• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror seriöst detta (inte bara detta enskilda objekt men fenomenet) kan förstöra marknaden för vintageklockor totalt...
Vänligen utveckla?

Att Seamastern blev så dyr kan jag tänka mig att någon oinitierad (i vintagevärlden) budade på den. Klockan var fin och jämförde kostnaden mot en ny av Omegas återsläpta retromodeller i samma stil.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vänligen utveckla?

Att Seamastern blev så dyr kan jag tänka mig att någon oinitierad (i vintagevärlden) budade på den. Klockan var fin och jämförde kostnaden mot en ny av Omegas återsläpta retromodeller i samma stil.
Ska försöka.

Den starka efterfrågan vi ser på NOS, redials, och andra vintage som ser nya ut har inneburit stora premier senaste tiden. Kolla på NOS Kermit på Kaplans, denna klocka eller andra exemplar så verkar marknaden betala jättepremier för det som ser nytt ut, och antingen skiter i redials eller så förstår de ej. (notera att Kermit var NOS inte ommålad).

Oavsett orsak bör det rent ekonomiskt leda till att någon med mindre rent mjöl i påsen köper ett gäng gamla Omegor för småpengar och får de renoverade. Även om denna blev för dyr kan man lätt tjäna 10k på en liknande Omega (minus kostnad för ommålning).

Det finns ju idag folk som renoverar tavlor typ tusen gånger bättre än denna, och med en förmodad ökad efterfrågan bör de bli ännu bättre. Det blir då såklart allt svårare att avgöra originalitet. Idag kan vi ändå för det mesta avgöra det, vilket gör att ommålat generellt är billigare än original superex även om de verkar bli dyrare än ärliga men trevliga ex.

När marknaden dräller av renoverade tavlor som samlare inte kan avgöra måste man i min värld prissätta alla som citroner, eller acceptera renoverade tavlor likt man accepterar omlackade bilar etc. Alternativt att "barn finds" får stora premier.

Mina tankar bara... :)

Edit: Det sker uppenbarligen redan att folk köper risiga ex och målar om men det verkar ännu vara ganska få ommålade ex ute.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ska försöka.

Den starka efterfrågan vi ser på NOS, redials, och andra vintage som ser nya ut har inneburit stora premier senaste tiden. Kolla på NOS Kermit på Kaplans, denna klocka eller andra exemplar så verkar marknaden betala jättepremier för det som ser nytt ut, och antingen skiter i redials eller så förstår de ej. (notera att Kermit var NOS inte ommålad).

Oavsett orsak bör det rent ekonomiskt leda till att någon med mindre rent mjöl i påsen köper ett gäng gamla Omegor för småpengar och får de renoverade. Även om denna blev för dyr kan man lätt tjäna 10k på en liknande Omega (minus kostnad för ommålning).

Det finns ju idag folk som renoverar tavlor typ tusen gånger bättre än denna, och med en förmodad ökad efterfrågan bör de bli ännu bättre. Det blir då såklart allt svårare att avgöra originalitet. Idag kan vi ändå för det mesta avgöra det, vilket gör att ommålat generellt är billigare än original superex även om de verkar bli dyrare än ärliga men trevliga ex.

När marknaden dräller av renoverade tavlor som samlare inte kan avgöra måste man i min värld prissätta alla som citroner, eller acceptera renoverade tavlor likt man accepterar omlackade bilar etc. Alternativt att "barn finds" får stora premier.

Mina tankar bara... :)

Edit: Det sker uppenbarligen redan att folk köper risiga ex och målar om men det verkar ännu vara ganska få ommålade ex ute.
NOS Kermits känns som en spekulationsgrej. Jag menar, hur många Kermits finns det inte? Kanske inte NOS ute på marknaden, men annars? Tusentals och åter tusentals. Jag tror detta fenomen är en följd av den stora efterfrågan på sportrollar med kölistor, väntetider och överpriser på begagnatmarknaden etc. Samma med Nautilusen. Men detta fenomen hade ju Rolex på nittio/tvåtusentalet med sina Daytona, dåtidens it-klocka. Vad hände sedan? Efterfrågan minskade och du kunde hitta klockorna till vettiga begagnatpriser. Jag tror detta kommer ske snart igen.
Att vintageklockor stigit i priser och att fina ex premieras är inget nytt. Skillnaden nu är väl att vintage är på modet och många nybörjare hoppat in på spelplanen. Trots allt är ju priserna på gamla fina kvalitetsklockor fortfarande relativt låga i de flesta fall jämfört med att köpa motsvarande nya idag (undantag vissa Patek och Rolex typ).

