Laddar...

Fulursvarningar

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 26 mars 2015.

1. NiklasArvid

NiklasArvid Mon Mothma

Fadershan, theargonaut, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  2. Highvalley

Highvalley Ghetto Living Friends Of KS Premium

Från:
    Stockholm
  3. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

theargonaut, DrSbaitso, ANALOGUE och 2 andra gillar detta.
  4. Jimmy042

Jimmy042 Tantal

Köpte en liknande på tradera för många år sedan, i början på klock- karriären, trodde jag gjorde värsta klippet, en Oris för 700kr.

Sekunden jag såg klockan så bara skrek den fake, säljaren ville först inte ta tillbaks men hot om polisanmälan och anmäla till tradera så betalade han tillbaks.

En vecka senare låg skiten ute igen, sorgligt.

curler2, Renadu, Highvalley och 2 andra gillar detta.
  5. Min utvisare

Min utvisare Titan

Från:
    Helsingborg
    Verkar denna ok? På utseendet då. Inga bilder på urverk etc. Screenshot_20190608-085631_Tradera.

Chambre Noire gillar detta.
  6. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag ser inget fel på den (förutom att det i mitt tycke kanske inte är roligaste Omega modellen). Lycka till!

Anders Forsberg gillar detta.
  7. Min utvisare

Min utvisare Titan

Från:
    Helsingborg
    Kliar mest i klockköparfingrarna. Och har dålig koll på Geneve. Finns ju så mycket kul...

Rozzy gillar detta.
  8. Psykel

Psykel Diamant

Tänk på att Genève-serien generellt är guldpläterad mässing och inte guld på stål, så kolla så det inte finns genomslitningar.

Min utvisare gillar detta.
  9. Jimmy042

Jimmy042 Tantal

Du menar som det gröna på höger överkant? :D

10. Min utvisare

Min utvisare Titan

Från:
    Helsingborg
    Se där lärde man sig något nytt. Mässing under alltså på Geneve... Lite sniket kan man tycka. Men visst, det skulle väl vara en billigare serie så det är ju förståeligt ändå.

11. Highvalley

Från:
    Stockholm
    Postade den på Instagram och taggade dem när jag frågade om det inte var olagligt att sälja förfalskningar. Det dröjde till idag innan de reagerade. Fick en notis om att de kommenterat, men när jag gick in och tittade var kommentaren borta. Undrar om de kör med strutstaktik. :D

Stroboman och Rozzy gillar detta.
  12. deddas

deddas Brons

marconimotet, Aurum och Highvalley gillar detta.
  13. Norken

Norken Tantal

14. Aurum
    Trådstartare

Aurum Harsh but fair

Stroboman och marconimotet gillar detta.
  15. deddas

deddas Brons

Men är inte typsnittet på tavlan helt fel?

16. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Det mesta (allt?) är fel med tavlan. Ommålad hittepå (precis som Aurum påpekar)

deddas och Anders Forsberg gillar detta.
  17. URsinne

URsinne Silver

Med tanke på fantasimönster på tavlan och visare av okänt ursprung så kan man nog inte räkna med att det är en Omegatavla över huvudtaget, från början heller. Kan vara nåt pålimmat nån hittat i nån låda. Eventuellt från nån fakeklocka.

deddas och Anders Forsberg gillar detta.
  18. Tidvisaren

Tidvisaren Titan

Aurum och Anders Forsberg gillar detta.
  19. URsinne

URsinne Silver

Vanligt fenomen att skriva att opassande kronor är original för det är ett Omegamärke på den. Det må vara en Omegakrona men absolut inte original till klockan så det var inte sant. Då skriver man möjligen "Omegakrona", om man tycker det är nåt att framhålla i annonsen men många icke-Omegakronor hade jag föredragit framför den.

20. ANALOGUE

ANALOGUE Platina

Highvalley, Norken, MaBr och 2 andra gillar detta.
  21. Stroboman

Stroboman Diamant

Från:
    Medelpad
    Hemsk tavla, trist att det blir fler och fler skräpklockor på auktionerna. Helt oseriöst att de inte upptäcker och sorterar ut detta!
    Många blir nog lurade...

ANALOGUE gillar detta.
  22. 1Anders

1Anders Plast

Hur bär de sig åt rent tekniskt för att måla om en sån urtavla? Spray plus fin pensel duger väl inte? Försöker förstå för att lära mig upptäcka dylikt fusk. T o m jag kan se att den inte är rätt. Helhetsintrycket avslöjar det för mig. Den nyborstade boetten tillsammans med vissa skavanker på tavlan, t ex ett ställe på den svartmålade ringen där det blivit för tjock linje. Så att det är ”renoverat” skulle även jag misstänka. Men hur har de t ex fått till de blå datumsiffrorna? Sceentryck?

23. Fadershan

Fadershan Platina

Ballongtryck. Nedan kan du se en video på hur en "bättre" ommålning går till.

Stroboman, 1Anders, ANALOGUE och 1 annan gillar detta.
  24. 1Anders

1Anders Plast

Wow. Tack! Otroligt intressant. Fattar nog ändå inte riktigt hur fulrenoverarna fick till datumsiffrorna på den välvda urtavlan, det kräver nog en annan teknik än tryck med de etsade och plana mallarna i filmen? Fast det finns gott om leksakstillverkare i asien som är vana att trycka på allt möjligt så maskiner för det går nog att komma över. Tack igen för filmen!!

Edit: eller så är urtavlan på fulklockan plan? Jag kanske luras av glasets välvning på bilden?

Fadershan gillar detta.
  25. Fadershan

Fadershan Platina

Med ballongtryck kan du trycka på välva ting, det är lite vitsen med den tror jag! :)

1Anders, Aurum och Stroboman gillar detta.
  26. Aurum
    Trådstartare

Aurum Harsh but fair

Detta är gamla/klassiska vägen ja, nu finns det digital teknik där man tar en bild av ursprungstavlan eller använder sig av en digital fil. Detta innebär att man kan bättra på utvalda delar av tavlor osv. Vet tyvärr inte hur appliceringstekniken ser ut men den digitala tekniken innebär att man kan få helt korrekt typsnitt utan att ha flera tusen graverade plattor gör ballongtrycket.

1Anders, ANALOGUE, Fadershan och 1 annan gillar detta.
  27. Fadershan

Fadershan Platina

Ah ok, ja det är såklart att ny teknik appliceras på ett lukrativt område! Själv kör jag traditionel gaffelmålning! :p

Aurum gillar detta.
  28. Highvalley

Från:
    Stockholm
    Warwian, Moilis, Simpatico och 3 andra gillar detta.
  29. Min utvisare

Min utvisare Titan

Från:
    Helsingborg
    Är inte expert, men det här kan väl inte vara en riktig Oris, med den tavlan och de visarna?

Bifogade filer:

30. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Nej, det är ingen riktig Oris utan nyproducerat lågkvalitativt Indien kopia (”Mumbai-Oris”)

Mollstedt