Typ rolexbubbla, men på insidan
Jag kollade noga eftersom jag är spekulant på kusinen U2 S
Låter inget vidare med kolsyrad olja. Var kan man läsa om det?
Jag känner en pilot... Fick en en lustig tanke.
Sjukt kul att läsa. Denna gång klarade sig Sinn . Helson vs 10000m på flygplansnosen. Ska iaf fråga han om det är möjligt.
På riktigt eller? Haha
Grymt att sätta den i fronten! Kul läsning.
Jag skulle vara rädd för typ stenskott el likn.
Ngt nytt om bubblan?
I så fall borde bubblan vara vakum...Funderar på ifall olja krymper i kyla å andra sidan expanderar i värme?
Hittade det här på WUS angående bubblor i oljefyllda klockor...
"Information from Sinn, April 2004
I received a lengthy, precise and exhaustive answer from Sinn concerning the question of the air bubble in the silicone-filled watches (403 Hydro, EZM 2 - both now discontinued - and UX/EZM 2B for Sinn, but also Bell&Ross Hydromax).
I am no technical expert, and some things may well be lost in translation, but I'll try to summarize the reply of their R&D department (I must say that I'll give them great credit for having an admittedly technical question answered by an engineer on their R&D staff). here it is:
- Any oil will absorb dissolved gases.
- When a watch case is filled, there is no gas bubble.
- As the ambient temperature drops, the oil filling contracts more than the volume of the watchcase. This phenomenon is compensated to a degree by the membrane back of the watchcase.
- When the membrane reaches the end of its flexibility, however, a vacuum bubble forms in the oil.
- The vacuum bubble is progressively filled with dissolved gases from the oil, and also with air which continually diffuses into the case (no wristwatch is completely air-/gasproof).
- As the ambient temperature increases again, the pressure inside the watch increases as well. The oil re-absorbs some, but not all of the gases in the gas bubble. This is because due to the diffused air, the total mass of the filling is more than it was before the ambient temperature dropped.
- Especially as this process is repeated, a gas/air bubble can form which is no longer dissolved as the ambient temperature increases.
- To minimize the effect - or to prolong the time until such a bubble forms - the initial oil-filling is currently done at a slight over-pressure (by manipulating the membrane caseback).
- The only way to get rid of the bubble, once it is stable at normal temperature, is to change the oil filling.
- Needless to say, the bubble does not affect the functioning of the watch in the least.
Please keep in mind that I have no technical expertise of my own, but that this is only a summary/translation of what Sinn are saying."
Copypastat från den här posten av "Crusader" på WUS:
http://forums.watchuseek.com/f49/air-bubble-silicone-oil-filled-watches-13803.html
För att vara tråkig besserwisser och nörd.Den här backen är kul med 56 ton lastbil och släp, upp till Västanviks folkhögskola. Tur att gamle grå (3 år, 48k mil) har 730 hästar och 3500nm.
Framme i Tällberg, Sinn tickar på
Bra vackert!
Rulla ihop 10 meter 4"-slang i 20 minus kräver både brottning och tålamod. Fy så bängligt allt blir i kylan!
Men inte Sinn, inte. Hen tickar på fint. Så kall att det gjorde ont i fingrarna att ta i den. -20 ute, vet inte om fartvinden påverkar klockor i samma grad som människor, men blåser bra där i fronten. Nu får UX:en tina upp över natten i hytten medan jag drar nästa lass. Uppdaterar på bubbelfronten.
Så, vem blir först med att snöra fast en AP eller Rolex i fronten på SUV:en på vägtill fjällsemestern?