• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

...meh, allvarligt, finns det ingen på "artcurial" som ser att den här är fejk... förtroendeingivande...
https://www.artcurial.com/en/node/1123353

3934_10626415_0.jpg

Sjukt hur det här indiska fuluret kommer sluta på över 1000 kr...

https://www.tradera.com/item/350930505

Köpte en liknande på tradera för många år sedan, i början på klock- karriären, trodde jag gjorde värsta klippet, en Oris för 700kr.

Sekunden jag såg klockan så bara skrek den fake, säljaren ville först inte ta tillbaks men hot om polisanmälan och anmäla till tradera så betalade han tillbaks.

En vecka senare låg skiten ute igen, sorgligt.

Se där lärde man sig något nytt. Mässing under alltså på Geneve... Lite sniket kan man tycka. Men visst, det skulle väl vara en billigare serie så det är ju förståeligt ändå.

Även Pantbanken. Mumbai kopia. Och en beskrivning som inte direkt övertygar..

upload_2019-5-14_10-30-37.png
Postade den på Instagram och taggade dem när jag frågade om det inte var olagligt att sälja förfalskningar. Det dröjde till idag innan de reagerade. Fick en notis om att de kommenterat, men när jag gick in och tittade var kommentaren borta. Undrar om de kör med strutstaktik. :D

https://www.tradera.com/item/190118...-calendar-ar-1951-honeycomb-ovanlig-nyservad-

Säljaren har varit tydlig med att krona samt urtavla är original men "glömt" att visarna ej är korrekta. Påpekade detta och fick som svar "har ej påpekat detta. Men visarna passar bra till klockan".
Vanligt fenomen att skriva att opassande kronor är original för det är ett Omegamärke på den. Det må vara en Omegakrona men absolut inte original till klockan så det var inte sant. Då skriver man möjligen "Omegakrona", om man tycker det är nåt att framhålla i annonsen men många icke-Omegakronor hade jag föredragit framför den.

En felaktig visare, ommålad tavla. Kanske annat fel också men hur som inget att ha...
item_1122035_ef4a19838b.jpeg

https://auctionet.com/sv/1122035-herrarmbandsur-tissot-1950-tal

Hur bär de sig åt rent tekniskt för att måla om en sån urtavla? Spray plus fin pensel duger väl inte? Försöker förstå för att lära mig upptäcka dylikt fusk. T o m jag kan se att den inte är rätt. Helhetsintrycket avslöjar det för mig. Den nyborstade boetten tillsammans med vissa skavanker på tavlan, t ex ett ställe på den svartmålade ringen där det blivit för tjock linje. Så att det är ”renoverat” skulle även jag misstänka. Men hur har de t ex fått till de blå datumsiffrorna? Sceentryck?

Hur bär de sig åt rent tekniskt för att måla om en sån urtavla? Spray plus fin pensel duger väl inte? Försöker förstå för att lära mig upptäcka dylikt fusk. T o m jag kan se att den inte är rätt. Helhetsintrycket avslöjar det för mig. Den nyborstade boetten tillsammans med vissa skavanker på tavlan, t ex ett ställe på den svartmålade ringen där det blivit för tjock linje. Så att det är ”renoverat” skulle även jag misstänka. Men hur har de t ex fått till de blå datumsiffrorna? Sceentryck?
Ballongtryck. Nedan kan du se en video på hur en "bättre" ommålning går till.

Wow. Tack! Otroligt intressant. Fattar nog ändå inte riktigt hur fulrenoverarna fick till datumsiffrorna på den välvda urtavlan, det kräver nog en annan teknik än tryck med de etsade och plana mallarna i filmen? Fast det finns gott om leksakstillverkare i asien som är vana att trycka på allt möjligt så maskiner för det går nog att komma över. Tack igen för filmen!!

Edit: eller så är urtavlan på fulklockan plan? Jag kanske luras av glasets välvning på bilden?

Wow. Tack! Otroligt intressant. Fattar nog ändå inte riktigt hur fulrenoverarna fick till datumsiffrorna på den välvda urtavlan, det kräver nog en annan teknik än tryck med de etsade och plana mallarna i filmen? Fast det finns gott om leksakstillverkare i asien som är vana att trycka på allt möjligt så maskiner för det går nog att komma över. Tack igen för filmen!!

Edit: eller så är urtavlan på fulklockan plan? Jag kanske luras av glasets välvning på bilden?
Med ballongtryck kan du trycka på välva ting, det är lite vitsen med den tror jag! :)

Ballongtryck. Nedan kan du se en video på hur en "bättre" ommålning går till.

Detta är gamla/klassiska vägen ja, nu finns det digital teknik där man tar en bild av ursprungstavlan eller använder sig av en digital fil. Detta innebär att man kan bättra på utvalda delar av tavlor osv. Vet tyvärr inte hur appliceringstekniken ser ut men den digitala tekniken innebär att man kan få helt korrekt typsnitt utan att ha flera tusen graverade plattor gör ballongtrycket.

Detta är gamla/klassiska vägen ja, nu finns det digital teknik där man tar en bild av ursprungstavlan eller använder sig av en digital fil. Detta innebär att man kan bättra på utvalda delar av tavlor osv. Vet tyvärr inte hur appliceringstekniken ser ut men den digitala tekniken innebär att man kan få helt korrekt typsnitt utan att ha flera tusen graverade plattor gör ballongtrycket.
Ah ok, ja det är såklart att ny teknik appliceras på ett lukrativt område! Själv kör jag traditionel gaffelmålning! :p

Är inte expert, men det här kan väl inte vara en riktig Oris, med den tavlan och de visarna?

Bilagor

• Screenshot_20190713-150719_Tradera.jpg
    Screenshot_20190713-150719_Tradera.jpg
    87.5 KB · Visningar: 5
  • Screenshot_20190713-150757_Tradera.jpg
    Screenshot_20190713-150757_Tradera.jpg
    48.7 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp