• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den här måste väl ändå vara ommålad?
https://www.instagram.com/p/Bz3eJsdnyvs/
fqVaq9B.jpg
 

Psykel

Patek
Ja, fy! Kolla på Movado och Non magnetic, väldigt ojämnt. Säljaren ska säkert ha hutlöst mycket för den också. Verkar vara så bland samlare på instagram.
Tacka vet jag min med ärlig patina, som jag fick för en mycket rimlig slant på tratten:
E607CAAC-0F0F-4319-A779-FAB6FB6CD253.jpeg

Känns som kronan på min passar bättre med boetten också, så tror det är mer sannolikt att min krona är original än på instaklockan.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, fy! Kolla på Movado och Non magnetic, väldigt ojämnt. Säljaren ska säkert ha hutlöst mycket för den också. Verkar vara så bland samlare på instagram.
Tacka vet jag min med ärlig patina, som jag fick för en mycket rimlig slant på tratten:
E607CAAC-0F0F-4319-A779-FAB6FB6CD253.jpeg

Känns som kronan på min passar bättre med boetten också, så tror det är mer sannolikt att min krona är original än på instaklockan.
Ja jag tror den har fått en nyare krona också. Hur ser din ut på baksidan? Samma finish som den på Instagram?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Såg först nu att den var signerad, så garanterat utbytt. Mitt baklock har ingen struktur, det är (eller har iallafall varit) blankt, samt har en gravyr till Olof som fick den 1940.
Tror det varit gravyr som svarvats bort på den. Men jag är inte säker. Funderar på att hänga ut honom lite på Instagram och vad jag ska anmärka på. Räcker väl med tavlan iofs.
Du får gärna säga till om du någonsin ska sälja din förresten. Tycker den är ascool. :)
 

Expy

Omega
Jag är misstänksam mot denna annons på Blocket. Jag messade säljaren för tre veckor sedan och frågade om han hade kvitto på klockan. Inget svar, vilket jag tolkar som att han inte har kvitto. Denna modell är ny för 2019. Stulen klocka?

https://www.blocket.se/Stockholm/Grand_Seiko_GMT_9F___SBGN003_85435240.htm

3772223318.jpg

Grand Seiko GMT 9F - SBGN003
25 000 kr


Grand Seikos nya GMT med svart urtavla. Inga märken eller repor - så nära nyskick man kan komma. Endast använd ett fåtal gånger. Full set, köpt från svensk återförsäljare.

https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/sbgn003g
http://www.blocket.se/security/forskott.htm?ca=11
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad händer egentligen?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1168299-omega-seamaster-armbandsur-33-5-mm
11680619_fullsize.jpg

Dåligt ommålad, fel krona och sönderpolerad boett. Redan uppe i ca 7k.
Och denna ommålad Pointer Date. Även den nästan uppe i 7k.

Vilka köper dessa? Dem är uppe i priser jag förväntar mig att bra eller riktigt bra ex ska kosta. Dessa är i min värld värda sina reservdelar vilket i princip bara är verk på Omegan.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vad händer egentligen?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1168299-omega-seamaster-armbandsur-33-5-mm
11680619_fullsize.jpg

Dåligt ommålad, fel krona och sönderpolerad boett. Redan uppe i ca 7k.

Och denna ommålad Pointer Date. Även den nästan uppe i 7k.

Vilka köper dessa? Dem är uppe i priser jag förväntar mig att bra eller riktigt bra ex ska kosta. Dessa är i min värld värda sina reservdelar vilket i princip bara är verk på Omegan.
Det finns väl gamla samlare som inte bryr sig om det är ommålat antar jag. Annars är det förmodligen folk utan kunskap.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det finns väl gamla samlare som inte bryr sig om det är ommålat antar jag. Annars är det förmodligen folk utan kunskap.
Jo, men även om man inte bryr sig om att den inte är helt original, borde man bry sig om att tavla och boett ser ut som skit rent generellt? Boetten på Omegan är ju bara skräp ärligt talat. Tror det är okunskap men ändå märkligt. Du kan ju lätt hitta en finare klocka - ommålad eller ej, för mindre pengar.
 

