• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
Hej vad tror ni om denna Omega 14390.
Är tavlan riktig el fixad?
C86041FC-386D-496B-86D1-E4F076EF12CC.png
 

Koppe

Cartier
Hur pass vanligt är fake-vintage klockor? Även fake-omega?

Jag har en s.k. Mallorca-Omega hemma, inköpt av min farfar på tidigt 60-tal. Har ett AS1130-verk i sig om jag inte minns fel, så visst finns det vintage-fejk. Men som du skrev så tror jag det är större risk att få ett franken-ur.

Finns gör det. Har fejkats klockor systematiskt sedan spindelurens tid. Faktum är att en stor del av dem är fejk där de förekommer, även på svenska sajter. Men det var förmodligen inte det du tänkte på främst. Bra att veta ändå.
https://www.tradera.com/item/363807291?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campaign=share
Såhär ser en helfejk ut i min bok
41CF277D-9DEE-415C-A8DE-0BB9507D8B4F.png
6B91FA10-C343-4FDE-8CAC-D7BADC043882.png
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

ConElPueblo

Panerai
Fel boettlock.
Ersatt dykring (DS-2?), fast med second best då original är i princip omöjligt att finna?. Vad mer är fel?
Boett, tavla och visare ser väl riktiga ut?

Det er en tavla + visare fra en 5601 013 og et boettlock fra en 5601 113. Dykringen er fra en 5X01 113, så jeg ville blive MEGET overrasket, hvis ikke også resten af boetten var det. Det er trods alt sjældent at man har et ekstra 5X01 113 boettlock til at ligge for sig selv...
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Antagligen en del av er som blir lite sura nu när fler får nys om denna auktion, men jag vill utfärda en liten varning för auktionen på Effecta. Det är inga fulur men väl fulspel och felaktiga beskrivningar.
https://byraneffecta.se/#/utrop/97974
BBA7BE3C-44F5-4BC9-9DCE-02A36F49D5D7.jpeg

När priset blev lite högre än de räknat med var de snabba med att utveckla beskrivningen och lägga till bilder. Från början var LOT:en beskriven som Tissot m fl. Jag blev naturligtvis nyfiken och åkte förbi och kollade. Nu är det ju Longines som är intressant här och jag kan meddela att den svarta är inte 35 mm utan snarare 33 mm, en Sei Tacche, fungerar inte. Sen Longines med ljustavla är snarare 31 mm, också en Sei Tacche, tickar på. Alltså inte en Tre Tacche som jag (och säkert andra) hoppats på. Inget riktigt step case heller. :(

Trevliga och fina ur, men se upp med storleken.
 
Senast ändrad:

dagnydigger

Cartier
Jag är dålig på Polerouter. Är det en Polerouterboett? Bara att tavlan kommer från någon guldmodell?
Boett och krona är inte original. Är inte heller kunnig på Polerouter, men av beskrivningen kan det komma från vad som helst. Tavla från en annan modell. Det är väl i så fall bara urverket som är rätt. I få fall bidde det väl inte mycket till klocka kvar som är rätt.
Håller helt med TS, att det knappast är en Polerouter som säljs.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Väldigt dyrt också!?!

Kan väl vara fint att tagga säljaren, @natovintage
Vill minnas att den startade på 9' eller något i den stilen. Eftersom säljaren sänkt till 5,5' nu så får man väl förutsätta att han sett att han blev inpingad i tråden. Det här börjar kännas trist.
 
Senast ändrad:

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Antagligen en del av er som blir lite sura nu när fler får nys om denna auktion, men jag vill utfärda en liten varning för auktionen på Effecta. Det är inga fulur men väl fulspel och felaktiga beskrivningar.
https://byraneffecta.se/#/utrop/97974
BBA7BE3C-44F5-4BC9-9DCE-02A36F49D5D7.jpeg

När priset blev lite högre än de räknat med var de snabba med att utveckla beskrivningen och lägga till bilder. Från början var LOT:en beskriven som Tissot m fl. Jag blev naturligtvis nyfiken och åkte förbi och kollade. Nu är det ju Longines som är intressant här och jag kan meddela att den svarta är inte 35 mm utan snarare 33 mm, en Sei Tacche, fungerar inte. Sen Longines med ljustavla är snarare 31 mm, också en Sei Tacche, tickar på. Alltså inte en Tre Tacche som jag (och säkert andra) hoppats på. Inget riktigt step case heller. :(

Trevliga och fina ur, men se upp med storleken.
Tack för heads up! Dock är den svarttavlades case ett väldigt fint sådant som är härligt bullig i formen och tavlan en rail dial, så kan ändå tänka mig att loten seglar iväg. Sen förstår jag att man kanske inte är beredd att betala samma premium förstås.
 
Topp