• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hur var det, vad förutom att den ser väldigt fin ut talar för att den är ommålad?
M var snett och A kladdigt men "kladdet" var en patina/rostprick över A och jag påpekade att jag sett andra med snett M. Jag kan egentligen inte se att den skulle vara ommålad. Väldigt fin men kan ju vara så. Index 12 verkar relumeat och det borde ju vara "positivt" i detta fall?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
M var snett och A kladdigt men "kladdet" var en patina/rostprick över A och jag påpekade att jag sett andra med snett M. Jag kan egentligen inte se att den skulle vara ommålad. Väldigt fin men kan ju vara så. Index 12 verkar relumeat och det borde ju vara "positivt" i detta fall?
Jag tycker den ser bra ut och väldigt fin. Vad får dig att tro att lumet kl 12 är nyare? Jag tycker även det ser bra ut.
Visarnas lume ser nästan för jämt och bra ut, men å andra sidan är hela klockan bevarad och fin, så varför inte?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Får en känsla av att denna inte är rätt. Måste väl vara ommålad tavla? Känns inte Girard Perregaux över trycket.
https://auctionet.com/sv/1040415-ar...stal-mekanisk-girard-perregaux/images#image_1

3384A925-15CC-423B-9939-CAFD19F95B1B.jpeg
 

dagnydigger

Cartier
Näe, det kan jag väl aldrig tro!
...att trycket kommer ifrån GP, alltså. Att den är ommålad tror jag en hel del på! ;)
Känns lite som Brattar och UN från Uruguay/Argentina på bukten. Tycker mig har sett några sådana från samma auktionsfirma några gånger, lite som de indienmålade orisarna som sålts flera gånger av Halmstads auktionskammare. Känns som att folk ropar hem på bukten och kränger på lokala firmor för att tjäna pengar på begränsade kunskaper hos kunderna...men det är bara en gissning från min sida.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Är det bara jag som stirrat på för många vintage Speedy, eller känns inte denna "off" på nåt sätt? Vet inte om det är timindex jag tycker ser grova ut kanske? Och texten ser kladdig ut när man zoomar...

https://www.bukowskis.com/sv/lots/1141438-omega-speedmaster-professional-kronograf-armbandsur-40-mm

upload_2019-4-10_13-2-59.png

Ser ut att vara hyfsat lika som min gamla 80-talare, glaset är repigt så fokus verkar ha hamnat på glaset istället för tavlan. Men index borde kanske vara lite gulare men det beror ju ofta på vilket ljus det är. Lysmassan i visarna är det lite sprickor i så de verkar vara original eller gamla. På bilderna så syns inte cirklarna i tavlan på minut och tim zonen så tydligt men det tror jag är bildens fel.
DSC04437.JPG
2019-04-10 13_40_21-OMEGA, Speedmaster .png

DSC04440.JPG
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Ser ut att vara hyfsat lika som min gamla 80-talare, glaset är repigt så fokus verkar ha hamnat på glaset istället för tavlan. Men index borde kanske vara lite gulare men det beror ju ofta på vilket ljus det är. Lysmassan i visarna är det lite sprickor i så de verkar vara original eller gamla. På bilderna så syns inte cirklarna i tavlan på minut och tim zonen så tydligt men det tror jag är bildens fel.
DSC04437.JPG
2019-04-10 13_40_21-OMEGA, Speedmaster .png

DSC04440.JPG
Ok, låter som att jag inte kollat in 80-talarna tillräckligt mycket alltså! Tack! :)
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Känns lite som Brattar och UN från Uruguay/Argentina på bukten. Tycker mig har sett några sådana från samma auktionsfirma några gånger, lite som de indienmålade orisarna som sålts flera gånger av Halmstads auktionskammare. Känns som att folk ropar hem på bukten och kränger på lokala firmor för att tjäna pengar på begränsade kunskaper hos kunderna...men det är bara en gissning från min sida.

