• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Är det ditt intryck håller jag för troligt att du har rätt. Blir bara misstänksam av säljarens hala formuleringar och minnen av tidigare fejkboetter på Tradera.
Man får gräva djupare om man är intresserad, känner inte själv att boetten skulle vara fel bara. Kan dock inte den specifika boetten så sitter inte på facit.

Man får gräva djupare om man är intresserad, känner inte själv att boetten skulle vara fel bara. Kan dock inte den specifika boetten så sitter inte på facit.
Jag kan den inte heller. Det är bara avsaknaden av bilder som gör att jag misstänker något lurt med boetten. Säljarens formulering med "verk" är ju en stark indikation på att han vet att uret inte är okej. Jag gissar att han döljer något.

Tavlan är inte riktigt original @Hans Beck ?
f264b88d-3e97-4692-950c-b791b9dc8f2c-jpeg.1203924

https://klocksnack.se/threads/rolex-6424-oyster-precision-jumbo.117747/#post-2969997

Aj då, tråkigt att höra. Utveckla gärna!
Den är helt enkelt ommålad. För vit tavla, index tillrundade/polerade, fel typsnitt på text. Boetten ser lite udda ut men det kan nog vara skador och efterpolering som gör att formen ser lite ovanlig ut.
Ok tack. Köpt i god tro. Tråkigt. Försökte ta bort annonsen, gillades inte av admin. Har justerat den istället. FK - gick i retur till säljare som visade sig vara en GG.

Senast ändrad:
Tillbaka på Tradera nu. Häpnadsväckande märkligt vrak. Jag tror som sagt att locket är vandaliserat av någon galning på grund av gravyr. @Hans Beck, hade den ett läsbart serienummer eller hade slipmaskinsmarodören varit där och haft sig också?
https://www.tradera.com/item/190120/361490237/rolex-precision-jumbo-6424-36mm
7zjDnF6.jpg

wLOJ0Q2.jpg

7NA88nN.jpg

Q6BTU26.jpg
Där ser man.Det fanns ett tydligt serienummer. Så jag kunde söka fram att den var från 1956. Är bara nöjd att säljaren lät mig returnera den.

Walkerbrother på Tradera har försökt med en hel del udda skapelser bla en Omega med integrerad länk där tavlan föreföll vara ommålad med typ overheadpenna :)
Köparen har försökt eller försöker sälja den igen på Tradera
Mvh
Ola G

Walkerbrother på Tradera har försökt med en hel del udda skapelser bla en Omega med integrerad länk där tavlan föreföll vara ommålad med typ overheadpenna :)
Köparen har försökt eller försöker sälja den igen på Tradera
Mvh
Ola G

Har du en länk? Det vore kul att kunna få studera det hela lite grann.
Är det den här?
https://www.tradera.com/item/190118...-herrarmbandsur-m-integrerad-stallank-70-tal-

"Ej examinerade". Ja, jävlar. Vad betyder det ens? Utgår från att det är google translate in action. 8 pieces blir 8 delar. Men vad blir "ej examinerade"?
Btw, uppenbart fejkur!
Det betyder att de vill friskriva sig från ansvar och hoppas att någon lågbegåvad ska tro att det är äkta klockor som på något märkligt vis slunkit igenom. Klassisk friskrivningsformulering av oseriösa auktionshus när de lägger nån kass kopia i en hög med skitklockor för att trissa upp priset.

Det betyder att de vill friskriva sig från ansvar och hoppas att någon lågbegåvad ska tro att det är äkta klockor som på något märkligt vis slunkit igenom. Klassisk friskrivningsformulering av oseriösa auktionshus när de lägger nån kass kopia i en hög med skitklockor för att trissa upp priset.
Ål rajt, jag förstår. Fruktansvärt fult.
Rent tragiskt att det finns så många går på det. Tänk om det fanns en klockintresserad polis i det här landet, då kunde den rada upp anmälningar och fällande domar.

Hur pass vanligt är fake-vintage klockor? Även fake-omega?
Det vanliga är väl franken-ur och gamla ur med ommålade tavlor eller utbytta delar som inte nämns i beskrivningen. Helt förfalskade Vintage-ur är väl inte så vanligt enligt vad jag tagit del av. Det närmsta man kommer är väl de indiska Seiko, Oris och Favre-Leuba(m.fl) som florerar på Ebay främst som ska till en riktig nybörjare för att gå på.

Det vanliga är väl franken-ur och gamla ur med ommålade tavlor eller utbytta delar som inte nämns i beskrivningen. Helt förfalskade Vintage-ur är väl inte så vanligt enligt vad jag tagit del av. Det närmsta man kommer är väl de indiska Seiko, Oris och Favre-Leuba(m.fl) som florerar på Ebay främst som ska till en riktig nybörjare för att gå på.
Jag har en s.k. Mallorca-Omega hemma, inköpt av min farfar på tidigt 60-tal. Har ett AS1130-verk i sig om jag inte minns fel, så visst finns det vintage-fejk. Men som du skrev så tror jag det är större risk att få ett franken-ur.

Tillbaka
Topp