• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Sinn

Såja. Småmilt ute idag
image.jpeg
image.jpeg


Dykarförlängning är bra att ha :)

image.jpeg


Räknar kallt (höhö) med att kvicksilvret sjunker efter vägen



Nu kör vi!
 
Senast ändrad:
Skarpögd! Såg den inte själv, men kollat nu. Bubbla. Inte ovanligt fenomen på UX vad jag läst, aldrig sett fenomenet på min. Ska bli spännande att se hur det går tillbaka sen i värmen. Typ rolexbubbla, men på insidan :)
Jag kollade noga eftersom jag är spekulant på kusinen U2 S ;)
Låter inget vidare med kolsyrad olja. Var kan man läsa om det?
 
Den här backen är kul med 56 ton lastbil och släp, upp till Västanviks folkhögskola.

image.jpeg
image.jpeg


Framme i Tällberg, Sinn tickar på

image.jpeg


Bra vackert!
image.jpeg



Rulla ihop 10 meter 4"-slang i 20 minus kräver både brottning och tålamod. Fy så bängligt allt blir i kylan!

image.jpeg


Men inte Sinn, inte. Hen tickar på fint. Så kall att det gjorde ont i fingrarna att ta i den. -20 ute, vet inte om fartvinden påverkar klockor i samma grad som människor, men blåser bra där i fronten. Nu får UX:en tina upp över natten i hytten medan jag drar nästa lass. Uppdaterar på bubbelfronten.

image.jpeg


Så, vem blir först med att snöra fast en AP eller Rolex i fronten på SUV:en på vägtill fjällsemestern? :D
 
Senast ändrad:
Känns som att Sverige har potential att bli landet som premiumklockmärken sänder sina ur till för vintertestande precis som biltillverkarna gör uppe i Arvidsjaure........
Kan bli ett bra tillskott till vår BNP!!!! Verkar ju finnas flera personer som är erfarna nog att börja genomföra hårdtesten så fort klockorna kommer hit..... Ska jag ringa och erbjuda våra tjänster till schweizarna och tyskarna på en gång???
 
Hittade det här på WUS angående bubblor i oljefyllda klockor...

"Information from Sinn, April 2004

I received a lengthy, precise and exhaustive answer from Sinn concerning the question of the air bubble in the silicone-filled watches (403 Hydro, EZM 2 - both now discontinued - and UX/EZM 2B for Sinn, but also Bell&Ross Hydromax).

I am no technical expert, and some things may well be lost in translation, but I'll try to summarize the reply of their R&D department (I must say that I'll give them great credit for having an admittedly technical question answered by an engineer on their R&D staff). here it is:

- Any oil will absorb dissolved gases.
- When a watch case is filled, there is no gas bubble.
- As the ambient temperature drops, the oil filling contracts more than the volume of the watchcase. This phenomenon is compensated to a degree by the membrane back of the watchcase.
- When the membrane reaches the end of its flexibility, however, a vacuum bubble forms in the oil.
- The vacuum bubble is progressively filled with dissolved gases from the oil, and also with air which continually diffuses into the case (no wristwatch is completely air-/gasproof).
- As the ambient temperature increases again, the pressure inside the watch increases as well. The oil re-absorbs some, but not all of the gases in the gas bubble. This is because due to the diffused air, the total mass of the filling is more than it was before the ambient temperature dropped.
- Especially as this process is repeated, a gas/air bubble can form which is no longer dissolved as the ambient temperature increases.
- To minimize the effect - or to prolong the time until such a bubble forms - the initial oil-filling is currently done at a slight over-pressure (by manipulating the membrane caseback).
- The only way to get rid of the bubble, once it is stable at normal temperature, is to change the oil filling.
- Needless to say, the bubble does not affect the functioning of the watch in the least.

Please keep in mind that I have no technical expertise of my own, but that this is only a summary/translation of what Sinn are saying."

Copypastat från den här posten av "Crusader" på WUS:
http://forums.watchuseek.com/f49/air-bubble-silicone-oil-filled-watches-13803.html
 
Hittade det här på WUS angående bubblor i oljefyllda klockor...

"Information from Sinn, April 2004

I received a lengthy, precise and exhaustive answer from Sinn concerning the question of the air bubble in the silicone-filled watches (403 Hydro, EZM 2 - both now discontinued - and UX/EZM 2B for Sinn, but also Bell&Ross Hydromax).

I am no technical expert, and some things may well be lost in translation, but I'll try to summarize the reply of their R&D department (I must say that I'll give them great credit for having an admittedly technical question answered by an engineer on their R&D staff). here it is:

- Any oil will absorb dissolved gases.
- When a watch case is filled, there is no gas bubble.
- As the ambient temperature drops, the oil filling contracts more than the volume of the watchcase. This phenomenon is compensated to a degree by the membrane back of the watchcase.
- When the membrane reaches the end of its flexibility, however, a vacuum bubble forms in the oil.
- The vacuum bubble is progressively filled with dissolved gases from the oil, and also with air which continually diffuses into the case (no wristwatch is completely air-/gasproof).
- As the ambient temperature increases again, the pressure inside the watch increases as well. The oil re-absorbs some, but not all of the gases in the gas bubble. This is because due to the diffused air, the total mass of the filling is more than it was before the ambient temperature dropped.
- Especially as this process is repeated, a gas/air bubble can form which is no longer dissolved as the ambient temperature increases.
- To minimize the effect - or to prolong the time until such a bubble forms - the initial oil-filling is currently done at a slight over-pressure (by manipulating the membrane caseback).
- The only way to get rid of the bubble, once it is stable at normal temperature, is to change the oil filling.
- Needless to say, the bubble does not affect the functioning of the watch in the least.

Please keep in mind that I have no technical expertise of my own, but that this is only a summary/translation of what Sinn are saying."

Copypastat från den här posten av "Crusader" på WUS:
http://forums.watchuseek.com/f49/air-bubble-silicone-oil-filled-watches-13803.html

Expansionkärl liknande konstruktion
 
Den här backen är kul med 56 ton lastbil och släp, upp till Västanviks folkhögskola. Tur att gamle grå (3 år, 48k mil) har 730 hästar och 3500nm.

image.jpeg
image.jpeg


Framme i Tällberg, Sinn tickar på

image.jpeg


Bra vackert!

image.jpeg


Rulla ihop 10 meter 4"-slang i 20 minus kräver både brottning och tålamod. Fy så bängligt allt blir i kylan!

image.jpeg


Men inte Sinn, inte. Hen tickar på fint. Så kall att det gjorde ont i fingrarna att ta i den. -20 ute, vet inte om fartvinden påverkar klockor i samma grad som människor, men blåser bra där i fronten. Nu får UX:en tina upp över natten i hytten medan jag drar nästa lass. Uppdaterar på bubbelfronten.

image.jpeg


Så, vem blir först med att snöra fast en AP eller Rolex i fronten på SUV:en på vägtill fjällsemestern? :D
För att vara tråkig besserwisser och nörd.

Fartvinden påverkar bara hur snabbt något tappar värme och inte hur kallt det kan bli. Så för klockan innebär det bara att den når utomhustemperaturen snabbare om den är varmare eller kallare än omgivningen (för människor menas det, när man säger att "det känns som -x, att vinden gör att det känns som en lägre temperatur vid vindstilla eftersom värmeförlusten ökar. Vi producerar värme kontinuerligt, om man inte är död, som då kan gå förlorad)


Men kul expetiment :)

Beror inte bubblan på att oljan dragit ihop sig pga kylan? Lär då försvinna när klockan är varm igen.
 
Tillbaka
Topp