Jahopp mina vänner... jag är väl en av de där stackarna som blir lurade. Jag tyckte den såg väldigt trevlig ut, tittade runt på de få liknande jag kunde hitta och ropade tillslut hem den. Postade en mysig bild i vintage-kronograf-tråden.

Hjälp mig nu att avgöra på riktigt om den med buller och bång ska skickas tillbaka inom normal ångerperiod.

:banghead:

@Rozzy @Anders Forsberg @dagnydigger
 
  • Like
Reactions: LS

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jahopp mina vänner... jag är väl en av de där stackarna som blir lurade. Jag tyckte den såg väldigt trevlig ut, tittade runt på de få liknande jag kunde hitta och ropade tillslut hem den. Postade en mysig bild i vintage-kronograf-tråden.

Hjälp mig nu att avgöra på riktigt om den med buller och bång ska skickas tillbaka inom normal ångerperiod.

:banghead:

@Rozzy @Anders Forsberg @dagnydigger
Vi säger fortfarande ommålad.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Vi säger fortfarande ommålad.
Inses :D.

Då är den värdelös? Eller bara att man får leva med att den är ommålad? Personligen tycker jag den ser trevlig ut. Missförstå mig inte - jag vill ha en original såklart!

Så... bara skicka tillbaka?
Jag vill knappast sälja och lura någon när jag tröttnat på den. Och med ommålad tavla är det väl en fin förlustaffär. o_O
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jahopp mina vänner... jag är väl en av de där stackarna som blir lurade. Jag tyckte den såg väldigt trevlig ut, tittade runt på de få liknande jag kunde hitta och ropade tillslut hem den. Postade en mysig bild i vintage-kronograf-tråden.

Hjälp mig nu att avgöra på riktigt om den med buller och bång ska skickas tillbaka inom normal ångerperiod.

:banghead:

@Rozzy @Anders Forsberg @dagnydigger
Ja, på den bilden syns tydligt att den är ommålad och även relumade visare. Har du kommit in i klockan och sett insida boettlock och verk så att det kan bekräftas att det är en GP och inget annat? Öppna själv eller spring till urmakare annars och få detta bekräftat. När du vet om den är äkta eller ej får du helt enkelt avgöra om du kan leva med en ommålad tavla eller inte. Ommålade tavlor var vanligt förr då man hellre hade en ren och fin tavla än gammal och smutsig/skadad (och nördiga snobbiga klocksamkare inte existerade..). Urmakarna utförde detta vid service och därav att tryck och loggor inte alltid stämde. Denna ser dock rätt nyligen ommålad ut.
Se om du kan leta reda på liknande referensobjekt att jämföra mot.

Edit: värt att nämna givetvis är att klockans värde i samlarkretsar dras ner betydligt av den ommålade tavlan
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Cuban8

Omega
2-Faktor
Ja, på den bilden syns tydligt att den är ommålad och även relumade visare. Har du kommit in i klockan och sett insida boettlock och verk så att det kan bekräftas att det är en GP och inget annat? Öppna själv eller spring till urmakare annars och få detta bekräftat. När du vet om den är äkta eller ej får du helt enkelt avgöra om du kan leva med en ommålad tavla eller inte. Ommålade tavlor var vanligt förr då man hellre hade en ren och fin tavla än gammal och smutsig/skadad (och nördiga snobbiga klocksamkare inte existerade..). Urmakarna utförde detta vid service och därav att tryck och loggor inte alltid stämde. Denna ser dock rätt nyligen ommålad ut.
Se om du kan leta reda på liknande referensobjekt att jämföra mot.

Edit: värt att nämna givetvis är att klockans värde i samlarkretsar dras ner betydligt av den ommålade tavlan

De där nördiga samlarna... :oops::D

Inuti verkar den kosher, inget konstigt. Tog lite bilder och bifogade. Ska se om jag kan hitta någon sida med serienummer så man kan spåra årtal.

Då får man väl klura på om man gillar den i befintligt skick helt enkelt eller skicka tillbaka.