Böving

Breitling
Helt galet slutpris på det exemplaret..
Japp helt galet för en Tissot som är helt förstörd. Har en sån i originalskick.
Inte första gången detta auktionsverk säljer märkliga klockor. För kort tid sedan försökte de sälja en uppenbar falsk Panerai. Försökte få dem plocka bort den men fick bara otrevligt bemötande att de skulle göra det om de hann. Men när jag då mailade auctionets chef Tom blev det fart på dem och den togs bort.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är väldigt klurigt med gamla Rolextavlor av de årgångarna verkar det. Som den här kronografen; text och minutmarkeringar ser bra ut i sig, i mitt tycke vill säga. Men det är ocentrerat. På den här bilden ser det också ut som underlacken eller vad man ska kalla det krupit upp på timindex. Kanske oxid som ser ut så eller nåt med bilden i övrigt som gör det, svårt att säga.

Tycker det är så ofta med 40-50-talsRolex. Tavlorna kan se riktiga ut i text och markeringar men det är vint alltid nånstans, särskilt på vissa typer av tavlor exempelvis den med nedsänkta timindex. Går knappt att hitta en bild av en sån som ser helt felfri ut(?)
Det får mig att undra om de brydde sig så särskilt mycket i precisionen på originaltavlorna. Jag tror inte det var den ambitionen eller så fanns mycket skickligare tavelrenoverare då än nu avseende utförande på "tryck" etc. men som hade märkligt svårt att sätta grejerna rakt istället. Lite konstigt om det vore det sistnämnda. Tror inte man ska förvänta sig dagens precision vad gäller originaltavlor på de där klockorna.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kan du förklara vad som gör dig så säker?
Har aldrig sett så ocentrarat tryck på en klocka som visat sig vara ok. Subtavlorna ser ut som på de där kronogragerna de trycker index på och sedan målar en kladdig Heuerlogga. Tror jag postade ett gång här i tråden för några månader sedan. Färg på sidorna av applicerade grejer på tavlan har jag a också bara sett på ommålade. Vet inte om man kan lita på säljarens uppgift i det här fallet, om att index är applicerade. Frågade en kunnig Rolexnörd som trodde att de inte var det. Men kronan lär ju vara det åtminstone, och ser också ut att ha färg på sig. Jämför t ex Movadon jag postade här i tråden nyligen, eller Grand Seikon på K&S. Också färg på applicerade index. Skulle jag i framtiden få se dessa fenomen på uppenbara originaltavlor kan det hända att jag får ompröva min bedömning. Men tillsvidare tänker jag betrakta det här exemplaret som en gammal redial.
 

Psykel

Patek
Har aldrig sett så ocentrarat tryck på en klocka som visat sig vara ok. Subtavlorna ser ut som på de där kronogragerna de trycker index på och sedan målar en kladdig Heuerlogga. Tror jag postade ett gång här i tråden för några månader sedan. Färg på sidorna av applicerade grejer på tavlan har jag a också bara sett på ommålade. Vet inte om man kan lita på säljarens uppgift i det här fallet, om att index är applicerade. Frågade en kunnig Rolexnörd som trodde att de inte var det. Men kronan lär ju vara det åtminstone, och ser också ut att ha färg på sig. Jämför t ex Movadon jag postade här i tråden nyligen, eller Grand Seikon på K&S. Också färg på applicerade index. Skulle jag i framtiden få se dessa fenomen på uppenbara originaltavlor kan det hända att jag får ompröva min bedömning. Men tillsvidare tänker jag betrakta det här exemplaret som en gammal redial.
Borde ju iallafall vara en rätt gammal ommålning med tanke på patinan och att lysmassan på tavlan matchar visarna rätt bra.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Topp