Sedan är kanske det här med autenticitet och vacker patina som vi rävar premierar en idé i vår tid. Se tillbaka förr där man givetvis hellre bar en blank och ren klocka med nymålad/renoverad tavla som såg ny ut än en opolerad insliten "ärlig" klocka med fläckig tavla.
Att måla om en tavla på riktigt sätt är ingen billig affär. Kommer det mer och bättre hemmagjorda renoveringar med hjälp av bättre skrivare/printers så lär vi väl försöka hitta ett sätt att urskilja dessa (mikroskop?). Trots allt brukar ju skick på tavla hänga ihop med slitage på visare/boett etc. Allt hänger ihop.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
NOS Kermits känns som en spekulationsgrej. Jag menar, hur många Kermits finns det inte? Kanske inte NOS ute på marknaden, men annars? Tusentals och åter tusentals. Jag tror detta fenomen är en följd av den stora efterfrågan på sportrollar med kölistor, väntetider och överpriser på begagnatmarknaden etc. Samma med Nautilusen. Men detta fenomen hade ju Rolex på nittio/tvåtusentalet med sina Daytona, dåtidens it-klocka. Vad hände sedan? Efterfrågan minskade och du kunde hitta klockorna till vettiga begagnatpriser. Jag tror detta kommer ske snart igen.
Att vintageklockor stigit i priser och att fina ex premieras är inget nytt. Skillnaden nu är väl att vintage är på modet och många nybörjare hoppat in på spelplanen. Trots allt är ju priserna på gamla fina kvalitetsklockor fortfarande relativt låga i de flesta fall jämfört med att köpa motsvarande nya idag (undantag vissa Patek och Rolex typ).

Sedan är kanske det här med autenticitet och vacker patina som vi rävar premierar en idé i vår tid. Se tillbaka förr där man givetvis hellre bar en blank och ren klocka med nymålad/renoverad tavla som såg ny ut än en opolerad insliten "ärlig" klocka med fläckig tavla.
Att måla om en tavla på riktigt sätt är ingen billig affär. Kommer det mer och bättre hemmagjorda renoveringar med hjälp av bättre skrivare/printers så lär vi väl försöka hitta ett sätt att urskilja dessa (mikroskop?). Trots allt brukar ju skick på tavla hänga ihop med slitage på visare/boett etc. Allt hänger ihop.
Kermit var nog ett dåligt exempel och håller med om typ allt du säger. Ser dock inte att våra inlägg är motstridiga, vilket jag får känslan av att du tycker.

Tror också detta ex köptes av en okunnig, även om jag fått på tassen när jag sagt så om liknande objekt innan. Dock krävs det isf minst två okunniga.

Håller också med om att det även förut varit premium på bra skick, men det jag menar är att jag upplever detta premium väldigt stort nu, samt att ommålade ex stuckit iväg och verkar ibland prissättas nära mint - kanske pga nya okunniga samlare som du sade. Men oavsett vilka som driver efterfrågan finns den bevisligen där, vilket i sin tur bör driva efterfrågan på ommålning. Det bör leda till fler och mer kompetenta utövare som i längden bör leda till lägre kostnad. Läste nyligen om restaureringar där de använder tidskorrekt radium/tritium och lack. Helt annan nivå än denna som sagt men ändå. Om man kan använda mikroskop låter jag vara osagt men när det behövs är marknaden i min vy redan rätt ineffektiv

Känner dock att jag svävar ut lite nu.

Denna klocka och många med den ger en bild av att ommålade tavlor genererar större premium än förr oavsett orsak. Detta bör leda till fler och bättre ommålningar som jag befarar kan leda till ett "lemons" dilemma i slutändan. Sour grapes är väl en halvdålig jämförelse som får duga. Säger inte att det kommer bli så men det är något jag oroar mig lite för.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ingen varning - men denna är väl inte korrekt? Fanns det manuella verk och feta boetter i kombination? Tavlan är väl ganska uppenbart ommålad eller kan det vara en dålig bild bara? :)

@Aurum
FF82FF3C-698E-41A5-8A1C-9D4064087C35.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen varning - men denna är väl inte korrekt? Fanns det manuella verk och feta boetter i kombination? Tavlan är väl ganska uppenbart ommålad eller kan det vara en dålig bild bara? :)

@Aurum
FF82FF3C-698E-41A5-8A1C-9D4064087C35.png
Finns en mindre manuell variant. Kommer dock inte riktigt ihåg hur den ser ut men lurade mig en gång.