Mellan tummen och pekfingret - finns det någon känsla av värdet - eller värdetappet pga ommålning. (Vet att det finns egen tråd för sånt) Närmaste jag kommer på c24 är en för 36 lapp, men naturligtvis inte exakt samma eftersom min är ommålad då :woot:. Har hittat ett par auktioner där liknande gått för 3-4500 dollar. Tycker det låter väl högt jag.

Ni ser ju vad auctionnet-auktionen slutade på, så det är ju ingen hemlighet vad jag gav för den ;).

Tack för de snabba svaren!
KS regerar! :cigar:

8DF36CB2-830A-4908-BE95-1540F2169E58.jpeg
B5FBA9F8-0335-43F9-AEA3-EDD22A1338B3.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De där nördiga samlarna... :oops::D

Inuti verkar den kosher, inget konstigt. Tog lite bilder och bifogade. Ska se om jag kan hitta någon sida med serienummer så man kan spåra årtal.

Då får man väl klura på om man gillar den i befintligt skick helt enkelt eller skicka tillbaka.

Mellan tummen och pekfingret - finns det någon känsla av värdet - eller värdetappet pga ommålning. (Vet att det finns egen tråd för sånt) Närmaste jag kommer på c24 är en för 36 lapp, men naturligtvis inte exakt samma eftersom min är ommålad då :woot:. Har hittat ett par auktioner där liknande gått för 3-4500 dollar. Tycker det låter väl högt jag.

Ni ser ju vad auctionnet-auktionen slutade på, så det är ju ingen hemlighet vad jag gav för den ;).

Tack för de snabba svaren!
KS regerar! :cigar:

8DF36CB2-830A-4908-BE95-1540F2169E58.jpeg
B5FBA9F8-0335-43F9-AEA3-EDD22A1338B3.jpeg
Bra, här ser vi att det är en referens 6558
https://www.google.se/search?q=gira...hUCwsQBHVMbCyQQ_AUoAXoECAsQAQ&biw=375&bih=553
Då ser vi hur de såg ut. Katalogbild från 1963;
0CA41118-24A4-4566-BEDE-B74E1F90B613.jpeg

Eller denna;
DC6E333A-B607-4A58-81DA-40706AD6F36C.jpeg


Och din;
23DE2461-8190-4995-829E-154C775AEC15.jpeg


Lite variation på tavelkonfiguration men vi ser att texten är tämligen rätt om än fel typsnitt.
Du har nog fått din till tämligen rätt pris, kanske något högt, i och med tavlan. Men det är en fin klocka. Du får avgöra själv om du vill behålla. Den kan dock bli svårsåld på KS vid framtida försäljning.

Om du behåller den hade jag gått till en duktig urmakare och bett dom reluma visarna till en lite patinerad i brun nyans, det hade höjt klockan.
 

Fadershan

Patek
Bra, här ser vi att det är en referens 6558
https://www.google.se/search?q=gira...hUCwsQBHVMbCyQQ_AUoAXoECAsQAQ&biw=375&bih=553
Då ser vi hur de såg ut. Katalogbild från 1963;
0CA41118-24A4-4566-BEDE-B74E1F90B613.jpeg

Eller denna;
DC6E333A-B607-4A58-81DA-40706AD6F36C.jpeg


Och din;
23DE2461-8190-4995-829E-154C775AEC15.jpeg


Lite variation på tavelkonfiguration men vi ser att texten är tämligen rätt om än fel typsnitt.
Du har nog fått din till tämligen rätt pris, kanske något högt, i och med tavlan. Men det är en fin klocka. Du får avgöra själv om du vill behålla. Den kan dock bli svårsåld på KS vid framtida försäljning.

