• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulaste klockan ni vet?

ScubaKing

Audemars
Vill se Ing-Marie, 59 år förtidspensionerad fd kassörska med reumatism, psoriasis och grav övervikt bära detta på en bild när hon går till Coop-nära med sin rullator i snöslasket.
Reklambranschen är förljugen och skev.

Ing-Marie, 59 år förtidspensionerad fd kassörska med reumatism, psoriasis och grav övervikt skulle inte köpa en Bulgari för dem pengarna, hon skulle troligen inte köpa en Bulgari alls. Men det skulle bli en rolig reklambild :D
 

errare

Omega
923A9FEC-1761-4D8A-B43E-65096BDC3D17.jpeg
Om jag ska vara helt ärlig, så är detta något jag aldrig sett charmen i. Då inkluderar jag (tyvärr) alla liknande klockor, tills någon övertygat mig. Kanske någon som lyckas? Hjälp :bag:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
923A9FEC-1761-4D8A-B43E-65096BDC3D17.jpeg
Om jag ska vara helt ärlig, så är detta något jag aldrig sett charmen i. Då inkluderar jag (tyvärr) alla liknande klockor, tills någon övertygat mig. Kanske någon som lyckas? Hjälp :bag:
Du tänker då även på de populära Seiko Flightmaster och Breitling Navitimer? Jag kan förstå detta, väldigt plottrigt. Min fru har sagt att det är de fulaste klockor hon vet. Jag har ingen själv, men gillar ändå att det är så många detaljer. Tanken på att man göra/se/utläsa mycket på en enda urtavla. Kanske är de användbara för piloter? Men å andra sidan brukar väl instrument i flygplan vara så avskalade och lättavlästa som möjligt?
 

errare

Omega
Du tänker då även på de populära Seiko Flightmaster och Breitling Navitimer? Jag kan förstå detta, väldigt plottrigt. Min fru har sagt att det är de fulaste klockor hon vet. Jag har ingen själv, men gillar ändå att det är så många detaljer. Tanken på att man göra/se/utläsa mycket på en enda urtavla. Kanske är de användbara för piloter? Men å andra sidan brukar väl instrument i flygplan vara så avskalade och lättavlästa som möjligt?

Navitimer tycker jag faktiskt är ganska underbar. Inte för mycket som pågår och stör då det mesta kluddet ligger ut mot ''boetten'' eller vad man säger, vilket gör den mer clean imo. Flightmaster tycker jag däremot är ren huvudvärk.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Navitimer tycker jag faktiskt är ganska underbar. Inte för mycket som pågår och stör då det mesta kluddet ligger ut mot ''boetten'' eller vad man säger, vilket gör den mer clean imo. Flightmaster tycker jag däremot är ren huvudvärk.
Det är sant, den är lite renare på själva urtavlan. Markeringar närmast mellan urtavla och boett brukar på engelska kallas "chapter ring", lite osäker på vad det svenska ordet är. Efter det kommer ju vridring eller bezel, om klockan besitter en sådan. Om det är en höjning mellan urtavla och glas brukar den inre delen kallas "rehaut" (där det stor ROLEX på deras klockor). :)
 

errare

Omega
Det är sant, den är lite renare på själva urtavlan. Markeringar närmast mellan urtavla och boett brukar på engelska kallas "chapter ring", lite osäker på vad det svenska ordet är. Efter det kommer ju vridring eller bezel, om klockan besitter en sådan. Om det är en höjning mellan urtavla och glas brukar den inre delen kallas "rehaut" (där det stor ROLEX på deras klockor). :)

Underbart! Sjukt kul att lära sig nytt! Tack :) Satt precis och försökte gubbgoogla mig fram rehaut-en, men nu vet jag!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Eberhard & Co i all ära!

Men da F*ck tänkte dem när de släppte denna??
Screenshot_20200124-160624_Chrono24.jpg

Enligt mig, Den fulaste klockan!!!
Jag har funderat över denna sedan du gjorde mig uppmärksam på modellen (och märket). Tack för det :)
Jag tycker den är ball !
Nån som vet vad för verk som sitter i den ? Måste ju vara ngt i hästväg med tanke på hur udda kronografen sitter ?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ofta tycker man så när man börjar med klockintresset, men sen hittar man andra saker som tilltalar. Jag säger inte att jag skulle lägga mina surt förvärvade på något av märkena men det finns något där helt klart. Fick jag spons skulle jag inte tacka nej.
Speciellt Jacob & Co. är ju små mekaniska underverk! Astronomia är en drömklocka!
 
Topp