Edit. Ändrar mig, var automatisk men med mindre boett.
SNC15179.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mumbai-Oris. Samma kina-boett som alltid..
https://auctionet.com/sv/965036-armbandsur-oris-1970-tal
upload_2018-12-4_9-45-33.png



Nu har Halmstad krängt 24 falska Oris. Börjar bli stora pengar sammanlagt. De kan ju inte vara oförstående för detta. Är det lika illa och accepterat i andra sammanhang, typ falska målningar, porslin etc, eller är det bara oförstående/ointresse för klockor?
Ser dock ut som om samtliga såldes under tidsloppet av ett år och inga sedan dess.
https://auctionet.com/sv/search/31-klockor-ur?company_id=64&is=ended&q=oris
upload_2018-12-4_10-5-29.png
 
Senast ändrad:

josif

Breitling
Mumbai-Oris. Samma kina-boett som alltid..
https://auctionet.com/sv/965036-armbandsur-oris-1970-tal
upload_2018-12-4_9-45-33.png



Nu har Halmstad krängt 24 falska Oris. Börjar bli stora pengar sammanlagt. De kan ju inte vara oförstående för detta. Är det lika illa och accepterat i andra sammanhang, typ falska målningar, porslin etc, eller är det bara oförstående/ointresse för klockor?
Ser dock ut som om samtliga såldes under tidsloppet av ett år och inga sedan dess.
https://auctionet.com/sv/search/31-klockor-ur?company_id=64&is=ended&q=oris
upload_2018-12-4_10-5-29.png
Tycker det är uselt, har svårt att tro att det skulle pågå på samma sätt inom andra kategorier vintage/antikt.
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Ok, inget äkta fulur. Däremot inte helt ärlig annons:
https://www.tradera.com/item/331975311

Jag sålde denna. Klockan funkar perfekt, däremot har tavlan skönhetsfläckar. I min annons hade jag en bild där det var tydligt vad man köpte. Säljaren har idag hämtat ut klockan på posten och snabbt lagt ut klockan på Tratten. Dessutom ”lånat” mina bilder, förutom då den bilden där tavlans skönhetsfläckar syns..
Min annons:
4839D6C9-C3FE-48C4-BECD-AC06FB6889B7.png

Nya annonsen:
322DF590-1121-4607-A500-6C6B7E09C104.png
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mumbai-Oris. Samma kina-boett som alltid..
https://auctionet.com/sv/965036-armbandsur-oris-1970-tal
upload_2018-12-4_9-45-33.png



Nu har Halmstad krängt 24 falska Oris. Börjar bli stora pengar sammanlagt. De kan ju inte vara oförstående för detta. Är det lika illa och accepterat i andra sammanhang, typ falska målningar, porslin etc, eller är det bara oförstående/ointresse för klockor?
Ser dock ut som om samtliga såldes under tidsloppet av ett år och inga sedan dess.
https://auctionet.com/sv/search/31-klockor-ur?company_id=64&is=ended&q=oris
upload_2018-12-4_10-5-29.png
Lustigt. Jag mailar Garpenhus auktioner och informerar dem om att klockan är falsk. Inget svar eller tack, men något måste ha hänt. Klockan som hade mist sex dagar kvar till auktionsdatumet har nu plötsligt inga bud längre. Vad har hänt? Har Garpenhus kontaktat budgivarna och informerat om att klockan troligtvis är falsk och undrat om de vill stryka sina bud eller stå kvar?
Vad sedan att göra? Vi förlänger aktionstiden och struntar i att informera om att klockan är värdelöst skrot och dessutom olaglig att kränga och hoppas på bättre tur näst gång? Sticker huvudet i sanden som riktiga strutsar? Snyggt Garpenhus Auktioner, nu verkligen på min shit list.. :banghead:

upload_2018-12-6_21-28-11.png
 
Senast ändrad:

dagnydigger

Cartier
Mumbai-Oris. Samma kina-boett som alltid..
https://auctionet.com/sv/965036-armbandsur-oris-1970-tal
upload_2018-12-4_9-45-33.png



Nu har Halmstad krängt 24 falska Oris. Börjar bli stora pengar sammanlagt. De kan ju inte vara oförstående för detta. Är det lika illa och accepterat i andra sammanhang, typ falska målningar, porslin etc, eller är det bara oförstående/ointresse för klockor?
Ser dock ut som om samtliga såldes under tidsloppet av ett år och inga sedan dess.
https://auctionet.com/sv/search/31-klockor-ur?company_id=64&is=ended&q=oris
upload_2018-12-4_10-5-29.png
Att de dessutom inte bemödat sig med att titta ordentligt på tavlan vid "värdeingen". 4:an skrivs IIII istället för IV, känns inte så vanligt?
 
Topp