Om du behåller den hade jag gått till en duktig urmakare och bett dom reluma visarna till en lite patinerad i brun nyans, det hade höjt klockan.
Frågan blir då för mig om inte hela tavlan är hittepå? Lumejobbet är så pass dåligt oxå vilket medför ännu fler misstankar.
Nu svarade jag på Rozzys kommentar med till ägaren: det där med värdetapp på ommålat är omdiskuterat många ggr och är svårt att svara på. För många av oss blir det inte ett värdetapp utan ett helt ointressant objekt. För vissa andra gör det inget och vi ser dessutom ommålade tavlor gå för premium på auktioner. Det är helt enkelt olika för olika :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Frågan blir då för mig om inte hela tavlan är hittepå? Lumejobbet är så pass dåligt oxå vilket medför ännu fler misstankar.
Nu svarade jag på Rozzys kommentar med till ägaren: det där med värdetapp på ommålat är omdiskuterat många ggr och är svårt att svara på. För många av oss blir det inte ett värdetapp utan ett helt ointressant objekt. För vissa andra gör det inget och vi ser dessutom ommålade tavlor gå för premium på auktioner. Det är helt enkelt olika för olika :)
Jo, precis vad jag försökt förklara ovan.
Och nja, olika tavelkonfigurationer brukar ju existera, titta tex bara på vintage Omega. @Cuban8 variant kan man utan problem också hitta. Så hittepå är den inte.
F57AB3BF-1BAC-428A-B6EF-0A803E24CCA4.jpeg
 
Senast ändrad:

Cuban8

Omega
2-Faktor
Jo, precis vad jag försökt förklara ovan.
Och nja, olika tavelkonfigurationer brukar ju existera, titta tex bara på vintage Omega. @Cuban8 variant kan man utan problem också hitta. Så hittepå är den inte.
F57AB3BF-1BAC-428A-B6EF-0A803E24CCA4.jpeg
Tack för bra svar allihopa!
Tavelvariationer verkar inget ovanligt - men det är ju tråkigt att den uppfattas som dåligt gjord också av de som kan mer än mig :oops:.
Min plan att ha den en stund och sedan låta den gå vidare faller ju om den inte är schysst. Jag får fundera lite men just nu lutar det åt retur.
Oavsett tycker jag att verket är riktigt fint! Ingenjören i mig blir lycklig. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för bra svar allihopa!
Tavelvariationer verkar inget ovanligt - men det är ju tråkigt att den uppfattas som dåligt gjord också av de som kan mer än mig :oops:.
Min plan att ha den en stund och sedan låta den gå vidare faller ju om den inte är schysst. Jag får fundera lite men just nu lutar det åt retur.
Oavsett tycker jag att verket är riktigt fint! Ingenjören i mig blir lycklig. :)
Det är en riktigt fin kronograf, bland de bästa. Synd bara att tavlan är ommålad.
 

Pictor

Audemars
Lite Östtyskt väckarklocka över den.... samtidigt små fina Decoatribut.. snurrig klocka som någon är bered att betala för....
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Jo, precis vad jag försökt förklara ovan.
Och nja, olika tavelkonfigurationer brukar ju existera, titta tex bara på vintage Omega. @Cuban8 variant kan man utan problem också hitta. Så hittepå är den inte.
F57AB3BF-1BAC-428A-B6EF-0A803E24CCA4.jpeg
Det är en riktigt fin kronograf, bland de bästa. Synd bara att tavlan är ommålad.
Uppdatering - bestämde mig för att skicka tillbaka klockan tillslut. Fick inte rätt känsla runt den när allt jag kunde se var ”felen” istället för att njuta av den.:banghead:

Får leta vidare efter ett bra alternativ!

Tack för att ni bidrar med er kunskap!! :pompus::happyhappy:
 

Psykel

Patek
Tavlan (utom guldringen längst ut) och verket ser legit ut iallafall. LeCoultre var vad JLC såldes som i USA under typ 40- och 50-talet. Klockan är ju märkt med 1992 på baksidan och så vitt jag vet hade LeCoultre gått i graven vid det laget. Skulle tippa på innehållet från en LeCoultre i ny boett?
 
Topp